N2 - Wizerunek/postrzeganie partii politycznej (PPP) należy do konstruktów, których zawartość oczekuje na taksonomię naukową. Brak konsensu wśród badaczy co do uniwersalnych kulturowo wymiarów PPP i narzędzi do ich pomiaru uniemożliwia systematyczną kumulację wiedzy na temat determinantów PPP i jego wpływu na decyzje wyborcze. Celem prezentowanych badań leksykalnych jest weryfikacja pięcioczynnikowej struktury PPP i walidacja skal do jego pomiaru. Artykuł przedstawia wyniki sześciu badań przeprowadzonych na polskich wyborcach w latach 2011–2019. Wyniki wskazują na wysoką stabilność pięcioczynnikowej struktury PPP na poziomie różnic indywidualnych (wyborcy) w wymiarach osobowościowych i pozaosobowościowych. Opracowane narzędzie pomiaru PPP cechują satysfakcjonujące wskaźniki psychometryczne oraz wysoka moc wyjaśniająca preferencji politycznych wyborców. Omówiono ograniczenia wynikające z różnych możliwych poziomów analizy struktury wizerunku partii na poziomie wyborcy versus partie. L1 - http://journals.pan.pl/Content/115738/PDF/Studia_Socjologiczne_2020_nr_3_s.31_52.pdf L2 - http://journals.pan.pl/Content/115738 PY - 2020 IS - No 3 EP - 52 DO - 10.24425/sts.2020.132469 KW - wizerunek KW - percepcja KW - wybory parlamentarne KW - partia polityczna KW - badania leksykalne A1 - Gorbaniuk, Oleg A1 - Wilczewski, Michał A1 - Gorbaniuk, Julia A1 - Perec, Karolina A1 - Zielińska, Marta A1 - Piela, Izabela PB - Instytut Filozofii i Socjologii PAN PB - Komitet Socjologii PAN PB - Wydział Socjologii UW DA - 2020.09.15 T1 - Walidacja kwestionariusza do pomiaru percepcji partii politycznych w badaniach polskich wyborców SP - 31 UR - http://journals.pan.pl/dlibra/publication/edition/115738 T2 - Studia Socjologiczne