Nowadays, the ubiquity of changes determines a new approach to programming development. In this situation, it is necessary to update the strategy of socio-economic development in many cities. The aim of the paper is to present the process of updating the city’s development strategy on selected examples (Katowice, Cracow, Poznań, Warsaw and Wrocław), through the prism of the scale and tools of public participation. Wrocław is a centre that particularly approached the implementation of the megatrend of public participation in the work on updating the development strategy. The paper delineates differences between public consultations and real public participation. The following research methods were used in the study: literature research, analysis of source texts, benchmarking and comparative analysis. The time horizon covers the period of public participation in the documents’ construction and is different for particular cities selected for analysis, however, it falls in the years 2013-2017.
W artykule podjęto zagadnienie znaczenia podręcznika szkolnego dla procesów konserwacji/ zmiany w obszarze polskich praktyk edukacyjnych w klasach początkowych. W kontekście wyzwań współczesności i demokracji, odwołanie się autorów podręczników do dyskurs liberalnego i konstruktywistycznego, stanowi fundamentalny warunek funkcjonowania tej książki jako narzędzia realizacji prorozwojowego i emancypacyjnego interesu ucznia i społeczeństwa. Jak jednak wynika z badań nad polskimi podręcznikami do klas I–III, warunek ten nie został spełniony. W tej sytuacji podręczniki niemieckie odgrywać mogą rolę inspirującą, tak ze względu na swoje dyskursywne zaplecze, jak i propozycje metodyczne oraz zakres treściowy. W tekście zrekonstruowany został „obraz szkoły” z kart niemieckich podręczników. Za kluczowe (i jednocześnie inspirujące) wymiary tego obrazu uznać można: demokratyczny charakter relacji nauczyciel – uczeń, nacisk na aktywizację wiedzy osobistej ucznia i jego autonomie etyczną oraz poznawczą, realistyczny opis rzeczywistości, zaufanie do dziecięcych kompetencji, tworzenie strefy najbliższego rozwoju.