Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 19
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Będzie albo zrównoważony rozwój, albo żaden, ostrzega prof. dr hab. Bogusław Fiedor z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz przewodniczący Komitetu Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Bogusław Fiedor
1

  1. Komitet Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk

Abstrakt

Polska stoi przed koniecznością stworzenia długofalowej polityki energetycznej na kolejne dziesiątki lat. Potrzebna jest strategia równoważenia bezpieczeństwa dostaw surowców energetycznych, efektywności procesów gospodarczych i zapewnienia odpowiedniego standardu ochrony środowiska. Proces konwersji paliw kopalnych do pożądanych nośników energii skutkuje emisją do środowiska różnych substancji gazowych, a w efekcie ich kumulacją w atmosferze w postaci gazów cieplarnianych, odpowiedzialnych za bilans radiacyjny Ziemi – efekt cieplarniany. Zachwianie równowagi między poziomem emisji tych gazów a zdolnościami do ich konwersji w atmosferze stanowi istotną przyczynę zmian klimatycznych. Wskaźniki zrównoważonego rozwoju są narzędziem monitoringu, umożliwiającym stworzenie statystycznego obrazu kraju z punktu widzenia implementacji nowego paradygmatu rozwoju. Najważniejszą cechą wskaźnika jest porównywalność jego wartości, umożliwiająca określenie pozycji danego obiektu/kraju na tle innych obiektów/krajów. W artykule poddano analizie 8 wskaźników zrównoważonego rozwoju w aspekcie wykorzystania biomasy do celów energetycznych. Przeanalizowano trzy wskaźniki ładu społecznego, dwa – ładu gospodarczego i trzy – ładu środowiskowego. Wykazano, że energetyczne wykorzystanie biomasy może znacząco zredukować emisję gazów cieplarnianych na kilku etapach: emisja może zostać wyeliminowana z procesu biologicznego przetwarzania biomasy, jej składowania, a także ograniczona na etapie transportu.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Wiktoria Sobczyk
Paulina Gałka
Martyna Nawrocka

Abstrakt

Celem każdego rządu jest stworzenie dobrych warunków dla zrównoważonego rozwoju sektora energetycznego, co wiąże się z kolei z rozwojem gospodarki danego kraju. W poszczególnych państwach przyjmuje się indywidualne modele zarządzania sektorem energetycznym. W Polsce coraz częściej podejmowane są próby określenia nowego modelu strategii energetycznej, spełniającego oczekiwania odbiorców, przy jednoczesnym wypełnieniu wymogów stawianych przez Unię Europejską. W niniejszym artykule przeanalizowano klastry funkcjonujące na krajowym rynku. Wskazano ich wspólne i odmienne cechy, a także podkreślono ich rolę w zrównoważonym rozwoju gospodarki.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Beata Fraś
Oleksandr Ivashchuk

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie zagadnień dotyczących ram prawnych prowadzenia działalności gospodarczej w postaci akwakultury morskiej, polegającej na chowie i hodowli organizmów morskich. Praca poddaje analizie w głównej mierze wybrane regulacje prawa międzynarodowego, gdyż to właśnie te regulacje kształtują prawa i obowiązki państw, producentów, hodowców i społeczeństwa w zakresie uprawy morza, jak i w kontekście zasobów morskich, które niewątpliwie są dobrem wspólnym całej ludzkości. Autor porusza również problematykę statusu prawnego obszarów morskich, w których akwakultura jest uprawiana.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jakub Puszkarski

Abstrakt

Architektura zmienia środowisko życia. Proces ten generuje trwałe, oddalone w czasie skutki i wpływa na zagrożenia rozwoju. W artykule przedstawiono analizę wpływu metodyki modelowej na zdolność przewidywania konsekwencji związanych z projektami i realizacjami architektonicznymi. Uporządkowano kategorie zagrożeń i strategie symulacji modelowych. Na tle doświadczeń historycznych zarysowano znaczenie przełomu cyfrowego w modelowaniu oraz scharakteryzowano szanse, jakie ten przełom tworzy.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jan Słyk
1
ORCID: ORCID

  1. Warsaw University of Technology, Faculty of Architecture
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Analizując cele zrównoważonego rozwoju wyróżniono trzy kluczowe aspekty kształtowania ulic przyjaznych dla pieszych: funkcjonalny, społeczny i środowiskowy. Zgodnie z nimi przedstawiono główne zagrożenia dla tej grupy użytkowników występujące w przestrzeni polskich ulic. Na podstawie analizy treści standardów i dobrych praktyk projektowania z ostatnich lat dla wybranych polskich miast, wskazano główne kierunki podejmowanych działań i rozwiązania służące eliminacji zagrożeń, składające się na współczesne tendencje kształtowania ulic miejskich.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Ahmed, N., Elshater, A., Afifi, S. (2019), ‘The Community Participation in the Design Process of Livable Streets’ [in:] Bassioni G. i in. (eds.) Innovations and Interdisciplinary Solutions for Underserved Areas. InterSol, 2019. Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering, 296, Cham: Springer, https://doi.org/10.1007/978-3-030-34863-2_13.
Appleyard, B., Cox, L. ‘At home in the Zone. Creating livable streets in the U.S.’, Planning, 72(9)2006, pp. 30–35.
Appleyard, D., Gerson, M.S., Lintel, M. (1981), Livable streets, Berkeley: University of California Press.
Bell, S. (2004), Elements of Visual Design in the Landscape, London & New York: Spon Press.
Bierwiaczonek, K. (2016), Społeczne znaczenie miejskich przestrzeni publicznych, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Brzeziński, A. (2015) ‘Czym może być zrównoważony transport miejski’ [w:] Kalinowska, A. (red.) Miasto idealne — miasto zrównoważone. Planowanie przestrzenne terenów zurbanizowanych i jego wpływ na ograniczenie skutków zmian klimatu, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, pp. 53–60.
Brzeziński, A. (red.) (2013), Poradnik. Organizacja przestrzeni ulic w obszarach śródmiejskich, Warszawa: TransEko.
Cichy-Pazder, E., Markowski, T. (2009), ‘Karta Przestrzeni Publicznej’, Materiały III Kongresu Urbanistyki Polskiej, Nowa Urbanistyka — nowa jakość życia, Urbanista, 15, pp. 14–18.
City Resilience Profiling Tool (2018) UN Habitat, [online] http://urbanresiliencehub.org/wp-content/uploads/2018/10/CRPT-Guide-Pages-Online.pdf, (accessed: 11.03.2021).
Colville-Andersen, M. (2019), Być jak Kopenhaga. Duński przepis na miasto szczęśliwe, Kraków: Wydawnictwo Wysoki Zamek.
Engwicht, D. (1999), Street reclaiming: creating livable streets and vibrant communities, Gabriola Island: New Society Publishers.
Fonseca, F. et al. (2019), ‘Smart Pedestrian Network: An Integrated Conceptual Model for Improving Walkability’ [in:] Pereira P. et al. (eds.) Society with Future: Smart and Liveable Cities, SC4Life 2019, Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering, 318. Cham: Springer, https://doi.org/10.1007/978-3-030-45293-3_10.
Forsyth, A., Southworth, M. ‘Cities afoot: pedestrians, walkability and urban design’, Journal of Urban Design, 13(1)2008, pp. 1–3, https://doi.org/10.1080/13574800701816896.
Gdański Standard Ulicy Miejskiej (GSUM) (2020), Biuro Rozwoju Gdańska, [online] https://baw.bip.gdansk.pl/api/file/GetZipxAttachment/216/1188098/preview (accessed: 26.04.2021).
Gdańsk Programy Operacyjne 2023 (2015), Uchwała nr XVII/514/15 Rady Miasta Gdańska z dnia 17 grudnia 2015 roku.
Gehl, J. et al. (2006), New City Life, Kopenhagen: The Danish Architectural Press.
Gehl, J. (2017), Miasta dla ludzi, Kraków: Wydawnictwo RAM.
Global Street Design Guide (2016), Global Designing Cities, https://globaldesigningcities.org/publication/global-street-design-guide/, (accessed: 26.04.2021).
Gunawardena, K.R., Wells, M.J. i Kershaw, T. ‘Utilising green and bluespace to mitigate urban heat island intensity’, Science of The Total Environment, 584-585, 2017, pp. 1040–1055, https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2017.01.158.
Ignatieva, M., Stewart, G.H., Meurk, C. ‘Planning and design of ecological networks in urban areas’, Landscape and Ecological Engineering, 7, 2011, pp. 17–25, https://doi.org/10.1007/s11355-010-0143-y.
Im, J. ‘Green Streets to Serve Urban Sustainability: Benefits and Typology’, Sustainability, 11(22)2019, pp. 64–83, https://doi.org/10.3390/su11226483.
Jacobs, J. (1961), The Death and Life of Great American Cities, New York: The Modern Library.
Jasiński, A. ‘Wielkomiejski dylemat — przestrzeń publiczna czy przestrzeń bezpieczna’, Przestrzeń i Forma, 12, 2009, pp. 320–350.
