Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date
  • Type

Search results

Number of results: 8
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Od niemal 100 lat żegluga po Morzu Martwym praktycznie nie istnieje. Dwa jego brzegi zajmują nieutrzymujące ze sobą ścisłych stosunków państwa Izrael i Jordania, na jego wodach nie unoszą się już bryły asfaltu, a rybołówstwo z oczywistych względów nigdy tutaj nie istniało. Od czasu do czasu pojawi się tutaj co najwyżej jakaś łódź badawcza. Tym większe zdziwienie i zainteresowanie budzą coraz liczniejsze informacje o odkryciach archeologicznych świadczących o bogatej historii żeglugi po tym akwenie. Wydaje się, że najbardziej intensywnie rozwijała się ona w okresie pomiędzy IV w. BC a II w. AC. Artykuł poświęcono analizie dziewięciu tekstów antycznych, które w mniej lub bardziej bezpośredni sposób informują o żegludze w tym właśnie okresie. Omówione teksty to: – trzy relacje Hieronima z Cardii (IV/III w. BC) zachowane w wersji Diodora Sycylijskiego (I w. BC), – notatka Strabona (ok. 63 BC–24 AC) w jego dziele Geografia, w której cytuje on opis wydobycia asfaltu pochodzący od Posejdoniosa z Rodos (ok. 135–50 BC), – dwa teksty Józefa Flawiusza (37– ok. 94 AC), – opis Tacyta (ok. 55–120 AC), – opinia Marka Junianusa Justyniusa (II/III w. AC) przekazana przez Pompejusza Trogusa (koniec I w. BC), – fragment listu Bar Kochby (II w AC), w którym pisze on o towarach przechowywanych na statkach w porcie w En Gedi. W artykule znalazło się także krótkie omówienie zachowanych informacji ikonograficznych oraz streszczono aktualny stan badań archeologicznych dotyczących okresu, o którym donoszą wcześniej przedstawione źródła pisane.
Go to article

Authors and Affiliations

Piotr Briks
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Handel morski krajów bałtyckich w epoce nowożytnej (XVI–XVIII w.) wykazywał silne powiązania z Europą Zachodnią, a także ożywione kontakty żeglugowe i handlowe wewnątrz basenu Bałtyku, głównie w relacji południe–północ. Ten kierunek wymiany w wypadku Polski zyskał na znaczeniu w XVIII w., kiedy rosło znaczenie kontaktów handlowych z krajami skandynawskimi kosztem Holandii. Głównym partnerem gospodarczym Polski na Bałtyku była Szwecja. Między tymi państwami wykształciły się silne powiązania rynkowe, czemu sprzyjał komplementarny charakter wymiany handlowej. Szwecja występowała jako znaczący odbiorca żywności, głównie zboża, a zarazem dostawca ważnych artykułów przemysłowych, głównie żelaza. Z komplementarnością gospodarki Szwecji i Polski wiąże się udział Polski w obrotach handlowych Szwecji, jej rola w zaspokajaniu potrzeb żywnościowych (głównie żyto i pszenica) północnego sąsiada i jej znaczenie jako odbiorcy najważniejszego artykułu eksportowego Szwecji – żelaza. Na podstawie statystycznych zestawień szwedzkich i polskich można pokazać, jak kształtowała się wielkość obrotów polsko-szwedzkich, jaki był bilans tych obrotów (dla większości okresu korzystny dla Polski), rodzaj i ilość wymienianych towarów między Szwecją a Polską, trendy rozwojowe, udział poszczególnych towarów w całości obrotów. Przechodząc do problematyki żeglugi między Polską a Szwecją, należy zwrócić uwagę na ruch statków między tymi krajami (liczba i tonaż), bandery obsługujące tę żeglugę, porty uczestniczące w handlu morskim obu krajów. Negatywne konsekwencje dla relacji gospodarczych polsko-szwedzkich miały konflikty wojenne, które angażowały państwa leżące nad Bałtykiem. Perturbacje w działalności handlu podczas wojen (wojna północna lat 1700–1721, oblężenie Gdańska w latach 1733–1734, wojny szwedzko-rosyjskie w latach 1741–1743 i 1788–1790) znalazły odbicie w ruchu żeglugowym zarówno Polski, jak i Szwecji, w obrotach handlu i jego strukturze.
Go to article

