Search results

Filters

  • Journals
  • Authors
  • Keywords
  • Date
  • Type

Search results

Number of results: 27
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Tekst prezentuje filozoficzno-filologiczną analizę pojęcia świadomości uwarunkowanej (rnam shes) w filozofii tybetańskiej, z jej korzeniami w myśli indyjskiej. Kontekstem rozważań jest buddyzm, ujęty jako system zmierzający do transformacji świadomości uwarunkowanej w świadomość pierwotną.
Go to article

Authors and Affiliations

Artur Przybysławski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

In this article, I compare two positions – emergentism and panpsychism, in relation to the problem of the nature of consciousness. I analyze arguments offered in support of both positions and undertake to question them. I focus on panpsychism as the less known and more controversial position. Panpsychism and emergentism are considered “metaphysical hypotheses”. Finally I propose emergentism as a preferable position in view of the fact that it is impossible to defend panpsychism as a coherent position, compatible with science.

Go to article

Authors and Affiliations

Maciej Dombrowski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

W dotychczasowej recepcji Dialogów Stanisława Lema przyjmuje się, że cała moc argumentacyjna skoncentrowana jest na dialogu ostatnim, w którym pisarz — używając terminologii z zakresu cybernetyki — poddaje krytyce ustrój centralnie sterowany. Autorka podejmuje polemikę z przyjętą opinią i wskazuje na inne zadanie, które postawił przed sobą Lem: czy możliwe jest, a jeśli tak, to pod jakimi warunkami, przeszczepienie ludzkiej świadomości na elektromózg? Tym tropem podąża autorka w niniejszym artykule, analizując warunki konieczne i wystarczające do przeprowadzenia transferu świadomości na nośnik niebiologiczny. Przedstawia też stanowisko Lema w odniesieniu do teorii tożsamości osobowej, koncepcji świadomości czy roli, jaką przypisuje on technologii.
Go to article

Authors and Affiliations

Karolina Owczarek
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article deals with the problem of the national consciousness of Polish peasants in the Congress Kingdom of Poland in the 19th century. Author's analysis is based on historical research carried out in the last century.
Go to article

Authors and Affiliations

Maria Krisań
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Consciousness was the guiding thread of Edmund Husserl's phenomenological investigations. He understood it as a critique of experience and the metaphysics and science based on it. Phenomenology is a critique of cognition, a method of investigation and questioning. In his later writings Husserl defined consciousness as a “system of intentional functions,” a “system of intentional operations.” Its correlate is a coherent and regularized world. One of the most important aspects of the system of intentional functions are habitualities—patterns, mental representations which arise in the process of “typification” and henceforth guide our ordinary thinking and acting. Thanks to them, the type of object, its features and properties are predetermined and, in principle, the ways of knowing it are determined. My task is to characterize the broad context of habituality formation, that is, the stream of consciousness and the possibilities of feeling and movement of the bodily subject. I will discuss in turn the temporal structure of experience and its dependence on the movement and action of the bodily subject, and then characterize the form of general intimacy with the world. It is in this context of “indeterminate reality” that the constitution and evocation of the deposited sense, the anticipation of the type of object and its qualities play out. In conclusion, I will make some remarks about habituality as a source of empirical concepts.
Go to article

Authors and Affiliations

Marek Maciejczak
1

  1. Politechnika Warszawska, Wydział Administracji i Nauk Społecznych, plac Politechniki1, 00-614 Warszawa
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Krytyka jakości debaty publicznej w Polsce i jej spolaryzowanej konstrukcji jest szeroko obecna nie tylko w dyskursie naukowym, ale także w dyskursie tych, którzy ją współtworzą. Celem prezentowanych badań jest, po pierwsze, analiza samowiedzy medialnych elit symbolicznych na temat strukturalnych i komunikacyjnych problemów debaty publicznej, zwłaszcza związanych z polaryzacją medialną, oraz na temat własnej pozycji i uwarunkowań udziału w dyskursie publicznym. Po drugie, celem jest problematyzacja świadomości dyskursowej badanych, czyli ich kompetencji rozróżniania rzeczywistości i jej dyskursowego naddatku oraz gotowości krytycznej analizy swojego wkładu w debatę publiczną. Analizowany materiał empiryczny pochodzi z 21 wywiadów pogłębionych przeprowadzonych od czerwca do października 2021 roku z dziennikarzami, publicystami i publicznymi intelektualistami, którzy są związani z ogólnopolskimi mediami opiniotwórczymi. Choć badani formułują pogłębioną, często radykalną krytykę elit symbolicznych, to dość rzadko są gotowi do krytycznej autoanalizy oraz zakwestionowania substancjalnego charakteru polaryzacji medialnej i dostrzeżenia w jej diagnozie reprodukcji dyskursu o podziałach społecznych.
Go to article