Kabisch, N. et al. (eds.) (2017), Nature-Based Solutions to Climate Change Adaptation in Urban Areas, Cham: Springer International Publishing AG.
Karlikowska, J. i Kimic, K. ‘Idea uspokojenia ruchu ulic miejskich w XX i XXI wieku — przemiany w zakresie priorytetów społecznych i przyrodniczych’, Kwartalnik Architektury i Urbanistyki, 3, 2017, s. 87–113.
Kim, Y.J., Lee, C., Kim, J.H. ‘Sidewalk Landscape Structure and Thermal Conditions for Child and Adult Pedestrians’, International journal of environmental research and public health, 15(1)2018, 148, https://doi.org/10.3390/ijerph15010148.
Kimic, K. ‘Wspomaganie projektowania uniwersalnego przestrzeni publicznych przez zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w meblach miejskich’, Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, CLXXVI, 176, 2017, Warszawa: KPZK PAN, s. 175–196, https://doi.org/10.24425/118573
Kimic, K., Maksymiuk, G. i Suchocka, M. ‘The application of new technologies in promoting a healthy lifestyle: selected examples’, Bulletin of Geography. Socio-economic Series, 43, 2019, pp. 121–130, https://doi.org/10.2478/bog-2019-0008.
Kingsbury, K.T., Lowry, M.B. i Dixon, M.P., ‘What Makes a “Complete Street” Complete?: A Robust Definition, Given Context and Public Input’, Journal of the Transportation Research Board, 2245(1)2011, pp. 103–110, https://doi.org/10.3141/2245-13.
Lis, A. (2011), Struktura przestrzenna i społeczna terenów rekreacyjnych w osiedlach mieszkaniowych Wrocławia z lat 70.-80. ubiegłego stulecia, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.
Lorens, P. (2007), Tematyzacja przestrzeni publicznej miasta, Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
Lusher, L. i Seaman, M. (2008), Streets to live by: How liveable street design can bring economic, health and quality-of-life benefits to New York City, e-book library. http://www.transalt.org/files/newsroom/reports/streets_to_live_by.pdf, (accessed: 14.03.2021).
Lusk, A.C., Ferreira da Silva Filho, D. i Dobbert, L. ‘Pedestrian and cyclist preferences for tree locations by sidewalks and cycle tracks and associated benefits: Worldwide implications from a study in Boston, MA’, Cities, 106, 102111, https://doi.org/10.1016/j.cities.2018.06.024.
Lynch, K. (2011), Obraz miasta, Kraków: Archiwolta.
Manderscheid, K. (2009), ‘Unequal Mobilities’ [in:] Ohnmacht T., Maksim H., Bergman M.M. (eds.) Mobilities and Inequality, London & New York: Routledge.
Mehta, V. (2013), The Street: A Quintessential Social Public Space, New York: Routledge.
Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013–2020 (2013), Warszawa: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Nawrath, M., Kowarik, I. i Fischer, L.K. ‘The influence of green streets on cycling behavior in European cities’, Landscape and Urban Planning, 190, 2019, 103598, https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2019.103598.
Nelicki, A., Zachariasz, I. ‘Skuteczność planowania przestrzennego na poziomie lokalnym a partycypacja społeczna’, Zarządzanie Publiczne, 2(4)2008, ss. 97–108.
Olszewski, P. et al. ‘Problems with assessing safety of vulnerable road users based on traffic accident data’, Archives of Civil Engineering, LXII(4/2)2016, pp. 149–168, https://doi.org/10.1515/ace-2015-0113.
Peñalosa, E. (2013), Why buses represent democracy in action, TED Conferences LLC, New York.
Plan adaptacji miasta Gdańska do zmian klimatu do roku 2030 (2019), Uchwała nr XIII/249/19 Rady Miasta Gdańska z dnia 29 sierpnia 2019 roku.
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gdańska 2030 (2018), Załącznik do uchwały Nr LV/1615/18 Rady Miasta Gdańska z dnia 28 czerwca 2018 roku.
Reclaiming city streets for people. Chaos or quality of life? (2004), European Commission, [online]. https://ec.europa.eu/environment/pubs/pdf/streets_people.pdf (accessed: 26.04.2021).
Rizwan, A.M., Dennis, L.Y.C., Liu, C. ‘A review on the generation, determination and mitigation of Urban Heat Island’, Journal of Environmental Sciences, 20(1)2008, pp. 120–128.
Safer roads for all. The EU good practice guide (2017), European Commission, [online] https://ec.europa.eu/transport/road_safety/sites/roadsafety/files/pdf/safer_roads4all.pdf (accessed: 26.04.2021).
Sarmiento, O.L. et al. ‘Reclaiming the streets for people: Insights from Ciclovías Recreativas in Latin America’, Preventive Medicine, 103(S)2017, pp. 34–40.
Sattlegger, L., Rau, H. ‘Carlessness in a car‐centric world: A reconstructive approach to qualitative mobility biographies research’, Journal of Transport Geography, 53(5)2016, pp. 22–31.