Authors and Affiliations

Gabriela Majewska
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Nawet w latach polsko-szwedzkich konfliktów zbrojnych, mimo oficjalnie ogłaszanych blokad i stosowania represji, nadal funkcjonował ruch żeglugowy pomiędzy największymi portami wrogich państw, np. w latach 1655–1660 ze Sztokholmu do Gdańska wypłynęło 25 jednostek, w kierunku odwrotnym – 41 statków. W latach powojennych kontakty żeglugowe Sztokholmu z Gdańskiem stanowiły od 2,5 do 10,5% ogółu ruchu statków szwedzkiej metropolii. W rejsach przeważały jednostki o mniejszym tonażu, od 30 do 40 łasztów, co ułatwiało w sezonie żeglugowym wielokrotne kursy statków z polskim zbożem do portów szwedzkich. Spośród żaglowców, w drugiej połowie XVII w. najczęściej spotkamy szkuty, na które przypada niemal połowa zapisów sztokholmskiej komory celnej. W pierwszym dwudziestoleciu XVIII w. najczęściej wymieniano galioty (50%), których tonaż mieścił się w przedziale od 12 do 60 łasztów (przeciętnie około 30 łasztów). W latach pokojowych, w obsłudze żeglugi pomiędzy Sztokholmem a Gdańskiem, największy był udział własnych flot Gdańska (24,5%) i Sztokholmu (18,5%). Następne 4 bandery, każda z 10–11% udziałem, to porty Pomorza Szwedzkiego (Stralsund, Wismar) oraz Anglia ze Szkocją i Holandia. Jednakże w latach wielkiej wojny północnej dominowali Holendrzy z prawie 40% udziałem (przy 11% w drugiej połowie XVII w.). Na drugim miejscu plasowały się statki pod banderą Sztokholmu (24%). Znaczny spadek odnotowały żaglowce gdańskie, z 25% w latach 1661–1680 do 9% w pierwszym dwudziestoleciu XVIII w. Załogi statków obsługujących żeglugę ze Sztokholmu do Gdańska mogły zabierać w celach handlowych niewielkie ładunki własne. Dominowały towary żelazne, zwłaszcza najczęściej wywożone wówczas ze Szwecji żelazo w sztabach. Udział załóg w wywozie tego asortymentu do Gdańska wyniósł ponad 4%. Na drugim miejscu znalazły się „towary leśne” (deski, drewno opałowe, smoła, dziegieć), jednak znaczna ich część była przeznaczona na potrzeby bieżącej eksploatacji żaglowca (np. roboty konserwacyjno-remontowe), mniej na potrzeby handlu.
Go to article

Authors and Affiliations

Jerzy Trzoska
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Technical and operational energy efficiency measures for ships, such as the energy efficiency design index (EEDI) and ship energy efficiency management plan (SEEMP), aim to improve the energy efficiency of international shipping. Studies show that absolute emissions from international shipping will increase despite their mandatory application. For this reason, it is important to assess the impact on the effectiveness of the application of mandatory efficiency measures on future emissions. Further measures are being developed at the International Maritime Organization to control emissions from ships, in particular greenhouse gases (GHG) that contribute to climate change. In January 2019, a system of collecting fuel consumption data by ships (Ship Fuel Oil Consumption Database) was introduced.

Energy efficiency measures promoted by the IMO Maritime Environment Protection Committee, initially as facultative, then as mandatory, show strong preventive character. The mandatory use of energy efficiency measures by ships as well as the development of energy efficiency management policies by shipping companies contributes to climate protection and adaptation to climate change.

Go to article

Authors and Affiliations

Dorota Pyć
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

There is a growing interest in new transportation routes that combine benefits of shorter distances, cost-effective transits and routes not troubled by maritime security concerns. The Northwest Passage offers a package of routes through the Canadian maritime zone; it is 9,000 km shorter than the Panama Canal route and 17,000 km shorter than the Cape Horn route. The Northern Sea Route shortens a Hamburg-Yokohama voyage by 4,800 miles, in comparison with the Suez Canal route. The transpolar route, if it materializes with an ice-free Central Arctic Ocean route, would shorten distances even further. Given the increase in regional and international navigation and shipping in the region, it is therefore not surprising that in recent years Arctic States and international bodies focused on the needs of enhanced safety and environmental standards for polar shipping. In addition to the dedicated domestic polar shipping regulation, primarily in Canada and the Russian Federation, the Arctic Council and International Maritime Organization (IMO) have launched important initiatives. The most important is establishing of international rules for ships operating in polar waters – The Polar Code.

