@ARTICLE{Chaumette_Patrick_The_2009, author={Chaumette, Patrick}, number={No XXV}, pages={73-83}, journal={Prawo Morskie}, howpublished={online}, year={2009}, publisher={Oddział PAN w Gdańsku}, abstract={Artykuł poświęcony jest zjawisku porzucania marynarzy przez ich pracodawców morskich. Kwestia ta od kilku lat jest przedmiotem zainteresowania dwóch organizacji międzynarodowych: Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO) i Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Wydały one w tej materii wspólne wytyczne - ponieważ nie mają one jednak charakteru wiążącego, armatorzy nadal naruszają prawa marynarzy. Spektakularnym przykładem takiego naruszenia jest przedstawiona w artykule sprawa statku “Olga J ”. Przypadek ten jest charakterystyczny dla współczesnej żeglugi, gdyż statek był własnością spółki zarejestrowanej w Belize, czarterowany był przez armatora cypryjskiego, a podnosił banderę Hondurasu. Załoga międzynarodowa: kapitan Grek, marynarze z Ghany, Wysp Zielonego Przylądka i Senegalu. Statek zatrzymany w bułgarskim porcie Burgas, początkowo przez PSC, następnie aresztowany przez władze bułgarskie. Kapitan porzucił załogę, zostawiając ją bez środków do życia, doszło do incydentów z władzami bułgarskimi. Członkowie załogi przez kilka lat starali się o pomoc w różnych organizacjach, w tym w związkach zawodowych. Wreszcie próbowali wykorzystać przepisy o ochronie praw człowieka. Autor przedstawia reperkusje prawne z tym związane.}, type={Article}, title={The tenuous access of abandoned seafarers to the European Court of Human Rights: the case of the Olga J}, URL={http://journals.pan.pl/Content/114094/PDF-MASTER/document%20-%202019-09-27T140226.699.pdf}, }