Bibliography

1. Bajka, Zbigniew. 1991. Dziennikarze (1981–1990). Zeszyty Prasoznawcze, 1–2: 149–159.
2. Bajka, Zbigniew. 2000. Dziennikarze lat dziewięćdziesiątych. Zeszyty Prasoznawcze, 3–4: 42–63.
3. Borucki, Andrzej. 1967. Kariery zawodowe i postawy społeczne inteligencji w PRL 1945–1959. Wrocław-Warszawa-Kraków: Ossolineum.
4. Borucki, Andrzej, red. 1980. Polska inteligencja współczesna. Z problematyki samowiedzy. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego.
5. CBOS. 2016. Społeczne oceny uczciwości i rzetelności zawodowej. Komunikat z badań, 34. Oprac. R. Boguszewski. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.
6. CBOS. 2019. Wiarygodność mediów. Komunikat z badań, 70. Oprac. M. Omyła-Rudzka, M. Feliksiak. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.
7. CBOS. 2021. Postrzeganie telewizyjnych programów informacyjnych i publicystycznych. Komunikat z badań, 106. Oprac. M. Omyła-Rudzka, B. Roguska. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.
8. Chałasiński, Józef. 1958. Przeszłość i przyszłość inteligencji polskiej. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
9. Chałasiński, Józef. 1962. Socjologia Spencera jako element społecznej samowiedzy inteligencji w Anglii, w Polsce i Ameryce w końcu XIX stulecia. Przegląd Socjologiczny, 16, 1: 7–30.
10. Chlebowski, Michał. 2020. Dziennikarzy portret własny. Kraków: Libron.
11. Curry, Jane. 1990. Poland’s Journalists. Professionalism and Politics. Cambridge-New York: Cambridge University Press.
12. Czyżewski, Marek. 2003. Trzy nurty socjologii przemocy jako odmiany dyskursu – o pułapkach czynienia przemocy wytłumaczalną. Przegląd Socjologiczny, 52, 1: 205–234.
13. Czyżewski, Marek. 2017. Retoryka podmiotowej sprawczości. Uwarunkowania – reguły – skutki. W: K. Kłosińska, R. Zimny, red. Przyszłość polszczyzny – polszczyzna przyszłości. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 98–111.
14. Czyżewski, Marek, Karol Franczak, Magdalena Nowicka, Jerzy Stachowiak. 2014. Wprowadzenie. W: Tychże, red. Dyskurs elit symbolicznych. Próba diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Sedno, 7–20.
15. Dahl, Robert. 1968. Some Explanations. W: R. Dahl, ed. Political Oppositions in Western Democracies. New Heaven-London: Yale University Press.
16. Dobek-Ostrowska, Bogusława, Paulina Barczyszyn, red. 2016. Zmiana w dziennikarstwie w Polsce, Rosji i Szwecji. Analiza porównawcza. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
17. Edelman Trust Barometer. 2018. Global Report. https://www.edelman.com/trust/2018-trust-barometer. Dostęp 1.07.2022.
18. Fisher, Mark. 2020. Realizm kapitalistyczny. Przekład Andrzej Karalus. Warszawa: Książka i Prasa.
19. Foucault, Michel. 1995. Historia seksualności. Przekład Bogdan Banasiak, Tadeusz Komendant, Krzysztof Matuszewski. Warszawa: Czytelnik.
20. Foucault, Michel. 1998. Trzeba bronić społeczeństwa. Przekład Małgorzata Kowalska. Warszawa: Wydawnictwo KR.
21. Foucault, Michel. 2002. Porządek dyskursu. Przekład Michał Kozłowski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
22. Garfinkel, Harold. 1989. Aspekty problemu potocznej wiedzy o strukturach społecznych. W: Z. Krasnodębski, red. Fenomenologia i socjologia. Warszawa: PWN, 324–342.
23. Głowacki, Michał, Michał Kuś. 2019. Media Accountability meets Media Polarisation: A Case Study from Poland. W: T. Eberwein, S. Fengler, M. Karmasin, eds. Media Accountability in the Era of Post-Truth Politics: European Challenges and Perspectives. London-New York: Routledge, 100–115.
24. Grabowska, Mirosława. 2004. Podział postkomunistyczny: społeczne podstawy polityki w Polsce po 1989 roku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
25. Hallin, Daniel C., Paolo Mancini. 2007. Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym. Przekład Marta Lorek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
26. Jarosz, Maria, red. 2005. Wygrani i przegrani polskiej transformacji. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN i Oficyna Naukowa.
27. Jarosz, Maria. 2013. Jedna Polska? Zarys przywilejów. W: M. Jarosz, red. Polskie bieguny. Społeczeństwo w czasach kryzysu. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN i Oficyna Naukowa, 17–49.
28. Kania, Dorota, Jerzy Targalski, Maciej Marosz. 2013. Resortowe dzieci. Media. Warszawa: Fronda.
29. Kopeć-Ziemczyk, Katarzyna. 2020. Polaryzacja mediów w Polsce. Analiza zawartości „Wiadomości” TVP i „Faktów” TVN w okresie kampanii samorządowej w 2018 roku. Warszawa: Uniwersytet Warszawski (niepublikowana praca doktorska).
30. Koselleck, Reinhart. 2012. Warstwy czasu. Studia z metahistorii. Warszawa: Oficyna Naukowa.
31. Kulas, Piotr. 2017. Inteligenckość zaprzeczona. Etos i tożsamość młodych inteligenckich elit. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
