Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 4
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article presents the main themes of the philosophy of Max Horkheimer, a representative of the Frankfurt School, starting from their social theory, with close affinities to the ideas of Karl Marx, up to the concept of transcendence and eschatological longings, which seem to be close to the views of Arthur Schopenhauer.

Go to article

Authors and Affiliations

Tadeusz Sznajderski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The author presents the concept of man in the philosophy of Erich Fromm. The article consists of two parts. In the first part, the author presents how Fromm characterised the existential situation of man; in the second part he describes love as the main factor in the action and development of a human being. Man is part of nature, subjected to the rules of its laws, but he also transcends nature by the ability to use mind. A human subject is aware of his/her limitations and weaknesses with regard to nature. He/she feels lost and lonely in relation to other people and the natural world. Therefore, s/he looks for the frame of orientation and references. This search is the most important existential problem. Love is the solution to all problems of human existence. According to Fromm, man is the subject of love.

Go to article

Authors and Affiliations

Tadeusz Sznajderski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Autor przedstawia historię przyjaźni Henryka Elzenberga ze Zbigniewem Herbertem. Pokazuje i charakteryzuje ich wspólne zainteresowania i postawy życiowe. Filozof Elzenberg i poeta Herbert cenili niezależność myślową i polityczną. Akceptowali koncepcję rzeczywistości, którą można poznać nie tyle przy pomocy rozumu – racjonalnie, co przy pomocy uczucia, poezji, mistyki – w sposób irracjonalny. Obaj opowiadali się za ważną pozycją poezji w tworzeniu kultury i podkreślali jej rolę jako medium poznawczego. Korespondencyjny dialog Elzenberga i Herberta służył wymianie myśli, rozwijał samodzielność intelektualną, oryginalność, nieustępliwość, przywiązanie do wartości.
Go to article

Authors and Affiliations

Tadeusz Sznajderski

This page uses 'cookies'. Learn more