Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 3
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Wydobycie ropy naftowej ze złoża prowadzi się metodami pierwotnymi wykorzystującymi naturalną energię złoża, metodami wtórnymi polegającymi na fizycznym wypieraniu ropy oraz metodami trzecimi (zaawansowanymi), w których dodatkowe rodzaje energii wspomagają proces wydobycia. Metodami pierwotnymi i wtórnymi można wydobyć w przypadku złóż rop lekkich i średnich około 25-35% zasobów geologicznych, w przypadku złóż rop ciężkich około 10%. Jedną z zaawansowanych metod eksploatacji jest zatłaczanie CO2 do złóż ropnych (CO2-EOR). Ditlenek węgla jest stosowany jako czynnik zwiększający wydobycie ropy ze względu na to, że umożliwia podtrzymanie ciśnienia złożowego, zmniejsza lepkość ropy i ułatwia jej przemieszczanie się w złożu, zwiększa objętość i zmniejsza gęstość ropy, oddziaływuje ze skałami. W zależności od składu ropy oraz ciśnienia i temperatury panujących w złożu pod wpływem zatłaczanego ditlenku węgla może następować mieszalne lub niemieszalne wypieranie ropy ze złoża. W warunkach mieszalności może zostać wydobyte dodatkowe 10-20% ropy w porównaniu do metod pierwotnych i wtórnych eksploatacji, w warunkach niemieszalności dodatkowe wydobycie ropy jest mniejsze. Dobór metody EOR, jaką można zastosować na danym złożu ropy naftowej, zależy od licznych parametrów geologicznych, złożowych i ekonomicznych. Należą do nich przede wszystkim: gęstość, lepkość i skład ropy naftowej, minimalne ciśnienie mieszania, efektywność sczerpania i zmienność pionowa i pozioma złoża. Zastosowanie wymienionych kryteriów pozwala na wstępną selekcję złóż, w których można zastosować konkretną metodę EOR. Przy typowaniu złóż ropy naftowej, w których można zastosować metodę mieszalną zatłaczania ditlenku węgla wykorzystuje się następujące parametry: głębokość zalegania złoża, gęstość ropy, ciśnienie i temperaturę złożową.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Stanisław Rychlicki
Jerzy Stopa
Barbara Uliasz-Misiak
Ludwik Zawisza

Abstrakt

The paper presents findings from research project Mobis which is aimed at developing a method of assessing safety of unsignalised pedestrian road crossings using video image analysis. Pedestrian and vehicle traffic has been recorded at selected zebra crossing sites in Warsaw and Wrocław, before and after installation of active signage systems SignFlash and Levelite. Speeds of approaching vehicles were measured and drivers’ behaviour was classified using video analysis.

The paper presents a comparison of effectiveness of systems such as SignFlash and Levelite based on changes in the mean and standard deviation of vehicle spot speeds as well as changes in speed profiles of vehicles approaching the crossings.

Results indicate that both SignFlash and Levelite active signage reduce mean vehicle approach speeds and have a positive impact on drivers’ behaviour.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

P. Olszewski
W. Czajewski
P. Dąbkowski
C. Kraśkiewicz
P. Szagała

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji