@ARTICLE{Klus-Stańska_Dorota_Walka_2017, author={Klus-Stańska, Dorota}, volume={Tom 40}, journal={Rocznik Pedagogiczny}, howpublished={online}, year={2017}, publisher={Komitet Nauk Pedagogicznych PAN}, publisher={Instytut Technologii Eksploatacji-PIB}, abstract={Punktem wyjściowym artykułu jest teza, że zależność między jakością pracy i kształcenia nauczycieli a jakością nauczania w szkole, ma charakter sprzężenia zwrotnego. Nie tylko edukacja nauczycieli wpływa na to, co dzieje się w szkole, ale także model szkoły i programu nauczania decyduje o tym, jak i dla jakiej szkoły są kształceni nauczyciele. Dla uzasadnienia tej tezy wykorzystano analizę zasobów leksykalnych, za pomocą których w polskiej podstawie programowej dla szkół ogólnokształcących są opisane oczekiwane efekty nauczania, analizę dokumentów potwierdzających nauczycielskie kwalifi kacje kandydatów na studia podyplomowe w zakresie drugiego przedmiotu oraz nieudokumentowane dane dotyczące doboru kadry prowadzącej przedmioty pedagogiczno-psychologiczne na wydziałach kształcących nauczycieli przedmiotów. Całość analiz dowodzi rozległych obszarów niedociągnięć w zakresie edukacji nauczycieli, umacnianych modelem tradycyjnego przekazu wiedzy wytwarzanym przez obowiązujące w kraju regulacje pochodzące z resortu oświaty.}, type={Artykuły / Articles}, title={Walka o testo-maniakalne przetrwanie, czyli po co i czego uczą się przyszli polscy nauczyciele}, URL={http://journals.pan.pl/Content/108283/PDF-MASTER/KLUS-STA%C5%83SKA%20-%20WALKA%20O%20TESTO-MANIAKALNE%20PRZETRWANIE.pdf}, keywords={edukacja nauczycieli, kwalifikacje nauczycieli, PISA, korepetycje, program nauczania, biurokracja oświatowa}, }