Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 44
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

O życiu kobiet na Bliskim Wschodzie w XIX w. i dziś mówią dr Teodozja I. Rzeuska, dr Anetta Łyżwa-Piber i mgr Katarzyna Molga z Instytutu Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN, autorki książki „Haremy. Skryty świat kobiet Orientu na starych pocztówkach poznany i opisany przez polskich podróżników, pielgrzymów, wagabundów i ekspatriantów”.

Go to article

Authors and Affiliations

Teodozja I. Rzeuska
Anetta Łyżwa-Piberi
Katarzyna Molga
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

O tym, co dziś pozostało po ideałach rewolucji obyczajowej lat 60. XX w., mówi prof. zw. dr hab. Wojciech Burszta z Instytutu Slawistyki PAN.

Go to article

Authors and Affiliations

Wojciech Burszta
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Rekonstruktorzy to nie tylko pozytywni wariaci, lecz także miłośnicy historii chcący się z niej uczyć, mówi dr hab. Kamila Baraniecka-Olszewska z Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.
Go to article

Authors and Affiliations

Kamila Baraniecka-Olszewska
1

  1. Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk w Warszawie
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The author presents the output of Eduard Makarian, a Russian cultural anthropologist, featuring his contribution to the problem of origin of culture. The development of Makarian’s scientific research has been presented from the understanding of systemic character of culture to the research on the origin of culture; from reflecting upon the first principles of culture development to the concept of system evolution as anthropogenesis, social evolution and cultural evolution, to the understanding of the origin of culture as a creative core of culture (cultural heritage, dynamics of cultural traditions, “tradition”–“change” dichotomy, hypothesis of “cultural genes”, etc.). The scientist moved from the issue of the origin of culture in the prehistoric times through the issues of permanent creation and dialectic self-revival of culture to the problems of culture in contemporary world. His research was of key importance for the establishment of philosophical and cultural approach in the research of the origin of culture in Russia.

Go to article

Authors and Affiliations

Aleksiej Bondariew
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Tekst jest wprowadzeniem do sekcji tematycznej poświęconej alternatywnym wizjom dobrego życia. Ma on na celu wskazanie miejsca i roli tego pojęcia w procesach, które charakteryzują współczesne społeczeństwa. Szczególnie podkreślono w artykule podatność pojęcia „dobre życie” na zawłaszczenie i stosowanie go w sposób manipulacyjny przez rynek i państwo, oraz na kulturowe znaczenia poszukiwania alternatyw dla tych zawężających społeczną wyobraźnię użyć. Ponadto, tekst zawiera przegląd wybranych teoretycznych ram stosowania pojęcia „dobre życie” w literaturze naukowej, który pozwala na lepsze powiązanie przedstawionych w sekcji tematycznej tekstów z kontekstem zwiększonego zainteresowania wartościami i moralnością w socjologii i antropologii.
Go to article

Bibliography

1. Abbott, Owen. 2019. T he Self, Relational Sociology, and Morality in Practice. London: Palgrave Macmillan.
2. Ahmed, Sara. 2010. The Promise of Happiness. Durham–London: Duke University Press.
3. Appadurai, Arjun. 2013. The Future as Cultural Fact: Essays on the Global Condition. London: Verso.
4. Arendt, Hannah. [1958] 2010. Kondycja ludzka. Przekład Anna Łagodzka. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
5. Arystoteles. 1982. Etyka nikomachejska. Przekład i opracowanie Daniela Gromska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
6. Back, Les. 2021. Hope’s Work. Antipode, 53, 1: 3–21. DOI: 10.1111/anti.12644.
7. Bauman, Zygmunt. 1996. Etyka ponowoczesna. Przekład Janina Bauman, Joanna Tokarska-Bakir. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
8. Bauman, Zygmunt. 2006. Płynna nowoczesność. Przekład Tadeusz Kunz. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
9. Berlant, Lauren. 2011. Cruel Optimism. Durham–London: Duke University Press.
10. Bloch, Natalia. 2018. Bliscy nieznajomi: turystyka i przezwyciężanie podporządkowania w postkolonialnych Indiach. Poznań: Wydawnictwo UAM.
11. Boatcă, Manuela. 2022. Unequal Citizenship: Between Solidarity Norms and Regulations of Social Mobility. Wykład inauguracyjny, XVIII Ogólnopolski Zjazd Socjologiczny, Warszawa, 14–17 września 2022 r.
12. Boltanski, Luc, Laurent Thévenot. 2006. On Justification. Economies of Worth. Translation Cathrine Porter. Princeton–Oxford: Princeton University Press.
13. Bookchin, Murray. 1995. Social Anarchism or Lifestyle Anarchism. An Unbridgeable Chasm. Edinburgh–San Francisco: AK Press.
14. Bourdieu, Pierre. 2005. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przekład Piotr Biłos. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
15. Buchowski, Michał. 2006. The Specter of Orientalism in Europe: From Exotic Other to Stigmatized Brother. Anthropological Quarterly, 79, 3: 463–482.
16. Calestani, Melania. 2009. An Anthropology of ‘The Good Life’ in the Bolivian Plateau. Social Indicators Research, 90: 141–153. DOI: 10.1007/s11205-008-9317-5.
17. Caillé, Alain. 2020. The Gift Paradigm. A Short Introduction to the Anti-Utilitarian Movement in the Social Sciences. Chicago: Prickly Paradigm Press.
18. Carrier, James G. 2018. Moral economy: What’s in a name? Anthropological Theory, 18, 1: 18–35. DOI: 10.1177/1463499617735259.
19. Catedral, Lydia. 2018. Discursive scaling: Moral stability and neoliberal dominance in the narratives of transnational migrant women. Discourse and Society, 29, 1: 23–42. DOI: 10.1177/0957926517726111.
20. Chua, Jocelyn Lim. 2014. Pursuit of the Good Life: Aspiration and Suicide in Globalizing South India. Berkeley–London: University of California Press.
21. Cohen, Stanley. 1972. Folk Devils and Moral Panics. London: Routledge.
22. Costanza, Robert i in. 2014. Time to Leave GDP Behind. Nature, 505: 283–285. DOI: 10.1038/505283a.
23. Dépelteau, François, ed. 2018. The Palgrave Handbook of Relational Sociology. Cham: Palgrave Macmillan.
24. Donati, Pierpaolo. 2010. Relational Sociology. A New Paradigm for the Social Sciences. London–New York: Routledge.
25. Donati, Pierpaolo. 2017. The good life as a sharing of relational goods. Relational Social Work, 1, 2: 5–25. DOI: 10.14605/RSW121701.
26. Donati, Pierpaolo, Margaret S. Archer. 2015. The Relational Subject. Cambridge University Press.
27. Duncan, Simon, Rosalind Edwards, eds. 1997. Single Mothers in International Context. Mothers Or Workers? London: Routledge.
28. Dyring, Rasmus, Cheryl Mattingly, Maria Louw. 2017. The Question of ‘Moral Engines’. Introducing a Philosophical Anthropological Dialogue. In: Ch. Mattingly et al., eds. Moral Engines. Exploring the Ethical Drives in Human Life. New York–London: Berghahn, 9–36.
29. Etzioni, Amitai. 2018. Happiness is the Wrong Metric. A Liberal Communitarian Response to Populism. Cham: Springer.
30. Erdmans, Mary P. 1992. The Social Construction of Emigration as a Moral Issue. Polish American Studies, 49, 1: 7–25.
31. Ettlinger, Nancy, Christopher D. Hartmann. 2015. Post/neo/liberalism in relational perspective. Political Geography, 48: 37–48. DOI: 10.1016/j.polgeo.2015.05.009.
32. Fassin, Didier. 2008. Beyond good and evil? Questioning the anthropological discomfort with morals. Anthropological Theory, 8, 4: 333–344. DOI: 10.1177/1463499608096642.
33. Fassin, Didier, ed. 2012. A Companion to Moral Anthropology. Malden: Wiley-Blackwell.
34. Fischer, Edward F. 2014. The Good Life. Aspiration, Dignity, and the Anthropology of Wellbeing. Stanford: University of California Press.
35. Fisher, Josh. 2019. Nicaragua’s Buen Vivir: a strategy for tourism development? Journal of Sustainable Tourism, 27, 4: 452–471. DOI: 10.1080/09669582.2018.1457035.
36. Foucault, Michel. 1991. Governmentality. In: G. Burchell, C. Gordon, P. Miller, eds. The Foucault Effect: Studies in Governmentality. The University of Chicago Press, 87–104.
37. Foucault, Michel. 1997. On the genealogy of ethics: an overview of work in progress. In: P. Rabinow, ed. Michel Foucault. Ethics: subjectivity and truth. New York: The New Press, 253–280.
38. Galbraith, John Kenneth. [1958] 1998. The Affluent Society. Fortieth Anniversary Edition. New York: Houghton Mifflin Company.
39. Gardawski, Juliusz, red. 2009. Polacy pracujący a kryzys fordyzmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
40. Gardner, Katy. 2015. The path to happiness? Prosperity, suffering, and transnational migration in Britain and Sylhet. Hau: Journal of Ethnographic Theory, 5, 3: 197–214. DOI: 10.14318/hau5.3.011.
41. Glick Schiller, Nina, Noel Salazar. 2013. Regimes of Mobility Across the Globe. Journal of Ethnic and Migration Studies, 39, 2: 183–200. DOI: 10.1080/1369183X.2013.723253.
42. Graeber, David. 2001. Toward An Anthropological Theory of Value: The False Coin of Our Own Dreams. New York: Palgrave.
43. Grillo, Ralph. 2010. Contesting diversity in Europe: alternative regimes and moral orders. Max-Planck-Gesellschaft Working Papers, WP 10-02. Online: https://www.mmg.mpg.de/58894/wp-10-02.
44. Hall, Stuart. 1978. Racism and reaction. In: Five Views of Multi-Cultural Britain. London: Commission on Racial Equality, 23–35.
45. Hałas, Elżbieta. 2021. Relational Care: Rethinking Altruism. In: E. Hałas, A. Manterys, eds. Relational Reason, Morals and Sociality. Berlin: Peter Lang, 69–93.
46. Hałas, Elżbieta. 2020. Gift and the Coefficient of Sociability. Relational Sociology and the Anti-Utilitarian Movement in the Social Sciences. Polish Sociological Review, 4, 212: 399–410. DOI: 10.26412/psr212.01.
47. Heintz, Monica, ed. 2009. The Anthropology of Moralities. London–New York: Berghahn.
48. Heintz, Monica. 2021. Anthropology of Morality. A Dynamic and Interactionist Approach. London–New York: Routledge.
49. Henig, David, Anna Strhan. 2022. Introduction. The Good Between Social Theory and Philosophy. In: D. Henig, A. Strhan, J. Robbins, eds. Where is the Good in the World? Ethical Life between Social Theory and Philosophy. London–New York: Berghahn, 1–30.
50. Hitlin, Steven, Stephen Vaisey, eds. 2010. Handbook of the Sociology of Morality. New York: Springer.
51. Hitlin, Steven, Stephen Vaisey. 2013. The New Sociology of Morality. Annual Review of Sociology, 39: 51–68. DOI: 10.1146/annurev-soc-071312-145628.
52. Honneth, Axel. 2013. Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych. Przekład Jerzy Duraj. Seria: Współczesne Teorie Socjologiczne, T. XXII. Kraków: Nomos.
53. Horolets, Anna. 2018. Czas wolny migrantów zamorskich: przypadek polskich migrantów w Chicago. Studia Sociologica, 10, 1: 25–46. DOI: 10.24917/20816642.10.1.3.
54. Hunnicutt, Benjamin K. 2006. Kellog’s Six-Hour Day. Philadelphia: Temple University Press.
55. Hunnicutt, Benjamin K. 2013. Free Time. The Forgotten American Dream. Philadelphia: Temple University Press.
56. Hunnicutt, Benjamin K. 2020. The Age of Experiences: Harnessing Happiness to Build a New Economy. Philadelphia: Temple University Press.
57. Iwasiński, Łukasz. 2016. Socjologiczne dyskursy o konsumpcji. Gdańsk: Katedra.
58. Jackson, Michael. 2013. The Wherewithal of Life. Ethics, Migration, and the Question of Well-Being. Berkeley–Los Angeles: University of California Press.
59. Jacyno, Małgorzata. 2007. Kultura indywidualizmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
60. Jawłowska, Aldona. 1975. Drogi kontrkultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
61. Joas, Hans. 2009. Powstawanie wartości. Przekład Michał Kaczmarczyk. Warszawa: Oficyna Naukowa.
62. Kanasz, Tatiana. 2015. Uwarunkowania szczęścia. Socjologiczna analiza wyobrażeń młodzieży akademickiej o szczęściu i udanym życiu. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
63. Kapferer, Bruce, Marina Gold, eds. 2018. Moral Anthropology: A Critique. New York–Oxford: Berghahn.
64. Kingsfisher, Catherine. 2021. Collaborative Happiness. Building the Good Life in Urban Cohousing Communities. London–New York: Berghahn.
65. Kromer, Oktawia. 2021. Usługa czysto platoniczna. Jak z samotności robi się biznes. Wołowiec: Czarne.
66. Krzyżanowski, Michał, Anna Triandafyllidou, Ruth Wodak. 2018. The Mediatization and the Politicization of the „Refugee Crisis” in Europe. Journal of Immigrant & Refugee Studies, 16: 1–14. DOI: 10.1080/15562948.2017.1353189.
67. Kubala, Petr, Tomáš H. Samec. 2021. The pace of “the good life”: Connecting past, present, and future in the context of a housing affordability crisis. Time and Society, 30, 2: 198–222. DOI: 10.1177/0961463X20987814.
68. Kulas, Piotr, Andrzej Waśkiewicz, Stanisław Krawczyk, eds. 2023. Understanding Recognition: Conceptual and Empirical Studies. London–New York: Routledge.
69. Laidlaw, James. 2014. The Subject of Virtue. An Anthropology of Ethics and Freedom. Cambridge University Press.
70. Lambek, Michael. 2015. The Ethical Condition: Essays on Action, Person and Value. The University of Chicago Press.
71. Lamont, Michele. 2019. From ‘having’ to ‘being’: self-worth and the current crisis of American society. British Journal of Sociology, 70, 3: 660–701. DOI: 10.1111/1468-4446.12667.
72. Lamont, Michele. 2018. Addressing Recognition Gaps: Destigmatization and the Reduction of Inequality. American Sociological Review, 83, 3: 419–444. DOI: 10.1117/0003122418773775.
73. Latouche, Serge. 2018. The misadventures of the good life between modernity and degrowth: from happiness to GDP to Buen Vivir. In: H. Rosa, Ch. Henning, eds. The Good Life Beyond Growth. New Perspectives. London–New York: Routledge, 17–28.
74. Lenz, Claudia. 2005. The End or the Apotheosis of „Labor”? Hannah Arendt’s Contribution to the Question of the Good Life in Times of Global Superfluity of Human Labor Power. Hypatia, 20, 2: 135–154. DOI: 10.1111/j.1527-2001.2005.tb00472.x.
75. Leszczyński, Damian, Lotar Rasińki. 2000. Michel Foucault: Filozofia, historia, polityka. Warszawa–Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
76. Mattingly, Cheryl. 2014. Moral Laboratories: Family Peril and the Struggle for a Good Life. Oakland: University of California Press.
77. Mattingly, Cheryl, Jason Throop. 2018. The Anthropology of Ethics and Morality. Annual Review of Anthropology, 47: 475–92. DOI: 10.1146/annurev-anthro-102317-050129.
78. McIntyre, Alasdair. 1990. The Privatization of Good: An Inaugural Lecture. The Review of Politics, 52, 3: 344–377.
79. McKenzie, Jordan. 2018. Is there such a thing as happiness in the present? Happiness and temporality. Journal of Classical Sociology, 18, 2: 154–168. DOI: 10.1177/1468795X17736259.
80. McKenzie, Jordan. 2016. Happiness Vs Contentment? A Case for a Sociology of the Good Life. Journal for the Theory of Social Behaviour, 46, 3: 252–267. DOI: 10.1111/jtsb.12098.
81. Milanovic, Branko. 2016. Global Inequality. A New Approach for the Age of Globalization. Cambridge–London: Harvard University Press.
82. Nietzsche, Friedrich. 2018. Poza dobrem i złem. Z genealogii moralności. Przekład Paweł Pieniążek. Łódź: Officyna.
83. O’Neill, John. 2018. How not to argue against growth: happiness, austerity and inequality. In: H. Rosa, Ch. Henning, eds. The Good Life Beyond Growth. New Perspectives. London–New York: Routledge, 141–152.
84. Orłowska, Małgorzata. 2007. Przymus bezczynności. Studium pedagogiczno-społeczne czasu wolnego bezrobotnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
85. Ortner, Sherry B. 2016. Dark anthropology and its others: Theory since the eighties. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 6, 1: 47–73. DOI: 10.14318/hau6.1.004.
86. Ossowska, Maria. 1947. Podstawy nauki o moralności. Warszawa: Czytelnik.
87. Ossowska, Maria. 1971. Normy moralne: próba systematyzacji. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
88. Ostrom, Elinor. 1990. Governing the Commons: The Evolution of Institutions for Collective Action. Cambridge University Press.
89. Pasieka, Agnieszka. 2015. Hierarchy and pluralism: living religious difference in Catholic Poland. New York: Palgrave Macmillan.
90. Pijpers, Roos. 2006. ‘Help! The Poles Are Coming’: Narrating a Contemporary Moral Panic. Geografiska Annaler. Series B, Human Geography, 88, 1: 91–103. DOI: 10.1111/j.0435-3684.2006.00207.x.
91. Putnam, Robert. 2006. Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych. Przekład Przemysław Sadura, Sebastian Szymański. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
92. Ragazzi, Francesco. 2016. Suspect community or suspect category? The impact of counter-terrorism as ‘policed multiculturalism’. Journal of Ethnic and Migration Studies, 42, 5: 724–741. DOI: 10.1080/1369183X.2015.1121807.
93. Rakowski, Tomasz. 2019. Przepływy, współdziałania, kręgi możliwego: antropologia powodzenia. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki.
94. Ranciere, Jacques. [1981] 1989. The Night of Labor. The Workers’ Dream in Nineteenth Century France. Translation John Drury. Philadelphia: Temple University Press.
95. Rifkin, Jeremy. 2000. The Age of Access: The New Culture of Hypercapitalism, Where All of Life Is a Paid-for Experience. New York: J. P. Tarcher and Putnam.
96. Robbins, Joel. 2013. Beyond the suffering subject: toward an anthropology of the good. Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.), 19: 447–462. DOI: 10.1111/1467-9655.12044.
97. Robbins, Joel. 2015. On Happiness, Values, and Time: The Long and the Short of It. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 5, 13: 215–33. DOI: 10.14318/hau5.3.012.
98. Rosa, Hartmut. 2019. Resonance: A Sociology of Our Relationship to the World. Translation James Wagner. Cambridge–Medford: Polity.
99. Rosa, Hartmut. 2013. Social Acceleration. A New Theory of Modernity. Translation Jonathan Trejo-Mathys. New York: Columbia University Press.
100. Rosa, Hartmut, Christoph Henning. 2018. Good life beyond growth. An introduction. In: H. Rosa, Ch. Henning, eds. The Good Life Beyond Growth. New Perspectives. London–New York: Routledge, 2–14.
101. Sayer, Andrew. 2011. Why Things Matter to People: Social Science, Values and Ethical Life. Cambridge University Press.
102. Schaap, Andrew. 2011. Enacting the right to have rights: Jacques Ranciere’s critique of Hannah Arendt. European Journal of Political Theory, 10, 1: 22–45. DOI: 10.1177/1474885110386004.
103. Skeggs, Bev. 2014. Values beyond Value? Is Anything beyond the Logic of Capital? British Journal of Sociology, 65, 1: 1–20. DOI: 10.1111/1468-4446.12072.
104. Skidelsky, Robert, Edward Skidelsky. 2012. How Much Is Enough? The Love of Money and the Case for the Good Life. London: Penguin.
105. Snyder, Benjamin. 2016. The Disrupted Workplace. Time and the Moral Order of Capitalism. Oxford University Press.
106. Stiglitz, Joseph E. 2013. The Price of Inequality. How Today’s Divided Society Endangers Our Future. New York: W.W. Norton & Co.
107. Szlendak, Tomasz. 2021. Czy rezonans zarezonuje? Hartmut Rosa o gorączce przyspieszenia trawiącej nowoczesność. Studia Socjologiczne, 3, 242: 137–153. DOI: 10.24425/sts.2021.138478.
108. Tatarkiewicz, Władysław. 2003. O szczęściu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
109. Taylor, Charles. 2018. Resonance and the romantic era: a comment on Rosa’s conception of the good life. In: H. Rosa, Ch. Henning, eds. The Good Life Beyond Growth. New Perspectives. London–New York: Routledge, 55–69.
110. Veblen, Thorstein. [1899] 2008. Teoria klasy próżniaczej. Przekład Janina Frenzel-Zagórska. Warszawa: Muza.
111. Villalba, Unai. 2013. Buen Vivir vs Development: a paradigm change in the Andes? Third World Quarterly, 34, 8: 1427–1442. DOI: 10.1080/01436597.2013.831594.
112. Walker, Laura S., ed. 2015. The Good Life and the Greater Good in a Global Context. Lanham: Lexington Books.
113. Wikan, Unni. 2002. Generous Betrayal. Politics of Culture in New Europe. The University of Chicago Press.
114. Wolfinger, Emily. 2021. Australia’s Welfare Discourse and News: Presenting Single Mothers. Global Media Journal. Australian Edition, 15, 1. Online: https://www.hca.westernsydney.edu.au/gmjau/?p=1543
115. Zigon, Jarrett. 2008. Morality: An Anthropological Perspective. Oxford: Berg.

Go to article

Authors and Affiliations

Anna Horolets
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Warszawski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The aim of this analysis is to determine whether Marx’s diagnosis of alienated work applies to work that is performed in our time, and whether the concept itself is useful for philosophical anthropology. Marx assumes that there is a link between alienation of work and alienation of the worker. The author asks if these premises lead to further questions, such as: Is the phenomenon of alienation of work characterized unambiguously and precisely? Can it be useful for analyzing social phenomena occurring outside the proletariat? Is it relevant to apply this phenomenon to the philosophical discourse on man conducted independently of the historical perspective assumed by Marx? Will abolition of private ownership of means of production eliminate the phenomenon of alienated work? Which is more nearly true: Marx’s idea that private property is the result of alienated work, or the opposite, that private property is its cause?

Go to article

Authors and Affiliations

Witold P. Glinkowski
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Artykuł przedstawia zastosowanie koncepcji tzw. niestandardowej metafilozofii do badania zawartości „przestrzeni antropologii filozoficznych”. Pokazuje, jak wychodząc od stosunkowo prostej koncepcji, jaką jest interpretacja humanistyczna, można wygenerować dość obszerną klasę antropologii filozoficznych.
Go to article

Authors and Affiliations

Waldemar Czajkowski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Zagadnienie człowieka jest u Descartes’a niejednoznaczne, ponieważ jego rozważania dotyczą najczęściej duszy i ciała branych z osobna. Konsekwencją takiego dualizmu jest rozwój kartezjanizmu albo w kierunku spirytualizmu Malebranche’a, albo materializmu La Mettriego i Condillaca. W artykule rozważam zasady czy racje dla tych dwóch linii rozwojowych. Jednak największą wartość upatruję w odnajdywaniu śladów „prawdziwego człowieka” Descartes’a, którego dualistyczna filozofia praktycznie pomija. Mamy zatem człowieka jako umysł, człowieka jako ciało, oraz człowieka jako złożenie ciała i umysłu. Dysponujemy również koncepcją człowieka jako wolnego i afirmującego swe istnienie poprzez wybór. Jedną z alternatyw tego wyboru jest byt, drugą nicość. Prowadzi to ostatecznie do planu myśli prywatnej, w której nieopisywalny dla nauki człowiek znajduje największe ocalenie, ale w efekcie pozostaje znany tylko samemu sobie.
Go to article

Authors and Affiliations

Tomasz Stegliński
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Dziedzictwo Arystotelesa stanowi istotny punkt w historii refleksji nad statusem embrionu ludzkiego. Wypr acowana przez Stagirytę koncepcja rozwoju prenatalnego człowieka wyznaczyła horyzonty myślowe nie tylko w dziedzinie filozofii, ale także medycyny. Arystotelesowskie tezy z zakresu antropologii były również fundamentem dla refleksji nad oceną moralno-prawną przerywania ciąży. Celem analiz jest zrekonstruowanie statusu embrionu ludzkiego według Arystotelesa w oparciu o trzy fundamentalne zagadnienia: natury embrionu ludzkiego, jego animacji oraz natury duszy. Podjęta zostaje również próba wykazania zależności między tymi zagadnieniami. Przesłanki empiryczne stanowią bazę wyjściową dla analizy kategorii filozoficznych zogniskowanych przede wszystkim na pojęciu „duszy rozumnej”. Koncepcja Arystotelesa zakłada animację opóźnioną embrionu ludzkiego. Empiryczne i metafizyczne kategorie znajdują odzwierciedlenie w głoszonych przez Arystotelesa poglądach na temat dopuszczalności przerywania ciąży.
Go to article

Authors and Affiliations

Łukasz Chodorowski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The anthropology of Joseph Ratzinger/Benedict XVI is strictly theological. Its basis is Christocentric theocentrism. The whole approach is embedded in ecclesiology. The question of who a man is and how to be a man must be directed to God. His answer, which is heard in the Church, is Jesus Christ. The Body of Christ is the space of the communion between God and man. Thus, Christ is God’s tool for the transformation of human existence – its liberation and fulfillment. Man is not an independent being. He comes from God. He exists because he is loved. Being created in God’s image determines the relational - dialogical - nature of his being. A scratch on God’s work is made by sin which undermines the truth about creation. Asking about who he is, man should turn his eyes to God’s perfect image, Jesus who is both God and man. The categories of sonship, childhood and pro-existence are characteristic here. All this is available by entering into the existence of the Son of God, which is done through baptism in the Church. There, man can realize his relational existence. The liturgy, however, provides us with the access to our eschatological destiny.
Go to article

Authors and Affiliations

Ks. Łukasz Grzywocz
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Śląski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Pedagogy is not an autonomous science, independent in terms of cognitive theory and methodology from other sciences. Both the subject – man, the method – a specific way of explaining and justifying key statements, and the goal – the fullness of a person’s personal life, are not formulated without a philosophical, especially anthropological reference. Each of the existing pedagogical concepts naturally assumes a specific vision of the world and man, which remains beyond the competence of pedagogy. Pedagogy only assumes it, makes it a starting point for further discourse in the area of its research. It follows that pedagogy is not an autonomous science in relation to philosophy. Therefore, the educator must be aware of what kind of philosophy it is and whether it meets the criteria of rationality and reasonableness of scientific discourse. In the face of the contemporary confusion of thinking about man, referred to as the “anthropological error,” especially when confronted with the dynamically spreading ideology of the so-called multiculturalism proclaiming the equality of different anthropologies and different theories of education, there is an urgent need to recall and critically rebuild the tradition of personalistic pedagogy. Upbringing should be anchored in ethics as a theory of morality and understood as the actualization of human potential in the perspective of “being-for-others.”
Go to article

Authors and Affiliations

ks. Wojsław Czupryński
1

  1. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Like all religions Islam, too, has substantial ethical contents. The unique character of Islamic ethics, however, comes from the fact that it is entirely rooted in religion and so cannot be separated from it. Thus it is formed by the teaching of the Quran, to which the way of life of the Prophet Muhammad (sunnah) offers explanations. Man’s behavior in this sense is an act of either obedience or disobedience to God himself. It is also true that in the Muslim world a philosophical conception of ethics has evolved mainly due to Islam’s encounter with Greek culture. The central concept of Islamic ethics is character (khuluq), which is the state of man’s soul. It is in his character that man develops a tendency to perform either good or bad actions. Such understanding of human dispositions has much to do with Aristotle’s perception of man’s inner state that guides him to good or evil actions. These preliminary basic clarifications on Islamic ethics are then followed by brief accounts of select issues of moral life. Among those there are three main virtues (justice, kindness, charity) and vices (indecency, wickedness, oppression), marriage and the family, or the sanctity of human life (implying an ethical rejection of abortion and euthanasia).

Go to article

Authors and Affiliations

Ks. Sławomir Nowosad
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article is based on a thorough reading of one of the latest anthropological contributions to the study of demographic behavior and a demographic change. Reviewing the essays contained in the book is a springboard for exploration of the nature of a presumed "epistemological crisis" within demography and the possible refreshment of the discipline that might have come from anthropological theories and methodologies. By doing so, the examples of anthropological reformulations of the fundamental demographic concepts, presumptions and methods are presented, and the benefits and pitfalls of the liaison between anthropology and demography are discussed.
Go to article

Authors and Affiliations

Mikołaj Szołtysek
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The last decades have seen a growing interest in food and cooking and along with it a rise of the a new journalistic genre, the food column. This article focuses on two collections of Polish food columns, or, to be more precise culinary feuilletons, now also available in book form, Literatura od kuchni [Literature from Behind the Scenes] by Bogusław Deptuła and Więcej niż możesz zjeść [More Than You Can Tuck Away] by Dorota Masłowska. They provide the material for a study of two interrelated phenomena, the sensory processing which takes place in the course of the culinary experience, and the retrieval of those experiences from memory, triggered by exposure to certain events or artefacts. Viewed from that perspective, the culinary columns of either writer represent a record of his or her gustatory sensations, which constitute their (auto)biographical pasts. Each of them is made up of two blocks of memories, representing the remote past (childhood) and the past that is still fresh (recent travel experiences). The approach adopted in this study ties in with the methodology of sensory anthropology, especially its taste- and smell-specific subfields, and sensuous geography (most of the sensory reminiscences in Bogusław Deptuła’s and Dorota Masłowska’s culinary feuilletons are rooted in their experience of a particular geographical place).
Go to article

Bibliography

● Ackerman Diane, Historia naturalna zmysłów, tłum. K. Chmielowska, „Książka i Wiedza”, Warszawa 1994.
● Barańczak Anna, Poetyka przepisu kulinarnego, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” nr 4 (22), 1979, s. 72-88.
● Brillat-Savarin Anthelme, Fizjologia smaku albo medytacje o gastronomii doskonałej, tłum. J. Guze, PIW, Warszawa 2015.
● Certeau Michel, Giard Luce, Mayol Pierre, Wynaleźć codzienność 2. Mieszkać, gotować, tłum. K. Thiel-Jańczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.
● Classen Constance, World of Sense: Exploring the Sense in History and Across Cultures, Routledge, London and New York 1993.
● Deptuła Bogusław, Literatura od kuchni, W.A.B., Warszawa 2013
● Esquivel Laura, Przepiórki w płatkach róży, tłum. E. Komornicka, PIW, Warszawa 1989.
● Freud Sigmund, Kultura jako źródło cierpień, tłum. J. Prokopiuk, Aletheia, Warszawa 2013.
● Freud Sigmund, Natura psychiki, [w:] Tegoż, Poza zasadą przyjemności, tłum. J. Prokopiuk, PWN, Warszawa 2005.
● Herzfeld Michael, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, tłum. M. M. Piechaczek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
● Hoffman Beata, Perfumy. Uwarunkowania kulturowo-społeczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
● Kozioł Andrzej, Księga zapachów, WAM, Kraków 2010.
● Masłowska Dorota, Więcej niż możesz zjeść. Felietony parakulinarne, Zwierciadło, Warszawa 2015.
● Pakulnis Maria, Mizera Janusz, Sceny kuchenne, Edipresee, Warszawa 2016.
● Proust Marcel, W stronę Swanna, tłum. T. Boy-Żeleński, Warszawa 2013, [ebook Legimi].
● Rembowska-Płuciennik Magdalena, Dlaczego warto wrócić do zmysłów? Wokół literatur-oznawczych inspiracji antropologią zmysłów, [w:] Jaka antropologia literatury jest dzisiaj możliwa?, red. P. Czapliński, A. Legeżyńska, M. Telicki, Poznańskie Studia Polonistyczne, Poznań 2010.
● Rybicka Elżbieta, Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Universitas, Kraków 2014.
● Stańczak-Wiślicz Krystyna, Kryzysowe praktyki kulinarne w Polsce lat 80. XX wieku na łamach ówczesnej prasy kobiece, [w:] Terytoria smaku. Studia nad antropologią i socjologią jedzenia, red. U. Jarecka, A. Wieczorkiewicz, IFiS PAN, Warszawa 2014.
● Stasiński Piotr, Poetyka i pragmatyka felietonu, Ossolineum, Wrocław 1982.
● Stomma Ludwik, Dzieje smaku, Sens, Poznań 2003.
● Szromba-Rysowa Zofia, Smak potraw w aspekcie tożsamości kulturowej, „Małopolska” t. 5, 2003, s. 151–157.
● Wieczorkiewicz Anna, Apetyt turysty, Universitas, Kraków 2008.
● Wieczorkiewicz Anna, O wyobraźni kulinarnej i aprioriach jedzenia. Kultura uwikłana w konsumpcję, [w:] Terytoria smaku. Studia nad antropologią i socjologią jedzenia, red. U. Jarecka, A. Wieczorkiewicz, IFiS PAN, Warszawa 2014.
● Wróblewski Łukasz, Masłowska. Opowieść o wstręcie, „Nomos”, Kraków 2016.
Go to article

