@ARTICLE{Wiszejko-Wierzbicka_Dorota_Wchodzenie_2018, author={Wiszejko-Wierzbicka, Dorota and Kwiatkowska, Agnieszka}, number={No 2}, journal={Studia Socjologiczne}, howpublished={online}, year={2018}, publisher={Instytut Filozofii i Socjologii PAN}, publisher={Komitet Socjologii PAN}, publisher={Wydział Socjologii UW}, abstract={Główne pytanie tekstu dotyczy wchodzenia w dorosłość młodych Polaków w wieku 18-29 lat, ich postrzegania dorosłości. Zgodnie z wynikami badania młodzi odchodzą obecnie od definiowania dorosłości w kategoriach tradycyjnych markerów społecznych na rzecz własności intrapsychicznych oraz kompetencji. Dorosłość jest silnie związana z postrzeganiem siebie jako osoby kompetentnej w obszarze zawodowym i relacji społecznych, z pewną autonomię. Markery te (kompetencji, relacji, autonomii) na poziomie mikro odpowiadają najważniejszym potrzebom psychicznym człowieka (teoria autodeterminacji). Na poziomie makro markery te są zbieżne z charakterystyką czterech europejskich modeli wchodzenia w dorosłość, stworzonych przez Cécile van de Velde. Polski model wydaje się mieć charakter hybrydowy, łączący dużą rolę kompetencji zawodowych i autonomii z naciskiem na samorozwój jednostki.}, title={Wchodzenie w dorosłość. Ogólnopolskie badanie młodych Polaków w wieku 18–29 lat}, URL={http://journals.pan.pl/Content/106745/PDF/Studia_Socjologiczne_2018_nr2_s.147_176.pdf}, doi={10.24425/122467}, keywords={wchodzenie w dorosłość, młodzi, społeczne markery dorosłości, modele wchodzenia w dorosłość, teoria autodeterminacji}, }