
PIOTR PODEMSKI (WARSZAWA)

GLOBALISATION, POST-DEMOCRACY, MURDOCHISATION: 
THE IMPACT OF RUPERT MURDOCH ON CONTEMPORARY  

BRITISH MEDIA AND SOCIETY

The present study aims at an analysis of the role of Rupert Murdoch in the transformation of Bri-
tish media and society over the past few decades in reference to the notion of post-democracy, as 
outlined by a distinguished British sociologist – Colin Crouch. It traces the gradual expansion of 
the News Corporation-owned media in Britain in the context of the growth of a tabloid culture as 
well as Rupert Murdoch’s political alliances with Margaret Thatcher and Tony Blair resulting in 
acquiring a position of a media dictator. A variety of contemporary British opinions on the long-
term social impact of these processes are presented. 

KEY CONCEPTS

Rupert Murdoch, the Australian-born media mogul, whose News Corporation 
has grown to become the dominant global empire is currently with no doubt expe-
riencing an exceptionally difficult stage in his overwhelming career, following the 
Royal family hacking scandal in the United Kingdom. Yet it was well before that 
some extremely radical accusations were made, putting the blame on Murdoch for 
“the nature of the perverse and shallow media coverage in this country” (D. Freed-
man 2008: 89) or even going far beyond the limits of pure journalism: “Murdoch 
was able to use his newspapers not simply to influence British politics in the way he 
chose, but also to change society. And not for the better. The Sun, in particular, had 
as clear an effect on British public discourse as it did on the noisy sexuality which 
was becoming more and more evident in British society. During the Thatcher years, 
the Sun turned coarse insults into the everyday language of political argument. […] 
After a period of uncertainty about the course it should take, the Daily Mirror de-
cided to follow the same route. The culture of soft porn, hard politics and celebrity 
gossip began to seep into the life of the country” (J. Simpson 2010: 488).

Although one might, as some commentators do, challenge the abovementio-
ned views as extremely biased and typical of the left-wing intelligentsia oppo-
sing Murdoch for predominantly ideological reasons, it must be admitted that his 

KWARTALNIK NEOFILOLOGICZNY, LVIII, 2/2011 



198					     	piotr podemski

presence in the British public life since he purchased the “Sun” and the “News 
of the World”, has been widely felt and has significantly transformed both the 
country’s media and politics, as it seems, in a definitive way. It remains an open 
question whether Murdoch’s impact ought to be judged exclusively in terms of 
globalisation with his News Corporation of an Australian origin, its headquarters 
in the famous New York Rockefeller Building and a wide range of well-establi-
shed broadcasters in Japan, China, India, Germany, Italy and Latin America as a 
focal point of any analysis stressing its characteristics as a contemporary equiva-
lent of some former nation-state empires on which the sun never set. 

It is often argued that global organisations of this kind not only successfully 
evade any state or democratic control, but in fact they make a serious contribu-
tion to the creation of a new social reality of our times: post-democracy, under 
which “while elections certainly exist and can change governments, […] the 
mass of citizens plays a passive, quiescent, even apathetic part, responding only 
to the signals given them. Behind this spectacle of the electoral game, politics 
is really shaped in private by interaction between elected governments and eli-
tes that overwhelmingly represent business interests”. (C. Crouch 2004: 4). In 
other words, there might be a strong link between the cultural and social along 
with purely political consequences of Rupert Murdoch’s activity. Scholars and 
media critics differ, though, as far as the real aims of contemporary world’s 
most prominent media magnate are concerned. While some claim his attitude is 
undoubtedly pragmatist, seeking solely the exploitation of markets for financial 
profit (D. Kishan Thussu 1998: 6), others point out to the Murdoch-owned Fox 
News firm conservative, pro-Republican stance in the United States (S. Vander 
Hooker 2011: 5) as well as to his legend as a “king maker”, with his growing 
ambition to determine the outcomes of elections, also in Britain (J. Simpson, 
2010: 487). 

It is beyond question that Rupert Murdoch must be viewed as an expression 
of a far more comprehensive process, by some authors termed “Murdochisa-
tion”, that could be characterised by a combination of the following factors: “a 
convergence of global media technologies; a tendency towards a market-driven 
journalism thriving on circulation and ratings wars; transnationalisation of US-
inspired media formats, products and discourse; and lastly, an emphasis on in-
fotainment, undermining the role of the media for public information” (D. Ki-
shan Thussu 1998: 7) with all the complex and far-reaching cultural, social and 
political implications of this transformation. For these reasons I have found the 
subject in question worthy of a critical analysis and have proposed the present 
paper, which for the sake of space constraints will have to confine itself to the 
examination of the hereby outlined issues in reference to the social and political 
reality of Britain, leaving an analysis of the American case as well as the broader 
theoretical background for a major study I am going to dedicate to the subject’s 
intercultural dimension in the nearest future.



               The Impact Of Rupert Murdoch On Contemporary British Media And Society	 199

A NEW SUN RISES

In order to fully understand the great transformation provoked by the emer-
gence of Rupert Murdoch as a leading factor, one must bear in mind the tradi-
tional, earlier model of British media: one of “public service”, operating for the 
public good, aiming at educating as well as “improving” the British society, yet 
at the same time running the risk of embracing a paternalistic and elitist approach 
(S. Tunney 2006: 15). All the more as it had been rather common for the national 
newspapers to be owned by some representatives of the ruling classes, including 
Lord Beaverbrook, Lord Rothermere and Lord Northcliffe (E. S. Herman, R. W. 
McChesney 1997: 166). These early British moguls regarded their newspapers 
as an instrument of propagating their political ideas, even if that was likely to 
diminish their selling revenues. The press played an important role in public 
life due to the typically protestant tradition of low illiteracy and high interest in 
public affairs, judging by southern European standards. An obstacle to its further 
development had long remained the extension of wartime rationing of newsprint 
that was finally lifted in 1956 (L. Gorman, D. McLean 2009: 193).

A very similar model was adopted by the British Broadcasting Corporation 
(BBC) in its initial steps through the 1930s. One of its founders, Sir John Rei-
th, defined its role in terms of “broadcasting as a public service”, because of its 
“cultural and educative role” (L. Gorman, D. Mc Lean 2009: 142). The BBC was 
granted state monopoly and prohibited from advertising products and services sin-
ce financing came from annual licenses for television and radio receivers. Thus, as 
it was argued, a key factor in the establishment of the BBC was the absence of an 
economic lobby, pressing for change (J. Curan 2002: 201). Even when ITV (Inde-
pendent Television) was launched in 1955 as a “commercial” broadcaster, as op-
posed to the BBC, it was obliged to provide public service programmes, deemed 
indispensable within any television’s mission (E. S. Herman, R. W. McChesney 
1997: 167). The very approach was reaffirmed following the Pilkington Commit-
tee report in 1962, which heavily came down on the ITV for the “populism” of its 
American programming, while praising the BBC and demanding the extension of 
its activity and good practice in recognition of the fact that television constituted 
“one of the major long-term factors that would shape the moral and mental attitu-
des, and the values of our society” (L. Gorman, D. Mc Lean 2009: 136). 

It was in this social and cultural context that Rupert Murdoch purchased the 
“News of the World” in 1969, following a long struggle against another press 
magnate, Robert Maxwell. By that time, Murdoch had managed to build up his 
Australian press concern, inherited from his father in 1954, starting by acquiring 
more local newspapers in order to move on to magazines and founding his first TV 
channel in 1958, his motto being already then: “Expand or die!” (S. Vander Hooker 
2011: 27, 49). Born in 1931, Rupert descended from a protestant Scottish family, 



200					     	piotr podemski

whose members had migrated to Australia in the late 19th century. However, their 
British roots remained solid, since his father gained experience in journalism with 
Lord Northcliffe in London, whereas young Rupert, by then a son of Australia’s 
wealthiest media tycoon, was sent to study at Worcester College, Oxford. 

Contrary to what one might expect of his family background, Murdoch is 
reported to have exposed evident leftist sympathies already as a student and upon 
starting his business in Britain he openly proclaimed himself to be somewhat of 
a populist: “the traditional media in this country is in tune with the elite, not the 
people… That is why we’re not liked by the traditional media. That’s not us” 
(S. Vander Hooker 2011: 58). No wonder the media establishment of the United 
Kingdom reacted with “widespread contempt” to his emergence, his critical at-
titude and, last but not least, to the brand new methods of journalism he brought 
(B. McNair 2009: 14). Undoubtedly, Rupert Murdoch was the most controver-
sial of the British press barons who dominated the market after the 1960s. 

Following its acquisition by Murdoch in 1969, the “Sun”, once an ailing and 
troublesome socially radical Labour Party paper, was destined to become “the 
biggest-selling daily in the English-speaking world” by 1977. Faithful to the as-
sumption that the proof for a paper’s quality was its success measured by the sales, 
Murdoch decided to adopt the “more sex approach”, the readers of the “News of 
the World” had already been familiar with. More bare breasts, crime tales and 
“sensations” were to appear to encourage increasing circulation (J. Knudson 2000: 
105). The consequences were far-reaching: “The amount of news and information 
in the popular press has as a result declined, to be replaced by an endless spewing 
of sex, nudity, exposés of the private lives of people (and not only those in the pu-
blic eye) and countless stories about the comings and goings of the Royal Family 
and the characters of soap operas” (L. Gorman, D. McLean 2009: 200-201). 

To make the business cost-effective, both papers were to be printed using 
the same presses. An important question for the future remained Murdoch’s po-
litical stance. At the 1970 election his headline was apparently predictable, yet 
remarkably moderate: “The Sun would vote Labour” (J. Simpson 2010: 470). 
Concerning his intentions on how far his political commitment would go, he is 
reported to have once said: “I did not come all this way not to interfere” (L. Gor-
man, D. Mc Lean 2009: 200; J. W. Knudson 2000: 105). Indeed, his real political 
activity was yet to come, but hardly anybody would have predicted his future 
ideological affiliations.

