Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Authors
  • Keywords
  • Date
  • Type

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 2
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Niniejszy artykuł jest pierwszą próbą zbadania percepcji i oceny wymowy angielskiej 10 znanych na świecie polityków i przywódców religijnych. 40 polskich studentów oceniło stopień obcego akcentu, zrozumiałość i akceptowalność ich wymowy. Przedmiotem analizy były następujące czynniki mogące mieć wpływ na sądy oceniających: ich stosunek wobec mówców, poziom językowy studentów, pokrewieństwo między rodzimymi językami mówiących i słuchających oraz znajomość różnych wersji angielszczyzny przez sędziów. Wykazano, iż stosunek słuchaczy wobec mówiących nie wpływa na oceny stopnia zrozumiałości i obcego akcentu próbek, ale odgrywa znaczną rolę w sądach dotyczących akceptowalności. Poziom zaawansowania językowego uczestników był istotny dla ich oceny zrozumiałości mówiących, lecz nie nasycenia próbek obcym akcentem i ich akceptowalności. Na przedstawione ewaluacje wpływ miały pokrewieństwo pomiędzy omawianymi językami, jak również znajomość badanych odmian angielszczyzny przez studentów.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jolanta Szpyra-Kozłowska
Agnieszka Bryła-Cruz

Abstrakt

We are exploring the relationship between accents and expression in piano performance. Accents are local events that attract a listener's attention and are either evident from the score (immanent) or added by the performer (performed). Immanent accents are associated with grouping (phrasing), metre, melody and harmony. In piano music, performed accents involve changes in timing, dynamics, articulation, and pedalling; they vary in amplitude, form, and duration. We analyzed the first eight bars of Chopin Prelude op. 28 n. 6. In a separate study, music theorists had marked grouping, melodic and harmonic accents on the score and estimated the importance (salience) of each. Here, we mathematically modeled timing and dynamics in the prelude in two ways using Director Musices (DM) - a software package for automatic rendering of expressive performance. The first rendering focused on phrasing following existing and tested procedures in DM. The second focused on accents - timing and dynamics in the vicinity of the accents identified by the theorists. In an informal listening test, 10 out of 12 participants (5 of 6 musicians and 5 of 6 non-musicians) preferred the accent-based formulation, and several stated that it had more variation of timing and dynamics from one phrase to the next.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Erica Bisesi
Richard Parncutt

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji