@ARTICLE{Mistewicz_Marek_Pierwszy_2015, author={Mistewicz, Marek}, number={No 4}, journal={Kwartalnik Architektury i Urbanistyki}, howpublished={online}, year={2015}, publisher={Komitet Architektury i Urbanistyki PAN}, abstract={W artykule został opisany most przez Wisłę o dwóch przęsłach rozpiętości 180 stóp angielskich (54,86 metra), zbudowany w połowie XVII wieku w Toruniu na terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Przedstawiono wyniki badań źródeł numizmatycznych i ikonograficznych, a także planów miasta i źródeł pisanych. Badania wykazały, że konstrukcja toruńskiego mostu była wykonana z drewna w oparciu o koncepcję belki kratownicowej wspornikowej (tzw. belki Gerbera), niestosowanej wcześniej w Europie. Dwa takie przęsła o dużych rozpiętościach były użytkowane w moście pomiędzy 1632 a 1657 r. Analiza porównawcza znanych konstrukcji mostów europejskich z połowy XVII wieku wykazała, że najprawdopodobniej przęsła toruńskie były wówczas najdłuższe.}, type={Artykuły / Articles}, title={Pierwszy w Europie kratownicowy most wspornikowy w świetle numizmatyki, ikonografii i źródeł pisanych}, URL={http://journals.pan.pl/Content/88354/mainfile.pdf}, keywords={mosty, konstrukcje drewniane, kratownica wspornikowa, belka Gerbera, rzeka Wisła, wiek XVII, najdłuższe przęsło}, }