Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 4
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Tekst jest wprowadzeniem do sekcji tematycznej poświęconej alternatywnym wizjom dobrego życia. Ma on na celu wskazanie miejsca i roli tego pojęcia w procesach, które charakteryzują współczesne społeczeństwa. Szczególnie podkreślono w artykule podatność pojęcia „dobre życie” na zawłaszczenie i stosowanie go w sposób manipulacyjny przez rynek i państwo, oraz na kulturowe znaczenia poszukiwania alternatyw dla tych zawężających społeczną wyobraźnię użyć. Ponadto, tekst zawiera przegląd wybranych teoretycznych ram stosowania pojęcia „dobre życie” w literaturze naukowej, który pozwala na lepsze powiązanie przedstawionych w sekcji tematycznej tekstów z kontekstem zwiększonego zainteresowania wartościami i moralnością w socjologii i antropologii.
Go to article

Bibliography

1. Abbott, Owen. 2019. T he Self, Relational Sociology, and Morality in Practice. London: Palgrave Macmillan.
2. Ahmed, Sara. 2010. The Promise of Happiness. Durham–London: Duke University Press.
3. Appadurai, Arjun. 2013. The Future as Cultural Fact: Essays on the Global Condition. London: Verso.
4. Arendt, Hannah. [1958] 2010. Kondycja ludzka. Przekład Anna Łagodzka. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
5. Arystoteles. 1982. Etyka nikomachejska. Przekład i opracowanie Daniela Gromska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
6. Back, Les. 2021. Hope’s Work. Antipode, 53, 1: 3–21. DOI: 10.1111/anti.12644.
7. Bauman, Zygmunt. 1996. Etyka ponowoczesna. Przekład Janina Bauman, Joanna Tokarska-Bakir. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
8. Bauman, Zygmunt. 2006. Płynna nowoczesność. Przekład Tadeusz Kunz. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
9. Berlant, Lauren. 2011. Cruel Optimism. Durham–London: Duke University Press.
10. Bloch, Natalia. 2018. Bliscy nieznajomi: turystyka i przezwyciężanie podporządkowania w postkolonialnych Indiach. Poznań: Wydawnictwo UAM.
11. Boatcă, Manuela. 2022. Unequal Citizenship: Between Solidarity Norms and Regulations of Social Mobility. Wykład inauguracyjny, XVIII Ogólnopolski Zjazd Socjologiczny, Warszawa, 14–17 września 2022 r.
12. Boltanski, Luc, Laurent Thévenot. 2006. On Justification. Economies of Worth. Translation Cathrine Porter. Princeton–Oxford: Princeton University Press.
13. Bookchin, Murray. 1995. Social Anarchism or Lifestyle Anarchism. An Unbridgeable Chasm. Edinburgh–San Francisco: AK Press.
14. Bourdieu, Pierre. 2005. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przekład Piotr Biłos. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
15. Buchowski, Michał. 2006. The Specter of Orientalism in Europe: From Exotic Other to Stigmatized Brother. Anthropological Quarterly, 79, 3: 463–482.
16. Calestani, Melania. 2009. An Anthropology of ‘The Good Life’ in the Bolivian Plateau. Social Indicators Research, 90: 141–153. DOI: 10.1007/s11205-008-9317-5.
17. Caillé, Alain. 2020. The Gift Paradigm. A Short Introduction to the Anti-Utilitarian Movement in the Social Sciences. Chicago: Prickly Paradigm Press.
18. Carrier, James G. 2018. Moral economy: What’s in a name? Anthropological Theory, 18, 1: 18–35. DOI: 10.1177/1463499617735259.
19. Catedral, Lydia. 2018. Discursive scaling: Moral stability and neoliberal dominance in the narratives of transnational migrant women. Discourse and Society, 29, 1: 23–42. DOI: 10.1177/0957926517726111.
20. Chua, Jocelyn Lim. 2014. Pursuit of the Good Life: Aspiration and Suicide in Globalizing South India. Berkeley–London: University of California Press.