A DE FACTO ALLIANCE

Since 1949 the Royal Commissions on the press repeatedly expressed con-
cerns about increasing concentration of press ownership and control. In 1965 it 



               The Impact Of Rupert Murdoch On Contemporary British Media And Society	 201

was decided that large companies would need to be granted the consent of the 
Secretary for the Department of Trade and Industry to acquire more paper hol-
dings. However, until 1977 not a single application of that kind was rejected. It 
was under these circumstances that in 1981 Rupert Murdoch was authorised to 
add “The Times” and the “Sunday Times” to his newspaper empire, increasing 
thus his share of national daily sales to 30 per cent, and that of Sunday sales to 
36 per cent (I. Budge, D. McKay, J. Bartle, K. Newton 2007: 320). The two most 
prestigious papers were purchased from a Canadian press magnate, Lord Thom-
son, eager to rid himself of them as a result of financial difficulties provoked by 
continuous printers’ strikes (J. Simpson 2010: 487). It appears still controversial 
whether the Monopolies Commission failed to prevent this move because of the 
trade union activity or should this be interpreted as the first germ of an imminent 
alliance between News Corporation and the new Thatcherite government (B. 
McNair 2009: 49). 

It is widely argued that Rupert Murdoch had been undergoing an ideologi-
cal evolution towards the right prior to that episode, which could be supported 
by the conspicuous transformation of his stronghold “The Australian”, since 
its foundation in 1964 gradually steering towards “hardline free-market eco-
nomics” (L. Artz, Y. R. Kamalipour 2007: 120). However, it might also be that 
it was the conservative authorities’ permission, aiming at the general media 
market deregulation that provided Murdoch with some good reasons to belie-
ve in Mrs. Thatcher’s sympathetic attitude and, simultaneously, put him in a 
position of certain confrontation with the trade unions power from an utterly 
capitalistic stance. Quite soon it occurred to be perfectly plausible to reconcile 
the “Sun”’s previous populist tune with the national pride of the Conservati-
ves. The sinking of the Argentinian warship Belgrano was commented with 
the famous “Gotcha” headline, bearing resemblance to Victorian jingoism on 
the one hand, subject to harsh criticism from the left, on the other (J. Simpson 
2010: 497). 

What proved to be the highlight of the Thatcher-Murdoch alliance was the 
struggle against trade unions. Following his first defeat in 1983 and the subse-
quent government triumph in the miners’ strike (1984-1985), facilitated by News 
Corporation friendly media coverage, the new proprietor of the “The Times” 
resolved to address his own problem more effectively. Taking advantage of the 
general political climate, to everybody’s utmost surprise he moved the manu-
facturing process of his papers from the well-established Fleet Street centre to a 
newly inaugurated presses at Wapping in London’s East End, which he declared 
to be “a non-union workplace” (T. Marjoribanks 2000: 3). “Fleet Street, it has 
been argued – the historic centre, physically and figuratively, of the British new-
spaper industry – ceased to exist on January 26, 1986, the day on which Rupert 
Murdoch proved that it was possible to produce two mass circulation newspapers 
without a single member of his existing print force, without using the railways 



202					     	piotr podemski

and with roughly one-fifth of the numbers that he had been employing before” 
(N. Abercombie, A. Warde 2001: 205).

Obviously, the meaning of the episode went well beyond that. An esti-
mated 5,500 of the Fleet Street staff were dismissed as Murdoch had brought 
new high technology equipment and specialists from the United States that 
were bound to change the British printing industry forever. The slogan of the 
day went: “Rupert Murdoch, hear us shout, you can’t keep the unions out!” 
(T. Marjoribanks 2000: 1). There was a great deal of picketing and violence at 
Wapping, to which the government responded resolutely with fines and threats 
of sequestration of trade union funds for compensation of the possible dama-
ge, which finally made the unions give up. Nevertheless, the clashes came to 
stand for one of the symbols of the Thatcher anti-union campaign, while the 
“Guardian” commented on 22nd January 1986 that the Wapping episode “has 
the potential to develop into a trauma for the Labour movement” (K. Laybourn, 
Ch. Collette 2003: 84).

Trade unions were finally broken. “A New Sun is Rising Today” was the he-
adline of the first edition, manufactured at the Wapping works (J. Simpson 2010: 
402). And perhaps it had not been until this moment that the Thatcher-Murdoch 
alliance was truly consolidated. One of the “The Times” editors even remarked 
that „Rupert and Mrs. Thatcher consult regularly on every important matter of 
policy. […] Around here he’s often jokingly referred to as Mr. Prime Minister” 
(J. W. Knudson 2000: 105). Some of the left-wing circles were allegedly even 
contemplating an eventuality of founding an anti-Murdoch media concern, fi-
nanced by the unions, which finally backed down because of the grave economic 
risk of the initiative (S. Tunney 2006: 62). 

