Search results

Filters

  • Journals
  • Authors
  • Keywords
  • Date
  • Type

Search results

Number of results: 2
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Introduction: The COVID-19 pandemic has put healthcare systems worldwide under huge strain, resulting in a significant loss of their capacity and availability. Patients have become more reluctant to contact their doctors or call an ambulance in case of myocardial infarction (MI) symptoms onset. It has been accompanied by a significant decrease in the number of coronary angiography and PCI procedures performed.
Objectives: The aim of the study is to evaluate the role of online health information in the patient- dependent phase of MI management during the COVID-19 lockdown in Europe.
Methods: We analyzed Google Trends data on the popularity of phrases related to MI symptoms, respiratory tract infection, urological complaints, and terms unrelated to health, for the period of the first COVID-19 lockdown, along with the data from the corresponding weeks from 2017–2019 in seven European countries.
Results: The search volume for particular symptoms of myocardial infarction increased in all studied countries, compared to the analogous period from 2017–2019, with a significant increase in for chest pain, shortness of breath, fear, and palpitations in most countries. These changes have not been accompanied by increased interest in terms related to respiratory tract infection symptoms and urological complaints.
Conclusions: Our findings suggest that during lockdown, patients with MI symptoms may have tried to manage their complaints on their own, using information from the Internet. This demonstrates the growing role of the Internet in the patient’s decision-making process in the emergency situation, indicating a grow-ing need for reliable and freely available online information provided by healthcare professionals.
Go to article

Authors and Affiliations

Dominik Felkle
1
Michał Ł. Korman
1
Andrzej Surdacki
2

  1. Students’ Scientific Group at Second Department of Cardiology, Institute of Cardiology, Faculty of Medicine, Jagiellonian University Medical College, Kraków, Poland
  2. Second Department of Cardiology, Institute of Cardiology, Faculty of Medicine, Jagiellonian University Medical College, Kraków, Poland
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

W obliczu rewolucji technologii informatycznych badacze nauk społecznych mają przed sobą nie lada wyzwanie. Oto bowiem wraz ze zwiększającą się popularnością Internetu pojawiły się ogromne ilości danych zawierających opinie, poglądy i zainteresowania jego użytkowników. Chociaż analiza tych danych stawia przed badaczami poważne problemy metodologiczne, za ich użyciem przemawia fascynujący materiał powstający bez ingerencji badaczy. Dużą część tego materiału stanowią dane z najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki Google. Co minutę jej użytkownicy ze wszystkich miejsc na świecie zadają ponad 3 miliony zapytań, które są następnie klasyfikowane i udostępniane za pomocą aktualizowanych na bieżąco narzędzi. W artykule tym omówione są próby adaptacji tych danych do potrzeb nauk społecznych, a także dotychczasowe badania na ten temat. Omówione są także praktyczne aspekty pracy z narzędziami Google’a: Google Trends oraz Google Keyword Planner. Artykuł jest przeznaczony przede wszystkim dla badaczy nauk społecznych zainteresowanych internetowymi źródłami Big Data oraz wykorzystaniem tych danych w pracy naukowej.

Go to article

Authors and Affiliations

Anna Turner
Marcin W. Zieliński
Kazimierz M. Słomczyński
ORCID: ORCID

This page uses 'cookies'. Learn more