Search results

Filters

  • Journals
  • Date

Search results

Number of results: 5
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Tereny pogórnicze, powstałe w wyniku odkrywkowej eksploatacji surowców mineralnych, budzą coraz większe zainteresowanie jako przestrzeń, która wprawdzie została mocno przekształcona, ale obok pewnej przyrodniczej degradacji wykazuje również specyficzne, nowe korzystne właściwości. Wraz z odkrywaniem tych walorów i przemianami społecznymi zmienia się również nastawienie do obszarów zdegradowanych i ich ponownego zagospodarowania. Wyraża się to w coraz bardziej kreatywnym podejściu do tego zagadnienia, widocznym w liczbie kierunków rekultywacji, proponowanych przez literaturę przedmiotu i akty prawne. Wyrobiska powstałe w wyniku wydobycia surowców skalnych stanowią niekiedy bardzo sprzyjające środowisko dla rozwoju wielu gatunków roślin i zwierząt, nierzadko chronionych. Odsłonięcia przekrojów geologicznych w ścianach tych wyrobisk dają możliwość tworzenia stanowisk z cennymi poznawczo i edukacyjnie strukturami geologicznymi. Niemniej cenne, a niejednokrotnie przewyższające wartości przyrodnicze, są zasoby kulturowe związane z dawnym wykorzystaniem surowców naturalnych. Do przykładów takiej działalności zalicza się, chyba nie zawsze doceniane przez badaczy krajobrazu i przeszłości, wydobycie i wykorzystanie wapieni, głównie jako materiału kamiennego i do produkcji wapna. Z diagnozowanie (niejednokrotnie wręcz wykrycie) walorów kulturowych reliktów tej działalności wymaga prowadzenia badań wykorzystujących wiadomości i metody z różnych dyscyplin naukowych i technicznych, a ich wyniki mają potencjał wzbogacający wiedzę w wielu dziedzinach, niejednokrotnie odległych od stricte górniczego fachu. Niniejszy artykuł ma na celu pokazanie bogactwa poznawczego i utylitarnego obiektów pozostałych po zakończeniu eksploatacji górniczej oraz przydatności ich badań o interdyscyplinarnym charakterze, na przykładach związanych z przemysłem wapienniczym.

Go to article

Authors and Affiliations

Paweł Kasprzyk
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

A new method measuring of mass in electronic system of scales has been described. The main element of this system is inductive measuring load cell, which was compared with strain gauge load cell. The aim of the paper is described advantages of the inductive measuring system of mass and explain some main problems of this system. Digital correction of the mechanical errors of the beam like: hysteresis, creep material of the beam under constant load, influence of ambient temperature was described.

Go to article

Authors and Affiliations

Janusz Lewandowski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article describes a test stand with a spindle equipped with an active bearing preload system using piezoelectric actuators. The proper functioning of the spindle and the active system was associated with the correct alignment of the spindle shaft and the drive motor. The article presents two methods of shaft alignment. The use of commonly known shaft alignment methods with dial indicators is insufficient from the viewpoint of being able to control this preload. This work aims at making the readers aware that, for systems with active bearing preload, the latest measuring devices should be used to align the shaft. The use of commonly known methods of equalization with dial gauges is insufficient from the point of view of controlling this preload. Increasing the accuracy of shaft alignment from 0.1 to 0.01 mm made it possible to obtain a 50% reduction in the displacement of the outer bearing ring during spindle operation.