In 1988 Rupert Murdoch announced he would launch his satellite Sky 
TV from the Luxembourg-based Astra satellite, adding a significant comment: 
“Much of what passes for quality in British television is no more than just a re-
flection of the values of the narrow elite which controls it and has always thought 
that its tastes were synonymous with quality” (M. Starks 2007: 25). Apparently, 
in an attempt to expand his position from a press baron to a TV magnate, one he 
had already achieved in the USA having inaugurated his Fox Network in 1986, 
Murdoch was returning to his long forgotten populist, anti-elitist views, securing 
his place in history as a co-founder of what was named “tabloid television” (D. 
Kishan Thussu 1998: 185). Nonetheless, he was also getting in tune with the 
Thatcher media policies. As early as 1982 the new Channel 4 had been launched, 
meant to be commercial and provide for the needs of those spectators who were 
not satisfied neither with ITV nor the BBC. The latter also encountered some 
serious financial problems as the license fee funds did not suffice to cover the 
expenses of up-to-date TV shows, while it found little appreciation and support 
with Mrs. Thatcher who perceived the BBC as not just apolitical, but rather un-
patriotic, if not amoral (L. Gorman, D. McLean 2009: 151). Such were at least 



               The Impact Of Rupert Murdoch On Contemporary British Media And Society	 203

some of the conclusions of the Peacock Report (1986) that was preparing ground 
for a new Broadcasting Act, aiming at free-market-philosophy-oriented liberali-
sation of the media (D. Hesmondhalgh 2007: 123). 

Needless to say, the prospect of yet another expansion of News Corpora-
tion’s power and influence, after it had been allowed more than expected in re-
ference to the press, was bound to provoke hostile reactions from a number of 
participants of the public debate. Rupert Murdoch recalled: “When we started 
Sky, everybody in Britain was against us. The whole of the media was against us. 
The British establishment was against us, and remains hysterically against us” 
(M. Starks 2007: 27). The resistance came from ideological adversaries as much 
as from business rivals as the foundation of Sky TV, and its immediate merger 
with the British Satellite Broadcasting in 1990 to form BSkyB, marked Mur-
doch’s virtual monopoly over cable and satellite television in the UK. Yet again, 
the Monopolies Commission was prevented from taking any action, a decision 
often viewed as the last farewell gift of Mrs. Thatcher, just a few days before 
leaving Number 10 (J. Simpson 2010: 488). The cross-selling technique adopted, 
with Murdoch’s newspapers promoting TV channels and vice versa, concurred 
to further reinforce the position of who was gradually growing to become a sort 
of “media dictator” (D. Hesmondhalgh 2007: 124, 167).

What needs to be emphasised is some critics’ belief that although Margaret 
Thatcher personally “disapproved of much of the Sun’s culture”, stressing the 
very British notion of decency, in fact she “encouraged it [the tabloid culture] 
to happen” (J. Simpson 2010: 488). For the consequences of Rupert Murdoch’s 
monopolistic position proved extensive. Exempted from the European Commu-
nity requirement of broadcasting the minimum of 50 per cent European content, 
he packed the market with cheap American programming (talk shows, shopping, 
sitcoms, games) from his own studios, of dubious quality by previously recogni-
sed British standards. In order to attract advertisers, he made the most popular 
sports events his “battering ram”, providing them with potentially huge audien-
ces of financially independent young men (E. S. Herman, R. W. Mc Chesney 
1997: 168, 75-76). The result was, as it is often stated, a “slow death of the public 
service approach” as competition for mass audiences under these circumstances 
was impossible (J. Curan, 2002: 201). 

This was reinforced by the 1990 Broadcasting Act, passed by the Parlia-
ment amidst fierce protests from the Labour Party as well as some prominent 
Conservatives. In fact, it seemed somewhat less radical than initially expected 
as it did not totally suppress the Independent Broadcasting Authority (IBA), but 
replaced it with the Independent Television Commission (ITC) with slightly re-
stricted powers and responsibilities (D. Hesmondhalgh 2007: 123). Following 
Mrs. Thatcher’s resignation in 1990 some Conservatives, including John Major, 
considered undertaking preparations for introduction of a “nationality clause”, 
whose aim was to reduce the importance of foreign proprietors on the British 



204					     	piotr podemski

market, in full conformity with Stanley Baldwin’s classic remark on inadmissibi-
lity of “power without responsibility” (S. Tunney 2006: 115). It was all too clear 
who was to fall victim to the planned regulation. 

However, as News Corporation was growing excessively self-confident and 
independent, it seemed increasingly dangerous to be challenged. According to 
many observers, including those within Major’s own party, the 1992 difficult 
electoral victory came to great extent thanks to Murdoch’s support. Lord Mc 
Alpine, the Conservative Party’s former treasurer, firmly stated: “The real he-
roes of the campaign were the editors of the Tory press […]. This was how 
the election was won” (E. S. Herman, R. W. McChesney 1997: 169). Murdoch 
himself openly claimed the credit, as the “Sun”’s famous headline proclaimed: 
“It’s The Sun Wot Won It” (I. Crewe, B. Gosschalk 1995: 130). Simultaneously, 
the BBC came under heavy criticism from the Conservative circles with the very 
same, traditional charges of exposing left-wing, liberal, anti-government attitu-
des. The conclusions were well predictable: with the new Broadcasting Act of 
1996 further liberalisation and relaxation of controls on property concentration 
and cross-media ownership were brought in (D. Hesmondhalgh 2007: 123), an 
obvious Conservative contribution to strengthening the position of loyal News 
Corporation against the privileges of the hostile BBC.

