Abstract
Szacuje się, że w Unii Europejskiej blisko 80% przewozów regionalnych oraz 50% pasażerskich
realizuje się z wykorzystaniem transportu lądowego. Zgodnie z prognozami International
Energy Agency do 2040 roku należy się spodziewać wzrostu zużycia energii w sektorze transportowym
w tempie 1,4%/rok biorąc jako bazowy stan z 2012 roku w odniesieniu globalnym. Polski
sektor transportowy wykazał w 2015 roku zapotrzebowanie na energię w ilości 17,2 mln toe, co stanowiło
28% całkowitego zużycia energii w gospodarce (z czego ponad 95% przypadło na transport
drogowy). Dominującymi paliwami wykorzystywanymi w omawianym sektorze były oleje napędowe
i benzyny silnikowe, których zużycie w 2015 r. wyniosło blisko 9,81 mln toe i 3,75 mln toe.
Analizując przygotowane przez Ministerstwo Energii instrumenty wsparcia mające na celu zwiększenie
zastosowania paliw alternatywnych w transporcie drogowym, można się spodziewać, że
w najbliższych latach w polskim transporcie drogowym nastąpi zwiększenie wykorzystania gazu
ziemnego i energii elektrycznej. Sytuacja ta zmieni dotychczasową strukturę zużycia paliw oraz
pozwoli ograniczyć emisję szkodliwych CO2, NOX i pyłów PM2,5 pochodzących z transportu.
Go to article