The profile of the Polish foundry engineer in the Industry 4.0 age is presented in the present paper. The presented results were obtained by means of three research methods consisting of: analyses of professional expertise documents, questionnaires filled-up by the executive staff of foundry enterprises and analyses of work offers for the foundry engineer position. The investigations indicated the key competences of the foundry engineer, demanded currently by employers and meeting the requirements of the Polish foundry sector. The obtained results were discussed in relation to the fourth industrial revolution and its requirements with regard to the engineering staff. This concept is based on information technology and robotizing, which means the total automation of industrial production processes as well as the widespread access to data and machines. Such an approach requires changes in applied machines, technologies and employees’ competencies. The competences of employees constitute the element deciding on the company success, aimed at obtaining a competitive advantage. Therefore adjusting the employees’ competencies to continuously changing reality is so essential.
This paper concerns the meaning and use of complex linguistic skills in social life, including in the professional sphere. After an introduction based on theories of language as ‘capital’ and data about Poles’ current language skills, the author presents her own research. The object of the study was to examine the social value of multilingualism in contemporary Poland by comparing the views of students, employers, and language-service providers. The research involved questionnaires, expert interviews, and qualitative and quantitative analysis of employment advertisements. On the basis of the results, it can be stated that the value of multilingualism is variously interpreted depending on the appraising entity. Poland is not, at least at present, a market for homo poliglottus, as multilingualism would appear to be underappreciated.
Current fast development requires continuous improvement of employees’ skills and knowledge.
Therefore, companies are looking for the best way for improving the employees’ qualifications
and understanding of new concepts and tools which have to be implemented in
manufacturing areas. One method employs gamification for this purpose. The aim of this
paper is to present how gamification can increase the acquisition of knowledge concerning
lean manufacturing concept implementation. Gamification is an active learning approach for
people who will understand the subject easier by ‘feeling’ and ‘touching’ personally the analysed
problems. The research utilized a questionnaire which assessed the game participants’
engagement level. The assessment focused specifically on the participants’ motivation, cognitive
processing and social aspects. The participants were also examined before and after the
game in order to assess the increase of their understanding of different lean manufacturing
topics and tools. Five different games with different groups of participants were played. The
results confirmed the hypothesis that gamification has a positive impact on the knowledge
acquisition as well as on motivation, cognitive processing and social aspects. Finally, various
insights on how to better design, conduct and utilize gamification in the similar technical
context are presented.
Problematyka tekstu skupiona jest wokół edukacji społecznej młodszych uczniów, którą traktuję, jako ważny obszar aktywności umożliwiający dzieciom zdobywanie wiedzy o sobie i o otaczającym świecie. Stanie to możliwe, gdy tematy społeczne podejmowane z dziećmi będą wynikać z ich indywidualnych potrzeb oraz oczekiwań społecznych, a podające metody nauczania zastąpione zostaną podejściem refleksyjnym. Ty samym „Inny” nie będzie rozumiany, jako gorszy czy zły, ale jako ciekawy, godny poznania, interesujący. Tekst jest doniesieniem z badań. Punktem wyjścia prowadzonych rozważań są dwie kategorie pojęciowe „widza w działaniu” i „gapia w uśpieniu” zaczerpnięte z Projektu Heroicznej Wyobraźni Ph. Zimbardo, które ilustruję wynikami badań etnometodologicznych prowadzonych wśród dzieci 7–9-letnich podczas zajęć z edukacji społecznej. Tekst obejmuje część teoretyczną przybliżającą istotę edukacji społecznej ze szczególnym naciskiem na nowe pola tematyczne wynikające z indywidualnych potrzeb dzieci i oczekiwań społecznych. Następnie opisana jest koncepcja badań. Dalej zaprezentowane są wyniki badań ze szczególnym wyeksponowaniem takich kategorii analizy jak: tematyka zajęć, sposoby ich realizowania i znaczenia społeczne ujawniające się podczas stosowanych praktyk komunikacyjnych. Ostatnia część tekstu zawiera konkluzje i refleksje podsumowujące.
The article presents youth expectations towards:
– school, presented by the competences of the eighteen-year-old,
– the world, reflecting the concept of one’s own identity,
– oneself expressing the condition measured by satisfaction with oneself.
The summary tries to answer the question: can the expectations be fulfilled?
W artykule zostały ukazane założenia i powody wykorzystywania technologii cyfrowych oraz znaczenie ich użytkowania w nauczaniu i zarządzaniu. Treści opracowania nawiązują również do technologii cyfrowych i kompetencji informatycznych jako kluczowej części modelu kompetencji kadry nauczycielskiej w edukacji. W artykule została zwrócona uwaga na fakt, iż istniejące modele kompetencji wymagają bliższej analizy, rozłożenia na czynniki pierwsze, oraz obrazowego sformułowania poprzez rozszerzenia kompetencji cyfrowych.
W artykule zaprezentowano rozważania dotyczące międzypokoleniowego projektu edukacyjno-badawczego pt. „Przywracanie Pamięci Miastu”. Projekt ten realizowany był przez Toruński Uniwersytet Trzeciego Wieku w partnerstwie z Wydziałem Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w ramach programu „Patriotyzm Jutra”, który został ogłoszony przez Muzeum Historii Polski i sfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Przedsięwzięcie to opierało się na koncepcji miejsc pamięci Pierre’a Nory i nowoczesnej wizji patriotyzmu, a w warstwie dydaktycznej i metodologicznej osadzone zostało w ramach badań w działaniu, co umożliwiło łączenie treści historycznych z pedagogiczną metodą ich nowoczesnego przekazu. W tekście ukazano cele i efekty projektu, a także opisano jego przebieg i podjęte w jego ramach działania. Przedstawiając rezultaty tego przedsięwzięcia skoncentrowano się na wielopłaszczyznowości związanego z nim procesu międzypokoleniowego uczenia się.
Clients’ satisfaction with financial advice provided by professional advisors depends on how this advice has fulfilled their expectations and goals. However, once a recommendation is made, a client is unable to predict and evaluate the real financial outcome of the advisor’s proposal. In such a case, she/he can base her/his assessment on the characteristics ascribed to the financial advisor: her/his epistemic authority (competence) and level of caring. Additionally, clients expect to receive a “tailor-made” solution that takes into account her/his individual needs and characteristics. In the present study, we asked participants to evaluate financial experts who had recommended risky vs safe investments. The recommendations were congruent or incongruent with the clients’ risk tolerance (high vs low). The kind of recommendation influenced the participants’ evaluations of the advisors (and as a result, the clients’ perceived satisfaction) only for low-risk tolerance clients. For these clients, investment recommendations that were not adjusted to their levels of risk tolerance led to lower evaluations of the advisors and consequently to lower evaluation of satisfaction with their visits. These lower evaluations regarded both dimensions: the interpersonal aspect (caring) and competence in the field of finance (epistemic authority). Such incongruence between risk tolerance and the riskiness of the recommendation did not affect high-risk tolerance clients’ advisor evaluations.
Termin „metauczenie się”, który do literatury naukowej wprowadził J. Biggs (1985), oznacza najogólniej świadomość własnego procesu uczenia się oraz sprawowanie nad nim kontroli. Metauczenie, którego korzenie tkwią w osobistych, wczesnych doświadczeniach dziecka związanych z uczeniem się i które wyraża się w jego potocznych koncepcjach – traktowane jest w tym artykule jako podstawowy warunek nabywania jednej z kluczowych kompetencji człowieka XXI w., kompetencji uczenia się. Uznając ważność potocznych koncepcji dotyczących uczenia się, a także ich niepowtarzalność i kontekstualność – w artykule przedstawię najważniejsze problemy związane z poznawaniem wizji i rozumieniem osobistych światów uczenia się uczniów kończących edukację początkową. Na podstawie analizy literatury naukowej oraz dotychczasowych badań przeprowadzonych za granicą, a także na przykładzie kilku własnych badań (wynikających z zastosowania podejścia ilościowego lub jakościowego) przedstawię pytania, wątpliwości i wybrane trudności, pojawiające się w procesie stosowania obydwu prezentowanych podejść badawczych.
The subject of the considerations put forward in this article is an evaluation of the quality, in substantive and ethical terms, of the specialist translation into Polish of Henryk Hiż’s article ‘Peirce’s Influence on Logic in Poland’. The translation subjected to evaluation here was published in 2015 in the specialist philosophical journal Studia z Filozofii Polskiej [Studies of Polish Philosophy] (October 2015, pp. 21–33). In the presented evaluation, I point out substantive and ethical violations committed by interpreter, calling attention to (a) the flouting of the principle cuilibet in arte sua ; (b) manipulation of source material; (c) dishonesty in philological-textological development; (d) improper editorial preparation; (e) disregard of the subsequent literature on the subject; (f) deliberate and unjustified abridgement of the original text. The deficiencies enumerated in points (a)–(f) are the result of interpreter’s adoption of the ‘publish or perish’ strategy, the overriding goal of which is to publish an article in a high-impact journal with the aim of achieving the most favourable bibliometric result in the shortest possible time, at a cost to the integrity and ethical responsibility of the translator-researcher.