32. Laclau, Ernesto, Chantal Mouffe. 2007. Hegemonia i socjalistyczna strategia: przyczynek do projektu radykalnej polityki demokratycznej. Przekład Sławomir Królak. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
33. Lakoff, George, Mark Johnson. 2020. Metafory w naszym życiu. Przekład Tomasz Krzeszowski. Warszawa: Aletheia.
34. Lewestam, Karolina. 2018. Różnorodność mediów to pułapka. Wpadamy w nią jak muchy. Dziennik Gazeta Prawna, 7 października 2018. https://wiadomosci.dziennik.pl/opinie/artykuly/582648,telewizja-radio-internet-media-spolecznosciowe-przekaz-rzeczywistosc.html. Dostęp 1.07.2022.
35. Lipiński, Artur. 2019. Banalny antykomunizm i podział postkomunistyczny. Konstruowanie pamięci zbiorowej w polskim dyskursie politycznym. Studia Polityczne, 47, 2: 51–74. DOI: 10.35757/ STP.2019.47.2.3.
36. Męcfal, Sylwia. 2019. Prasa lokalna w relacjach z kluczowymi aktorami społecznymi. Kraków: Universitas.
37. Mocek, Stanisław. 2006. Dziennikarze po komunizmie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar i Collegium Civitas Press.
38. Mouffe, Chantal. 2015. Agonistyka. Polityczne myślenie o świecie. Przekład Barbara Szelewa. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
39. Nowicka-Franczak, Magdalena. 2018. Antyinteligenckość jako strategia komunikacyjna w debacie publicznej. W: P. Kulas, P. Śpiewak, red. Od inteligencji do postinteligencji. Wątpliwa hegemonia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 72–101.
40. Nowicka-Franczak, Magdalena. 2021. Self-Criticism in Post-Communist Times: The Polish Debate on the Democratic Transition in the Eastern European Context. Communist and Post-Communist Studies, 54, 4: 28–53. DOI: 10.1525/j.postcomstud.2021.54.4.28.
41. Obacz, Piotr. 2018. Podział „Polska solidarna – Polska liberalna” w świetle wybranych koncepcji pluralizmu politycznego. Kraków: Libron.
42. Olędzki, Jerzy. 1998. Polish Journalists: Professionals or not?. In: D. H. Weaver, W. Wu, eds. The Global Journalist. News People Around the World. Hampton Press: New Jork, 277–297.
43. Palska, Hanna. 1994. Nowa inteligencja w Polsce Ludowej. Świat przedstawień i elementy rzeczywistości. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
44. Popielarz, Ewa, red. 2011. Polska solidarna czy Polska liberalna: wyzwania dla społeczeństwa, państwa i prawa. Kraków: Księgarnia Akademicka.
45. Posner, Richard A. 2001. Public Intellectuals: A Study of Decline. Cambridge: Harvard University Press.
46. Raciborski, Jacek. 2019. Zakrzepnięcie PiS i AntyPiS. Klasa ludowa kontra średnia, minimalne przepływy – analiza Raciborskiego. OKO.press, 24 czerwca 2019. https://oko.press/zakrzepniecie-pis-i-antypis-klasa-ludowa-kontra-srednia-minimalne-przeplywy-analiza-raciborskiego/. Dostęp 11.08.2022.
47. Rychard, Andrzej, Henryk Domański, Paweł Śpiewak. 2005. Polska jedna czy wiele? Warszawa: Trio.
48. Sandel, Michael J. 2020. Tyrania merytokracji. Co się stało z dobrem wspólnym? Przekład Bartosz Sałbut. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
49. Smoczyński, Rafał, Tomasz Zarycki. 2017. Totem inteligencki. Arystokracja, szlachta i ziemiaństwo w polskiej przestrzeni społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
50. Stępińska, Agnieszka, Szymon Ossowski. 2011. Dziennikarze w Polsce: wartości, priorytety i standardy zawodowe. Studia Medioznawcze, 1: 17–28.
51. Szczepański, Jan, red. 1958. Z badań klasy robotniczej i inteligencji. Warszawa: PWN.
52. Szot, Lucyna. 2013. Dziennikarze mediów lokalnych. Między profesjonalizmem a koniecznością przetrwania. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
53. van Dijk, Teun A. 1993. Elite Discourse and Racism. Newbury Park: Sage.
54. van Dijk, Teun A., red. 2001. Badania nad dyskursem. W: T.A. van Dijk, red. Dyskurs jako struktura i proces. Przekład Teresa Dobrzyńska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 9–44.
55. Węglińska, Agnieszka. 2018. Dziennikarze telewizji publicznej w Polsce. Między polityką, misją a rynkiem. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
56. Wielowieyska, Dominika. 2019. Polaryzacja za pomocą nienawiści i pogardy opłaca się politycznie? Poranek Radia TOK FM. TOK FM, 14 stycznia 2019. https://audycje.tokfm.pl/podcast/71294,Polaryzacja-za-pomoca-nienawisci-i-pogardy-oplaca-sie-politycznie. Dostęp 1.07.2022.
57. Zarycki, Tomasz, Tomasz Warczok. 2014. Hegemonia inteligencka: kapitał kulturowy we współczesnym polskim polu władzy – perspektywa „długiego trwania”. Kultura i Społeczeństwo, 4: 27–49.
58. Zarycki, Tomasz, Tomasz Warczok. 2020. The Social Construction of Historical Traumas: The Polish Experience of the Uses of History in an Intelligentsia dominated Polity. European Review, 28, 6: 911–931. DOI:10.1017/S1062798720000344.