21. Cohen, Stanley. 1972. Folk Devils and Moral Panics. London: Routledge.
22. Costanza, Robert i in. 2014. Time to Leave GDP Behind. Nature, 505: 283–285. DOI: 10.1038/505283a.
23. Dépelteau, François, ed. 2018. The Palgrave Handbook of Relational Sociology. Cham: Palgrave Macmillan.
24. Donati, Pierpaolo. 2010. Relational Sociology. A New Paradigm for the Social Sciences. London–New York: Routledge.
25. Donati, Pierpaolo. 2017. The good life as a sharing of relational goods. Relational Social Work, 1, 2: 5–25. DOI: 10.14605/RSW121701.
26. Donati, Pierpaolo, Margaret S. Archer. 2015. The Relational Subject. Cambridge University Press.
27. Duncan, Simon, Rosalind Edwards, eds. 1997. Single Mothers in International Context. Mothers Or Workers? London: Routledge.
28. Dyring, Rasmus, Cheryl Mattingly, Maria Louw. 2017. The Question of ‘Moral Engines’. Introducing a Philosophical Anthropological Dialogue. In: Ch. Mattingly et al., eds. Moral Engines. Exploring the Ethical Drives in Human Life. New York–London: Berghahn, 9–36.
29. Etzioni, Amitai. 2018. Happiness is the Wrong Metric. A Liberal Communitarian Response to Populism. Cham: Springer.
30. Erdmans, Mary P. 1992. The Social Construction of Emigration as a Moral Issue. Polish American Studies, 49, 1: 7–25.
31. Ettlinger, Nancy, Christopher D. Hartmann. 2015. Post/neo/liberalism in relational perspective. Political Geography, 48: 37–48. DOI: 10.1016/j.polgeo.2015.05.009.
32. Fassin, Didier. 2008. Beyond good and evil? Questioning the anthropological discomfort with morals. Anthropological Theory, 8, 4: 333–344. DOI: 10.1177/1463499608096642.
33. Fassin, Didier, ed. 2012. A Companion to Moral Anthropology. Malden: Wiley-Blackwell.
34. Fischer, Edward F. 2014. The Good Life. Aspiration, Dignity, and the Anthropology of Wellbeing. Stanford: University of California Press.
35. Fisher, Josh. 2019. Nicaragua’s Buen Vivir: a strategy for tourism development? Journal of Sustainable Tourism, 27, 4: 452–471. DOI: 10.1080/09669582.2018.1457035.
36. Foucault, Michel. 1991. Governmentality. In: G. Burchell, C. Gordon, P. Miller, eds. The Foucault Effect: Studies in Governmentality. The University of Chicago Press, 87–104.
37. Foucault, Michel. 1997. On the genealogy of ethics: an overview of work in progress. In: P. Rabinow, ed. Michel Foucault. Ethics: subjectivity and truth. New York: The New Press, 253–280.
38. Galbraith, John Kenneth. [1958] 1998. The Affluent Society. Fortieth Anniversary Edition. New York: Houghton Mifflin Company.
39. Gardawski, Juliusz, red. 2009. Polacy pracujący a kryzys fordyzmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
40. Gardner, Katy. 2015. The path to happiness? Prosperity, suffering, and transnational migration in Britain and Sylhet. Hau: Journal of Ethnographic Theory, 5, 3: 197–214. DOI: 10.14318/hau5.3.011.
41. Glick Schiller, Nina, Noel Salazar. 2013. Regimes of Mobility Across the Globe. Journal of Ethnic and Migration Studies, 39, 2: 183–200. DOI: 10.1080/1369183X.2013.723253.
42. Graeber, David. 2001. Toward An Anthropological Theory of Value: The False Coin of Our Own Dreams. New York: Palgrave.
43. Grillo, Ralph. 2010. Contesting diversity in Europe: alternative regimes and moral orders. Max-Planck-Gesellschaft Working Papers, WP 10-02. Online: https://www.mmg.mpg.de/58894/wp-10-02.
44. Hall, Stuart. 1978. Racism and reaction. In: Five Views of Multi-Cultural Britain. London: Commission on Racial Equality, 23–35.
45. Hałas, Elżbieta. 2021. Relational Care: Rethinking Altruism. In: E. Hałas, A. Manterys, eds. Relational Reason, Morals and Sociality. Berlin: Peter Lang, 69–93.
46. Hałas, Elżbieta. 2020. Gift and the Coefficient of Sociability. Relational Sociology and the Anti-Utilitarian Movement in the Social Sciences. Polish Sociological Review, 4, 212: 399–410. DOI: 10.26412/psr212.01.
47. Heintz, Monica, ed. 2009. The Anthropology of Moralities. London–New York: Berghahn.
48. Heintz, Monica. 2021. Anthropology of Morality. A Dynamic and Interactionist Approach. London–New York: Routledge.
49. Henig, David, Anna Strhan. 2022. Introduction. The Good Between Social Theory and Philosophy. In: D. Henig, A. Strhan, J. Robbins, eds. Where is the Good in the World? Ethical Life between Social Theory and Philosophy. London–New York: Berghahn, 1–30.
50. Hitlin, Steven, Stephen Vaisey, eds. 2010. Handbook of the Sociology of Morality. New York: Springer.
51. Hitlin, Steven, Stephen Vaisey. 2013. The New Sociology of Morality. Annual Review of Sociology, 39: 51–68. DOI: 10.1146/annurev-soc-071312-145628.
52. Honneth, Axel. 2013. Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych. Przekład Jerzy Duraj. Seria: Współczesne Teorie Socjologiczne, T. XXII. Kraków: Nomos.
53. Horolets, Anna. 2018. Czas wolny migrantów zamorskich: przypadek polskich migrantów w Chicago. Studia Sociologica, 10, 1: 25–46. DOI: 10.24917/20816642.10.1.3.
54. Hunnicutt, Benjamin K. 2006. Kellog’s Six-Hour Day. Philadelphia: Temple University Press.
55. Hunnicutt, Benjamin K. 2013. Free Time. The Forgotten American Dream. Philadelphia: Temple University Press.
56. Hunnicutt, Benjamin K. 2020. The Age of Experiences: Harnessing Happiness to Build a New Economy. Philadelphia: Temple University Press.
57. Iwasiński, Łukasz. 2016. Socjologiczne dyskursy o konsumpcji. Gdańsk: Katedra.
58. Jackson, Michael. 2013. The Wherewithal of Life. Ethics, Migration, and the Question of Well-Being. Berkeley–Los Angeles: University of California Press.
59. Jacyno, Małgorzata. 2007. Kultura indywidualizmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
60. Jawłowska, Aldona. 1975. Drogi kontrkultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
61. Joas, Hans. 2009. Powstawanie wartości. Przekład Michał Kaczmarczyk. Warszawa: Oficyna Naukowa.
62. Kanasz, Tatiana. 2015. Uwarunkowania szczęścia. Socjologiczna analiza wyobrażeń młodzieży akademickiej o szczęściu i udanym życiu. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
63. Kapferer, Bruce, Marina Gold, eds. 2018. Moral Anthropology: A Critique. New York–Oxford: Berghahn.
64. Kingsfisher, Catherine. 2021. Collaborative Happiness. Building the Good Life in Urban Cohousing Communities. London–New York: Berghahn.
65. Kromer, Oktawia. 2021. Usługa czysto platoniczna. Jak z samotności robi się biznes. Wołowiec: Czarne.
66. Krzyżanowski, Michał, Anna Triandafyllidou, Ruth Wodak. 2018. The Mediatization and the Politicization of the „Refugee Crisis” in Europe. Journal of Immigrant & Refugee Studies, 16: 1–14. DOI: 10.1080/15562948.2017.1353189.
67. Kubala, Petr, Tomáš H. Samec. 2021. The pace of “the good life”: Connecting past, present, and future in the context of a housing affordability crisis. Time and Society, 30, 2: 198–222. DOI: 10.1177/0961463X20987814.
68. Kulas, Piotr, Andrzej Waśkiewicz, Stanisław Krawczyk, eds. 2023. Understanding Recognition: Conceptual and Empirical Studies. London–New York: Routledge.
69. Laidlaw, James. 2014. The Subject of Virtue. An Anthropology of Ethics and Freedom. Cambridge University Press.
70. Lambek, Michael. 2015. The Ethical Condition: Essays on Action, Person and Value. The University of Chicago Press.
71. Lamont, Michele. 2019. From ‘having’ to ‘being’: self-worth and the current crisis of American society. British Journal of Sociology, 70, 3: 660–701. DOI: 10.1111/1468-4446.12667.
72. Lamont, Michele. 2018. Addressing Recognition Gaps: Destigmatization and the Reduction of Inequality. American Sociological Review, 83, 3: 419–444. DOI: 10.1117/0003122418773775.
