TY - JOUR N2 - Szkoła Lwowsko-Warszawska została założona w 1895 roku przez Kazimierza Twardowskiego we Lwowie. Dla Twardowskiego i jego uczniów racjonalizm, jasność i precyzja języka oraz stosowanie logiki w filozofii były metodologicznymi fundamentami Szkoły. W pierwszej części tekstu autor rozważa charakter i wartość metafilozoficzngo programu przyjmowanego w Szkole Lwowsko-Warszawskiej. W drugiej partii przedstawia się filozofię Henryka Elzenberga (1887–1967), jednego z najoryginalniejszych filozofów polskich XX wieku. W sferze jego zainteresowań znajdowały się: aksjologia ogólna, etyka, estetyka i historia filozofii. Część końcowa ma charakter porównawczy, gdzie omawiam stosunki między metafilozofią Szkoły Lwowsko-Warszawskiej a ideami metafilozoficznymi Elzenberga. L1 - http://journals.pan.pl/Content/106456/PDF/P.Filoz.%204-17%2021-R.Kleszcz.pdf L2 - http://journals.pan.pl/Content/106456 PY - 2017 IS - No 4 KW - metafilozofie KW - Henryk Elzenberg KW - Szkoła Lwowsko-Warszawska KW - Kazimierz Twardowski KW - Kazimierz Ajdukiewicz KW - racjonalność vs irracjonalizm KW - intuicja a zastosowanie logiki w filozofii A1 - Kleszcz, Ryszard PB - Komitet Nauk Filozoficznych PAN PB - Wydział Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego DA - 2017.12.15 T1 - Dwie metafilozofie: Elzenberg a Szkoła Lwowsko-Warszawska UR - http://journals.pan.pl/dlibra/publication/edition/106456 T2 - Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria ER -