Go to article

Authors and Affiliations

Magdalena Nowicka-Franczak
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Łódzki
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

O tym, w jaki sposób zwiększać społeczną świadomość problematyki wodnej, opowiadają prof. Monika Kalinowska i dr Agata Goździk z Instytutu Geofizyki PAN.

Go to article

Authors and Affiliations

Monika Kalinowska
Agata Goździk
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The aim of this paper is defined in the two title questions related to Roman Ingarden’s research: (1) What constitutes the specificity and uniqueness of human cognitive system? (2) Is Roman Ingarden’s answer defensible in the light of today’s naturalistic tendencies? In response to the first question, the multidimensional structure of human being is indicated, thanks to which man has access to the sphere of values. In the axiological and ontological aspect the power of man to create new realities is emphasized. In the epistemological and ontological aspect three dimensions of this structure are shown, which are correlated, complex and relatively isolated systems of body, soul and consciousness. Next, in response to the second question, Ingarden’s nonreductive approach is discussed against the background of information processes and the issue of self-knowledge. However, his strong ontological assumptions are shown as well. In conclusion, the author emphasizes that Ingarden’s main research strategy remains consistently grounded in ontology (and in this sense it is anti‑naturalistic), but in some aspects it is compatible with today’s naturalist approaches favored in neurocognitive studies.
Go to article

Authors and Affiliations

Urszula Żegleń
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Instytut Badań Informacji i Komunikacji, ul. Bojarskiego 1, 87-100 Toruń
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article investigates the level of language awareness manifested by the advanced learners of Polish as a FL (146 students of the Polish Language Course attending the School of Polish Language and Culture at the University of Silesia in Katowice, Poland). The exact focus is on learning outcomes (areas of language progress and regress), and perception of the Polish language material learnt (including grammar, vocabulary and phonology), an emphasis being put on most problematic issues. Having presented learners’ opinions and reflections on language, implications for teachers including teaching materials raising language awareness are offered.

Go to article

Authors and Affiliations

Marzena S. Wysocka
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The goal of this article is to show the interdependence of the reception of Don Quixote and the concept of identity. The argument is founded on the rejection of Don Quixote perceived as an invented character from the world of fiction and treating him instead as a Cartesian subject, in possession of the cogito faculty and defined by the truth. The Cartesian project, though, comes under pressure when the cogito constitutes itself by telling a story about itself. Cartesianism, a philosophy of consciousness, contains an embryo of a new reflection about subjectivity. With the new approach comes a positive reappraisal of the figure of Don Quixote and an acknowledgement of the key role of fiction in the process of becoming human. The liberation of identity from the tyranny of substantialism and the foundation of the subject on action has paved the way for treating the goals of action as originals produced by the subject rather than copies or reproductions.
Go to article

Authors and Affiliations

Iwona Krupecka
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Gdański
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article argues that, paradoxically, Roman Ingarden is unable to demonstrate that the world „exists” in any essential sense of the word „existence”, since he assumes (in line with Edmund Husserl) an ego-centered, living-through model of pure consciousness, and thus, again following Husserl, he postulates as the starting point of his considerations the existence of two separate realms of individual objects: the realm of pure consciousness (understood in a Husserlian manner as a stream of experiences) and the realm of objective world. Consciousness is grasped as a set of acts, not contents. However, consciousness (as pointed out in neo-Kantianism by Paul Natorp and in phenomenology by Jean-Paul Sartre) is something primary, in which only later on the world and the real existing subject can be constituted as such; hence consciousness cannot be equated with any subject whatsoever. Consciousness does not constitute anything but is a position from which we can see the constitution itself. Thus conceptualized consciousness does not contain the lived experience of the world but stands closely to the being itself. The fact that we have the living-through experience of the world is only secondarily conjectured by the subject already constituted in the primary consciousness. The failure of Ingarden’s project is caused by his Cartesian assumption regarding the primacy of the empirical conscious subject (a view shared with Husserl), his co-opting of the British- -empiricist model of epistemology, namely the distinction between the ‘sense data’ and ‘intentional grasping of the sensuous data’, in conjunction with something what Hermann Schmitz has called ‘metaphysics of the solid object’. In the aftermath of these considerations those aspects in Ingarden’s philosophy which truly lead toward realism are revealed.
Go to article

Authors and Affiliations

Andrzej Lisak
1
ORCID: ORCID

  1. Politechnika Gdańska, Wydział Zarządzania i Ekonomii, ul. G. Narutowicza11–12, 80-233 Gdańsk
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The purpose of this paper is to reconstruct Roger Scruton’s views on patriotism and the attitudes of nationalism and oikophobia that endanger proper love of homeland. According to Scruton, patriotism is identical with loyalty to the people who inhabited a certain territory and share common culture, customs and history. The feeling of national loyalty so understood is peaceful by its nature and stabilizes the democratic system. Besides patriotism, Scruton distinguishes two attitudes, of worship of one’s nation and of hostility towards it. The first attitude may transform into nationalism, and then deifies nation and leads to wars and conflicts in history. Unlike the former, the attitude of hostility towards own nation (oikophobia) justifies development of transnational institutions that limited sovereignty of the democratic nation-states and – indirectly – undermine the sovereignty of one’s people. In the final part of the paper I paraphrase the concepts of nation presupposed in the attitudes of patriotism, nationalism and oikophobia, as they are discussed in the theoretical apparatus used by Leszek Nowak in his deformative conception of culture.