Yet, under what many saw as a weak conservative leadership, the days of 
Mrs. Thatcher’s personal friendship and equal partnership with the not yet all-
powerful media mogul were extremely remote. The balance of power had gra-
dually shifted. As tension was growing within the party in a new struggle for 
power, John Major, increasingly suspicious of the intentions of the traditional 
ally, is reported to have complained: „If I had a majority of a hundred and fifty, 
I would crush Rupert Murdoch” (S. Tunney 2006: 115). Obviously, these were 
no times for achieving that kind of secure majority and, consequently, the Con-
servatives never dared to run the risk. Instead, some six weeks prior to the 1997 
general election, the surprised readers could see the “Sun”’s shocking headline: 
“We Back Blair” and Murdoch’s de facto alliance with the Conservatives was 
falling to pieces (A. Geddes, J. Tonge 1997: 76).

THE NEW LABOUR

The circumstances of the beginning of Rupert Murdoch’s political frien-
dship with Tony Blair have remained some of a controversy. While some au-
thors stress the “Sun”’s consistent and incessant harsh criticism towards the 
New Labour till the very moment of its pro-Blair declaration, most tend to 
believe the alliance had been pre-arranged long before that. The decisive argu-
ment, it is often argued, is provided by Tony Blair’s famous visit to Hayman 



               The Impact Of Rupert Murdoch On Contemporary British Media And Society	 205

Island, off the coast of Queensland and the speech he delivered at News Cor-
poration world managers’ conference (J. Simpson 2010: 522). In what can be 
viewed as Blair’s “appeasement policy” attempt towards Murdoch (D. Coates, 
P. A. Lawler 2000: 229), the New Labour leader, determined to improve his 
relationship with the omnipotent media magnate, assured his interlocutors he 
would not pursue some of his colleagues’ projects to “cap media ownership” 
(D. Freedman 2008: 113). It was not long after a Labour MP, Chris Mullin, had 
proposed a Media Diversity Bill aiming at preventing one media proprietor 
from owning more than one national newspaper and not more than 20% of any 
TV company. Significantly, in the 1997 New Labour Manifesto no mention of 
media ownership restrictions could be traced, which is often deemed indicative 
of how far New Labour moved away from its traditional roots (D. Coates, P. 
A. Lawler 2000: 228). 

According to James Curan, it was back then that the “tabloid hounds pur-
suing Labour were recalled to heel in return for very strong signals that a New 
Labour government would not attack Murdoch’s monopolist empire” (J. Curan 
2000: 221). Other authors, disagreeing over the general friendly attitude of News 
Corporation towards Blair in the years 1995-1997, argue that Murdoch’s deci-
sion in this respect came no earlier than 1997 and resulted largely from his firm 
conviction that Labour was going to triumph anyway and “a Labour victory in 
defiance of a Sun still rooting for the Conservatives was hardly likely to deter 
the subsequent Labour government from action, on cross-media ownership for 
example, designed to curb the power of the Murdoch empire […]” (I. Crewe, 
B. Gosschalk, J. Bartle 1998: 118-119). The only remedy could have been to 
support the victor in an attempt to perform a classic captatio benevolentiae. As 
it is widely believed, Rupert Murdoch’s specific instruction was for his papers to 
make their new pro-Blair stance as manifest as possible, against the objections 
of many senior journalists, worried about the probable lack of understanding for 
this surprising decision among the readers. In his own words, irrespective of the 
still enduring differences of some political beliefs, in 1997 “Tony Blair laid his 
cards on the table yesterday. […] His vision of a New Britain is based on being 
honest and open. […] An inspiring leader with a clear sense of direction” (I. 
Crewe, B. Gosschalk, J. Bartle 1998: 120).

It was no later than 1996 when the “Guardian” proclaimed Murdoch as Bri-
tain’s “digital dictator”, following the relaxation of media concentration mea-
sures by the Conservative government as well as an outstanding success of his 
subscription television, BSkyB, Europe’s most profitable broadcaster (D. Kishan 
Thussu 1998: 78). His direct impact on the political consciousness of the Bri-
tish people had been steadily growing since 1989 marking the launching of Sky 
News, the country’s first 24-hour TV news channel (B. McNair 2009: 14). As a 
result of the 1997 election, the Labour Party, only five years after its clamorous 
manifesto urging to reduce media concentration, now opted for “deregulation” of 



206					     	piotr podemski

the market, clearly favouring the existing, well-entrenched media empire against 
any new and unlikely competitors (D. Freedman 2008: 114). 

Although one might claim that in fact not much has changed since the Mur-
doch-Thatcher alliance of the 1980s, the direct testimonies from the corridors of 
power tell us something quite opposite. Lance Price, a former media adviser to 
Tony Blair, recalled: “I have never met Mr. Murdoch, but at times when I wor-
ked at Downing Street he seemed like the 24th member of the cabinet. His voice 
was rarely heard […], but his presence was always felt” (D. Freeman 2008: 12). 
The relationships of Rupert Murdoch with Mrs. Thatcher and Tony Blair seem, 
indeed, of a very different nature. If it was the Iron Lady’choice to back Murdoch 
in his struggle against whom she perceived as their common adversaries (trade 
unions and BBC), while there was little choice left for New Labour’s leader, 
being this a widely shared view, possibly just an illusion, that he had been de-
cisively assisted in his successful bid for power by the “Sun” and the “News of 
the World”.