Go to article

Bibliography

[1] F. Chen and G. Liu. Active damping of machine tool vibrations and cutting force measurement with a magnetic actuator. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 89(1–4):691–700, 2017. doi: 10.1007/s00170-016-9118-y.
[2] A.H. Hadi Hosseinabadi and Y. Altintas. Modelling and active damping of structural vibrations in machine tools. CIRP Journal of Manufacturing Science and Technology, 7(3):246–257, 2014. doi: 10.1016/j.cirpj.2014.05.001.
[3] Y.K. Hwang and Ch.M. Lee. Development of a newly structured variable preload control device for a spindle rolling bearing by using an electromagnet. International Journal of Machine Tools and Manufacture, 50(3):253–259, 2010. doi: 10.1016/j.ijmachtools.2009.12.002.
[4] G. Quintana, J. de Ciurana, and F.J. Campa. Machine tool spindles. In: L.N. Lopez de Lacalle and Lamikiz (Eds.) Machine Tools for High Performance Machining, chapter 3, pages 75–126, Springer–Verlag, London, 2009.
[5] J. Sikorski and W. Pawłowski. Innovative designs of angular contact ball bearings systems preload mechanisms. Mechanik, 92(2):138–140, 2018. doi: 10.17814/mechanik.2018.2.29.
[6] J.S. Chen and K.W. Chen. Bearing load analysis and control of a motorized high speed spindle. International Journal of Machine Tools and Manufacture, 45(12-13):1487–1493, 2005. doi: 10.1016/j.ijmachtools.2005.01.024.
[7] P. Harris, B. Linke, and S. Spence. An energy analysis of electric and pneumatic ultra-high speed machine tool spindles. Procedia CIRP, 29:239–244, 2015.
[8] J. Dwojak and M. Rzepiela. Vibration Diagnostics of Machines and Devices. 2nd ed. Wyd. Biuro Gamma, Warsaw, Poland, 2005. (in Polish).
[9] G. Hagiu and B. Dragan. Feedback preload systems for high speed rolling bearings assemblies. The Annals of University Dunarea De Jos of Galati Fascicle VIII, 43–47, 2004.
[10] J. Kosmol and K. Lehrich. Electro spindle thermal model. Modelowanie Inżynierskie, 39:119–126, 2010. (in Polish).
[11] J. Vyroubal. Compensation of machine tool thermal deformation in spindle axis direction based on decomposition method. Precision Engineering, 36(1):121–127, 2012. doi: 10.1016/j.precisioneng.2011.07.013.
[12] J. Piotrowski. Shaft Alignment Handbook. 3rd edition. CRC Press, Boca Raton, 2006.
[13] S. Szymaniec. Research, Operation and Diagnostics of Machine Sets with Squirrel Cage Induction Motors. Wyd. Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Studia i Monografie, 333, Opole 2013. (in Polish).
[14] K.P. Anandan and O.B. Ozdoganlar. A multi-orientation error separation technique for spindle metrology of miniature ultra-high-speed spindles. Precision Engineering, 43:119–131, 2016. doi: 10.1016/j.precisioneng.2015.07.002.
[15] Z. Plutecki, S. Szymaniec, and J. Smykała. A new method for setting industrial drives. Zeszyty problemowe – maszyny elektryczne, 2(102), 201–207, 2014. (in Polish).
[16] J. Dwojak. The use of a laser to determine the alignment of machine shafts is a revolution in alignment. Transport Przemysłowy, 3, 2005. (in Polish).
[17] Shaft alignment, a professional system for measuring and aligning rotor machines. The Easy Laser Catalog. (in Polish).
[18] H. Krzemiński–Freda. Rolling Bearings. PWN, Warszawa, 1985. (in Polish).
[19] S. Waczyński. Shaft bearing using angular contact roller bearings and elastic element. Problems of unconventional bearing systems. A collection of Conference Works edited by J. Burcan, Łódź, 71–74, 1995. (in Polish).
[20] A. Parus, M. Pajor, and M. Hoffmann. Suppression of self-excited vibration in cutting process using piezoelectric and electromagnetic actuators. Advances in Manufacturing Science and Technology, 33(4):35–50, 2009.
[21] Operating Manual, Universal Amplifier QuantumX MX840A HBM, 2011.
[22] W. Modrzycki. Identification and compensation of machine tool errors. Inżynieria Maszyn, 13(3-4):91–100, 2008. (in Polish).
[23] P. Turek, W. Skoczyński, and M. Stembalski. Comparison of methods for adjusting and controlling the preload of angular-contact bearings. Journal of Machine Engineering. 16(2):71–85, 2016.
Go to article

Authors and Affiliations

Paweł Turek
1
Marek Stembalski
1

  1. Wrocław University of Science and Technology, Faculty of Mechanical Engineering, Wrocław, Poland.
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The paper presents a numerical study of an aircraft wheel impacting on a flexible landing surface. The proposed 3D model simulates the behaviour of flexible runway pavement during the landing phase. This model was implemented in a finite element code in order to investigate the impact of repeated cycles of loads on pavement response.

In the model, a multi-layer pavement structure was considered. In addition, the asphalt layer (HMA) was assumed to follow a viscoelastoplastic behaviour.

The results demonstrate the capability of the model in predicting the permanent deformation distribution in the asphalt layer.

Go to article

Authors and Affiliations

G. Leonardi

This page uses 'cookies'. Learn more