Go to article

Authors and Affiliations

Maja Głuchowska-Wójcicka
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This article deals with the influence of the maritime pilot on safety of navigation. The role of the pilot is somewhat marginalized, although his activity is directly related to ensuring the safety of navigation in sea ports, protection of the marine environment and minimizing the risk of collision with ships and port infrastructure. Pilot services have been entrusted to private entrepreneurs who meet certain legal requirements and are subject to supervision by the maritime administration. The article contains a reference to the decisions of the Maritime Chamber in Gdańsk in a case, in which the maritime pilot contributed to an accident in the port of Gdańsk and the analysis of these decisions in the context of the role of the pilot in the safety of navigation in port.

Go to article

Authors and Affiliations

Dominika Wetoszka
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article presents EU law perspective on current functional problems of agreements in the maritime transport sector. The high level of integration of the shipping market largest players significantly affects their trade relations with other participants of transport chains and with port terminal operators. The rapid digital transformation of transport and logistics is a new phenomenon facilitating co-operation between competitors on an unprecedented scale, but also posing serious risks. The big players adopting specific technological solutions force smaller contractors in logistics chain to use the same IT systems and software they chose. The authors discuss the impact of digital transformation and new technologies on the competition in the maritime transport. Such analysis is done in the light of comprehensive review of EU competition law in the context the super platforms data processing in a post-pandemic reality.
Go to article

