@ARTICLE{Sławek_Tadeusz_Edukacja_2017, author={Sławek, Tadeusz}, volume={Tom 40}, journal={Rocznik Pedagogiczny}, howpublished={online}, year={2017}, publisher={Komitet Nauk Pedagogicznych PAN}, publisher={Instytut Technologii Eksploatacji-PIB}, abstract={Odróżniając “nadzieję” od “oczekiwań”, staramy się wypracować naszą drogę ku modelowi edukacji, która byłaby nie tylko zestawem procedur pozwalających uczniom uzyskać fakty i dane do zaimplementowania w zdolnościach technicznych i praktycznych, ale która jednocześnie umożliwiałaby im krytyczną refl eksję nad jakością życia w ponowoczesnych warunkach zorientowanej rynkowo globalizacji. Taka edukacja, którą nazywamy „sytuacjonistyczną”, nie ma na celu nauczenia ucznia jak dostosować się do wymagać świata, ale (zgodnie z ujęciem Guy Deborda i jego fi lozofi i i praktyki sytuacjonistycznej) jak praktykować wolność w celu zmieniania świata, by uczynić go bardziej otwartym na rozwój ludzkiej indywidualności. To implikuje przebudzenie na wszelkie komplikacje współczesnego świata, ale także wytycza ścieżkę do kultury nadziei, która zgodnie z ujęciem Ernsta Blocha, jest najbardziej ludzkim z wszystkich mentalnych doznań oraz pozwala usytuować się wobec najdalszych horyzontów przyszłości – czyli najbardziej przejmujących kwestii w obecnej sytuacji – tworząc szansę na rozwój kultury gościnności.}, type={Artykuły / Articles}, title={Edukacja jako tworzenie i podtrzymywanie kultury nadziei}, URL={http://journals.pan.pl/Content/108280/PDF/S%C5%81AWEK%20-%20EDUKACJA%20JAKO%20TWORZENIE.pdf}, keywords={kultura nadziei, pedagogika sytuacjonistyczna, filozofia edukacji}, }