Abstract
Artykuł poświęcony jest teoretycznej stronie zagadnienia propagandy w numizmatyce
rzymskiej. W pierwszej kolejności pokrótce przedstawione zostały argumenty
przeciwników stosowania terminu „propaganda” dla opisu zjawisk antycznych. Następnie
wskazano, dlaczego argumenty te wcale nie implikują, jakoby używanie tego terminu
w naukach historycznych dla okresów sprzed późnej nowożytności było anachronizmem.
Główną część tekstu stanowi przedstawienie szeregu modeli komunikacyjnych (Triada
Komunikacyjna Arystotelesa, Model Transmisyjny Shannona-Weavera, Model Aktu Perswazyjnego
Lasswella, Kołowy Model Komunikacji Schramma-Osgooda, Model Selekcji
Westleya-MacLeana oraz Model Semiotyczny Eco) i modelu procesu propagandy Jowetta-
-O’Donnell oraz krótkie omówienie ich implikacji dla badań propagandy starożytnej, w tym
namonetarnej. Artykuł porusza też problem tego, jak powinno się badać propagandę, i prezentuje
dziesięciostopniową metodę badawczą zaproponowaną przez Jowetta i O’Donnell.
Na koniec omówiono krótko te punkty metody badawczej, które mają największe konsekwencje
dla badania propagandy namonetarnej.
Go to article