Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 5
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Idiom (from Greek idios 'own, private': late 16th c.) is most frequently referred to as a string of language whose meaning cannot be pieced together from the meanings of its component parts.1 As such it relies heavily on the interdependencies between formal and semantic levels of language. This makes it a highly complex linguistic phenomenon, if only intra-lingually. What exacerbates the problem with idiom is the fact that the form/meaning relationship should not be expected to be identical across languages, unless these allow for historical, typological or cultural relatedness. That is why idiom is often described as a piece of language which does not translate literally. Although the definition of this type proves highly imprecise in a lot of instances, it properly points to difficulties involved in a largely unexplored domain of idiom translation. It is the key aim of the present study to suggest methods of obviating these difficulties, which is hoped to be achieved by cataloguing viable strategies of idiom translation. as employed in four English-to-Polish translations of Lewis Carroll's Alice s Adventures in Wonderland.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marcin Adamczyk
ORCID: ORCID

Abstrakt

Dmitriev-Mamonov is primarily known for his story that describes inhabitants of other planets. The story contains some controversial elements including an unflattering image of the clergy, heliocentrism, and the possibility of multiplicity of worlds. He also authored a Chronology and a free translation of part of the Psalter in which he included some of his theological views.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Adam Drozdek
ORCID: ORCID

Abstrakt

„Model złoża” i „modelowanie złóż” – to pojęcia powszechnie stosowane, ale niedookreślone (niejednoznaczne). Często są rozumiane prawie wyłącznie jako stosowanie technik komputerowych do przedstawiania złóż, w szczególności na potrzeby projektowania górniczego. Modelowanie złoża jest tworzeniem jego obrazu, który w przekonaniu twórcy, możliwie najlepiej przedstawia sposób występowania naturalnego nagromadzenia kopaliny i jej właściwości w obszarze między punktami, w których wykonane były obserwacje. Przedstawianie złóż kopalin za pomocą ich „modeli” ma bardzo długą tradycję, sięgającą XVI–XVIII wieku, chociaż ten termin nie był wówczas stosowany. Opracowano wiele metod kartograficznej prezentacji złóż oraz ich zmienności, a prace te traktowano od XIX wieku jako zadanie miernictwa górniczego (markszajderii). Postęp w przedstawianiu ułożenia złoża w przestrzeni za pomocą map izolinii skłonił później do wyodrębnienia metod geometryzacji złóż. W XX wieku zastosowano do opisu parametrów złożowych najpierw proste metody statystyki matematycznej, a następnie metody geostatystyczne. Niektóre z nich nie były jednak szerzej stosowane ze względu na pracochłonność. Zastosowanie techniki komputerowej, automatyzacja szeregu działań, mimo niewątpliwych korzyści, niesie ze sobą niebezpieczeństwo niewłaściwej, sformalizowanej i błędnej interpretacji danych geologicznych. Prawidłowe modelowanie złóż powinno obejmować kolejno sformułowanie modelu pojęciowego (opisowego) i graficznego złoża, zgodnie z zasadami wiedzy geologicznej, następnie wybór odpowiedniego algorytmu opracowania danych i modelowanie komputerowe złoża oraz weryfikację modelu i jego korektę stosownie do posiadanego stanu wiedzy geologicznej. Tworzenie modeli złóż pozostaje zadaniem koncepcyjnym i nie może być w pełni zautomatyzowane.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Edyta Sermet
Jerzy Górecki
Marek Nieć

Abstrakt

Presented article contain the teachers opinions of the perceived social expectations in relation to their own expectations of both the institutions of school and local educational authorities. The starting point is a thesis that asymmetrical and disproportionate expectations conducive to the construction of the reduced school reality a specified group of students. as reality shows school does not always reflect the social expectations, which is closely connected with the attitudes of teachers in mainstream schools. however, their expectations of working conditions and the same students with disabilities often remain inconsistent. To identify and interpret the reality that create the appearance of the school, the topic is examined in the context of the concept of the reduced space and the theory of games.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Dorota Prysak

Abstrakt

The paper presents a concept of an active filter with energy storage. This solution can be used for the compensation of momentary one phase high power loads with discontinued power consumption (e.g. spot welding machines). Apart from the typical filtering capabilities, the system’s task is also the continuity of the input power from the feeder line and limiting its fluctuation. The proposed by the author’s solution can produce measurable economic benefits by reducing the rated power necessary to energize periodically operating loads and improving the indicators of electrical energy quality. The developed method of active power surges compensation enables a flexible approach to requirements concerning the rated power of the point to which the periodically operating loads with high peak current value are connected. The tests were conducted on a simulation model specially developed in Matlab & Simulink environment, proving high effectiveness of the presented solution.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Kacper Sowa
Stanisław Piróg
Marcin Baszyński

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji