Abstract
Decydujący impuls do nowej katolickiej teologii judaizmu dała soborowa deklaracja
Nostra aetate, kładąc nacisk na „szczególną więź, którą lud Nowego Testamentu zespolony
jest duchowo z plemieniem Abrahama”. Jednak w recepcji deklaracji uwypuklano dwa
inne aspekty, a mianowicie Shoah i państwo Izrael, na skutek czego na daleki plan schodzi
perspektywa teologiczna. Prawidłowe spojrzenie powinno uwzględniać najważniejsze
drogowskazy teologiczne obecne w nauczaniu kard. Józefa Ratzingera/Benedykta XVI:
(1) wartość Starego Testamentu dla chrześcijaństwa; (2) uniwersalną misję i posłannictwo
Izraela; (3) problem odpowiedzialności Żydów za śmierć Jezusa; (4) odmowę, z jaką Jezus
spotkał się ze strony większości Żydów; (5) miejsce i status Izraela w nowej sytuacji
zbawczej urzeczywistnionej przez Jezusa Chrystusa.
Go to article