Go to article

Authors and Affiliations

Krzysztof Brzechczyn
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The following paper discusses the issue of the historical policy of Polish authorities in the area of social media. In the last few years, narratives about the past in the perspective of historical policy have been becoming an ever more important part of social lives, especially when they become a field of struggle between conflicted nations. The main hypothesis is whether historical policy narratives in Poland are built upon ahistorical thinking and its categories such myths and arche-types. The auxiliary questions concentrate on the context of those narratives as the authors propose three models for the historical policy roles – areas where historical policy adopted already existing narratives, those which are antagonised, and a “new” one that did not previously exist in social media. In the end, the authors conclude that ahistorical thinking is still dominant in Polish society and social media have become a new tool for political propaganda in the area of history.
Go to article

Bibliography

Białous, Maciej, Piotr Gliński. „Internet jako medium pamięci zbiorowej młodych ludzi. Przykład sieciowej aktywności wokół filmu «Miasto 44»”. Studia Podlaskie XXIV (2016): 315–327.
Bilewicz, Michał, Dominika Bulska, Maria Babińska, Agnieszka Haska, Mikołaj Winiewski. „Marzec w lutym? Studium stosunku Polaków do Żydów i historii Holokaustu w kontekście debaty wokół ustawy o IPN, Nauka 2 (2018): 7–41.
Bodys, Marta. „Rola mediów społecznościowych w komunikacji partii politycznych i podejmowaniu decyzji wyborczych przez ich wyborców”. Political Preferences 12 (2016): 165–180.
Chrobaczyński, Jacek. „Polityka historyczna w Polsce po roku 2015. Kilka uwag i refleksji historyka”. Chorzowskie Studia Polityczne 12 (2016): 45–77.
Chwedoruk, Rafał. Polityka Historyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018.
Czyżowski, Daniel, Leszek Porębski. „Media społecznościowe w kampanii wyborczej. Wykorzystanie Twittera w polskich wyborach parlamentarnych w roku 2015”. Studia Politologiczne 45 (2017): 165–179.
Fuchs, Christian. Nationalism on the Internet: Critical Theory and Ideology in the Age of Social Media and Fake News. New York: Routledge, 2019.
Gawin, Dariusz. „Powstanie Warszawskie a powojenne spory o kształt polskiego patriotyzmu”. http://www.polskietradycje.pl/artykuly/widok/381 (dostęp: 31.12.2020).
Grabski, Andrzej Feliks. „O problemach badania struktury i dynamiki świadomości historycznej”. W Świadomość Historyczna Polaków, red. Jerzy Topolski, 34–72. Łódź: Wydaw. Łódzkie, 1981.
Jenkins, Henry. Confronting The Challenges Of Participatory Culture. Cambridge: MIT Press, 2009.
Jenkins, Henry, Mizuko Ito, Danah Boyd. Participatory culture in a networked era: A conversation on youth, learning, commerce, and politics. Cambridge: Wiley, 2015.
Kamińska, Agnieszka. „Romantyzm celów i pozytywizm środków. Od Gdyni do Gdyni”. http://tradycjegospodarcze.pl/tekst/120 (dostęp: 16.12.2020).
Klymenko, Lina. „Forging Ukrainian national identity through remembrance of World War II”. National Identities 22, 2 (2020): 133–150.
Komunikat z badań nr 68/2016 Świadomość historyczna Polaków, CBOS, oprac. Marta Bożewicz. Warszawa 2016. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_068_16.PDF (dostęp: 16.12.2020).
Komunikat z badań nr 84/2018 Wołyń 1943 – pamięć przywracana, CBOS, oprac. Marcin Herrmann. Warszawa 2018. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_084_18.PDF (dostęp: 16.12.2020).
Kowalczyk, Maciej. „Polska polityka historyczna w ustawach dekomunizacyjnych i dezubekizacyjnych”. Sensus Historiae XXXVI (2019): 35–55.
Lévi‑Strauss, Claude. La pensée sauvage. Paryż: Plon, 1962.
Lande, Jan. „Program PiS a polityka historyczna. Nasza analiza”. https://historia.org.pl/2015/09/15/program‑pis‑a‑polityka‑historyczna‑nasza‑analiza/ (dostęp: 2.02.2021).
Lubecka, Joanna. „Auschwitz? Nigdy nie słyszałem…”. https://przystanekhistoria.pl/pa2/tematy/polityka‑historyczna/61680,Auschwitz‑Nigdy‑nie‑slyszalem.html (dostęp: 2.01.2021).
Malendowicz, Paweł. „Marsz Niepodległości, czyli inna Europa jest możliwa”. Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska, sectio K–Politologia 23, 2 (2016): 195–206.
Maternicki, Jerzy. „Historia – kultura historyczna – świadomość historyczna”. Wiadomości Historyczne 5–6 (1984): 30.
