TY - JOUR N2 - W tekście podjęta jest problematyka edukacji akademickiej, a szczególnie jej obecność w trzech projektach Ustawy 2.0. W każdym z nich misja i funkcja kształcenia akademickiego opiera się na formalnie zadekretowanej Polskiej Ramie Kwalifi kacji, co oznacza tradycyjne podejście do edukacji na uniwersytecie. Podkreślone są konsekwencje podtrzymania paradygmatu nauczania oraz instrumentalnego interesu w kształceniu. Autorka argumentuje, że prowadzi to do przewagi wzorów paternalizacji w interakcjach edukacyjnych oraz udziecinniania zarówno studentów, jak i nauczycieli. Na tym tle wskazane są negatywne konsekwencje dla doświadczeń demokratycznych, kształtowania kapitału społecznego w szkole wyższej oraz emancypowania się uczestników interakcji edukacyjnych. L1 - http://journals.pan.pl/Content/108282/PDF/CZEREPANIAK-WALCZAK%20-%20O%20ZMIANACH%20W%20SZKOLNICTWIE%20WY%C5%BBSZYM.pdf L2 - http://journals.pan.pl/Content/108282 PY - 2017 KW - edukacja KW - reforma KW - interes techniczny KW - udziecinnianie KW - emancypacja A1 - Czerepaniak-Walczak, Maria PB - Komitet Nauk Pedagogicznych PAN PB - Instytut Technologii Eksploatacji-PIB VL - Tom 40 DA - 2017 T1 - O zmianach w szkolnictwie wyższym – orientacja na posłuszeństwo czy na transgresję i emancypację? O paternalizacji relacji w edukacji akademickiej UR - http://journals.pan.pl/dlibra/publication/edition/108282 T2 - Rocznik Pedagogiczny ER -