Search results

Filters

  • Journals
  • Authors
  • Keywords
  • Date
  • Type

Search results

Number of results: 4
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This article discusses and expands on two related issues. The first is the unexplored reasons for the departure of Polish migrant women: the forced migration phenomenon. The author describes the system behind forced migration as created at the intersections not only of care, gender and migration regimes but also of legal regimes. Second, the author points out that the close relation between forced migration and the process of ‘unbecoming a wife in the transnational context’ creates a distinctive type of trans-national motherhood experience. In order to explain the specificity of these types of experiences better the author introduces a new typology of transnational motherhood biographies. The case study of Al-dona is representative of the experiences of some Polish women in the period under study, 1989–2010.

Go to article

Authors and Affiliations

Sylwia Urbańska
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

In this article I discuss the need for more systematic integration of approaches dealing with religious beliefs and practices into the discussion about sources and areas of gender social changes that occur in global migration. Firstly, starting from the discussion about negative representations of religiosity in contemporary debates, I consider from theoretical and methodological perspectives why we should move the religious dimension from the margins more to the centre of analysis. Secondly, basing on an exploratory review of empirical research about intersections of religion and gender in the lives of in-ternational migrants, I discuss findings that reveal about religion as a potential mediator in the gen-dered revolution. I answer how they help to understand the complexities and ambivalences of social changes and identify the areas they concern. I argue that the revolutionary potential that arises at the intersection of migration, gender and religion is not limited to changing gender orders in religious organisations. It is religious beliefs themselves that influence migrants’ everyday lives and challenge the existing gendered contract in lay areas, in work relations, civic and political participation.

Go to article

Authors and Affiliations

Sylwia Urbańska
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

W artykule analizujemy konstruowanie męskości przez polskich migrantów zaangażowanych w działalność polskich organizacji Kościoła katolickiego za granicą. Przedstawiamy wyniki badań, które przeprowadziłyśmy w latach 2016–2018 z aktywnymi religijnie polskimi mężczyznami migrantami, w trzech krajach: Anglii, Belgii i Szwecji. Ramą heurystyczną analizy jest koncepcja męskości hybrydycznej, rozumianej jako konglomerat społecznych praktyk i reguł społecznych wywodzących się z różnych wzorców płci. Pokazujemy, jak w procesie selektywnego włączania znaczeń przypisywanych np. kobiecości konstruowany jest nowy wzór męskości. Omawiamy, w jaki sposób religia staje się mechanizmem stratyfikacji i mobilności w ramach hierarchii płci. Osadzenie męskości w znaczeniach religijnych wynosi polską religijną męskość na dominujące pozycje w porządku symbolicznym.
Go to article

Bibliography

1. Anderson, Eric, Marc McCormack. 2018. Inclusive Masculinity Theory: Overview, Reflection and Refinement. Journal of Gender Studies, 27, 5: 547–561. DOI: 10.1080/09589236.2016.1245605.
2. Arxer, Steven L. 2011. Hybrid Masculine Power: Reconceptualizing the Relationship between Homosociality and Hegemonic Masculinity. Humanity & Society, 35, 4: 390–422. DOI: 10.1177/016059761103500404.
3. Aune, Kristin. 2010. Fatherhood in British Evangelical Christianity: Negotiating with Mainstream Culture. Men and Masculinities, 13, 2: 168–189. DOI: 10.1177/1097184X10390027.
4. Avila, Ernestine M. 2002. Reviewed Work(s): Servants of Globalization: Women, Migration, and Domestic Work by Rhacel Salazar Parreñas. Contemporary Sociology, 31, 4: 396–397. DOI: 10.2307/3089067.
5. Avishai, Orit. 2008. ‘Doing Religion’ In a Secular World: Women in Conservative Religions and the Question of Agency. Gender & Society, 22, 4: 409–433. DOI: 10.1177/0891243208321019.
6. Bell, Justyna, Paula Pustułka. 2017. Multiple Masculinities of Polish Migrant Men. NORMA, 12, 2: 127–143. DOI: 10.1080/18902138.2017.1341677.
7. Berger, Peter L. 1997. Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii. Przekład Włodzimierz Kurdziel. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
8. Bridges, Tristan, C.J. Pascoe. 2014. Hybrid Masculinities: New Directions in the Sociology of Men and Masculinities. Sociology Compass, 8, 3: 246–258. DOI: 10.1111/soc4.12134.
9. Burchardt, Marian. 2018. Saved from Hegemonic Masculinity? Charismatic Christianity and Men’s Responsibilization in South Africa. Current Sociology, 66, 1: 110–127. DOI: 10.1177/0011392117702429.
10. CBOS. 2021. Religijność młodych na tle ogółu społeczeństwa, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_144_21.PDF. 11. Charsley, Katharine, Helena Wray. 2015. Introduction: The Invisible (Migrant) Man. Men and Masculinities, 18, 4: 403–423. DOI: 10.1177/1097184X15575109.
12. Demetriou, Demetrakis. 2001. Connell’s Concept of Hegemonic Masculinity: A Critique. Theory and Society, 30, 3: 337–361.
13. Diefendorf, Sarah. 2015. After the Wedding Night. Sexual Abstinence and Masculinities over the Life Course Gender & Society, 29, 5: 647–669. DOI: 10.1177/ 0891243215591597.
14. Draguła, Andrzej. 2019. Reaktywacja wzorca mężczyzny jako miles Christi. Czas Kultury, 15, 01: 39–44.
15. Dube, Siphiwe Ignatius. 2014. The Promise Keepers Canada and Christian Relational Masculinities. Religious Studies and Theology, 33, 2: 173–192.
16. Eisen, Daniel B., Liann Yamashita. 2019. Borrowing from Femininity: The Caring Man, Hybrid Masculinities, and Maintaining Male Dominance. Men and Masculinities, 22, 5: 801–820. DOI: 10.1177/1097184X17728552.
17. Fiałkowska, Kamila. 2019. Negotiating masculinities: Polish male migrants in the UK – insights from an intersectional perspective. NORMA, 14, 2: 112–127. DOI: 10.1080/18902138.2018.1533270.
18. Garapich, Michał P. 2009. Wyjechałem ot, tak... i nie jestem emigrantem. Polski dominujący dyskurs migracyjny i jego kontestacje na przykładzie Wielkiej Brytanii. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 4: 41–65.
19. Gelfer, Joseph. 2010. Evangelical and Catholic Masculinities in Two Fatherhood Ministries. Feminist Theology, 19, 1: 36–53. DOI: 10.1177/0966735010372167.
20. George, Sheba Mariam. 2005. When Women Come First. Gender and Class in Transnational Migration. Berkeley / Los Angeles / London: University of California Press.
21. Gender Equality Index https://eige.europa.eu/gender-equality-index
22. Graff, Agnieszka, Elżbieta Korolczuk. 2021. Anti-Gender Politics in the Populist Moment. Routledge.
23. Hirose, Akihiko, Kay Kei-ho Pih. 2010. Men Who Strike and Men Who Submit: Hegemonic and Marginalized Masculinities in Mixed Martial Arts. Men and Masculinities, 13, 2: 190–209. DOI: 10.1177/1097184X09344417.
24. Hondagneu-Sotelo, Pierrette. 2013. New Directions in Gender and Immigration Research. In: L.O. Casas, N. Riba-Mateos, eds. The International Handbook on Gender, Migration and Transnationalism: Global and Development Perspectives. Edward Elgar Publishers, 233–245.
25. Kilkey, Majella, Ewa Palenga-Möllenbeck. 2016. Introduction: Family Life in an Age of Migration and Mobility: Introducing a Global and Family Life-Course Perspective. In: M. Kilkey, E. Palenga-Möllenbeck, eds. Family Life in an Age of Migration and Mobility. Palgrave.
26. Van Klinken, Adriaan S. 2012. Men in the Remaking: Conversion Narratives and Born-Again Masculinity in Zambia. Journal of Religion in Africa, 42, 3: 215–239.
27. Kluczyńska, Urszula. 2021. Męskości hybrydowe, czyli wilk w owczej skórze. Definiowanie konceptu. Przegląd Krytyczny, 3, 2: 35–50. DOI: 10.14746/pk.2021.3.2.2.