Säumel, I., Weber, F., Kowarik, I. ‘Toward livable and healthy urban streets: Roadside vegetation provides ecosystem services where people live and move’, Environmental Science & Policy, 62, pp. 24–33, https://doi.org/10.1016/j.envsci.2015.11.012.
Standardy planowania i projektowania ulic z uwzględnieniem zielono-niebieskiej infrastruktury (2020), Zarządzenie nr 2785/20 Prezydenta Wrocławia z dnia 20 marca 2020 roku w sprawie Standardów planowania i projektowania ulic z uwzględnieniem zielono-niebieskiej infrastruktury.
Strategia Rozwoju Miasta Gdańska 2030 Plus (2014), Uchwała nr LVII/1327/14 Rady Miasta Gdańska z dnia 25 września 2014 roku.
Strategia Rozwoju Systemu Transportu Pieszego (2011), Urząd m.st. Warszawy, Warszawa: TransEko.
Strategia Rozwoju #Warszawa2030 (2018), Uchwała Rady m.st. Warszawy nr LXVI/1800/2018 z 10 maja 2018 roku.
Strategia Wrocław 2030 (2018), Uchwała Nr LI/1193/18 z dnia 15 lutego 2018 roku w sprawie strategii rozwoju Wrocławia pod nazwą „Strategia Wrocław 2030”.
Strategia zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne (2009), Uchwała Rady m.st. Warszawy Nr LVIII/1749/2009 z 9 lipca 2009 roku.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska (2018), Biuro Rozwoju Gdańska, Uchwała nr LI/1506/18 Rady Miasta Gdańska dnia 23 kwietnia 2018 roku.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (2006), Uchwała Rady m.st. Warszawy nr LXXXII/2746/2006 z dnia 10 października 2006 roku (z późn. zm.).
Suchocka, M. et al. ‘Designing hotspots in the public spaces and public greenery of modern cities — selected issues’, Ecological Questions, 30(4)2019, pp. 83–91, http://dx.doi.org/10.12775/EQ.2019.030.
Suchocka, M., Siedlecka, M. ‘Powierzchniowe systemy infiltracyjne z możliwością retencji wody jako metoda odwadniania nawierzchni dróg i ulic’, Drogownictwo, 4, 2017, ss. 128–136.
Symon, E. (2020), Wypadki Drogowe w Polsce 2019, Warszawa: Instytut Transportu Samochodowego.
Szatan, M. ‘Zanikanie przestrzeni publicznej we współczesnych miastach’, Palimpsest — Czasopismo Socjologiczne, 2, 2012, s. 91–100.
Szczepanowska, H.B. ‘Drzewa w mieście — zielony kapitał wartości i usług ekosystemowych’, Człowiek i Środowisko, 39(2) 2015, s. 5–28.
Szopińska, E., Zygmunt-Rubaszek, J. (2010), Propozycja standardów w zakresie kształtowania zieleni wysokiej miejskich tras komunikacyjnych, Wrocław: Zarząd Zieleni Miejskiej we Wrocławiu.
Szulczewska, B. (2018), Zielona infrastruktura: czy koniec historii?, Studia KPZK, 189, Warszawa: PAN, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju.
Tyburek, J. (2017), ‘Urban resilience, czyli zarządzanie kryzysami i zapewnianie odporności miejskiej 2.0’ [w:] Czapska J., Mączyński P., Struzińska K. (ed.) Bezpieczne miasto. W poszukiwaniu wiedzy przydatnej praktykom, Kraków: Wydawnictwo JAK, s. 168–191.
von Schönfeld, K.C, Bertolini, L. ‘Urban streets: Epitomes of planning challenges and opportunities at the interface of public space and mobility’, Cities, 68, 2017, pp. 48–55, https://doi.org/10.1016/j.cities.2017.04.012.
Wejchert, K. (1984), Elementy kompozycji urbanistycznej, Warszawa: Wydawnictwo Arkady.
Wieteska-Rosiak, B. ‘Hybrydyzacja przestrzeni publicznej miasta w kontekście adaptacji do zmian klimatu’, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 365, 2018, s. 30–44.
Wiszniowski, J. (2019), Kształtowanie ulicy jako przestrzeni publicznej, Wrocław: Oficyna Wydawnictwa Politechniki Wrocławskiej.
Wrocławska Polityka Mobilności (2013), Załącznik do Uchwały nr XLVIII/1169/13 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 19 września 2013 roku.
Wrocławskie standardy kształtowania przestrzeni miejskich przyjaznych pieszym (2017), Wrocław: Gmina Wrocław.
Zarządzenie nr 1217/19 Prezydenta Wrocławia z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie ochrony drzew i rozwoju terenów zieleni Wrocławia.
Zarządzenie nr 1682/2017 Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 23 października 2017 roku w sprawie tworzenia na terenie miasta stołecznego Warszawy dostępnej przestrzeni, w tym infrastruktury dla pieszych ze szczególnym uwzględnieniem osób o ograniczonej mobilności i percepcji.
Żmudzka, E. (2012) ‘Zmiany częstości występowania chmur opadowych w Polsce (1966–2000)’ [w:] Magnuszewski, A. (red.) Hydrologia w ochronie i kształtowaniu środowiska, Monografie Komitetu Inżynierii Środowiska PAN, Warszawa: Komitet Inżynierii Środowiska PAN, 69, 2012, s. 71–81.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Michelle Mbazuigwe
ORCID: ORCID
Kinga Kimic
1
ORCID: ORCID

