@ARTICLE{Chwedeńczuk_Bohdan_O_2018, author={Chwedeńczuk, Bohdan}, number={No 1}, journal={Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria}, howpublished={online}, year={2018}, publisher={Komitet Nauk Filozoficznych PAN}, publisher={Wydział Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego}, abstract={Stanowisko Feuerbacha nazywam antropomorfizmem co do pojęcia Boga, krócej – antropomorfizmem teologicznym. Uznaję je za teorię, i akceptuję. Teza główna tej teorii głosi (w sformułowaniu semantycznym): w każdej deskrypcji „Bóg” (takiej, że jej skrótem jest nazwa „Bóg”) występują wyłącznie wyrażenia dotyczące człowieka. W języku mentalistycznym natomiast (endemicznym Feuerbachowi): nie ma w pojęciu Boga niczego, co wykraczałoby treściowo poza pojęcia dotyczące człowieka. Antropomorfizm Feuerbacha ma wersję słabą oraz wersję mocną. Słaba – pojęcie Boga ma faktycznie feuerbachowską charakterystykę. Mocna – feuerbachowska charakterystyka pojęcia Boga jest konieczna na sposób konieczności przyrodniczej. Wersje te można zespolić, korzystając z dictum znalezionego dla opisu analogicznej sytuacji – ignoramus et ignorabimus. Antropomorfizm Feuerbacha konfrontuję z najmocniejszym argumentem, jaki potrafię sobie wyobrazić – z argumentem wymierzonym w naturalizm, rezerwuar przesłanek Feuerbacha. Argument ten dozbrajam obiecującą ontologią pojęć, zaczerpniętą od Bernarda Bolzano. Pokazuję na koniec, że maszyneria ta nie pracuje, a (niefeuerbachowskie) absolutne pojęcie Boga jest (uwaga: zależność o kontrintuicyjnym przebiegu!) niekonstruowalne, bo nieskonstruowane. W tym położeniu, mając antropomorfizm teologiczny za hipotezę przyrodniczą, czekam cierpliwie (zgodnie skądinąd z postulatem Stratona) na jej obalenie.}, title={O pojęciu Boga. Po lekturze Feuerbacha}, URL={http://journals.pan.pl/Content/106412/PDF/P.Filoz.%201-18%201-B.Chwedenczuk.pdf}, keywords={absolutne pojęcie Boga, anachroniczny spór, argument bolzanowski, Bóg Abrahama, Bóg filozofów, Bóg mistyka, Bóg sam, Bóg z tezy teizmu, dualizm fizyki i metafizyki, dualizm możliwości, dualizm nieskonstruowania i niekonstruowalności (pojęcia), iluzja oczekiwania (na absolutne pojęcie Boga), konieczność nieprzyrodnicza, konieczność przyrodnicza, metaparuzja, pochodzenie przedstawień religijnych, pogląd Feuerbacha jako teoria, pojęcie Boga, pojęcie samo w sobie (wg Bolzana), przygodność, religijny pogląd na religię, rozsądne idee antynaturalizmu, tabu jako ośrodek religii, teologia jako antropologia, twierdzenie o jedyności, twierdzenie o jedyności koniecznej, uprzedniość pytania o sens – następczość pytania o istnienie, właściwości człowieka jako właściwości boskie, zależność przyczynowa między genealogią a semantyką religii, znaczenie wyrażeń religijnych}, }