73. Latouche, Serge. 2018. The misadventures of the good life between modernity and degrowth: from happiness to GDP to Buen Vivir. In: H. Rosa, Ch. Henning, eds. The Good Life Beyond Growth. New Perspectives. London–New York: Routledge, 17–28.
74. Lenz, Claudia. 2005. The End or the Apotheosis of „Labor”? Hannah Arendt’s Contribution to the Question of the Good Life in Times of Global Superfluity of Human Labor Power. Hypatia, 20, 2: 135–154. DOI: 10.1111/j.1527-2001.2005.tb00472.x.
75. Leszczyński, Damian, Lotar Rasińki. 2000. Michel Foucault: Filozofia, historia, polityka. Warszawa–Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
76. Mattingly, Cheryl. 2014. Moral Laboratories: Family Peril and the Struggle for a Good Life. Oakland: University of California Press.
77. Mattingly, Cheryl, Jason Throop. 2018. The Anthropology of Ethics and Morality. Annual Review of Anthropology, 47: 475–92. DOI: 10.1146/annurev-anthro-102317-050129.
78. McIntyre, Alasdair. 1990. The Privatization of Good: An Inaugural Lecture. The Review of Politics, 52, 3: 344–377.
79. McKenzie, Jordan. 2018. Is there such a thing as happiness in the present? Happiness and temporality. Journal of Classical Sociology, 18, 2: 154–168. DOI: 10.1177/1468795X17736259.
80. McKenzie, Jordan. 2016. Happiness Vs Contentment? A Case for a Sociology of the Good Life. Journal for the Theory of Social Behaviour, 46, 3: 252–267. DOI: 10.1111/jtsb.12098.
81. Milanovic, Branko. 2016. Global Inequality. A New Approach for the Age of Globalization. Cambridge–London: Harvard University Press.
82. Nietzsche, Friedrich. 2018. Poza dobrem i złem. Z genealogii moralności. Przekład Paweł Pieniążek. Łódź: Officyna.
83. O’Neill, John. 2018. How not to argue against growth: happiness, austerity and inequality. In: H. Rosa, Ch. Henning, eds. The Good Life Beyond Growth. New Perspectives. London–New York: Routledge, 141–152.
84. Orłowska, Małgorzata. 2007. Przymus bezczynności. Studium pedagogiczno-społeczne czasu wolnego bezrobotnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
85. Ortner, Sherry B. 2016. Dark anthropology and its others: Theory since the eighties. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 6, 1: 47–73. DOI: 10.14318/hau6.1.004.
86. Ossowska, Maria. 1947. Podstawy nauki o moralności. Warszawa: Czytelnik.
87. Ossowska, Maria. 1971. Normy moralne: próba systematyzacji. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
88. Ostrom, Elinor. 1990. Governing the Commons: The Evolution of Institutions for Collective Action. Cambridge University Press.
89. Pasieka, Agnieszka. 2015. Hierarchy and pluralism: living religious difference in Catholic Poland. New York: Palgrave Macmillan.
90. Pijpers, Roos. 2006. ‘Help! The Poles Are Coming’: Narrating a Contemporary Moral Panic. Geografiska Annaler. Series B, Human Geography, 88, 1: 91–103. DOI: 10.1111/j.0435-3684.2006.00207.x.
91. Putnam, Robert. 2006. Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych. Przekład Przemysław Sadura, Sebastian Szymański. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
92. Ragazzi, Francesco. 2016. Suspect community or suspect category? The impact of counter-terrorism as ‘policed multiculturalism’. Journal of Ethnic and Migration Studies, 42, 5: 724–741. DOI: 10.1080/1369183X.2015.1121807.
93. Rakowski, Tomasz. 2019. Przepływy, współdziałania, kręgi możliwego: antropologia powodzenia. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki.
94. Ranciere, Jacques. [1981] 1989. The Night of Labor. The Workers’ Dream in Nineteenth Century France. Translation John Drury. Philadelphia: Temple University Press.
95. Rifkin, Jeremy. 2000. The Age of Access: The New Culture of Hypercapitalism, Where All of Life Is a Paid-for Experience. New York: J. P. Tarcher and Putnam.
96. Robbins, Joel. 2013. Beyond the suffering subject: toward an anthropology of the good. Journal of the Royal Anthropological Institute (N.S.), 19: 447–462. DOI: 10.1111/1467-9655.12044.
97. Robbins, Joel. 2015. On Happiness, Values, and Time: The Long and the Short of It. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 5, 13: 215–33. DOI: 10.14318/hau5.3.012.
98. Rosa, Hartmut. 2019. Resonance: A Sociology of Our Relationship to the World. Translation James Wagner. Cambridge–Medford: Polity.
99. Rosa, Hartmut. 2013. Social Acceleration. A New Theory of Modernity. Translation Jonathan Trejo-Mathys. New York: Columbia University Press.
100. Rosa, Hartmut, Christoph Henning. 2018. Good life beyond growth. An introduction. In: H. Rosa, Ch. Henning, eds. The Good Life Beyond Growth. New Perspectives. London–New York: Routledge, 2–14.
101. Sayer, Andrew. 2011. Why Things Matter to People: Social Science, Values and Ethical Life. Cambridge University Press.
102. Schaap, Andrew. 2011. Enacting the right to have rights: Jacques Ranciere’s critique of Hannah Arendt. European Journal of Political Theory, 10, 1: 22–45. DOI: 10.1177/1474885110386004.
103. Skeggs, Bev. 2014. Values beyond Value? Is Anything beyond the Logic of Capital? British Journal of Sociology, 65, 1: 1–20. DOI: 10.1111/1468-4446.12072.
104. Skidelsky, Robert, Edward Skidelsky. 2012. How Much Is Enough? The Love of Money and the Case for the Good Life. London: Penguin.
105. Snyder, Benjamin. 2016. The Disrupted Workplace. Time and the Moral Order of Capitalism. Oxford University Press.
106. Stiglitz, Joseph E. 2013. The Price of Inequality. How Today’s Divided Society Endangers Our Future. New York: W.W. Norton & Co.
107. Szlendak, Tomasz. 2021. Czy rezonans zarezonuje? Hartmut Rosa o gorączce przyspieszenia trawiącej nowoczesność. Studia Socjologiczne, 3, 242: 137–153. DOI: 10.24425/sts.2021.138478.
108. Tatarkiewicz, Władysław. 2003. O szczęściu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
109. Taylor, Charles. 2018. Resonance and the romantic era: a comment on Rosa’s conception of the good life. In: H. Rosa, Ch. Henning, eds. The Good Life Beyond Growth. New Perspectives. London–New York: Routledge, 55–69.
110. Veblen, Thorstein. [1899] 2008. Teoria klasy próżniaczej. Przekład Janina Frenzel-Zagórska. Warszawa: Muza.
111. Villalba, Unai. 2013. Buen Vivir vs Development: a paradigm change in the Andes? Third World Quarterly, 34, 8: 1427–1442. DOI: 10.1080/01436597.2013.831594.
112. Walker, Laura S., ed. 2015. The Good Life and the Greater Good in a Global Context. Lanham: Lexington Books.
113. Wikan, Unni. 2002. Generous Betrayal. Politics of Culture in New Europe. The University of Chicago Press.
114. Wolfinger, Emily. 2021. Australia’s Welfare Discourse and News: Presenting Single Mothers. Global Media Journal. Australian Edition, 15, 1. Online: https://www.hca.westernsydney.edu.au/gmjau/?p=1543
115. Zigon, Jarrett. 2008. Morality: An Anthropological Perspective. Oxford: Berg.

Go to article

Authors and Affiliations

Anna Horolets
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Warszawski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

W ostatnich latach zauważalne jest rosnące zainteresowanie tematem dobrego życia i tym, jak można je definiować i realizować. Wśród pojawiających się alternatyw znajdziemy takie postulaty, jak slow life, spowolnienie społeczne, poszukiwanie rezonansu czy powrót do wspólnot. Przyjmując założenia socjologii interpretatywnej, artykuł koncentruje się na dobrym życiu, jakie opowiadane jest przez młodych uczestników i uczestniczki ruchu nacjonalistycznego w Polsce. Na podstawie analizy wywiadów biograficzno-narracyjnych tekst skupia się na odpowiedzi na pytania o to, (a) wokół jakich głównych kategorii konstruowane są przez badanych wizje dobrego życia, (b) w jakim zakresie są one realizowalne w ich własnych biografiach, i (c) jaka jest rola wspólnot (np. ruchu nacjonalistycznego) w definiowaniu i praktykowaniu dobrego życia. W celu nakreślenia szerszej perspektywy wizje dobrego życia młodych uczestników ruchu są zaprezentowane na tle danych zebranych wśród niezaangażowanych w ruch nacjonalistyczny młodych dorosłych.
