Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 2
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This article offers a reading of the poetry of Krystyna Miłobędzka (who since her debut in 1960 won high acclaim for her innovative, terse verse) from the perspective of everyday life, a sociocultural concept which brings into focus the intersection of the ordinary (the texture of people's daily lives) and activities or ideas that impinge on it. This study examines four such practices in turn. They are writing, movement, sense of place (multiple homes), and relating to the Other. Writing affects the sphere of everyday life presented in the poems in two different ways that can be subsumed under the metaphors of ‘a cage’ and indwelling. The study of movement reveals that it is interconnected with the sacred and the realm of multiple homes. Finally, the sphere of relations with the Other is controlled by metaphors related to hunger, home, sewing and speech. The main aim of the article is to explore the interconnections between these four domains and to demonstrate that the concept of everyday life holds the key to the appreciation of Krystyna Miłobędzka’s poetry.
Go to article

Bibliography

Literatura podmiotowa:

● Miłobędzka K., zbierane, gubione 1960–2010, Wrocław 2010.

Literatura przedmiotowa:

● Balcerzan E., Krystyna Miłobędzka: Dom, pokarmy, [w:] Wielogłos. Krystyna Miłobędzka w recenzjach, szkicach, rozmowach, red. J. Borowiec, Wrocław 2012.
● Bogalecki P., Zbytek pisma. W stronę poezji niezrozumiałej, [w:] tegoż, Niedorozmowy. Kategoria niezrozumiałości w poezji Krystyny Miłobędzkiej, Warszawa 2011.
● Berger P.L., Luckmann T., Podstawy życia codziennego, [w:] tychże, Społeczne tworzenie rzeczywistości, przeł., przedm. J. Niżnik, Warszawa 2010.
● Brach-Czaina J., Krzątactwo, [w:] tejże, Szczeliny istnienia, Warszawa 1992.
● de Certeau M., Girard L., Mayol P., Mieszkać, gotować, [w:] tychże, Wynaleźć codzienność, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków 2011.
● Gosk H., Milczenie i [wy]mowa literackiego obrazu codzienności, [w:] Codzienne, przedmiotowe, cielesne. Języki nowej wrażliwości w literaturze polskiej XX w., red. H. Gosk, Izabelin 2002.
● Górniak-Prasnal K., Rzeczy, które się do nas zbliżają – Anaglify Krystyny Miłobędzkiej, „Wielogłos” 2 (32) 2017, s. 53–67.
● Grądziel-Wójcik J., „Zapisać siebie ciebie”. O poezji metacodziennej Krystyny Miłobędzkiej, [w:] Pisarstwo kobiet pomiędzy dwoma dwudziestoleciami, Kraków 2011, s. 163.
● Kłosińska K., Emancypantki Bolesława Prusa. Pomiędzy ekonomia wymiany a darem, [w:] tejże, Fantazmaty. Grabiński – Prus – Zapolska, Katowice 2004.
● Legeżyńska A., O poezji Krystyny Miłobędzkiej…, [w:] tejże, Od kochanki do psalmistki… sylwetki, tematy i konwencje liryki kobiecej, Poznań 2009.
● M. Malczewski, Między językiem a światem. O poezji Krystyny Miłobędzkiej, Poznań 2015.
● Markowski M.P., Pomyśleć niemożliwe. Marion, Derrida i filozofia daru, „Znak” 2001, nr (1) 548.
● Niżnik J., „Potoczność” jako kategoria teoretyczna, [w:] Kategoria potoczności. Źródła filozoficzne i zastosowania teoretyczne, red. A. Jawłowska, Warszawa 1991.
● Nowacki D., Między „krzątactwem” i „partactwem”. Polska proza lat dziewięćdziesiątych wobec tzw. codzienności, [w:] Codzienne, przedmiotowe, cielesne. Języki nowej wrażliwości w literaturze polskiej XX w., red. H. Gosk, Izabelin 2002.
● Suszek E., Szybkość, pośpiech, kompresja. „Poetyka przyspieszenia” w poezji Krystyny Miłobędzkiej, Katowice 2014.
● Karpowicz T., Metafora otwarta. O poezji Krystyny Miłobędzkiej, „Pomosty” 2004 nr 9.
● Winiecka E., Krystyna Miłobędzka: tkliwość istnienia…, [w:] tejże, Z wnętrza dystansu. Leśmian – Karpowicz – Białoszewski – Miłobędzka, Poznań 2012.
Go to article

Authors and Affiliations

Maja Jarnuszkiewicz
1
ORCID: ORCID

  1. doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This article is an attempt to confront the autothematic refl ection in Leopold Staff’s (Ars poetica and The Artist’s Sadness) with two poems, inspired by a somewhat similar approach, by Tymoteusz Karpowicz and Krystyna Miłobędzka. What they seem to have in common are textual signs of welcome with ‘open arms’ and ‘the outstretched hand’. These emblematic gestures invite the reader/the Other to a diffi cult dialogue and at the same time indicate the nature of the authors’ poetic ambition. The analysis of the two pairs of poems is set in the context of the 20th-century evolution of the idea of poetic genius and the poet’s self-awareness. Crucial to this comparative study of the poetic practice of Leopold Staff, Tymoteusz Karpowicz and Krystyna Miłobędzka is an appraisal of the authenticity of their vision and the language they used to express their maximalist ambitions.

Go to article

Authors and Affiliations

Karolina Górniak-Prasnal
ORCID: ORCID

This page uses 'cookies'. Learn more