Abstrakt
Górne warstwy nawierzchni ulic, nazywane warstwami ścieralnymi, są najczęściej wykonywane z mas mineralno-asfaltowych, kostki kamiennej i w ostatnich latach z betonowej kostki brukowej. Jednym z parametrów charakteryzujących rodzaj pokrycia, poza nośnością, równością i szorstkością, jest jego wpływ na hałas pojazdów. W dotychczasowych rozważaniach w naszym kraju na ten problem praktycznie nie zwracano jednak uwagi. Do niedawna poziom hałasu drogowego, przy niższych prędkościach, zależał głównie od pracy układu napędowego i wydechowego, a w mniejszym stopniu od hałasu toczenia. Postęp techniczny w zakresie budowy pojazdów powoduje jednak, że hałas opon staje się obecnie głównym składnikiem hałasu drogowego, nawet na obszarach zurbanizowanych. W artykule przedstawiono porównanie hałaśliwości nawierzchni bitumicznej z nawierzchniami z kostki kamiennej i z betonowej kostki brukowej.
Przejdź do artykułu