Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 2
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The author submits a brief account of his claim concerning the ethical component of the speaking beings’ nature. He voiced these views at a number of places, beginning with his works in the mid‑nineties. As against Kant’s idea of God being the source of moralisches Gefühl, or of his „categorical imperative”, the logically necessary (and thus sufficient) root of speaking beings’ ethical nature must be seen in their language faculty as such (while nothing deprives God of what used to be called „His gift” of that faculty). A linguistic‑analytic reasoning that leads to the above conclusion is presented.
Go to article

Bibliography

1. Anzenbacher A. (2008), Wprowadzenie do etyki, przeł. J. Zychowicz, Kraków: WAM.
2. Bogusławski A. (1996a), Logiczne, nielogiczne, pozalogiczne, „Przegląd Humanistyczny” 5, s. 109–142.
3. Bogusławski A. (1996b), Świętość jakości życia?, „Przegląd Humanistyczny” 2, s. 1–39.
4. Bogusławski A. (1997), Do świata przez język, „Przegląd Humanistyczny” 2, s. 103–129.
5. Bogusławski A. (1998a), O negacji w konstrukcjach z czasownikiem „chcieć”, w: E. Jędrzejko (red.), Nowe czasy, nowe języki, nowe (i stare) problemy, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 105–127.
6. Bogusławski A. (1998b), Science as linguistic activity, linguistics as scientific activity, Warszawa: Katedra Lingwistyki Formalnej UW.
7. Bogusławski A. (1999), On ‘good’ and ‘bad’, w: J.L. Mey, A. Bogusławski (red.), „E pluribus una”. The One in the Many. For Anna Wierzbicka, Odense: RASK and Odense University Press, s. 103–133 [przedruk w: Bogusławski 1998b; z dodatkowymi komentarzami także w: Bogusławski 2011a].
8. Bogusławski A. (2001), Reflections on Wierzbicka’s explications, „Lingua Posnaniensis” XLIII, s. 47–88.
9. Bogusławski A. (2003a), Dlaczego „śmieszny człowiek” był śmieszny?, w: I. Bobrowski (red.), Anabasis, Kraków: Lexis, s. 41–52.
10. Bogusławski A. (2003b), Przypomnienie, „Przegląd Humanistyczny” 3, s. 91–93.
11. Bogusławski A. (2007), A Study in the Linguistics‑Philosophy Interface, Warszawa: BEL Studio.
12. Bogusławski A. (2011a), Reflections on Wierzbicka’s Explications & Related Essays, Warszawa: BEL Studio.
13. Bogusławski A. (2011b), Roztrząsania nadlingwistyczne, Warszawa: BEL Studio.
14. Bogusławski A. (2020), Lingwistyczna teoria mowy. Preliminaria, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
15. Bogusławski A., Drzazgowska E. (2016), Język w refleksji teoretycznej. Przekroje historyczne, t. I–II, Warszawa: Katedra Lingwistyki Formalnej UW.
16. Jadacki J.J. (1996), O nietykalności życia ludzkiego, „Przegląd Humanistyczny” 3, s. 155–160..
17. Jadacki J.J. (1997), Język i świat, „Przegląd Humanistyczny” 2, s. 99–101.
18. Jadacki J.J. (2003), Aksjologia i semiotyka. Analizy i polemiki, Warszawa: Semper.
19. Janikowski W. (2008), Naturalizm etyczny we współczesnej filozofii analitycznej, Warszawa: Semper.



Go to article

Authors and Affiliations

Andrzej Bogusławski
1
ORCID: ORCID

  1. prof. em., Uniwersytet Warszawski, Wydział Neofilologii, Katedra Lingwistyki Formalnej, ul. Dobra 55, 00-312 Warszawa
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The author develops a non‑literary, theistic Weltanschauung. It is based on the acceptance of the role of ‘did’ and ‘knows’ as non‑empirical conceptual (indefinable) ‘primes’. The basic argument of this paper is derived from a detailed linguistic observation of the idiosyncratic behaviour of the concepts ‘why’ and ‘because’ vis‑à‑vis other questioners and the functor ‘can’. The item ‘because’ presupposes a conjunction with a clause indicating an obligatorily altogether different state of affairs than one that is given in ‘a because ...’, as an expression patterned on * ‘a because a’ that constitutes a case of one of the most extreme linguistic deviances. Such a putative phrase cannot belong to any natural linguistic code, nor can it be its real product (that is no other than a quip in a purely perlocutionary utterance in J.L. Austin’s sense). Similarly, a generalized version of ‘did’ or ‘knows’ ( someone did / knows something without any specification) cannot be positioned in such a conjunction on pain of engaging in a destructive infinite regress, unless they are coupled with some further, different concept (i.e. a concept other than ‘did’ resp. ‘know’) in a concatenation with ‘because’. According to the author, this shows that precisely the two indicated concepts are conceptual ‘primes’, or the fundamental synthetic a priori’s whose denotata underlie the whole of the reality. The author tries to show that it is unacceptable to reduce Reality to a single and unique empirical universe conceived of as an effect of ‘doing’. He claims that Ockham’s idea of multiplicity of universes represents a logical necessity. But he rejects the mystical höheres in Wittgenstein’s Tractatus as including „pure logic”, ethics and aesthetics. All the three areas, he claims, belong to the created natural realm of speaking beings. Reality, grasped by logic, is broader than that realm.
Go to article

Authors and Affiliations

Andrzej Bogusławski
1
ORCID: ORCID

  1. prof. em., Uniwersytet Warszawski, Wydział Neofilologii, Katedra Lingwistyki Formalnej, ul. Dobra 55, 00-312 Warszawa

This page uses 'cookies'. Learn more