Search results

Filters

  • Journals
  • Authors
  • Date
  • Type

Search results

Number of results: 4
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Artykuł przywołuje różne ujęcia kategorii sprawstwa w naukach społecznych, wskazując na ich ograniczenia w analizie doświadczeń kobiet zaangażowanych w działania w strukturach organizacji religijnych. Celem artykułu jest przybliżenie koncepcji sprawstwa jako wymiaru ludzkiego działania, które jest ukierunkowane na reprodukowanie religijnego status quo, a także systematyzacja różnych, ugruntowanych w badaniach nad płcią i religią ujęć sprawczych wzorów działań (autorstwa m.in. Orit Avishai, Kelsy Burke). Dane empiryczne, do których odwołuje się tekst, są efektem badań zrealizowanych w ramach dwóch projektów, dotyczących relacji między gender a religią, zrealizowanych w Polsce i w Anglii. Tekst bazuje przede wszystkim na wynikach indywidualnych wywiadów pogłębionych przeprowadzonych m.in. z kobietami aktywnymi w organizacjach kurialnych Kościoła katolickiego w Polsce i w polskich organizacjach kościelnych w Anglii działających w ramach Polskich Misji Katolickich.
Go to article

Authors and Affiliations

Katarzyna Leszczyńska
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

W artykule analizujemy konstruowanie męskości przez polskich migrantów zaangażowanych w działalność polskich organizacji Kościoła katolickiego za granicą. Przedstawiamy wyniki badań, które przeprowadziłyśmy w latach 2016–2018 z aktywnymi religijnie polskimi mężczyznami migrantami, w trzech krajach: Anglii, Belgii i Szwecji. Ramą heurystyczną analizy jest koncepcja męskości hybrydycznej, rozumianej jako konglomerat społecznych praktyk i reguł społecznych wywodzących się z różnych wzorców płci. Pokazujemy, jak w procesie selektywnego włączania znaczeń przypisywanych np. kobiecości konstruowany jest nowy wzór męskości. Omawiamy, w jaki sposób religia staje się mechanizmem stratyfikacji i mobilności w ramach hierarchii płci. Osadzenie męskości w znaczeniach religijnych wynosi polską religijną męskość na dominujące pozycje w porządku symbolicznym.
Go to article

