@ARTICLE{Czerepaniak-Walczak_Maria_O_2017, author={Czerepaniak-Walczak, Maria}, volume={Tom 40}, journal={Rocznik Pedagogiczny}, howpublished={online}, year={2017}, publisher={Komitet Nauk Pedagogicznych PAN}, publisher={Instytut Technologii Eksploatacji-PIB}, abstract={W tekście podjęta jest problematyka edukacji akademickiej, a szczególnie jej obecność w trzech projektach Ustawy 2.0. W każdym z nich misja i funkcja kształcenia akademickiego opiera się na formalnie zadekretowanej Polskiej Ramie Kwalifi kacji, co oznacza tradycyjne podejście do edukacji na uniwersytecie. Podkreślone są konsekwencje podtrzymania paradygmatu nauczania oraz instrumentalnego interesu w kształceniu. Autorka argumentuje, że prowadzi to do przewagi wzorów paternalizacji w interakcjach edukacyjnych oraz udziecinniania zarówno studentów, jak i nauczycieli. Na tym tle wskazane są negatywne konsekwencje dla doświadczeń demokratycznych, kształtowania kapitału społecznego w szkole wyższej oraz emancypowania się uczestników interakcji edukacyjnych.}, type={Artykuły / Articles}, title={O zmianach w szkolnictwie wyższym – orientacja na posłuszeństwo czy na transgresję i emancypację? O paternalizacji relacji w edukacji akademickiej}, URL={http://journals.pan.pl/Content/108282/PDF/CZEREPANIAK-WALCZAK%20-%20O%20ZMIANACH%20W%20SZKOLNICTWIE%20WY%C5%BBSZYM.pdf}, keywords={edukacja, reforma, interes techniczny, udziecinnianie, emancypacja}, }