Matuszewski, Paweł, Katarzyna Grzybowska‑Walecka. „Co się podoba internautom w polityce? Facebook w kampanii prezydenckiej w Polsce w 2015 roku”. E‑Politikon XVI (2015): 33–56.
Matuszewski, Paweł. „Wykorzystanie mediów informacyjnych w dyskusjach politycznych na Facebooku”. Studia Medioznawcze 72 (2018): 27–43.
Matuszewski, Paweł, Gabriella Szabo. „Are Echo Chambers Based on Partisanship? Twitter and Political Polarity in Poland and Hungary”. Social Media + Society 2, 2 (2019): 1–14.
Ostromęcki, Jakub. „Historia za kratami”. Do Rzeczy 51, 404 (2020): 61–64.
Paczkowski, Andrzej. „«Druga wojna o przeszłość». Rola przeszłości w polityce okresu transformacji”. https://xxpzhp.umcs.lublin.pl/Referaty/Andrzej%20Paczkowski,%20Druga %20wojna%20o%20przesz%C5%82o%C5%9B%C4%87.pdf (dostęp: 2.02.2021).
Program Prawa i Sprawiedliwości 2014. Warszawa 2014.
Rutten, Ellen, Julie Fedor, Vera Zvereva. Conflict and New Media: Web Wars in PostSocialist States. London and New York: Routledge, 2013.
Rutten, Eellen. “Why Digital Memory Studies Should Not Overlook Eastern Europe's Memory Wars”. W Memory and Theory in Eastern Europe, red. Uilleam Blacker, Alexander Etkind, Julie Fedor, 219–232. New York: Palgrave Macmillan, 2013.
Serafiński, Krzysztof. „Kult Żołnierzy Wyklętych”. https://liberte.pl/kult‑zolnierzy‑wykletych/ (dostęp: 31.12.2020).
Sobczyk, Michał. „Patroni wyklęci”. https://www.tygodnikprzeglad.pl/patroni‑wykleci/ (dostęp: 31.12.2020).
Strachowski, Michał, „Łukasz Jasina: Powstanie należałoby nazwać zupełnie inaczej”. https://teologiapolityczna.pl/rozmowa‑z‑lukaszem‑jasina (dostęp: 31.12.2020).
Szułdrzyński, Michał. „Czym jest pedagogika wstydu”. https://www.przewodnik‑katolicki.pl/ Archiwum/2018/Przewodnik‑Katolicki‑7‑2017/Opinie/Czym‑jest‑pedagogika‑wstydu (do-stęp: 31.12.2020).
Tomczak, Marcin. „Memory laws — definiowanie oraz współczesne występowanie praw pamięci”. Sensus Historiae XXXVI (2019): 69–82.
Topolski, Jerzy. „Świat bez historii”. W Teoretyczne problemy wiedzy historycznej. Antologia tekstów, red. Ewa Domańska, 50–67. Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje, 2016.
Trzoss, Adrian. „Cyfrowy Homo Ludens. Historia Jako Element Obszaru Rozrywki Na Portalu społecznościowym Youtube”. W Popularyzacja Nauk Historycznych – Teoria i Praktyka. Zbiór Studiów, red. Dominika Gołaszewska‑Rusinowska, Małgorzata Mielewska, Tomasz Sińczak, 193–209. Toruń: Instytut Promocji Historii, 2018.
War and Memory in Russia, Ukraine and Belarus, red. Julie Fedor, Markku Kangaspuro, Jussi Lassila, Tatiana Zhurzhenko. Cham: Palgrave Macmillan, 2017.
Werner, Wiktor. „Historyczność i mit. Między rozróżnieniem a samookreśleniem”. W Narracje o Polsce, red. Bartosz Korzeniewski, 85 – 96. Poznań: Wydawnictwo PTPN, 2009.
Werner, Wiktor. „Historyczność i środki jej wyrazu. Przeszłość, teraźniejszość i perspektywy przyszłości”. W E‑Kultura, e‑nauka, e‑społeczeństwo, red. Bożena Płonka‑Syroka, Marta Staszczak, 15–28. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum, 2008.
Werner, Wiktor, Adrian Trzoss, Dawid Gralik. „Historia i YouTube. Narracja historyczna w dobie Web 2.0”. Nauka 3, (2020): 119–140.
Włodarczyk, Łukasz. „Lajki, memy, fejki – odbicia polityki historycznej na Facebooku widziane przez pryzmat popkultury”. Historyka. Studia Metodologiczne 48 (2018): 197– 213.
White, Hayden. „Znaczenie narracyjności dla przedstawiania rzeczywistości”. W Poetyka pisarstwa historycznego, red. Hayden White, Ewa Domańska, Marek Wilczyński, 135–170. Kraków: Universitas, 2000.
White, Hayden. „Tekst historiograficzny jako artefakt literacki”. W Poetyka pisarstwa historycznego, red. Hayden White, Ewa Domańska, Marek Wilczyński, 78–109. Kraków: Universitas, 2000.
Wolff‑Powęska, Anna. „Polskie spory o historię i pamięć. Polityka historyczna”. Przegląd Zachodni 1 (2007): 3–44.
Quattrociocchi, Walter, Antonio Scala, Cass r. Sunstein. “Echo chambers on Facebook”. 13 czerwca 2016. (dostęp: online: 02.01.2021, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2795110).
Ziętek‑Wielomska, Magdalena. „Niemcy jako ofiary Polaków. Przyczyny wybuchu II wojny światowej w oczach niemieckich rewizjonistów historycznych”. Pro Fide Rege et Lege 2, 82 (2019): 89–208.
Zychowicz, Piotr. Pakt Ribbentrop‑Beck, czyli jak Polacy mogli u boku III Rzeszy pokonać Związek Sowiecki. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2012.
Go to article

Authors and Affiliations

Dawid Gralik
1
ORCID: ORCID
Adrian Trzoss
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Historii
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Gdzie abstrakcja spotyka się z rzeczywistością.
Go to article

Authors and Affiliations

Krzysztof Sikorski
1

  1. Instytut Nauk o Środowisku, Uniwersytet Jagielloński, Kraków
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The purpose of this article is to indicate the most important aspects of the tragedy of human existence as they were encompassed in the philosophy of Emil Cioran. The first aspect is the non-existence of God and the consequences of this non-existence for man. With the disappearance of God, the consolation through the idea of salvation, the promise of life after death, and the meaning of existence also disappear. The second aspect is the fatality of the historical process. Man is the object of history rather than the subject. Progress is an illusion, as are utopias. The third aspect is Cioran’s perception of birth as a misfortune. We are born in order to die, but before we die, we must face suffering. Human is an abnormal animal. We are not able to maintain happiness. Doing evil comes too lightly to human beings and it is too natural. Consciousness is the fourth aspect of the tragedy of existence. Awareness is associated with suffering (and is a product of suffering). Awareness of having body is terrifying – and the awareness of inevitable death can be paralyzing for humans. Eventually there are two main ways of finding relief from the tragedy of existence, in the thought of Cioran: the idea of the suicide and laughter. They are effective, but to a small extent.
Go to article

Bibliography

1. Cioran E. (1994), Upadek w czas, przeł. I. Kania, Kraków: Oficyna Literacka.
2. Cioran E. (1996), O niedogodności narodzin, przeł. I. Kania, Kraków: Oficyna Literacka.
3. Cioran E. (1997), Historia i utopia, przeł. M. Bieńczyk, Warszawa: Instytut Badań Literackich.
4. Cioran E. (1999), Rozmowy z Cioranem, przeł. I. Kania, Warszawa: Wydawnictwo KR.
5. Cioran E. (2004a), Brewiarz zwyciężonych, przeł. A. Dwulit, Warszawa: Wydawnictwo KR.
6. Cioran E. (2004b), Ćwiartowanie, przeł. M. Falski, Warszawa: Wydawnictwo KR.
7. Cioran E. (2004c), Zeszyty 1957–1972, przeł. I. Kania, Warszawa: Wydawnictwo KR.
8. Cioran E. (2004d), Zmierzch myśli, przeł. A. Dwulit, Warszawa: Wydawnictwo KR.
9. Cioran E. (2006a), Wyznania i anatemy, przeł. K. Jarosz, Kraków: Zielona Sowa.
10. Cioran E. (2006b), Zarys rozkładu, przeł. M. Kowalska, Warszawa: Wydawnictwo KR. 11. Cioran E. (2007), Na szczytach rozpaczy, przeł. I. Kania, Warszawa: Fundacja Aletheia.
12. Cioran E. (2008), Zły demiurg, przeł. I. Kania, Warszawa: Fundacja Aletheia.
13. Cioran E. (2016), Pokusa istnienia, przeł. K. Jarosz, Warszawa: Fundacja Aletheia.
14. Cioran E. (2017), Święci i łzy, przeł. I. Kania, Warszawa: Fundacja Aletheia.
15. Jóźwiak K. (2003), Emil Mroczny, „Nowa Krytyka” 13, s. 139–162.
16. Kania I. (2001), Ścieżka nocy, Kraków: Znak.
17. Lavery D. (1992), The Anti-Gnosticism of E.M. Cioran, http://web.archive.org/web/ 20011224234424/www.mtsu.edu/~dlavery/cioran.htm, [14.08.2020].
18. Nietzsche F. (2012), Dzieła wszystkie, t. 1a: Narodziny tragedii. Niewczesne rozważania, przeł. P. Pieniążek, M. Łukasiewicz, Łódź: Officyna.

Go to article

Authors and Affiliations

Tomasz Lerka
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Opolski, Instytut Historii, Katedra Filozofii, ul. Katowicka 48, 45-052 Opole
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The concept of the existence of the absolute being can be characterized by four criteria which correspond to four existential aspects of the ultimate reality. In volume one of the Controversy over the Existence of the World Roman Ingarden argues that the absolute being is to be characterized as self-sustained, primary, self‑activated and independent. When some general remarks are put aside, the article focuses on arguments that have been adduced by the author in support of three claims. (1) Ingarden accepts the existence of the absolute being and flanks it by additional seven kinds of relative beings. The author finds the abundance supernumerary in the material world. (2) No material (or physical) object possesses properties (or existential moments) that belong to the absolute being. (3) There are fundamental reasons which exclude the possibility that the physical world (the manifold of all material objects) can be identified with the absolute being (absolute existence).
Go to article

Authors and Affiliations

Marek Łagosz
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filozofii, ul. Koszarowa 3, 51-149 Wrocław
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The purpose of this article is to analyze the assumptions and implications of Roman Ingarden’s concept of consciousness as a relatively isolated system in the context of contemporary discussions on mechanistic model of scientific explanation. Starting with a presentation of Ingarden’s position, I try to show that the key problem of the theory of consciousness is the discovery of its neurobiological mechanisms. The systemic approach proposed by Ingarden is only the first step towards a theory that integrates the phenomenology of consciousness and a mechanistic framework. The next step is to show that research on the mechanisms of consciousness is a natural extension and deepening of the systemic approach.
Go to article