Bibliography

Allen C.H., Determining the Legal Status of Unmanned Maritime Vehicles: Formalism vs Functionalism, Journal of Maritime Law and Commerce 2018, vol. 49, issue 4
Allison I., IBM and Maersk Struggle to Sign Partners to Shipping Blockchain, CoinDesk 26.10.2018 r., https://www.coindesk.com/ibm-blockchain-maersk-shipping-struggling
Antapassis A., Athanassiou L., Rosaeg E. (red.), Competition and regulation in shipping and shipping related industries, Leiden 2009
Bartlett M., Game of Drones: Unmanned Maritime Vehicles and the Law of the Sea, Auckland University Law Review 2018, vol. 24
Benduch D., Wpływ Internetu rzeczy na podnoszenie konkurencyjności przedsiębiorstw [w:] G. Szpor (red.) Internet rzeczy. Bezpieczeństwo w smart-city, Warszawa 2015
Biała Księga z 13.10.2004 r. dotycząca przeglądu rozporządzenia Nr 4056/86, COM (2004) 675 final BIMCO, The Guidelines on Cyber Security Onboard Ships, Version 4.
Bolero to provide electronic bill of lading as-a-service to R3 Corda based trade platforms in Latin America and Australia, Bolero News 22.10.2020, https://www.bolero.net/news/bolero-provides-electronic-bill-of-lading-to-r3-corda-based-trade-platforms-in--latin-america-and-australia
Carlsen C., Tradelens is well on its way to integrate Maersk rivals on the platform, ShippingWatch, 10.9.2020, https://shippingwatch.com/logistics/article12403436.ece
Commission Staff Working Document. Evaluation of the Commission Regulation (EC) No 906/2009 of 28 September 2009 on the application of Article 81(3) of the Treaty to certain categories of agreements, decisions and concerted practices between liner shipping companies (consortia), SWD(2019) 412 final
Corruble Ph., Les alliances maritimes mondiales entre le zist et le zest, DMF 2018, Nr 807
Corruble Ph., Les alliances maritimes, filles de la mondialisation et d’une gestation par antitrust, DMF 2018, Nr 805
Corruble Ph., Les autorités de concurrence face aux alliances maritimes mondiales, DMF 2017, Nr 798, s. 13.
Corruble Ph., Prolongation du réglement d’exemption des consortiums: un tromp-l’oeil à l’heure de l’intégration et de la digitalisation du transport maritime, DMF z 2020, Nr 821
Crist P., Blockchain and Beyond: Encoding 21st Century Transport, OECD/ITF, Paryż 2018, https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/blockchain-and-beyond-encoding-21st-century-transport.pdf
Czarnecki J., Prawne aspekty zastosowań technologii blockchain na rynkach finansowych, [w:] W. Rogowski (red.), Regulacje finansowe. FinTech – nowe instrumenty finansowe – resolution, Warszawa 2017
DCSA, Implementation Guide for Cyber Security on Vessels v1.0, 10.03.2020 r. ( https://dcsa.org/wp-content/uploads/2020/03/DCSA-Implementation-Guideline-for-BIMCO-Compliant-Cyber-Security-on-Vessels-v1.0.pdf
De Filippi P., Wright A., Blockchain and the Law: The Rule of Code, Cambridge MA 2018
Decyzja Komisji COMP/M.7268 CSAV/HGV/Kühne Maritime/Hapag-Lloyd AG z 11.09.2014
Decyzja Komisji COMP/M.7908 CMA-CGM/NOL z 29.04.2016 r.
Decyzja Komisji COMP/M.8120 Hapag-Lloyd/UASC z 23.11.2016 r.
Decyzja Komisji COMP/M.8330 Maersk Line/HSDG z 10.04.2017 r.
Decyzja Komisji COMP/M.8472 Nippon Yusen Kabushiki Kaisha/Mitsui Osk Lines/ Kawasaki Kisen Kaisha/JV z 28.06.2017 r.
Decyzja Komisji COMP/M.8594 Cosco Shipping/Ooil z 5.12.2017 r.
Decyzja Komisji COMP/M.8742 - IBM/MAERSK/GTD JV z 23.03.2018 r.
Decyzja Komisji COMP/M.9221 CMA-CGM/CEVA z 06.02.2019 r.
Delebecque Ph., Droit maritime, Dalloz 2020 Dragun-Gertner M., Konosament elektroniczny a akredytywa dokumentowa, [w:] Europeizacja prawa prywatnego, t. 1, M. Pazdan, W. Popiołek, E. Rott-Pietrzyk, M. Szpunar (red.), Warszawa 2008
Fédi L, M. Tourneur, Les consortia et les alliances (géo)stratégiques face aux nouveaux enjeux du transport maritime conteneurisé, DMF 2015, Nr 769
Fédi L., Alliances stratégiques dans l’industrie des liners: les voies de réponses du droit de la concurrence européen et international, DMF 2019, Nr 816
Fédi L., L’abrogation des conférences maritimes dans l’Union Européenne: premiers bilans et perspectives d’évolution, DMF 2013, Nr 750
Fischer B., Prawne aspekty norm technicznych. Normalizacja jako wsparcie legislacji administracyjnej, Warszawa 2017
Fuerstenberg S., Solutions that can’t be hacked – Examples of real applications of blockchain that could change the world of transport and logistics (prezentacja) 2017, https://svth.is/wp-content/uploads/2017/08/Global-Maritime-Blockchain-Hub-Sofia-Furstenberg.pdf
Gawer A., Smicek N., Online platforms: Economic and societal effects, Bruksela 2021, s.18-61, https://www.europarl.europa.eu/stoa/en/document/EPRS_STU(2021)656336
Goldby M., Electronic Documents in Maritime Trade: Law and Practice, Oxford 2013
Goldby M., Legislating to facilitate the use of electronic transferable records: A case study (Paper prepared for the UNCITRAL Colloquium on Electronic Commerce New York 14th to 16th February 2011) https://www.scribd.com/document/207919899/Legislating-to-Facilitate-the-Use-of-Electronic-Transferable-Records-A-Case-Study
Gonzales-Usach R. i in., Use Cases, Applications and Implementation Aspects for IoT Interoperability, [w:] O. Vermesan, J. Bacquet (red.), Next Generation Internet of Things. Distributed Intelligence at the Edge and Human Machine-to-Machine Cooperation, Delft-Gistrup 2018
Guidelines - Cyber Risk Management for Ports, ENISA, Ateny 2020
Heilig L., Lalla-Ruiz E., Voss S., Digital transformation in maritime ports: analysisand a game theoretic framework, Netnomics: Economic Research and Electronic Networking 2017, https://www.researchgate.net/publication/321853773_Digital_-transformation_in_maritime_ports_analysis_and_a_game_theoretic_framework
International Transport Forum, The Impact of Alliances in Container Shipping, OECD 2018
Kirstein L., Information Sharing For Efficient Maritime Logistics, OECD/ITF Paryż 2018
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Platformy internetowe i jednolity rynek cyfrowy. Szanse i wyzwania dla Europy, COM(2016)288 final
Komunikat Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Nowa strategia przemysłowa dla Europy, COM(2020) 102 final z 10 marca 2020 r.
Komunikat Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Aktualizacja nowej strategii przemysłowej z 2020 r. –tworzenie silniejszego jednolitego rynku sprzyjającego odbudowie Europy {SWD(2021) 351 final} - {SWD(2021) 352 final} - {SWD(2021) 353 final} z 5 maja 2021 r.
Krasuski A., Chmura obliczeniowa. Prawne aspekty zastosowania, Warszawa 2018
Li R., On the Legal Status of Unmanned Ships, China Oceans Law Review 2019
Lista A., The application of the EU competition rules to the marine sector, w: Maritime Law, Y. Baatz (red.), Informa Law from Routledge 2020
Maritime Agenda 2025: The future of Germany as a maritime industry hub, Federal Ministry of Economic Affairs and Energy, Berlin 2017
Maritime Technology Challenges 2030: New Technologies And Opportunities, ECMAR, Bruksela 2018
Maritime Trend Report: Observations and perspectives on the future of the maritime industry by Danish Ship Finance and Rainmaking, Kopenhaga 2018
Mayer-Schoenberger V., Cukier K., Big data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie, Warszawa 2014
Mayer-Schoenberger V., Ramge T., Reinventing Capitalism in the Age of Big Data, Londyn 2018
Monitor Deloitte. EU Shipping Competitiveness Study International benchmark analysis: Study commissioned by the European Community Shipowners’ Associations, luty 2017
MSC-FAL.1/Circ.3 on Guidelines on maritime cyber risk management, 5.07.2017
Munari F., Liner Shipping and Antitrust after the Repeal of Regulation 4056/86, Lloyd’s Maritime and Commercial Law Quarterly 2009, No. 42
Nakamoto S., Re: Bitcoin P2P e-cash paper, 17.10.2008 r. https://www.mail-archive.com/cryptography@metzdowd.com/msg10006.html
Nesterowicz M.A., Niekonkurencyjne morze. Zasady stosowania europejskiego prawa konkurencji w transporcie morskim, [w:] Prawo i ekonomia konkurencji. Wybrane zagadnienia, B. Kurcz (red.), Warszawa 2010
Nesterowicz M.A., Zużewicz-Wiewiórowska I, Wspólna Polityka Transportowa w żegludze morskiej, [w:] Polityki Unii Europejskiej: polityki sektorów infrastruktur-alnych. Aspekty prawne, Warszawa 2010
Nesterowicz M.A., Zużewicz-Wiewiórowska I, Wyłączenia porozumień żeglugowych, w: Wyłączenia grupowe spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję we Wspólnocie Europejskiej i w Polsce, A. Jurkowska, T. Skoczny (red.), Warszawa 2008
Neuburger J., Choy W., Mollod J., Blockchain and Supply Chain Management, Practical Law 2018 [ID: w-017-3806], https://ca.practicallaw.thomsonreuters.com/
OECD, Competition Policy in Liner Shipping. Final Report, 16.04.2002, DSTI/DOT (2002)2 ( https://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?co-te=dsti/dot(2002)2&doclanguage=e)
OECD, Executive Summary of the Roundtable on Competition Issues in Liner Shipping, 27.11.2015, DAF/COMP/WP2/M(2015)1/ANN3 ( https://one.oecd.org/document/ DAF/COMP/WP2/M(2015)1/ANN3/en/pdf)
Parker G., Van Alstyne M., Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economy-and How to Make Them Work for You, Londyn-Nowy Jork 2016
Patrick, G., Bana A., Rule of Law Versus Rule of Code: A Blockchain-Driven Legal World, IBA Legal Policy & Research Unit Legal Paper, Londyn 2017
Polityka konkurencji wspierająca Zielony Ład. Zaproszenie do przedkładania uwag, https://ec.europa.eu/competition/information/green_deal/call_for_contributions_pl.pdf
Port Cybersecurity - Good practices for cybersecurity in the maritime sector, ENISA, Ateny 2019
Pozdnakova A., Liner Shipping and EU Competition Law, Wolters Kluwer 2008
Pozdnakova A., New liner consortia block exemption: a legislative commentary, European Competition Law Review 2010, No. 31(10)
Premti A., Liner shipping: is there a way for more competition?, UNCTAD Discussion Papers 2016, No. 224, https://unctad.org/system/files/official-document/osgdp2016-d1_en.pdf
Pritchett P.W., Ghost Ships: Why the Law Should Embrace Unmanned Vessel Technology, Tulane Maritime Law Journal 2015, vol. 40, issue 1
Pyć D., Zużewicz-Wiewiórowska I. (red.), Leksykon prawa morskiego. 100 podstawowych pojęć, Warszawa 2020
Review of Maritime Transport 2020, UNCTAD, Geneva 2020, UNCTAD/RMT/2020
Rezolucja IMO MSC.428(98) z 16 czerwca 2017 r. Zarządzanie bezpieczeństwem cyber-netycznym dla systemów zarządzania bezpieczeństwem, MSC 98/23/Add.1. Annex 10
Ringbom H., Legalizing Autonomous Ships, Ocean Yearbook 2020, vol. 34
Ringbom H., Regulating Autonomous Ships - Concepts, Challenges and Precedents, Ocean Development and International Law 2019, vol. 50, issue 2-3
Roukouni A., Port of Rotterdam: Booking.com for Container Transport. Multi-Sided Platforms in Europe’s Logistics Sector (Case 4), RSM Erasmus University, Rotterdam 2020
Rozporządzenie Komisji (UE) 2020/436 z dnia 24 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 906/2009 w odniesieniu do okresu jego stosowania, Dz.Urz. UE L 90 z 25.03.2020, s. 1
Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE, Dz.Urz. UE L 123 z 27.04.2004, s. 18
Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 906/2009 w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do określonych kategorii porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych pomiędzy przedsiębiorstwami żeglugi liniowej (konsorcja), Dz.Urz. UE L 256 z 2009 r., s. 31