Bibliography

1. Anderson, Eric, Marc McCormack. 2018. Inclusive Masculinity Theory: Overview, Reflection and Refinement. Journal of Gender Studies, 27, 5: 547–561. DOI: 10.1080/09589236.2016.1245605.
2. Arxer, Steven L. 2011. Hybrid Masculine Power: Reconceptualizing the Relationship between Homosociality and Hegemonic Masculinity. Humanity & Society, 35, 4: 390–422. DOI: 10.1177/016059761103500404.
3. Aune, Kristin. 2010. Fatherhood in British Evangelical Christianity: Negotiating with Mainstream Culture. Men and Masculinities, 13, 2: 168–189. DOI: 10.1177/1097184X10390027.
4. Avila, Ernestine M. 2002. Reviewed Work(s): Servants of Globalization: Women, Migration, and Domestic Work by Rhacel Salazar Parreñas. Contemporary Sociology, 31, 4: 396–397. DOI: 10.2307/3089067.
5. Avishai, Orit. 2008. ‘Doing Religion’ In a Secular World: Women in Conservative Religions and the Question of Agency. Gender & Society, 22, 4: 409–433. DOI: 10.1177/0891243208321019.
6. Bell, Justyna, Paula Pustułka. 2017. Multiple Masculinities of Polish Migrant Men. NORMA, 12, 2: 127–143. DOI: 10.1080/18902138.2017.1341677.
7. Berger, Peter L. 1997. Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii. Przekład Włodzimierz Kurdziel. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
8. Bridges, Tristan, C.J. Pascoe. 2014. Hybrid Masculinities: New Directions in the Sociology of Men and Masculinities. Sociology Compass, 8, 3: 246–258. DOI: 10.1111/soc4.12134.
9. Burchardt, Marian. 2018. Saved from Hegemonic Masculinity? Charismatic Christianity and Men’s Responsibilization in South Africa. Current Sociology, 66, 1: 110–127. DOI: 10.1177/0011392117702429.
10. CBOS. 2021. Religijność młodych na tle ogółu społeczeństwa, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_144_21.PDF. 11. Charsley, Katharine, Helena Wray. 2015. Introduction: The Invisible (Migrant) Man. Men and Masculinities, 18, 4: 403–423. DOI: 10.1177/1097184X15575109.
12. Demetriou, Demetrakis. 2001. Connell’s Concept of Hegemonic Masculinity: A Critique. Theory and Society, 30, 3: 337–361.
13. Diefendorf, Sarah. 2015. After the Wedding Night. Sexual Abstinence and Masculinities over the Life Course Gender & Society, 29, 5: 647–669. DOI: 10.1177/ 0891243215591597.
14. Draguła, Andrzej. 2019. Reaktywacja wzorca mężczyzny jako miles Christi. Czas Kultury, 15, 01: 39–44.
15. Dube, Siphiwe Ignatius. 2014. The Promise Keepers Canada and Christian Relational Masculinities. Religious Studies and Theology, 33, 2: 173–192.
16. Eisen, Daniel B., Liann Yamashita. 2019. Borrowing from Femininity: The Caring Man, Hybrid Masculinities, and Maintaining Male Dominance. Men and Masculinities, 22, 5: 801–820. DOI: 10.1177/1097184X17728552.
17. Fiałkowska, Kamila. 2019. Negotiating masculinities: Polish male migrants in the UK – insights from an intersectional perspective. NORMA, 14, 2: 112–127. DOI: 10.1080/18902138.2018.1533270.
18. Garapich, Michał P. 2009. Wyjechałem ot, tak... i nie jestem emigrantem. Polski dominujący dyskurs migracyjny i jego kontestacje na przykładzie Wielkiej Brytanii. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 4: 41–65.
19. Gelfer, Joseph. 2010. Evangelical and Catholic Masculinities in Two Fatherhood Ministries. Feminist Theology, 19, 1: 36–53. DOI: 10.1177/0966735010372167.
20. George, Sheba Mariam. 2005. When Women Come First. Gender and Class in Transnational Migration. Berkeley / Los Angeles / London: University of California Press.
21. Gender Equality Index https://eige.europa.eu/gender-equality-index
22. Graff, Agnieszka, Elżbieta Korolczuk. 2021. Anti-Gender Politics in the Populist Moment. Routledge.
23. Hirose, Akihiko, Kay Kei-ho Pih. 2010. Men Who Strike and Men Who Submit: Hegemonic and Marginalized Masculinities in Mixed Martial Arts. Men and Masculinities, 13, 2: 190–209. DOI: 10.1177/1097184X09344417.
24. Hondagneu-Sotelo, Pierrette. 2013. New Directions in Gender and Immigration Research. In: L.O. Casas, N. Riba-Mateos, eds. The International Handbook on Gender, Migration and Transnationalism: Global and Development Perspectives. Edward Elgar Publishers, 233–245.
25. Kilkey, Majella, Ewa Palenga-Möllenbeck. 2016. Introduction: Family Life in an Age of Migration and Mobility: Introducing a Global and Family Life-Course Perspective. In: M. Kilkey, E. Palenga-Möllenbeck, eds. Family Life in an Age of Migration and Mobility. Palgrave.
26. Van Klinken, Adriaan S. 2012. Men in the Remaking: Conversion Narratives and Born-Again Masculinity in Zambia. Journal of Religion in Africa, 42, 3: 215–239.
27. Kluczyńska, Urszula. 2021. Męskości hybrydowe, czyli wilk w owczej skórze. Definiowanie konceptu. Przegląd Krytyczny, 3, 2: 35–50. DOI: 10.14746/pk.2021.3.2.2.