  1. Warsaw University of Life Sciences — SGGW, Institute of Environmental Engineering, Department of Landscape Architecture

Abstrakt

Gaz ziemny w strukturze energetycznej wielu gospodarek świata odgrywa znaczącą rolę. W Polsce jego znaczenie jest stosunkowo niskie, ale w ostatnich latach obserwuje się wzrost zainteresowania tym surowcem. Celem pracy jest przedstawienie roli gazu ziemnego jako nośnika energii pierwotnej oraz określenie jego wpływu na zrównoważony rozwój i bezpieczeństwo energetyczne Polski. Istotna jest również kwestia rozwoju gospodarki krajowej. Rozważania teoretyczne skupiają się na najistotniejszych elementach cechujących rynek gazu ziemnego. W artykule zestawiono najważniejsze krajowe regulacje dotyczące rozwoju sektora gazowego w Polsce. Przedstawiono ilość posiadanych zasobów surowca, wysokość jego importu oraz kierunek, z którego surowiec trafia do kraju. Poruszono przy tym aspekty polityczne, jak i geograficzne w zakresie kierunków pozyskania gazu ziemnego. W artykule wskazano stopień oraz możliwości kierunków dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego. Opisano również zagadnienie dotyczące istotności posiadania zasobów zgromadzonych w podziemnych magazynach oraz ich wielkość. Autorzy wskazują na wzrost zróżnicowania surowcowego w zakresie struktury produkcji energii elektrycznej oraz ciepła. Zwrócono uwagę na kierunek przejścia na paliwa proekologiczne.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Monika Pepłowska
Lidia Gawlik

Abstrakt

Rozwój zarówno miasta jak i gminy Zielona Góra wykazuje postępujący proces niekontrolowanej linearnej rozbudowy tzw. urban sprawl. Zjawisko to, mimo że jest w historii miasta obecne od dawna, wraz z intensywnym rozwojem w XXI wieku, nasila się i wywiera niekorzystny wpływ na jakość zamieszkania, komunikację i dostępność. Przyjęte kierunki zmian zagospodarowania przestrzennego w aktualnych dokumentach strategicznych obszaru nowego miasta (od 1 stycznia 2015) powstałego z połączenia miasta i gminy wiejskiej Zielona Góra nie gwarantują zahamowania niekorzystnych procesów. Skutkiem występowania procesu niekontrolowanej linearnej rozbudowy jest nadmierny i zagęszczony rozrost struktur urbanistycznych wzdłuż dróg i szlaków komunikacyjnych. Uniemożliwia on optymalne wykorzystanie terenów położonych głębiej lub w drugiej linii od istniejącej infrastruktury oraz powoduje powstawanie martwych przestrzeni bez obsługi i dostępu komunikacyjnego. Wraz z każdą nową inwestycją (działka, zgodnie z przepisami, z zapewnionym dostępem do drogi publicznej), dostęp do rozproszonych terenów rekreacyjnych (zieleni), oddala się coraz bardziej od ścisłego centrum miasta. Pogarszające się warunki zamieszkania są bezpośrednią konsekwencją niekorzystnego zjawiska sprawl.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marta Skiba

