Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 2
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Celem artykułu jest wskazanie potrzeby przywrócenia racjonalnego podejścia do dzisiejszego planowania urbanistycznego i architektury. Wiele badań i projektów dotyczących współczesnego miasta koncentruje się głównie na różnych rodzajach „nowatorskich” konfiguracji miejskich, które mają poradzić sobie z obecnymi i przyszłymi problemami. Wydaje się jednak, że często brakuje w nich historycznej, kulturowej, psychologicznej i społecznej świadomości. A przecież postrzeganie i rozumienie miasta opiera się głównie na jego obrazach, wspomnieniach i konotacjach z przeszłości. Wciąż podejmowane są próby zbliżenia się do racjonalnej równowagi między starym a nowym, tradycyjnym a nowoczesnym, formą a funkcją, pięknem a postępowymi aspektami miasta. Tekst stanowi studium przypadku dzielnicy Amsterdamu — IJburg — jako przykładu dużego przedsięwzięcia, który może ułatwić omówienie roli i potencjału tkwiącego w tradycyjnej typologii urbanistycznej i architektonicznej, pomocnego w procesie tworzenia nowych układów miejskich. Wnioski przedstawione w tekście, oparte na analizowanym projekcie dzielnicy IJburg, koncentrują się na wskazaniu typów urbanistycznych i architektonicznych z przeszłości jako narzędzi projektowych, które wciąż mogą zapewniać niezwykłe twórcze i instrumentalne możliwości oraz funkcjonować jako nośniki znaczenia i tożsamości kulturowej.
Go to article

Authors and Affiliations

Anna Mielnik
ORCID: ORCID

Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Today’s world is struggling with problems of population growth, migration, communication, infrastructure, climate change, economic and pandemic crises — which create a strong uncertainty about the future. Due to these threats, concern about the aesthetic dimension of architecture is pushed to the background. Few manifestos, or rather programs, frequently concern themselves with social, ecological or economic aspects, apart from the aesthetic ones. And yet this intangible, immeasurable dimension is an inherent part within the essence of architecture as art. The following paper is an attempt to analyze the minimalist trend in the context of contemporary threats: the de-aestheticization of architecture and limiting its autonomy. The aim of the article is to show that architects working in the minimalist trend, by returning to the basics of design, searching for the essence of architecture, strive to maintain the independence of this creative field, and by searching for the value of beauty, they strive to restore architecture to its aesthetic dimension.
Go to article

Bibliography

Baeza, A. C. ‘More with Less’, Architectural Design, 110/1994, pp. 22–23. Bertoni, F. (2002), Minimalistische Architectur, Berlin: Birkhäuser.
Caillois, R. (2019), Odpowiedzialność i styl. Eseje o formach wyobraźni, Warszawa: PIW.
Dziamski, G. (1996), ‘Słowo wstępne’ [in:] Awangarda w perspektywie postmodernizmu, ed. G. Dziamski, Poznań: Humaniora, pp. 7–17.
Dziemidok, B. (2002), Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa: PWN.
Guyer, P. (2005), Values of Beauty. Historical Essays in Aesthetics, Cambridge: Cambridge University Press.
Hussakowska, M. (2003), Minimalizm w sztukach wizualnych. Demitologizacja pojęcia awangardy w amerykańskim środowisku artystycznym lat sześćdziesiątych, Kraków: Instytut Historii Sztuki UJ.
Kosiński, W. (2011), Miasto i piękno miasta, Kraków: Politechnika Krakowska.
Kipnis, J.A (2000), ‘Conversation (with Jacques Herzog)’, El Croquis 60+84: Herzog & de Meuron 1981–2000, pp. 26–37.
Loegler, R. (2002), ‘Architektura minimum — nieskomplikowane piękno/The Architecture of Minimum — Simple Beauty’, [in:] Budak, A. (ed.) Co to jest architektura? / What is Architecture?, Kraków: Bunkier Sztuki, pp. 310–319.
Meyer, J. (2000), Minimalism, London: Phaidon Press.
Monestiroli, A. ‘Reakcja Formy 1. Krótki wykład na temat architektury’, PRETEKST — Zeszyty Katedry Architektury Mieszkaniowej, 3/2010, pp. 39–52.
Piątek, G., Trybuś, J. (2012), Lukier i mięso: Wokół architektury w Polsce po 1980 roku, z autorami rozmawia Marcin Kwietowicz, Warszawa: Stowarzyszenie 40 000 Malarzy.
Pizza, A. (1999), ‘The Quest for Abstract Architecture’ [in:] Pizza, A. (ed.) Alberto Campo Baeza — Works and Projects, Barcelona: Editorial Gustavo Gili, pp. 22–23.
Reisner, Y. ‘Architecture and Beauty. A Symbiotic Relationship’, Architectural Design, 89(5) 2019, pp. 6–13.
Ruby, I.&A., Sachs, A., Sachs, P., Ursprung, P. (2003), Minimal Architecture, New York: Prestel.
Scruton, R. (1979), The Aesthetics of Architecture, London: Methuen and Co. Ltd.
Tatarkiewicz, W. (1986), O filozofii i sztuce, Warszawa: PWN.
Tatarkiewicz, W. (2002), Historia filozofii, vol. 1, Warszawa: PWN.
Tatarkiewicz, W. (1976), O doskonałości, Warszawa: PWN.
Tatarkiewicz, W. (1988), Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: PWN.
Toy, M. ‘Editorial’, Architectural Design — Aspects of Minimal Architecture II, (139) 1999, p. 7.
Zabalbeascoa, A., Marcos, J. R. (2000), Minimalisms, Barcelona: GG.
Zangwill, N. (2001), The Metaphysics of Beauty, Ithaca: Cornell University Press.
Żelazny, M. (2009), Estetyka filozoficzna, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Go to article

Authors and Affiliations

Anna Mielnik
1
ORCID: ORCID
Tomasz Kozłowski
1
ORCID: ORCID

  1. Cracow University of Technology, Faculty of Architecture, Chair of Architectural Design

This page uses 'cookies'. Learn more