Go to article

Bibliography

1. Adams, Ria-Maria, Teresa Komu. 2022. Radically Ordinary Lives: Young Rural Stayers and the Ingredients of the Good Life in Finnish Lapland. YOUNG, 30, 4: 361–376. DOI: 10.1177/11033088211064685.
2. Altmann, Philipp. 2014. Good Life As a Social Movement Proposal for Natural Resource Use: The Indigenous Movement in Ecuador. Consilience, 12: 82–94.
3. Benczes, István, István Kollai, Zdzisław Mach, Gábor Vigvári. 2020. Conceptualisation of neo-traditionalism and neo-feudalism. POPREBEL, Working Paper no. 2. https://populism-europe.com/wp-content/uploads/2021/09/Working-Paper-2.pdf. Dostęp 30.08.2022.
4. Billig, Michael. 2008. Banalny nacjonalizm. Przekład Maciek Sekerdej. Kraków: Znak.
5. Budyta-Budzyńska, Małgorzata. 2013. Socjologia narodu i konfliktów etnicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
6. Calhoun, Craig. 2007. Nacjonalizm. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
7. CBOS. 2021. Młodzi Polacy w badaniach CBOS 1989–2021. Opinie i diagnozy 48.
8. Charmaz, Kathy. 2009. Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Przekład Barbara Komorowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
9. Della Porta, Donatella, Mario Diani. 2009. Ruchy społeczne. Wprowadzenie. Przekład Agata Sadza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
10. Deneulin, Severine. 2012. Justice and Deliberation About the Good Life: The Contribution of Latin American Buen Vivir Social Movements to the Idea of Justice (June 15, 2012). University of Bath Centre for Development Studies Working Paper No. 17. https://ssrn.com/abstract=2401884. Dostęp 10.11.2022.
11. Dopierała, Renata. 2022. Dobrowolna prostota w optyce rezonansu Hartmuta Rosy. Przegląd Socjologiczny, 71, 1: 85–103.
12. Etzioni, Amitai. 1996. The New Golden Rule: Community and Morality In a Democratic Society. New York: Basic Books.
13. Etzioni, Amitai. 2014. Communitarianism revisited. Journal of Political Ideologies, 19, 3: 241–260. DOI: 10.1080/13569317.2014.951142.
14. Etzioni, Amitai. 2018. Happiness is the Wrong Metric. A Liberal Communitarian Response to Populism. Cham: Springer.
15. Fischer, Edward F. 2014. The Good Life. Aspiration, Dignity, and the Anthropology of Wellbeing. Stanford: University of California Press.
16. Gellner, Ernest. 1991. Narody i nacjonalizm. Przekład Teresa Hołówka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
17. Giddens, Anthony. 2001. Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Przekład Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
18. Giddens, Anthony. 2009. Życie w społeczeństwie posttradycyjnym. W: U. Beck, A. Giddens, S. Lash, red. Modernizacja refleksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności. Przekład Jacek Konieczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 79–140.
19. Glaser, Berney G., Anselm L. Strauss. 2009. Odkrywanie teorii ugruntowanej. Przekład Marek Gorzko. Kraków: Nomos.
20. Graff, Agnieszka. 2008. Rykoszetem. Rzecz o płci, seksualności i narodzie. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
21. Jaskułowski, Krzysztof. 2010. Western (civic) versus Eastern (ethnic) Nationalism. The Origins and Critique of the Dichotomy. Polish Sociological Review, 171, 3: 289–303.
22. Jasper, James M. 2007. The Art of Moral Protest. Culture, Biography and Creativity in Social Movements. Chicago, London: The University of Chicago Press.
23. Kajta, Justyna. 2020. Młodzi radykalni? O tożsamości polskiego ruchu nacjonalistycznego i jego uczestników. Kraków: Nomos.