Abstrakt

Profesor Anna-Katharina Hornidge tłumaczy, jak łączyć perspektywy naukowców, polityków, obywateli, przedsiębiorstw i państw w sposób, który pozwoli realnie walczyć z kryzysem klimatycznym.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Anna-Katharina Hornidge

Abstrakt

Budowanie miast odpornych na zmiany klimatu czy konsultacje społeczne to jedne z najważniejszych dziś elementów planowania przestrzeni.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Piotr Lorens
1

  1. Katedra Urbanistyki i Planowania Regionalnego, Wydział Architektury, Politechnika Gdańska

Abstrakt

W artykule przedstawiono analizę kierunków zrównoważonego rozwoju źródeł wytwórczych energii elektrycznej w Krajowym Systemie Elektroenergetycznym (KSE). Sformułowano kryteria zrównoważonego rozwoju systemu elektroenergetycznego. Opracowano bilans mocy jednostek wytwórczych centralnie dysponowanych (JWCD), wymagany dla bezpiecznej pracy KSE do 2035 roku. Zdefiniowano 19 perspektywicznych technologii wytwarzania energii elektrycznej, podzielonych na trzy następujące grupy: elektrownie systemowe, elektrociepłownie dużej i średniej mocy oraz elektrownie i elektrociepłownie małej mocy (źródła rozproszone). Wyznaczono wielkości charakteryzujące efektywność energetyczną wybranych do analizy technologii wytwórczych oraz ich emisyjność CO2. Dla poszczególnych technologii wyznaczono również jednostkowe, zdyskontowane na 2018 rok, koszty wytwarzania energii elektrycznej, z uwzględnieniem kosztów uprawnień do emisji CO2. Opracowano mapę drogową zrównoważonego rozwoju źródeł wytwórczych w KSE w latach 2020–2035. Wyniki obliczeń i analiz przedstawiono w tabelach i na rysunku.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Bolesław Zaporowski

Abstrakt

W niniejszym opracowaniu przedstawiono zagadnienia związane z bezpieczeństwem ekologicznym Morza Bałtyckiego. Problematyka ta została ujęta z perspektywy Polski, jako jednego z państw nadbałtyckich, a także państwa członkowskiego Unii Europejskiej. omówione zostały mechanizmy i instrumenty prawne mające kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa ekologicznego Bałtyku (m.in. Konwencja helsińska z 1974 r., czy też Agenda 21 dla regionu Morza Bałtyckiego „Bałtyk 21”). Podkreślono również istotę współpracy transgranicznej, jako niezbędnego elementu polityki bezpieczeństwa na obszarze Morza Bałtyckiego. W opracowaniu wskazano również na zagrożenia w ochronie wód bałtyckich m.in. na eutrofizację.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Janina Ciechanowicz-McLean
ORCID: ORCID
Paulina Bielawska-Srock

Abstrakt

Wysokie i szybko rosnące zapotrzebowanie na przestrzeń morską wykorzystywaną do różnych celów, takich jak: żegluga i rybołówstwo, produkcja energii ze źródeł odnawialnych, wydobycie ropy i gazu, ochrona środowiska, turystyka i akwakultura, a także różne negatywne oddziaływania na stan zasobów morskich, wymagają zintegrowanego podejścia do planowania i zarządzania. W prawie Unii Europejskiej zarządzanie przestrzenią morską zostało rozwinięte w ramach zintegrowanej polityki morskiej. Celem tego artykułu jest pokazanie planowania przestrzennego obszarów morskich jako narzędzia, które umożliwia organom publicznym stosowanie zintegrowanego i transgranicznego podejścia.

Głównym celem planowania przestrzennego obszarów morskich jest promowanie zrównoważonego rozwoju i wzrostu w sektorze morskim, przy zastosowaniu podejścia ekosystemowego oraz osiągnięcie współistnienia odpowiednich działań i zastosowań. Dla osiągnięcia tego celu, państwa członkowskie powinny zapewnić, aby proces planowania skutkował kompleksowym planowaniem, uwzględniającym między innymi długoterminowe zmiany wynikające ze zmian klimatu.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Monika Adamczak-Retecka
ORCID: ORCID

