TY - JOUR N2 - W artykule omówiono i poddano analizie dwa źródłowe teksty Henryka Elzenberga dotyczące zagadnienia zależności i niezależności etyki od obrazu świata oraz sporu o zależność etyki od religii. Temat dyskutowany był w Polsce od połowy lat pięćdziesiątych. W tekstach Elzenberga poddany został precyzyjnej analizie semantycznej i realnej. Jej wynik pokazuje, że treść ocen i norm pochodnych, ich realność i uzasadnienie są zależne od obrazu świata, w którym oceny i normy funkcjonują. Zależność od obrazu świata ulega natomiast ograniczeniu w sferze ocen i norm podstawowych. Podobnie jest z zależnością etyki od religii. Religijny obraz świata wielorako wpływa na zakres podmiotowy i przedmiotowy etyki, jej strukturę, na świadomość mocy obowiązującej i siłę motywacyjną, ale nie ma wpływu na logiczne uzasadnienie etyki. Etyka poza religijnym obrazem świata jest możliwa. Elzenberg wypowiada się z pozycji intuicjonisty w teorii poznania moralnego i jest perfekcjonistą w podążaniu za tym, co poznane moralnie i etycznie ugruntowane. Odrzuca jednak nieścisłe twierdzenie o niezależności etyki od obrazu świata i religii w ogóle. L1 - http://journals.pan.pl/Content/106457/PDF/P.Filoz.%204-17%2022-R.Wisniewski.pdf L2 - http://journals.pan.pl/Content/106457 PY - 2017 IS - No 4 KW - etyka niezależna KW - etyka religijna KW - obraz świata KW - ocena KW - norma KW - wartość KW - powinność A1 - Wiśniewski, Ryszard PB - Komitet Nauk Filozoficznych PAN PB - Wydział Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego DA - 2017.12.15 T1 - Henryk Elzenberg w sprawie granic etyki niezależnej UR - http://journals.pan.pl/dlibra/publication/edition/106457 T2 - Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria ER -