Moreover, there was no comparison between News Corporation real con-
dition under Blair and under Thatcher as the empire had gradually expanded 
beyond anybody’s control, with fewer and fewer defenders of what had been 
once recognised as the notion of public service. All this brings some most ra-
dical scholars to a typically post-democratic conclusion: it was now “Sun”, 
“Times”, “News of the World”, “Sunday Times” and BSkyB to directly shape 
the policies of the state, far more than the state’s representatives were prepa-
red to shape the grand media proprietor’s legal status and, consequently, his 
daily activity (D. Freeman 2008: 88). Due to his solid self-confidence and a 
well-established experience of lasting well beyond the terms in office of his 
short-lived political allies, Rupert Murdoch appears to be paying little attention 
to their day-to-day political well being. A typical example might be the 2005 
episode when he revealed Tony Blair’s private remark on the BBC coverage of 
Hurricane Katrina, “full of hatred for America”. It is assumed Murdoch’s aim 
was to take personal or business advantage of the fact to further undermine the 
position of the BBC, his direct rival both in Britain and the US, yet without 
any consideration of the political implications for Blair’s domestic policy (J. 
Simpson 2010: 526). 

However, the state’s passive approach to the media problem provoked out-
bursts of heavy criticism, coming from the traditional strongholds of the La-
bour Party, including the left-oriented sections of the country’s intellectual elite. 
The position of Tony Blair was by no means simple. Therefore, in 2000 the 
government White Paper entitled “A New Future for Communications” failed to 
address the problem effectively in this respect, since – according to the “Guar-
dian” disappointment-driven editorial – “on the one hand it’s paranoid about 
upsetting Murdoch and it doesn’t want to offend the non-Murdoch community 
on the other” (D. Freedman 2008: 116). What resulted from the government 



               The Impact Of Rupert Murdoch On Contemporary British Media And Society	 207

analysis was the 2003 Communication Act, involving “substantial liberalisation” 
and self-regulation “wherever possible”. The logic of free market was adopted 
throughout, the surprising element being it was coming from a Labour gover-
nment. In the words of the system’s critics, constituting a neat majority of the 
scholars, under the supervision of the newly-created Office of Communications 
(Ofcom), whose responsibility was restricted to the media’s economic matters, 
not the broadcast content, British television was bound to end up as little more 
than “a distinctively English mix of gardening, cooking, quiz shows, home im-
provement, and low-end comedy[…], pop, chat, soap and sport” (L. Gorman, D. 
Mc Lean 2009: 151-152), eager to attract huge audiences and generous adverti-
sers at the same time. 

It is hard to determine the future course of events. In November 2006 BSkyB 
purchased an 18% share of ITV, Britain’s largest commercial terrestrial broadca-
ster, resulting in a new wave of outrage and condemnation from Rupert Mur-
doch’s rivals and adversaries. Sir Richard Branson, the Virgin Group proprietor 
openly defined Murdoch as a “threat to democracy”, urging the government to 
“draw a line in the sand”, imposing restrictions on media ownership (D. Fre-
edman 2008: 105). Symbolically, a meaningful assertion was an Ofcom 2007 
report statement claiming that the principles of impartiality “actually impede the 
expansion of genuine diversity of views […]. This may have fostered a middle-
of-the-road culture in mainstream news. Views that do not fit easily within a 
conventional, two-sided debate can struggle to be heard, resulting in a discussion 
around a narrow perceived fulcrum” (B. McNair 2009: 37). This might have 
meant the traditional impartial public service model was totally wiped out by a 
Murdoch-propagated idea of a variety of opinionated sources, if it hadn’t been 
for the fact that at the same time, despite previous denouncements, Tony Blair 
decided to strengthen the BBC, maintaining the license fee for ten more years to 
come (2007-2017) in recognition of its worldwide prestige and a 44 per cent UK 
audience (L. Gorman, D. McLean 2009: 153). 

MORE OF THE SAME?

One may easily come up with a common sort of counter-argumentation, 
claiming that most authors to whom the above references have been made are 
largely preoccupied, in tune with Colin Crouch’s theory of post-democracy, with 
the impact of Rupert Murdoch on “equalitarian rather than liberal democracy” 
(C. Crouch 2004: X). Thus, from the free market perspective, as we have seen, 
gradually embraced in Great Britain, News Corporation must be regarded as an 
extremely successful undertaking. Indeed, most observers admit “Murdoch has 
an indisputable reputation for making money, but what he does not have is a re-