Abstrakt

Gospodarcze użytkowanie morza obejmuje m.in.: żeglugę morską ściśle związaną z przewozem ładunków i pasażerów oraz działalnością prowadzoną w portach morskich, rybołówstwo i akwakulturę, górnictwo morskie, morską energetykę odnawialną, w tym rozwój technologii pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych (wiatru, fal morskich, pływów), turystykę morską i przybrzeżną. Wszystkie te obszary działalności gospodarczej wchodzą w skład gospodarki morskiej. Spojrzenie na gospodarkę morską przez pryzmat zrównoważonego rozwoju doprowadziło do wykrystalizowania się koncepcji niebieskiej gospodarki zarówno na płaszczyźnie uniwersalnej w Narodach Zjednoczonych, jak regionalnej, np. w Unii Europejskiej. Niebieska gospodarka ( blue economy) to gospodarka niskoemisyjna, zasobooszczędna, o obiegu zamkniętym, oparta na wzorcach zrównoważonej konsumpcji i produkcji, wpływająca na dobrobyt ludzi i sprawiedliwość społeczną, zapewniająca wartość ekonomiczną i zatrudnienie oraz znacznie zmniejszająca zagrożenia dla środowiska i niedobory ekologiczne. Niebieska gospodarka ma na celu promowanie wzrostu gospodarczego, włączenia społecznego oraz zachowanie i poprawę warunków życia przy jednoczesnym zapewnieniu zrównoważenia środowiskowego mórz i oceanów oraz obszarów przybrzeżnych. Ramy prawne niebieskiej gospodarki są zawarte w postanowieniach konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS). Funkcją dalszego rozwoju niebieskiej gospodarki jest szeroko rozumiane bezpieczeństwo dzięki realizacji celów zrównoważonego rozwoju ( sustainable development goals – SDGs).
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Dorota Pyć
1
ORCID: ORCID

  1. Katedra Prawa Morskiego, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego

Abstrakt

The introduction of the sustainable development elements in the construction industry leads to finding new ways of using waste minerals that are difficult in storage and recycling. Coal combustion products have been already introduced into building materials as a part of cement or concrete but they have been thought insufficiently compatible with the polymer-cement binders [7]. The paper presents results of the mechanical properties of polymer-cement composites containing two types of mineral additives: waste perlite powder that is generated during the perlite expanding process, and calcium fly ash which is the byproduct of burning coal in conventional furnaces. Mechanical tests of polymer-cement composites modified with wastes were carried out after 28 and 90 days of curing. As a part of preliminary study specific surface area and particle size distribution of mineral wastes were determined.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

B. Jaworska
J.J. Sokołowska
P. Łukowski
J. Jaworski

Abstrakt

W artykule przedstawiono zagadnienie nadbudowywania budynków, głównie mieszkalnych, jako elementu zrównoważonej polityki mieszkaniowej miast europejskich. Ten rodzaj inwestycji budowlanych umożliwia pozyskanie dodatkowych powierzchni mieszkalnych, wykorzystując istniejącą infrastrukturę techniczną, nie pogłębiając przy tym efektu rozlewania się miast. Nadbudowywanie budynków pozwala na realizację nowych mieszkań na obszarach zurbanizowanych, będąc jedną z form dogęszczania istniejącej zabudowy. W artykule dokonano przeglądu badań w temacie nadbudowywania budynków, próbując odpowiedzieć na postawione pytania badawcze: w jaki sposób oraz z wykorzystaniem jakich narzędzi analizy budynków możliwe jest usprawnienie procesu nadbudowywania budynków, tak aby było ono rzeczywistym elementem polityki mieszkaniowej miast. Do analizy wyłoniono trzy autorskie badania: z Niemiec, Belgii oraz Anglii, które spełniały postawione przez autora artykułu kryteria, prezentując uniwersalny schemat działania dla nadbudów, nie traktując ich jako incydentalnych, jednostkowych zamierzeń budowlanych, lecz rozpatrując jako element systemowego działania na rzecz pozyskania nowych mieszkań. Wyłonione badania realizowane są w krajach zbliżonych gospodarczo i kulturowo do Polski, co było także jednym z kryteriów wyboru. Artykuł stanowić ma także głos w dyskusji na temat możliwości nadbudowywania budynków mieszkalnych jako elementu polityki mieszkaniowej w Polsce.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Zuzanna Napieralska
1
ORCID: ORCID
Shady Attia
2
ORCID: ORCID

  1. Wrocław University of Science and Technology Faculty of Architecture
  2. Sustainable Architecture & Building Technology Head of Sustainable Building Design Lab University of Liège