28. Krotofil, Joanna. 2013. Religia w procesie kształtowania tożsamości wśród polskich migrantów w Wielkiej Brytanii. Kraków: Nomos.
29. Leszczyńska, Katarzyna. 2016. Płeć w instytucje uwikłana: reprodukowanie wzorców kobiecości i męskości przez świeckie kobiety i świeckich mężczyzn w organizacjach administracyjno-ewangelizacyjnych Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
30. Leszczyńska, Katarzyna, Sylwia Urbańska, Katarzyna Zielińska, 2018. Religion and Gender in Migration to and from Central and Eastern Europe – Introductory Reflections. Central and Eastern European Migration Review, 7, 2: 105–110. DOI: 10.17467/ceemr.2018.15
31. Leszczyńska, Katarzyna, Sylwia Urbańska, Katarzyna Zielińska. 2020. Poza granicami. Płeć społeczno-kulturowa w katolickich organizacjach migracyjnych. Kraków: Nomos.
32. Leszczyńska, Katarzyna. 2019. Between womanhood as ideal and womanhood as a social practice: women’s experiences in the Church organisation in Poland. Journal of Contemporary Religion, 34, 2: 311–330. DOI: 10.1080/13537903.2019.1621550.
33. Montes, Veronica. 2013. The Role of Emotions in the Construction of Masculinity: Guatemalan Migrant Men, Transnational Migration, and Family Relations. Gender & Society, 27, 4: 469–490. DOI: 10.1177/0891243212470491.
34. Nyhagen, Line. 2020. ‘It’s Not Macho, Is It?’: Contemporary British Christian Men’s Constructions of Masculinity. Journal of Men’s Studies, 1–19. DOI: 10.1177/1060826520981719.
35. Osella, Filippo, Caroline Osella. 2010. Migration, Money and Masculinity in Kerala. Journal of the Royal Anthropological Institute, 6, 1: 117–133. DOI: 10.1111/1467-9655.t01-1-00007.
36. Pedraza, Silvia. 1991. Women and Migration: The Social Consequences of Gender. Annual Review of Sociology, 17: 303–325.
37. Pew Research Center. 2018. Eastern and Western Europeans Differ on Importance of Religion, Views of Minorities, and Key Social Issues, https://www.pewforum. org/2018/10/29/eastern-and-western-europeans-differ-on-importance-of-religion-views-of-minorities-and-key-social-issues/
38. Pustułka, Paula, Justyna Struzik, Magdalena Ślusarczyk. 2015. Caught between Breadwinning and Emotional Provisions – the Case of Polish Migrant Fathers in Norway. Studia Humanistyczne AGH, 14, 2: 117. DOI: 10.7494/human.2015.14.2.117.
39. Sadłoń, Wojciech SAC, Robert Stępisiewicz. 2015. Religijność i aktywność kobiet w kościele katolickim w Polsce. Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego https://iskk.pl/images/stories/Instytut/dane/ISKK_Kobiety_Religijnosc_2015.pdf.
40. Sumerau, J. Edward. 2012. That’s What a Man Is Supposed to Do”: Compensatory Manhood Acts in an LGBT Christian Church. Gender & Society, 26, 3: 461–487. DOI: 10.1177/0891243212439748.
41. Szczukowski, Ireneusz. 2019. „Katolik to nie wypacykowany goguś”. O męskim chrześcijaństwie czasu krucjat. Świat Tekstów. Rocznik Słupski, 17: 165–174.
42. Szwed, Anna, Katarzyna Zielińska. 2017. A War on Gender? The Roman Catholic Church’s Discourse on Gender in Poland. In: S.P. Ramet, I. Borowik, eds. Religion, Politics, and Values in Poland: Continuity and Change Since 1989. New York: Palgrave Macmillan, 113–136.
43. Turner, Victor, 2005. Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie. Przekład Wojciech Usakiewicz. Kraków: UJ.
44. Trąbka, Agnieszka, Katarzyna Wojnicka. 2017. Self-Positioning as a Man in Transnational Contexts: Constructing and Managing Hybrid Masculinity. NORMA: International Journal for Masculinity Studies 12, 2: 144–158. DOI:10.1080/18902138.2017.1341768.
45. Trzebiatowska, Marta, Steve Bruce. 2012. Why Are Women More Religious than Men? Oxford University Press.
46. Urbańska, Sylwia. 2016. Czego nie dowiemy się o globalnej rewolucji płci bez badania religii w życiu migrantów. Studia Humanistyczne AGH, 15, 3: 51–67. DOI: 10.7494/human.2016.15.3.51-67.
47. Urbańska, Sylwia. 2015. Matka Polka na odległość. Z doświadczeń migracyjnych robotnic 1989–2010. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
48. Urbańska, Sylwia. 2018. Assessing the Significance of Religion in Gender and Migration Studies: New Avenues for Scholarly Inquiry. Central and Eastern European Migration Review CEEMR, 7, 2: 111–24. DOI: 10.17467/ceemr.2018.16.
49. Wojnicka, Katarzyna, Magdalena Nowicka. 2022. Understanding Migrant Masculinities through a Spatially Intersectional Lens. Men and Masculinities, 25, 2: 232–251. DOI: 10.1177/1097184X20986224.

Go to article

Authors and Affiliations

Katarzyna Leszczyńska
1
ORCID: ORCID
Katarzyna Zielińska
2
ORCID: ORCID
Sylwia Urbańska
3
ORCID: ORCID

  1. AGH w Krakowie
  2. Uniwersytet Jagielloński
  3. Uniwersytet Warszawski

This page uses 'cookies'. Learn more