Search results

Filters

  • Journals
  • Date

Search results

Number of results: 1
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Artykuł poświęcony jest jednemu z wymiarów stratyfikacji kultury, jakim jest oglądanie seriali telewizyjnych. Opierając się na danych z badania zrealizowanego w 2019 roku na próbie ogólnopolskiej chcemy ustalić, w jakim stopniu ten sposób spędzania czasu wolnego związany jest z pozycją klasową. Okazuje się, że oglądanie seriali niezbyt silnie zależy od pozycji klasowej, jeżeli kontrolowane są inne czynniki. Ani częstość oglądania, ani rodzaje, ani stopień złożoności seriali nie wchodzą w istotne zależności z usytuowaniem w hierarchii społecznej utożsamianej z pozycją rynkową i stosunkiem do szeroko rozumianej własności. Natomiast ważnymi zmiennymi wyjaśniającymi okazują się inne cechy związane z pozycją klasową. Są to wykształcenie respondentów i pochodzenie społeczne. Zgodnie z oczekiwaniami wyższe wykształcenie respondentów i matek zwiększa szanse oglądania seriali zaliczanych do „wyższej” kultury, podczas gdy oglądanie seriali o niższej złożoności związane jest z niższym kapitałem edukacyjnym. Sugerowałoby to, że oglądanie seriali może sprzyjać odtwarzaniu się podziałów klasowych.
Go to article

Bibliography

1. Bennett, Tony et al. 2009. Culture, Class, Distinction. London–New York: Routledge.
2. Bourdieu, Pierre. 1984. Distinction. A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge: Havard University Press.
3. Cebula, Michał, Szymon Pilch. 2020. Społeczne zróżnicowanie gustu muzycznego. Studia Socjologiczne, 1, 236: 73–104. DOI: 10.24425/sts.2020.132451.
4. Chan, Tak Wing. 2019. Understanding cultural omnivores: social and political attitudes. British Journal of Sociology, 3: 784–806. DOI: 10.1111/1468-4446.12613.
5. Combes, Clément, Hervé Glevarec. 2021. Differentiation of series and tastes for TV series: The French case. Media, Culture & Society, 43, 5: 860–885. DOI: 10.1177/0163443720977277.
6. Domański, Henryk, Dariusz Przybysz, Katarzyna M. Wyrzykowska, Kinga Zawadzka. 2021. Dystynkcje muzyczne. Stratyfikacja społeczna i gusty muzyczne Polaków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
7. Duval, Julien, 2015. Evolution of Tastes in Flms and Changes in Feld Theory. W: P. Coulangeon, Philippe, Julien Duval, red. The Routledge Companion to Bourdieu’s ‘Distinction’. London: Routledge.
8. Erikson, Robert, John H. Goldthorpe. 1992. The Constant Flux: Study of Class Mobility in Industrial Societies. Oxford: Clarendon Press.
9. Filiciak, Mirosław. 2013. Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
10. Friedman, Sam. 2014. Comedy and Distinction. London: Routledge.
11. Friedman, Sam, Giselinde Kuipers. 2013. The Divisive Power of Humour: Comedy, Taste and Symbolic Boundaries. Cultural Sociology, 7, 2: 179–195. DOI: 10.1177/1749975513477405.
12. Friedman, Sam, Daniel Laurisson. 2019. The Class Ceiling. Why It Pays To Be Priviledged. Bristol: Policy Press.
13. Halawa, Mateusz. 2006. Życie codzienne z telewizorem. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
14. Jaeger, Mads M., Tally Katz-Gerro. 2008. The Rise of the Cultural Omnivore 1964–2004. The Danish National Centre for Social Research: Working Paper 09.
15. Kuipers, Giselinde. 2006. Television and taste hierarchy: The case of Dutch television comedy. Media, Culture & Society, 28, 3: 359–378. DOI: 10.1177/0163443706062884.
16. Łuczaj, Kamil. 2012. Świat z drugiej strony ekranu. Studium recepcji treści kultury popularnej przez kobiety wiejskie. Kraków: Libron.
17. Napoli, Philip M. 2011. Audience evolution: New technologies and the transformation of media audiences. Columbia: Columbia University Press.
18. Nault, Jean-François et al. 2021. The social positions of taste between and within music genres: From omnivore to snob. European Journal of Cultural Studies, 24, 3: 717 –740. DOI: 10.1177/13675494211006090.
19. Prieur, Annick et al. 2008. Cultural Capital Today: A Case Study from Denmark. Poetics, 1: 45–71. DOI: 10.1016/j.poetic.2008.02.008.
20. Prieur, Annick, Mike Savage. 2013. Emerging Forms of Cultural Capital. European Societies, 15, 2: 246–267. DOI: 10.1080/14616696.2012.748930.
21. Rosenlund, Lennart. 2019. The Persistence of Inequalities in an Era of Rapid Social Change. Comparison in time of Social Spaces in Norway. Poetics, 74: 1–16. DOI: 10.1016/j.poetic.2018.09.004.
22. Savage, Mike, Modesto Gayo. 2011. Unravelling the Omnivore: A Field Analysis of Contemporary Musical Taste in the United Kingdom. Poetics, 39: 337–357. DOI: 10.1016/j.poetic.2011.07.001.
23. Stewart, Simon. 2013. A Sociology of Culture, Taste and Value. London: Palgrave Macmillan.

Go to article

Authors and Affiliations

Henryk Domański
1
ORCID: ORCID
Dariusz Przybysz
1
Katarzyna M. Wyrzykowska
1
ORCID: ORCID
Kinga Zawadzka
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Filozofii i Socjologii PAN

This page uses 'cookies'. Learn more