Authors and Affiliations

Robert Poczobut
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet w Białymstoku, Instytut Filozofii, Plac NZS 1, 15-420 Białystok
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Weak mysterianism defines the situation in philosophy of mind in which we can neither formulate a solvable problem of consciousness nor prove that it is unsolvable. To develop the issue the author starts with a description of the theories and concepts described as mysterious. General mysterianism is a position in the philosophy of mind, according to which we are admittedly able to indicate scientific issues but cannot formulate them as scientific problems and thus solve them. These issues are called ‘mysteries’ by Noam Chomsky. The article presents several argumentation strategies typical for mysterian theories – evolutionary closure, autonomy of consciousness, and methodological mysterianism of William Seager. Each is subject to criticism, which shows that the mysterian argumentation is non-conclusive. It turns out, therefore, that the problem of mysteriousness is that indicating the possibility of mysteries in science does not entail a proof that we are dealing with specific mysteries (first and foremost the mystery of the mind).

Go to article

Authors and Affiliations

Witold Marzęda
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

In the author’s opinion the traditional image of a human is incorrect: it is not the rational soul that directs people’s behaviour, but a set of programs (neural applications) recorded in the brain. The ego (sense, awareness, will) is able to block their action as long as the upbringing of the person in question has created the right habits and thus initiated proper programs in the brain. Human (as well as animals) turns out to be a combination of the matter (‘body’), spirit (‘ego’) and abstracts (neural applications). The difference between humans and animals is the complexity of human’s neural software and the ability to pursue the non-utilitarian purposes.

Go to article

Authors and Affiliations

Jędrzej Stanisławek
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The concept of conscience is analyzed here in two different ways: the systematic and the historical-literary. As to the first, systematic perspective, I distinguish (in part 1) three levels of conscience and on every level I identify two opposite categories (conscience that is ‛individual’ versus ‛collective’; ‛emotional’ versus ‛intellectual’; ‛motivating ex ante’ versus ‛evaluating ex post’). In the second, historical-literary perspective, I analyze two literary cases of fictional characters usually thought of as being guided or affected by conscience. The first case is the ancient Greek tragedy and here I offer (in part 2) a comment on the Sophoclean Antigone and the Euripidean Orestes presenting them both as dramas that contain an exemplary formulation of the phenomenon of conscience. Although Antigone and Orestes express their main principles of action in apparently different words, I suggest (in part 3) the two poetical visions of conscience are equally based upon a highly emotional behavior called pathos by the Greek. Thereby I provide a reason, why ancient philosophers created a new concept of conscience intended as an alternative to the poetical vision of human behavior. The new philosophical concept of conscience was based upon an axiological behavior called ethos. I also coin (in part 4) a concept of the ‛community of conscience’ where I distinguish four ‛aspects of solidarity’ in conscience, namely, somebody’s own self, a group of significant persons, a group of the same moral principles, and a sameness of life. In the end I turn (in part 5) to a historical-literary case in Joseph Conrad’s last novel The Rover (1923), which provoked a lively discussion among Polish authors and seems useful as an illustration of several levels of ‛solidarity of conscience’.

Go to article

Authors and Affiliations

Łukasz Kowalik
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

According to Nicolai Hartmann, the correlativistic prejudice is the claim that a being must be a correlate of a subject, and this, he argues, is the main prejudice of Husserl’s phenomenology taken as an eidetic science of transcendental consciousness with its correlates. In contrast to Hartmann, the author of this article claims that Husserl’s conception of the noetic-noematic correlation does not lead to the correlativistic prejudice. Husserl distinguishes between two concepts of object: the noematic ‛object simpliciter’ (the pure X) and the ‛object in the How of its determinations’ (a noematic sense), and he demonstrates that the noematic ‛object simpliciter’ transcends the limit of actual noetic-noematic correlation, it is a correlate of the Idea in the Kantian sense of the term and this idea cannot be intrinsically given in its content. In the article the author shows that Husserl’s concept of the noematic ‘object simpliciter’ as a pure X is similar to Kant’s concept of transcendental object as ‛something in general = X’. In analogy to a transcendental object, noematic ‛object simpliciter’ is partially knowable and it appears to be an irrational fact in its unknowable rest. As a consequence, the ‛object simpliciter’ is something more than a correlate of consciousness and retains always its extra-noematic content. Therefore, the world is only partially correlative to the possibility of experience.

Go to article

Authors and Affiliations

Piotr Łaciak
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The Author presents philosophical commentaries to the Polish translation of Wilhelm Dilthey's Formation ofthe Historical World in the Humanities.
Go to article

Authors and Affiliations

Izabela Szyroka
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Retracing the history of the investigation of memory - starting with the incentives of antiquity and, passing by the modem times as well as by the XIX century-constitutes a starting point from which one can proceed to the discussion of trends prevailing in contemporary analyses of the issue of interdependencies between history and the memory. As a result, the Author is able to confirm the usefulness of the investigation of memory for historical research, its advantages and the changes necessitated by approaching the subject of memory.
Go to article

Authors and Affiliations

Anna Gabryś

This page uses 'cookies'. Learn more