Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 12
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

This article aims to identify potential risk factors affecting the implementation and synchronisation of surveying and construction works during building and operation of roads. The task was executed on the basis of literature studies and experience. The article is an introduction to the research that has been conducted by the authors on the reasonably precise index of factors which one may deal with during the implementation of facilities of this type. The raised issue is crucial for financial and time reasons, but what is important in the roads construction - also for social ones, as prolonged traffic disruption adversely affects the environment.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

D. Skorupka
M. Kowacka

Abstrakt

Konosament jest jednym z najważniejszych dokumentów przewozowych w handlowym obrocie morskim. Ze względu na pewne cechy umowności, które przejawia, bywa on błędnie utożsamiany z umową przewozu ładunku drogą morską. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie takich cech konosamentu, które wykluczają zrównanie tego dokumentu z umową przewozu ładunku drogą morską. Konosament nie jest umową, a jednostronnym oświadczeniem woli przewoźnika, w którym przewoźnik potwierdza przyjęcie ładunku na statek i zobowiązuje się do jego wydania legitymowanemu odbiorcy w porcie przeznaczenia. Konosament jest dokumentem przewozowym na ładunek i to-warowym papierem wartościowym. Z tego też względu o konosamencie nie można także powiedzieć, że jest jedynie dowodem zawarcia umowy przewozu ładunku drogą morską.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marta Galewska
1

  1. Wydział Prawa i Administracji UG

Abstrakt

U-turn lanes eliminate left turns at intersections and allow the manoeuvre to be made via median crossovers beyond the intersection. However, there are many situations where road infrastructures are characterized by the reduced width of the median. It is clear that, in such situations, we must adopt design criteria that take into account limitations imposed by the width of the cross-section of the road. This is the reason why it is necessary to adopt design solutions which expect a complete reorganization of the road section affected by the insertion of U-turns. In this paper, we intend to propose original guidelines for U-turn lane design, suitable to guarantee both the necessity to offer a high level of functionality of the road sections to be implemented by U-turns, and the principles of safety in order to reduce unsafe conditions during inversion manoeuvres as much as possible.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

N. Distefano
S. Leonardi

Abstrakt

Najbardziej znaną częścią zakładu Pascala jest argumentacja kończąca się tezą o opłacalności postawienia na istnienie Boga. Autor Myśli przedstawił także sposób pełnej realizacji zakładu: po zaakceptowaniu racjonalności zakładu konieczne jest podjęcie regularnych praktyk religijnych. Dopiero wówczas osoba może zdobyć wiarę i z nadzieją oczekiwać zbawienia. Artykuł przedstawia propozycję Pascala oraz różne jej interpretacje. Przedyskutowane zostały także najważniejsze zarzuty wiążące się z drugą częścią zakładu.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marek Wójtowicz

Abstrakt

The names of stations in the Way of the Cross may be used as titles of pictures and sculptures, each corresponding to a particular event in the Passion of Christ, or as titles of meditations. The article focuses on the second meaning, but the trends of the development of both kinds of names are similar. The study is based on material consisting of about 200 texts of the service that have been published from the beginning of the 20th century to the present (2020). The purpose of the article is to describe the changes that have taken place in the 20th century, a period of particularly turbulent changes in religious discourse. The article deals with the function, syntactic structure and features of style, such as the use of archaic or colloquial vocabulary. These properties are considered in connection with social and cultural changes. At the beginning of the analyzed period, it was customary to use relatively long titles, which informed the participant or reader about a particular event using expressive and evaluative lexis. Those titles gradually gave way to short, schematic names. Since the Second Vatican Council, titles of a new type have appeared. Their purpose is to attract the attention of the recipient. They are based on a riddle, a contrast, allusions, etc. Therefore, the recipient derives satisfaction from deciphering the puzzle or finding the source of the quote or allusion. These phenomena are known from research on the language of press or fiction, but they can also be linked to current trends in the so-called new evangelization.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Agnieszka Sieradzka-Mruk

Abstrakt

Due to different reasons a significant modal shift from railway to road transport took place over last decades. The basic reasons are pointed in the paper introduction together with contradicting transport policy taking into account environmental and economical challenges. Political vision to stimulate modal shift from road and air to railway cannot become true without achieving railway technical and operational interoperability. Paper describes wide range of technical barriers between individual intraoperable railway systems in civil engineering structures, traction power supply, control command and signalling and the ways, which are being applied to ensure stepwise converging of the technical solutions taking into account safety and technical compatibility, as well as other essential requirements, namely: reliability, accessibility, health and environment.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

