@ARTICLE{Wojcieszek_Krzysztof_A._Św._2016, author={Wojcieszek, Krzysztof A.}, number={No 2}, journal={Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria}, pages={45-56}, howpublished={online}, year={2016}, publisher={Komitet Nauk Filozoficznych PAN}, publisher={Wydział Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego}, abstract={W referacie odnoszę się do kwestii O nauczycielu św. Tomasza i w jej świetle uznaję św. Alberta Wielkiego za realny przykład nauczyciela doskonałego. Św. Albert Wielki z Kolonii jest uważany za jednego z największych myślicieli średniowiecza. Był biegły zarówno w teologii, filozofii, jak i naukach przyrodniczych. Najwybitniejszym uczniem św. Alberta był św. Tomasz z Akwinu, któremu mistrz ułatwił rozkwit talentu filozoficznego i teologicznego. Między mistrzem a uczniem rozwinęła się przyjaźń i wzajemny szacunek pomimo istotnych różnic w ich systemach filozoficznych, zwłaszcza w kluczowej kwestii struktury bytu (esse). Ideał nauczyciela, według św. Tomasza, to doprowadzenie ucznia do źródła poznania, ale pozostawienie mu swobody samodzielnego odkrywania prawdy. Szczególnym wyrazem więzi mistrza i ucznia była publiczna obrona myśli św. Tomasza przed ewentualnym potępieniem już po śmierci Akwinaty, jakiej podjął się św. Albert pomimo wspomnianych różnic filozoficznych.}, type={Artykuły / Articles}, title={Św. Albert Wielki jako wzór nauczyciela filozofii}, URL={http://journals.pan.pl/Content/100329/PDF-MASTER/P.Filoz.%202-16%207-K.Wojcieszek.pdf}, keywords={dydaktyka filozofii, nauczyciel, scholastyka, tomizm, albertyzm}, }