Authors and Affiliations

Katarzyna Kurowska
1
ORCID: ORCID

  1. mgr, doktorantka na Wydziale Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Nie zawsze zaangażowana postawa antropologów łączy się z działaniami emancypacyjnymi i antyhegemonicznymi. W przeszłości autorytet naukowy polskich etnografów służył ugruntowywaniu nacjonalistycznego dyskursu nawet wtedy, gdy byli względem niego krytyczni. Artykuł przedstawia analizę tekstów publicystycznych dwojga międzywojennych etnografów: Bożeny Stelmachowskiej, piszącej na temat Kaszubów oraz Jana Stanisława Bystronia krytykującego megalomanię narodową. Wspólnym mianownikiem tych tekstów jest esencjalizujące pojęcie narodu i grup etnicznych, które dobrze służyło celom politycznym, podobnie jak i ich terytorializacja. Jedynie wyprzedzający swój czas Józef Obrębski trafnie wskazał mankamenty ówczesnych teorii. Historyczna lekcja, którą prezentuje artykuł, może się przysłużyć krytycznej refleksyjności współczesnych badaczy i dekonstruowaniu nacjonalistycznego dyskursu.

Go to article

Authors and Affiliations

Grażyna Kubica
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

W artykule rozpatruję kluczowe elementy koncepcji człowieka przedstawionej w dziele Człowiek. Jego natura i stanowisko w świecie Arnolda Gehlena. Analizuję próbę ujęcia człowieka jako całości oraz definicję ludzkości jako gatunku „naznaczonego brakiem”, który musi kompensować swe „prymitywne” cechy poprzez działanie. Pokrótce przedstawiam pytania i trudności, z którymi zmagać może się czytelnik poznający model człowieka Gehlena oraz wypracowaną i głoszoną przez niego wizję antropologii filozoficznej, jej zadań oraz metodologii.
Go to article

Authors and Affiliations

Marta Błaszczyńska
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This article aims to reconstruct Max Scheler’s conception of three types of knowledge, outlined in his late work Philosophical Perspectives (1928). Scheler distinguished three kinds of knowledge: empirical, used to exercise control over nature, eidetic (essential) and metaphysical. I review the epistemological criteria that underlie this distinction, and its functionalistic assumptions. In the article’s polemic part I accuse Scheler of a) crypto-dualism in his theory of knowledge, which draws insufficient distinctions between metaphysical and eidetic knowledge; b) totally omitting the status of the humanities in his classification of knowledge types; c) consistently developing a philosophy of knowledge without resort to the research tools offered by the philosophy of science, which takes such analyses out of their social and historical context (i.e., how knowledge is created in today’s scientific communities).

Go to article

Authors and Affiliations

Stanisław Czerniak
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Artykuł podejmuje polemikę z zarzutem naturalistycznego redukcjonizmu, którym rzekomo obciążona jest antropologia filozoficzna Arnolda Gehlena. W pierwszej części artykułu przeanalizuję zasadność zarzutu o redukcjonizm w kontekście rozważań Gehlena nad naturą człowieka, z kolei przedmiotem drugiej części będzie pojęcie natury jako obiektywnego świata, natomiast część trzecia i czwarta podejmą wątki dotyczące zagadnienia moralności (3) oraz kultury i ludzkiej świadomości (4) pod kątem zarzutu o rzekomy naturalizm jego projektu antropologicznego. Argumentuję, że antropologia Gehlena ma wprawdzie na celu zintegrowanie wyników badań nauk biologicznych i społecznych, jednakże wyprowadza z nich implikacje filozoficzne o takim poziomie ogólności, że wykraczają one poza kompetencje nauk szczegółowych. Ich ustalenia uzyskują w jego koncepcji uniwersalne znaczenie w ramach systemu filozoficznych kategorii opisujących człowieka jako całościowy projekt natury. Gehlen odrzuca wszelkie próby tworzenia ogólnej teorii człowieka na podstawie badań komparatystycznych wyprowadzających własności ludzkiej kondycji ze świata zwierzęcego. Gehlenowska antropobiologia rezygnuje z pojęcia natury człowieka w sensie biologicznym, tzn. jako zestawu ewolucyjnie zdeterminowanych cech morfologicznych, fizjologicznych i behawioralnych, porzuca również obiektywistyczne pojęcie „natury zewnętrznej” jako obszaru ontycznego niezawisłego od zapośredniczeń kulturowych. Język, świadomość, kultura stanowią efekt procesów kompensujących biologiczne deficyty, a jednocześnie reprezentują obszar kompetencji i wartości, które są autonomiczne i autoteliczne, a zatem całkowicie niezależne od biologicznych uwarunkowań.
Go to article

Authors and Affiliations

Rafał Michalski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The aim of the article is an attempt to trace the fate of several appellatives grouped in the lexical field around the hyperonym świnia ʽpig, swine’ (wieprz ʽhog’, knur/kiernoz ʽboar’ and prosię ʽpiglet’) as the motivation of many names in Polish onymy, mainly in anthroponymy and toponymy. My research has been conducted along the lines of historical anthropology. Proper names in this approach play an important role in the reconstruction of the past. The field of interest of this article includes mainly names belonging to the old onymic layer. Proper names arise from the lexicon of a given language, which is why my analysis is based on lexical and semantic methodology. My point of departure is the meaning (often reconstructed) of appellative lexical units, including their semantic modifications in the proprial layer. I interpret proper names on the basis of findings regarding their origin and motivation. The first names motivated by the lexeme świnia were associated with the economic organization of the Piast state. In the article I present the history of their creation. I go on to discuss the other lexemes which became the basis of many names belonging to different naming categories. The presence of etymons of interest to us in so many proper names during the Middle Ages allows us to draw the conclusion that pigs played an extremely important role in the lives of our ancestors.

Go to article

Authors and Affiliations

Urszula Wójcik
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article directly and indirectly refers to anthropological and philosophical texts which strive to discover and present the gender factor as important in the light of the humanities. The author refers to “Literackie nie-nazywanie. Onomastykon polskiej prozy współczesnej” (Literary Not-naming. Onomasticon of the modern Polish prose) by Magdalena Graf and indicates the femininity factor as a relevant one also in onomastics.

Go to article

Authors and Affiliations

Katarzyna Skowronek
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article is an attempt to reflect upon the way in which some terms coming from modern anthropology (local knowledge, thick description) can be used in studies regarding proper names in the cultural and social perspective. This anthropological way of thinking has been presented in Artur Rejter’s new book “Proper Names in (Con)texts of Culture”. The author of the article shows that studying culture through proper names must entail the widening of the variety of scientific methods and strategies and adding those used in social studies and humanities.

Go to article

Authors and Affiliations

Katarzyna Skowronek
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This article is an analysis, based on school textbooks, of the norms governing literacy practices in elementary education. These latter are treated as a kind of ritual: the symbolic behaviour impacting not so much the manner of the mental representation of reality as the corporeal-perceptive organization of experience. The aim of the article is to show that (1) contrary to classic literacy theory, writing is not always a tec because in many situational and institutional contexts writing practices are not instrumental but ritual practices, and (2) writing is not solely a tool of the intellect corresponding to a set manner of conceptualizing the world, language, and the self, but also a kind of social tool for the discipline of the body: the acquiring of a certain corporeal-perceptive disposition.

Go to article

Authors and Affiliations

Marta Rakoczy
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This text is devoted to selected questions on the border of the ethnography of Łódź and research into women’s issues, and thus joins the trend of women’s urban anthropology. The author reinterprets selected sources, such as various types of writings and field materials from the archives of the Institute of Ethnology and Cultural Anthropology of the University of Łódź. Her aim is to reconstruct the local ‘herstory’ from the ethnographic-anthropological perspective. She therefore looks at certain aspects of the life of textile workers and locates them in the context of the perceptions of femininity and the work ethic around which Łódź’s image (stereotypical and auto-stereotypical) was created.

Go to article

Authors and Affiliations

Inga B. Kuźma
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Inspired by the Chicago School sociology and anthropology of Mary Douglas authors of the article show the special cultural status of new urban peripheries in comparison to villages, old urban peripheries and city centers. Critically they relate to the thesis that new urban peripheries are “cultural deserts” or “bedroom/dormitory suburbs”, considering them as a form of collective organization or sustained activity patterns that replace an original kind of culture. According to Mary Douglas villages are characterized by low level of social energy and high degree of collective control, and the city centers are characterized by high level of energy and low collective control. Referring to this classification the authors of the paper claim that new urban peripheries are characterized by both low energy and low collective control. A more detailed characterization of a new urban periphery is presented in the article on the basis of materials collected in several qualitative sociological research projects. In the light of the empirical material, it can be revealed that in new urban peripheries direct forms of collective control have been replaced by social non-interference, development of individualistic self-control and privatization of micro-spaces of living and transporting. It was noted that the intensive development of individualized outdoor activity leads to gradual formation of the new body type of a new urban periphery resident.

Go to article

Authors and Affiliations

Dorota Rancew-Sikora
ORCID: ORCID
Lesław Michałowski
Bogna Dowgiałło

This page uses 'cookies'. Learn more