M. Pawlik

Abstrakt

The author investigated traffic flow quality on a new 2+1 long road bypass with an exceptionally high share of heavy vehicles in order to assess rational limits of heavy vehicle shares in traffic flow, dependent on the length of the 2+1 road and the number of passing segments in each direction. This paper presents the results of traffic flow quality analyses through the use of empirical and simulation methods for a single 2+1 road segment with additional passing lanes, as well as for the study of the entire section of the bypass – 2+1 road. Variables include analysis of travel speed distribution, platoon traffic, and amount of passing maneuvers. Results show that large passing demands lead to very high speeds (over 100 km/h) on segments with additional passing lanes. The conclusions include remarks related to the use and operation of 2+1 cross-sections with high shares of heavy vehicles.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

M. Kieć

Abstrakt

One of the basic parameters which describes road traffic is Annual Average Daily Traffic (AADT). Its accurate determination is possible only on the basis of data from the continuous measurement of traffic. However, such data for most road sections is unavailable, so AADT must be determined on the basis of short periods of random measurements. This article presents different methods of estimating AADT on the basis of daily traffic (VOL), and includes the traditional Factor Approach, developed Regression Models and Artificial Neural Network models. As explanatory variables, quantitative variables (VOL and the share of heavy vehicles) as well as qualitative variables (day of the week, month, level of AADT, the cross-section, road class, nature of the area, spatial linking, region of Poland and the nature of traffic patterns) were used. Based on comparisons of the presented methods, the Factor Approach was identified as the most useful.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

M. Spławińska

Abstrakt

Jednym ze skutków zmian klimatycznych i topnienia lodów arktycznych jest otwarcie nowych szlaków żeglugowych, które skracają drogę z Dalekiego Wschodu do państw basenu północnego Atlantyku nawet o 40%. Transport morski wodami arktycznymi mimo wciąż trudnych warunków nawigacji i komunikacji rozwija się dynamicznie. Brak wystarczających regulacji prawnych dla regionu i duże zagrożenie dla środowiska naturalnego stały się przyczyną do prac nad normami regulującymi żeglugę na obszarach polarnych. Z dniem 1 stycznia 2017 roku w życie wszedł opracowany przez Międzynarodową Organizację Morską Międzynarodowy Kodeks dla Statków Uprawiających Żeglugę na Wodach Polarnych, zwany Kodeksem Polarnym. Celem Kodeksu Polarnego jest zapewnienie bezpieczeństwa i ochrona środowiska morskiego.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Maja Głuchowska-Wójcicka

Abstrakt

Kroniki pandemii to zbiór 27 stanowisk opublikowanych przez interdyscyplinarny Zespół doradczy ds. COVID-19 przy Prezesie Polskiej Akademii Nauk, działający od lipca 2020 roku. Jest to już drugie po Zrozumieć COVID-19 obszerniejsze opracowanie naszego zespołu porządkujące wiadomości dotyczące wirusa SARS-CoV-2 i powodowanej przez niego choroby COVID-19. Wydane we wrześniu 2020 roku Zrozumieć COVID-19 miało na celu podsumowanie przebiegu pierwszych miesięcy pandemii i przygotowanie społeczeństwa w Polsce do ciężkiego sezonu jesienno-zimowego 2020/2021. Niniejsze opracowanie powstaje po dwóch latach trwania pandemii, która rozpoczęła się w Wuhan w grudniu 2019 roku. Mamy nadzieję, że dzięki na bieżąco tworzonym tekstom raportującym przebieg pandemii i dylematy, przed którymi stawało społeczeństwo, w przypadku kolejnych podobnych wyzwań skorzystamy z tych trudnych i ważnych doświadczeń.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jerzy Duszyński
Aneta Afelt
Małgorzata Kossowska
Anna Ochab-Marcinek
Radosław Owczuk
Wojciech Paczos
Anna Plater-Zyberk
Krzysztof Pyrć
Magdalena Rosińska
Andrzej Rychard
Tomasz Smiatacz

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji