Rozmowa z prof. Antonio Loprieno, prezesem stowarzyszenia ALLEA (All European Academies), zrzeszającym akademie nauk z krajów europejskich, na temat roli, jaką mają one do odegrania w dzisiejszym świecie.
Nauka, która nie uwzględnia perspektywy kobiet, jest niepełna, rozwija się wolniej i jest bardziej kosztowna – opowiada dr Alicja Puścian z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN.
O tym, jak normatywne treści wynikające z przepisów Konstytucji RP dotyczących wolności badań naukowych i ogłaszania ich wyników oraz autonomii szkół wyższych wypadają w konfrontacji z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Obserwujemy obecnie radykalny odwrót od wiary w naukę. Dlaczego antynaukowe tezy stały się tak popularne i co wpłynęło na to, że przestaliśmy ufać akademii?
W ciągu ostatnich dwóch dekad polskie uczelnie i instytuty badawcze dokonały znacznego postępu w umiędzynarodowieniu swojej działalności. Polska Akademia Nauk również podjęła wiele działań wzmacniających współpracę między badaczami i badaczkami z PAN a ich partnerami za granicą.
Skąd się biorą ludzie kwestionujący metodologię naukową i osiągnięcia nauki? Wysuwane przez nich argumenty są prymitywne i oderwane od faktów, a jednak cieszą się rosnącym zainteresowaniem, a nawet poparciem społeczeństwa.