Abstrakt

Rozwój energetyki słonecznej jest integralną częścią oceny odnawialnej „zielonej” energii w rozumieniu koncepcji zrównoważonego rozwoju. W opracowaniu skupiono się na specyfice wdrażania energetyki słonecznej na przykładzie USA, UE i Chin, ujętej przedmiotowo w powiązaniu ze specyfiką sytuacji geograficzno-terytorialnej i klimatyczno-przyrodniczej. Oryginalność badań polega na podejściu do modelowania realizacji energetyki słonecznej z uwzględnieniem głównych czynników ekonomicznych, technologicznych i zasobowych. Celem niniejszego opracowania jest ocena trendów w rozwoju i wdrażaniu regionalnej energetyki słonecznej, której rozwój odbywa się wyłącznie kosztem inwestycji prywatnych, a wsparcie państwa jest minimalne. Zatem moc zainstalowanych elektrowni słonecznych w stosunku do wielkości inwestycji wykazuje wysoką korelację. Z punktu widzenia działalności gospodarczej energia słoneczna w analizowanych regionach jest wykorzystywana przez gospodarstwa domowe w niewielkich ilościach. Największe wykorzystanie energii słonecznej przez gospodarstwa domowe występuje w USA, gdzie wskaźnik ten wynosi 8,3%, a najniższe w Chinach (0,13%). Z analizy wynika, że w chwili obecnej energetyka słoneczna nie jest priorytetem w rozwoju energetyki, a jedynie uzupełnieniem. Dalszy rozwój energetyki słonecznej możliwy jest dzięki innowacjom technologicznym, które zwiększą efektywność wykorzystania promieniowania słonecznego. W publikacji wykazano, że największe wykorzystanie energii słonecznej występuje w Chinach (19,6%), podczas gdy w USA tylko 4,04%, a w UE prawie 9%. Według kryterium wpływu ekonomiczno-technologicznego na rozwój energetyki słonecznej, Chiny zajmują czołową pozycję (9,89%), podczas gdy UE ma zaledwie 0,03%. Tym samym energetyka słoneczna nie jest obecnie atrakcyjnym obszarem dla biznesu i wymaga priorytetowego traktowania w gospodarce UE, co potwierdzają niewielkie napływy inwestycji w porównaniu do Chin i USA.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Viktor Koval
1
ORCID: ORCID
Yevheniia Sribna
2
ORCID: ORCID
Vira Brednyova
3
ORCID: ORCID
Lyudmila Kosharska
4
ORCID: ORCID
Mykhailo Halushchak
5
ORCID: ORCID
Michał Kopacz
6
ORCID: ORCID

  1. Izmail State University of Humanities, Izmail, Ukraine
  2. National University of Water and Environmental Engineering, Ukraine
  3. Odessa State Academy of Civil Engineering and Architecture, Odesa, Ukraine
  4. Odessa National Maritime University, Odesa, Ukraine
  5. Ternopil Ivan Puluj National Technical University, Ternopil, Ukraine
  6. Mineral and Energy Economy Research Institute of the Polish Academy of Sciences, Poland

Abstrakt

Chaos aksjologiczny i niezrównoważone funkcjonowanie człowieka we współczesnym świecie doprowadziły do totalnego zagubienia człowieka. Ustawicznie działa on na rzecz degradacji środowiska przyrodniczego i kulturowego. W wymiarze społecznym dominuje permanentny, „uogólniony” kryzys, wielopłaszczyznowa stratyfikacja społeczna i komunikacja międzyludzka oparta na postprawdach zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym. Niezrównoważenie w sferze gospodarczej łączy się z neoliberalnym modelem podboju gospodarczego. W powszechnym odbiorze dla większości ludzi na świecie sytuacja ta stała się nie do wytrzymania. Dlatego obowiązkiem wychowawców jest poszukiwanie – z zamiarem wprowadzania w życie – takich propozycji edukacyjnych, które przygotowałyby społeczność globalną do realnego współtworzenia swojego życia w świecie rozumianym jako rzeczywisty i wspólny dom. W tej perspektywie ciekawą propozycją jest koncepcja argentyńskiego filozofa Ernesto Laclau’a. Czas jednowymiarowej – protestancko-neoliberalnej – interpretacji wartości dobiega końca. Należy uznać równoprawność odmiennego – wyrosłego z innych kultur – postrzegania wartości. Ich partykularne odczytywanie – jednocześnie z zachowaniem zasady dobra powszechnego – daje szansę na uaktualnienie kształtowania człowieka według humanistycznego ideału. Takie podejście jest jednocześnie drogą uzdrowienia, czyli sanacji edukacji międzykulturowej, która jest dziś w impasie, bowiem posługując się schematami, stała się odtwórcza i zachowawcza. W swojej obecnej formule nie jest w stanie odpowiadać na współczesne wyzwania wielokulturowej społeczności globu.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Aneta Rogalska-Marasińska

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji