Search results

Filters

  • Journals
  • Date

Search results

Number of results: 4
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Wiślany piasek przenoszony przez wodę starannie ukrywa znajdujące się na dnie zabytki. Pozostają one niewidoczne dla ludzkiego oka, ponieważ woda wiślana jest prawie nieprzejrzysta. Co kryją jej odmęty?

Go to article

Authors and Affiliations

Andrzej Szerszeń
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

W artykule zostało omówionych sześć rozwiązań konstrukcyjnych ustroju niosącego zastosowanych w dawnym wiślanym moście w Wyszogrodzie, które dzisiaj nie są już stosowane. Opisano je na podstawie danych zawartych w źródłach pisanych, mapach topograficznych, dawnych fotografiach, pocztówkach i informacjac prasowych, które zebrane zostały w monografi i pt. „Dawny most przez Wisłę w Wyszogrodzie”, opublikowanej przez autora w 2016 r. Konstrukcje tymczasowe mostu były utrzymywane przez długi, 77-letni okres do czasu zbudowania w 1999 r. nowego trwałego mostu przez Wisłę koło Wyszogrodu. Dawny most znajdował się w ewidencji zabytków architektury i budownictwa prowadzonej przez ówczesny Ośrodek Dokumentacji Zabytków w Warszawie. Niestety nie doczekał się wpisu do rejestru, decyzji o jego prawnej ochronie i został rozebrany.
Go to article

Authors and Affiliations

Marek Mistewicz
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Dzięki badaniu hydrauliki koryta rzecznego Wisły w Warszawie znaleźliśmy odpowiedź na to, co stało się ze skarbami porzuconymi przez szwedzkich grabieżców w XVII wieku.

Go to article

Authors and Affiliations

Artur Magnuszewski
Hubert Kowalski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

W artykule został opisany most przez Wisłę o dwóch przęsłach rozpiętości 180 stóp angielskich (54,86 metra), zbudowany w połowie XVII wieku w Toruniu na terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Przedstawiono wyniki badań źródeł numizmatycznych i ikonograficznych, a także planów miasta i źródeł pisanych. Badania wykazały, że konstrukcja toruńskiego mostu była wykonana z drewna w oparciu o koncepcję belki kratownicowej wspornikowej (tzw. belki Gerbera), niestosowanej wcześniej w Europie. Dwa takie przęsła o dużych rozpiętościach były użytkowane w moście pomiędzy 1632 a 1657 r. Analiza porównawcza znanych konstrukcji mostów europejskich z połowy XVII wieku wykazała, że najprawdopodobniej przęsła toruńskie były wówczas najdłuższe.
Go to article

Authors and Affiliations

Marek Mistewicz

This page uses 'cookies'. Learn more