208					     	piotr podemski

putation for being the vanguard for quality journalism” (S. Vander Hooker 2011: 
49). In spite of the fact the true condition of his empire is rather difficult to fully 
examine on account of its complex transcontinental structure, the recent reports 
have indicated News Corporation earnings in 2009 exceeded 30 million dollars, 
whereas Murdoch’s personal wealth was estimated at 6.3 billion dollars, ranking 
number 117 on “Forbes” list of world’s richest people and, significantly, making 
him the richest media giant (S. Vander Hooker 2011: 11). Hence, by most me-
dia managers he is seen with “respect and fear” as one who “basically wants to 
conquer the world. And he seems to be doing it” (E. S. Herman, R. W. McChe-
sney 1997: 70-71). What is even more, at times it is made clear that going out 
of the “camped, filthy and dangerous” Fleet Street presses and introducing new 
printing technologies against the desperate resistance of trade unions, Murdoch 
may have “wrenched the entire British newspaper industry out of the dark ages” 
(M. Tungate 2004: 55, 59) as before 2003 all the remaining news organisations 
moved elsewhere, following his footsteps as they did in many other aspects of 
the media business. Some arrive up to the point of a hypothesis that the British 
media market may have survived the last decades thanks to Murdoch alone (J. 
Simpson 2010: 543). 

To some extent the critical tone of most studies could be explained in 
terms of an intellectual fashion, competition and rivalry from other media as 
well as simple human envy. His collaborators will, as they have done in the 
past, probably tend to downplay his real daily impact on the line of his papers 
articles: “Murdoch sits in New York at the head of a vast corporation, and he 
certainly does not have the time to pick up the phone to our editor every five 
minutes” (M. Tungate 2004: 64). It is also likely to be evoked that, in fact, 
“concentrated ownership and control of the British newspaper business is by 
no means new. In 1910 the biggest press magnate of the day, Lord Northcliffe, 
controlled 39 per cent of national daily circulation. In 2003 his modern equi-
valent, Rupert Murdoch, has 35 per cent of the daily and almost 40 per cent of 
the Sunday market” (I. Budge, D. McKay, J. Bartle, K. Newton 2007: 319). In 
a rather similar spirit News Corporation proprietor has often dismissed much 
of the typical charges brought against him: “The media sector is experiencing 
an historic growth spurt. Pluralism and diversity are growing organically un-
der our very noses while we agonize about their shrinkage” (D. Freedman  
2008: 77).

However, these charges actually miss the point, since clearly the entire di-
scourse is not about Rupert Murdoch as an individual, being concerned with the 
ongoing global social processes one should mean to be aware of rather than jud-
ge them. And News Corporation, as it is widely agreed, “provides the archetype 
for the twenty-first century global media firm in many respects and is the best 
case study for understanding global media firm behavior” (E. S. Herman, R. W. 
McChesney 1997: 70). If there have always been powerful media tycoons, they 



               The Impact Of Rupert Murdoch On Contemporary British Media And Society	 209

were usually primarily concerned with newspapers alone, without becoming he-
ads of truly global multimedia corporations, outreaching beyond any form of 
state control (L. Gorman, D. Mc Lean 2009: 200). Or, alternatively, if one is 
ready to admit that argument, it brings us back to Colin Crouch’s interpretation 
of contemporary democracy tending to move over a kind of a parabola closer 
to the late 19th century patterns, with the rule of restricted elites over passive 
majorities. 

Another point of discussion could be the very idea of British media diver-
sity. If deceptively the market seems extremely competitive with about twenty 
national daily and Sunday newspapers, in fact as much as 80 per cent of the 
paper circulation, as of 2000, was controlled by five media groups (L. Gorman, 
D. Mc Lean 2009: 193), which brings it close to an idea of the media market 
development resulting in reproducing “more of the same” formats, styles and 
views. As the possibilities of a market entry remain economically restricted, it 
is improbable to reckon new, independent titles are likely to appear, while the 
existing ones tend to remain more right-wing than their public, owing to their 
ownership structure (J. Curan, 2002: 231).

In my own view, the problem may be yet more complex. It could seem an 
oversimplification to regard Rupert Murdoch as a right-wing ideologist, he has 
been far more of that in the United States than in Britain. The truly dangerous 
dimension of his empire is his flexibility and the ability to adapt to the local 
conditions in order to strengthen his purely business standings. His worldwide 
inclination to back conservative, right-wing forces rather than their adversaries 
does not necessarily have to be, as it is usually interpreted, a mixture of his 
genuine ideology and sheer pragmatism (J. Curan 2002: 230). It might result 
directly from right-wing formations per se greater openness to the idea of dere-
gulation, neoliberalism and free market with no public-service oriented restric-
tions. The fact is, as we have seen when analysing the British case, this leads up 
to a democracy paralysis, since politicians of any affiliation whatsoever, eager 
to avoid an electoral failure, have made attempts to secure Murdoch’s increa-
singly powerful support, shaping their media policy according to his will, thus 
making the state institutions more and more fragile and finally helpless against 
his global empire, anyway difficult to control (S. Vander Hooker 2011: 22). 
This happens as political leaders and decision-makers come to share the belief 
it is virtually impossible to win any election without media support or, better, 
against their stance.