Rozporządzenie Rady (EWG) Nr 4056/86 z 22.12.1986 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 85 i 86 Traktatu do transportu morskiego, Dz.Urz. WE L 378 z 1986 r., s. 4
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu, Dz.Urz. UE L 1 z 4.01.2003, s. 1
Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw, Dz. Urz. UE L 24, 29.01.2004, s. 1
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1419/2006 z dnia 25 września 2006 r. uchylające rozporządzenie (EWG) nr 4056/86 określające szczegółowe zasady stosowania art. 85 i 86 Traktatu do transportu morskiego oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1/ 2003 w zakresie rozszerzenia jego zakresu na usługi kabotażu i międzynarodowe usługi trampowe, Dz. Urz. UE L 269, 28.09.2006, s. 1
Rozporządzenie Rady (WE) nr 246/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do pewnych kategorii porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych pomiędzy kompaniami żeglugi liniowej (konsorcja), Dz. Urz. UE L 79, 25.03.2009, s. 1
Sawiczewska Z., Konferencje żeglugowe, Gdańsk 1986
Singh N., Real World Blockchain Use Cases – 46 Blockchain Applications, 101Block-chains, https://101blockchains.com/blockchain-applications/
Skoczny T., Miąsik D., Surdek M. (red.), Sprawa Microsoft - Studium przypadku - Prawo konkurencji na rynkach nowych technologii, Warszawa 2009
Śledziewska K, Włoch R., Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, Warszawa 2020
Sułkowski Ł, Kaczorowska-Spychalska D., Internet of Things – W poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej [w:] Ł. Sułkowski, D. Kaczorowska-Spychalska (red.) Internet of Things. Nowy paradygmat rynku, Warszawa 2018
Support study accompanying the evaluation of the Commission Notice on the definitione of relevant market for the purposes of Community competition law final report, European Union 2021, https://ec.europa.eu/competition-policy/system/files/2021-06/kd0221712enn_market_definition_notice_2021_1.pdf
Szafrański B., Interoperacyjność rejestrów publicznych, [w:] A. Gryszczyńska (red.), Rejestry publiczne: jawność i interoperacyjność, Warszawa 2016
Szostek D., Blockchain a prawo, Warszawa 2018
Tabela z planowanym harmonogramem przeglądów polityki łączenia przedsiębiorstw oraz przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję i nadużywaniu pozycji dominującej (2020-2024). https://ec.europa.eu/competition-policy/system/files/2021-04/timeline_policy_review_mergers_antitrust.pdf
Tapscott D., Tapscott A., Blockchain Revolution, Londyn 2016
The International Port Community Systems Association (IPCSA): IPCSA Information Sheet: maj 2018, https://ipcsa.international/armoury/resources/ipcsa-blockchain-solution-for-bol-21-05-2018-1.pdf
Van de Voorde E., Vanelslander T., Puissance de marché et intégration horizontale et verticale des activités maritimes et portuaires, OECD 2009
Van Duin R. i in., Synchromodal Transport: From Theory To Practice. Case study Port of Rotterdam: Identifying the success/fail factors - The 98th Annual Meeting Transportation Research Board, Waszyngton 2019, dostępny w serwisie Reasearch-Gate: https://www.researchgate.net/publication/330579559_SYNCHROMODAL_-TRANSPORT_FROM_THEORY_TO_PRACTICE_CASE_STUDY_PORT_O-F_ROTTERDAM_IDENTIFYING_THE_SUCCESSFAIL_FACTORS
Van Hooydonk E., The law of unmanned merchant shipping - an exploration, The Journal of International Maritime Law 2014, vol. 20
Van Riessen B., Negenborn R., Dekker R., Synchromodal Container Transportation: An Overview of Current Topics and Research Opportunities, [w:] F. Corman, S. Voss, R. Negenborn (red.) Computational Logistics. ICCL 2015. Lecture Notes in Computer Science, vol. 9335, Springer 2015, https://doi.org/10.1007/978-3-319-24264-4_27
Veal R., The Legal Status and Operation of Unmanned Maritime Vehicles, Ocean Development and International Law 2019, vol. 50
Veal R., Tsimplis M., The integration of unmanned ships into the lex maritima, Lloyd’s Maritime and Commercial Law Quarterly 2017
Vermesan O., Bacquet J., Next Generation Internet of Things: Distributed Intelligence at the Edge and Human Machine-to-Machine Cooperstion, Gisturp-Delft 2018
Vigna P., Casey M., Cryptocurrency: Future of the Money? Londyn 2016
Weber R.H., Weber R., Internet of Things: Legal Perspectives, Berlin-Heidelberg 2010
Werbach K., The Blockchain and the New Architecture of Trust, Cambridge MA 2018
Werner M. J., Application of EU Competition Rules to Maritime Sector, [w:] EU Maritime Transport Law, H. Jessen, M. J. Werner (red.), C.H. Beck, 2016
Wierczyński G., Wiewiórowski W., Informatyka prawnicza. Nowoczesne technologie informacyjne w pracy prawników i administracji publicznej, Warszawa 2016
Wiewiórowski W., Zużewicz-Wiewiórowska I., Konosament a blockchain. Możliwości wykorzystania technologii rozproszonego rejestru dla celów „elektronicznego indosu” przy przenoszeniu praw z papierów wartościowych na zlecenie, [w:] K. Flaga--Gieruszyńska, J. Gołaczyński, D. Szostek (red.) Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe. Zagadnienia wybrane, Warszawa 2019
Wiewiórowski W., Zużewicz-Wiewiórowska I., Proces przetwarzania danych z dokumentów elektronicznych w systemach teleinformatycznych e-Maritime, Prawo Morskie 2014, t. XXX
Wytyczne w sprawie stosowania art. 81 Traktatu WE do sektora usług transportu morskiego, Dz.Urz. UE C 245 z 26.09.2008 r.
Zużewicz-Wiewiórowska I, Konferencje żeglugowe w dobie przemian wspólnotowego prawa konkurencji, Prawo Morskie 2007, t. XXIII

