N2 - W obliczu rewolucji technologii informatycznych badacze nauk społecznych mają przed sobą nie lada wyzwanie. Oto bowiem wraz ze zwiększającą się popularnością Internetu pojawiły się ogromne ilości danych zawierających opinie, poglądy i zainteresowania jego użytkowników. Chociaż analiza tych danych stawia przed badaczami poważne problemy metodologiczne, za ich użyciem przemawia fascynujący materiał powstający bez ingerencji badaczy. Dużą część tego materiału stanowią dane z najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki Google. Co minutę jej użytkownicy ze wszystkich miejsc na świecie zadają ponad 3 miliony zapytań, które są następnie klasyfikowane i udostępniane za pomocą aktualizowanych na bieżąco narzędzi. W artykule tym omówione są próby adaptacji tych danych do potrzeb nauk społecznych, a także dotychczasowe badania na ten temat. Omówione są także praktyczne aspekty pracy z narzędziami Google’a: Google Trends oraz Google Keyword Planner. Artykuł jest przeznaczony przede wszystkim dla badaczy nauk społecznych zainteresowanych internetowymi źródłami Big Data oraz wykorzystaniem tych danych w pracy naukowej. L1 - http://journals.pan.pl/Content/106760/PDF/Studia_Socjologiczne_2018_Nr4_s.49_71.pdf L2 - http://journals.pan.pl/Content/106760 PY - 2018 IS - No 4 DO - 10.24425/122482 KW - Google Trends KW - Google Keyword Planner KW - Big Data KW - dane internetowe KW - internetowe narzędzia analityczne A1 - Turner, Anna A1 - Zieliński, Marcin W. A1 - Słomczyński, Kazimierz M. PB - Instytut Filozofii i Socjologii PAN PB - Komitet Socjologii PAN PB - Wydział Socjologii UW DA - 2018.11.30 T1 - Google Big Data: charakterystyka i zastosowanie w naukach społecznych UR - http://journals.pan.pl/dlibra/publication/edition/106760 T2 - Studia Socjologiczne