Abstract
Pośród filmów podejmujących tematykę Zagłady oraz obojętności (a nawet współwiny
Polaków) na los Żydów, ważne znaczenie ma Dekalog VIII (1988) Krzysztofa Kieślowskiego.
Jego pierwszoplanowymi postaciami są Elżbieta, której jako żydowskiemu dziecku
Zofia, obecnie profesor etyki, odmówiła ratunku podczas wojny pod pretekstem zawartego
w Dekalogu zakazu kłamstwa. Ich rozmowa po czterech dziesięcioleciach, pozwalająca na
poznanie prawdy o motywach postępowania, prowadzi do pojednania opartego na przebaczeniu.
Kieślowski w swoim filmie wprowadza również wątek teologiczny, stawiając pytanie
o istnienie Boga. Oprócz utworu Kieślowskiego, tematyka pomocy udzielanej Żydom, ale
również obojętności, a nawet współodpowiedzialności Polaków wobec Zagłady, obecna
jest w licznych polskich filmach fabularnych i dokumentalnych. Wątkiem, który w nich powraca, jest także rola ludzi wierzących, którzy nie zawsze potrafili sprostać wymogom
sumienia i wiary.
Go to article