28. Krotofil, Joanna. 2013. Religia w procesie kształtowania tożsamości wśród polskich migrantów w Wielkiej Brytanii. Kraków: Nomos.
29. Leszczyńska, Katarzyna. 2016. Płeć w instytucje uwikłana: reprodukowanie wzorców kobiecości i męskości przez świeckie kobiety i świeckich mężczyzn w organizacjach administracyjno-ewangelizacyjnych Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
30. Leszczyńska, Katarzyna, Sylwia Urbańska, Katarzyna Zielińska, 2018. Religion and Gender in Migration to and from Central and Eastern Europe – Introductory Reflections. Central and Eastern European Migration Review, 7, 2: 105–110. DOI: 10.17467/ceemr.2018.15
31. Leszczyńska, Katarzyna, Sylwia Urbańska, Katarzyna Zielińska. 2020. Poza granicami. Płeć społeczno-kulturowa w katolickich organizacjach migracyjnych. Kraków: Nomos.
32. Leszczyńska, Katarzyna. 2019. Between womanhood as ideal and womanhood as a social practice: women’s experiences in the Church organisation in Poland. Journal of Contemporary Religion, 34, 2: 311–330. DOI: 10.1080/13537903.2019.1621550.
33. Montes, Veronica. 2013. The Role of Emotions in the Construction of Masculinity: Guatemalan Migrant Men, Transnational Migration, and Family Relations. Gender & Society, 27, 4: 469–490. DOI: 10.1177/0891243212470491.
34. Nyhagen, Line. 2020. ‘It’s Not Macho, Is It?’: Contemporary British Christian Men’s Constructions of Masculinity. Journal of Men’s Studies, 1–19. DOI: 10.1177/1060826520981719.
35. Osella, Filippo, Caroline Osella. 2010. Migration, Money and Masculinity in Kerala. Journal of the Royal Anthropological Institute, 6, 1: 117–133. DOI: 10.1111/1467-9655.t01-1-00007.
36. Pedraza, Silvia. 1991. Women and Migration: The Social Consequences of Gender. Annual Review of Sociology, 17: 303–325.
37. Pew Research Center. 2018. Eastern and Western Europeans Differ on Importance of Religion, Views of Minorities, and Key Social Issues, https://www.pewforum. org/2018/10/29/eastern-and-western-europeans-differ-on-importance-of-religion-views-of-minorities-and-key-social-issues/
38. Pustułka, Paula, Justyna Struzik, Magdalena Ślusarczyk. 2015. Caught between Breadwinning and Emotional Provisions – the Case of Polish Migrant Fathers in Norway. Studia Humanistyczne AGH, 14, 2: 117. DOI: 10.7494/human.2015.14.2.117.
39. Sadłoń, Wojciech SAC, Robert Stępisiewicz. 2015. Religijność i aktywność kobiet w kościele katolickim w Polsce. Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego https://iskk.pl/images/stories/Instytut/dane/ISKK_Kobiety_Religijnosc_2015.pdf.
40. Sumerau, J. Edward. 2012. That’s What a Man Is Supposed to Do”: Compensatory Manhood Acts in an LGBT Christian Church. Gender & Society, 26, 3: 461–487. DOI: 10.1177/0891243212439748.
41. Szczukowski, Ireneusz. 2019. „Katolik to nie wypacykowany goguś”. O męskim chrześcijaństwie czasu krucjat. Świat Tekstów. Rocznik Słupski, 17: 165–174.
42. Szwed, Anna, Katarzyna Zielińska. 2017. A War on Gender? The Roman Catholic Church’s Discourse on Gender in Poland. In: S.P. Ramet, I. Borowik, eds. Religion, Politics, and Values in Poland: Continuity and Change Since 1989. New York: Palgrave Macmillan, 113–136.
43. Turner, Victor, 2005. Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie. Przekład Wojciech Usakiewicz. Kraków: UJ.
44. Trąbka, Agnieszka, Katarzyna Wojnicka. 2017. Self-Positioning as a Man in Transnational Contexts: Constructing and Managing Hybrid Masculinity. NORMA: International Journal for Masculinity Studies 12, 2: 144–158. DOI:10.1080/18902138.2017.1341768.
45. Trzebiatowska, Marta, Steve Bruce. 2012. Why Are Women More Religious than Men? Oxford University Press.
46. Urbańska, Sylwia. 2016. Czego nie dowiemy się o globalnej rewolucji płci bez badania religii w życiu migrantów. Studia Humanistyczne AGH, 15, 3: 51–67. DOI: 10.7494/human.2016.15.3.51-67.
47. Urbańska, Sylwia. 2015. Matka Polka na odległość. Z doświadczeń migracyjnych robotnic 1989–2010. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
48. Urbańska, Sylwia. 2018. Assessing the Significance of Religion in Gender and Migration Studies: New Avenues for Scholarly Inquiry. Central and Eastern European Migration Review CEEMR, 7, 2: 111–24. DOI: 10.17467/ceemr.2018.16.
49. Wojnicka, Katarzyna, Magdalena Nowicka. 2022. Understanding Migrant Masculinities through a Spatially Intersectional Lens. Men and Masculinities, 25, 2: 232–251. DOI: 10.1177/1097184X20986224.

Go to article

Authors and Affiliations

Katarzyna Leszczyńska
1
ORCID: ORCID
Katarzyna Zielińska
2
ORCID: ORCID
Sylwia Urbańska
3
ORCID: ORCID

  1. AGH w Krakowie
  2. Uniwersytet Jagielloński
  3. Uniwersytet Warszawski

This page uses 'cookies'. Learn more