Go to article

Authors and Affiliations

Iwona Zużewicz-Wiewiórowska
1
ORCID: ORCID
Wojciech Wiewiórowski
2
ORCID: ORCID

  1. Katedra Prawa Morskiego, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
  2. Katedra Informatyki Prawniczej, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The study addresses the challenges facing the law of the sea. Although UNCLOS is rightly described as a constitution of the law of the sea, it does not and cannot give answers to all problems and doubts that arise in practice and that are related to global warming, protection of biodiversity, legal status of genetic resources, controversy concerning shipping, delimitation of areas or the protection of underwater cultural heritage. Hence the question arises, what the ways and means of further development of the law of the sea are. Undoubtedly, one of the possibilities is to develop implementation agreements, of which the third devoted to the protection and sustainable use of marine biodiversity outside national jurisdiction is the subject of an international conference convened by the General Assembly, whose resolutions in the area of the law of the sea play an important role. Undoubtedly, also the importance of the organization of the United Nations system, such as the IMO, FAO, UNESCO, UNEP is significant. There is also the possibility of accepting agreements addressing the issues left by UNCLOS without solution or definition. Not without significance is the soft law and the practice of states as well as the position of the organs appointed by UNCLOS.

Go to article

Authors and Affiliations

Janusz Symonides

This page uses 'cookies'. Learn more