But what has been, realistically, the direct impact of Rupert Murdoch’s stra-
tegic choices and political alliances on the British general public in terms of she-
er numbers over the last two decades? It is most interesting to examine closely 
Ipsos MORI data on fluctuations of voting with reference to newspaper reader-
ship in 1992-2010 elections:



210					     	piotr podemski

Source: Voting by Newspaper Readership 1992-2010, published 24 May 2010 – 
www.ipsos-mori.com/researchpublications/researcharchive

It is conspicuous that while the current political declarations of Rupert Mur-
doch cannot prevent most of “The Times” readers from supporting the Conserva-
tive Party, there is a strong correlation between the “Sun”’s official stance and its 
readership’s decisions: switching from Conservatives to Labour and vice versa. 
Interestingly, the data available for all the other papers follow “The Times” pat-
tern, with the readers consistent voting in favour of the same party throughout 
the period in question. In conclusion, although Rupert Murdoch’s possibilities 
of exerting political influence on the wealthy and well-educated are limited, he 
seems the only man perfectly capable of shaping to political opinions of his 
“tabloid culture” consumers. One needs to bear in mind the characteristics of 
the British FPTP (First-Past-the-Post) electoral system, resulting in even minor 
shifts in public opinion polls likely to have a decisive impact on the composi-
tion of government (take account of the 2005-2010 unusually modest electorate 
flows bringing about a political change). That is also why scholars tend to be 
rather skeptical about the eventuality of the ailing state being substituted in its 
regulatory role by a – to say it with Jurgen Habermas – “global public sphere” 
(D. Kishan Thussu 1998: 96) subject to manipulation, at least as far as the tabloid 
readers sector is concerned. 

As I am writing these words Great Britain is going through one of the major 
institutional crises in its contemporary history. Following a hacking scandal in 
the “News of the World”, there have been arrests among News Corporation staff 
with some exceptionally close links to the current Prime Minister, David Came-
ron. The largest British tabloid’s edition of 10th July 2011 is announced to be the 
last one, an end to the paper’s history dating back to 1843. There are a variety 
of comments on the issue, perhaps with not enough distance and insight to be 
quoted, yet all this is but another proof of how Rupert Murdoch has shaped and 
continues to shape Britain’s media and public life. 

1992 1997 2001 2005 2010

The Sun

CONSERVATIVE 45% 30% 29% 33% 43%

LABOUR 36% 52% 52% 45% 28%

The Times

CONSERVATIVE 64% 42% 40% 38% 49%

LABOUR 15% 28% 28% 27% 22%

All British Adults

CONSERVATIVE 43% 31% 33% 33% 37%

LABOUR 35% 44% 42% 36% 30%



               The Impact Of Rupert Murdoch On Contemporary British Media And Society	 211

BIBLIOGRAPHY:

Abercrombie N. / Warde A. (2001): The Contemporary British Society Reader, Cambridge.
Artz L. / Kamalipour Y. R. (2007): The media globe: trends in international mass media, Ply-

mouth.
Budge I. / McKay D. / Bartle J. / Newton K. (2007): The new British politics, Harlow.
Coates D. / Lawler P. A. (2000): New Labour in Power, Manchester.
Crewe I. / Gosschalk B. (1995), Political communications: the general election campaign of 

1992, Cambridge.
Crewe I. / Gosschalk B. / Bartle J. (1998): Political communications: why Labour won the gene-

ral election of 1997, London.
Crouch C. (2004): Post-Democracy, Cambridge.
Curan J. (2002): Media and Power, London.
Freedman D. (2008): The politics of media policy, Cambridge.
Geddes A. / Tonge J. (1997): Labour’s landslide: the British general election, Manchester.
Gorman L. / McLean D. (2009): Media and Society into the 21st Century. A Historical Introduc-

tion, Oxford.
Herman E. S. / McChesney R. W. (1997): The Global Media. The New Missionaries of Global 

Capitalism, London.
Hesmondhalgh D. (2007): The cultural industries, London.
Kishan Thussu D. (1998): Electronic Empires. Global Media and Local Resistance, London.
Knudson J. W. (2000), In the news: American journalists view their craft, Wilmington.
Laybourn K. / Collette Ch. (2003): Modern Britain since 1979: a reader, London.
Marjoribanks T. (2000): News corporation, technology and the workplace: global strategies, lo-

cal change, Cambridge.
Mcnair B. (2009): News and journalism in the UK, London.
Simpson J. (2010): Unreliable sources: how the 20th century was reported, London.
Starks M. (2007): Switching to digital television: UK public policy and the market, Bristol.
Tungate M. (2004): Media monoliths: how great media brands thrive and survive, London.
Tunney S. (2006): Labour and the press: from New Left to New Labour, Brighton.
Vander Hooker S. (2011): Rupert Murdoch: News Corporation Magnate, North Mankato.

1992 1997 2001 2005 2010

The Sun

CONSERVATIVE 45% 30% 29% 33% 43%

LABOUR 36% 52% 52% 45% 28%

The Times

CONSERVATIVE 64% 42% 40% 38% 49%

LABOUR 15% 28% 28% 27% 22%

All British Adults

CONSERVATIVE 43% 31% 33% 33% 37%

LABOUR 35% 44% 42% 36% 30%


