Abstract
W przeszłości zakładano w teologii całkowite zastąpienie Izraela na obecnym etapie
Bożej ekonomii zbawczej przez Kościół Chrystusowy. Tymczasem współczesne nauczanie
Magisterium coraz wyraźniej odrzuca takie założenie. Myślenie o Żydach w perspektywie
religijnej nie zaczyna się teraz od pamięci zerwania, lecz od wyznania „duchowej więzi”,
wspólnych korzeni, wspólnego dziedzictwa. Zgodnie z nauczaniem Kościoła aktualnie
istniejąca wspólnota wyznawców judaizmu tak czerpie z dziedzictwa Starego Testamentu
i tak je rozwija, że warto zalecić „obustronne poznanie się i poszanowanie”, wspólne studia
biblijne i teologiczne, „braterskie rozmowy”. Nie wolno już w teologii, która chce być katolicka, konstruować obrazu Żyda według własnych wyobrażeń, lecz trzeba wysłuchać
jego świadectwa o sobie i wierze i na tej podstawie próbować zrozumieć, wewnątrz własnej
wiary, jego miejsce w planach Bożych. Na podstawie takich założeń artykuł próbuje przedstawić
katolickiej teologii judaizmu pewne kierunki rozwiązań do przemyślenia i dyskusji.
Go to article