24. Kajta, Justyna, Adam Mrozowicki. 2022. Young People in Poland: Between Disappointment with the State and Hope for a Better Life. Youth Study 2020/2021. Bonn: Friedrich Ebert Stiftung, https://library.fes.de/pdf-files/id/19162.pdf. Dostęp 4.09.2022.
25. Kajta, Justyna, Janina Myrczik, Mateusz Karolak. 2023 (w druku). In the Name of “Endangered Nations” and “Unsovereign States”? Official Discourses of Radical Right Movement Parties and Social Movement Organisations in Poland and Germany. Nationalities Papers.
26. Kaźmierska, Kaja (red.). 2012. Metoda biograficzna w socjologii. Kraków: Nomos.
27. Korolczuk, Elżbieta, Agnieszka Graff. 2018. Gender as „Ebola from Brussels”: The Anticolonial Frame and the Rise of Illiberal Populism. Journal of Women in Culture and Society, 43, 4: 797–821.
28. Lawrence, Paul. 2007. Nacjonalizm. Historia i teoria. Przekład Paweł K. Frankowski. Warszawa: Książka i Wiedza.
29. Loukianov, Anastasia, Kate Burningham, Tom Jackson. 2020. Young people, good life narratives, and sustainable futures: the case of Instagram. Sustain Earth 3, 11. DOI:10.1186/s42055-020-00033-2.
30. Louzecky, David. 2022. Happiness and the Good Life. Think, 21, 60: 21–31. DOI: 10.1017/S1477175621000300.
31. Łucka, Daria. 2011. Marzenie o wspólnocie: restrospektywna fikcja czy wizja przyszłości? Komunitariańska koncepcja wspólnoty. Studia Socjologiczne, 4, 203: 27–45.
32. McKenzie, Jordan. 2016. Happiness vs Contentment? A Case for a Sociology of the Good Life. Journal for the Theory of Social Behaviour, 46, 3: 252–267.
33. Melito, Francesco. 2021. Defending the Traditional Polish Way of Life: The Role of Fantasies. Sprawy Narodowościowe: Seria nowa, 53, Article 2546. DOI: 10.11649/sn.2546.
34. Mudde, Cas. 1996. The War of Words Defining the Extreme Right Party Family. West Europe Politics, 19, 2: 225–248.
35. Pankowski, Rafał. 2010. The Populist Radical Right In Poland: The Patriots. London: Routledge.
36. Rosa, Hartmut. 2020. Przyspieszenie, wyobcowanie, rezonans. Przekład Jakub Duraj i Jacek Kołtan. Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności.
37. Rosa, Hartmut, Christoph Henning, eds. 2018. The Good Life Beyond Growth. New Perspectives. London, New York: Routledge.
38. Smith, Anthony. 2007. Nacjonalizm. Przekład Ewa Chomicka. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
39. Szacki, Jerzy. 1997. O narodzie i nacjonalizmie. Znak, 3: 4-31.
40. Szlendak, Tomasz. 2021. Czy rezonans zarezonuje? Hartmut Rosa o gorączce przyspieszenia trawiącej nowoczesność. Studia Socjologiczne 3, 242: 137–153. DOI: 10.24425/sts.2021.138478.
41. Schütze, Fritz. 2012. Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne. W. K. Kaźmierska, red. Metoda biograficzna w socjologii. Kraków: Nomos, 141–278.
42. Thomas, Ben, Kayleigh-Ann Clegg, Anne Catherine Holding, Richard Koestner. 2022. From the Good Life to Good Living: A Longitudinal Study Investigating the Relationship Between Good-Life Coherence and Motivation, Goal Progress and Subjective Well-Being. Journal of Happiness Studies 23: 1887–1900. DOI: 10.1007/s10902-021-00476-0.
43. Yuval-Davis, Nira. 1997. Gender and Nation. London: Sage.


Go to article

Authors and Affiliations

Justyna Kajta
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Nauk Społecznych, Uniwersytet SWPS
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Analiza autobiograficznych wywiadów narracyjnych z osobami urodzonymi po 1980 roku często pokazuje ich problematyczne uwikłania w gwałtownie przyrastające, rywalizujące i zmieniające się światy społeczne, z których duża część osadzona jest w mediach społecznościowych. Choć często obdzierają one z intymności i nakłaniają do eksponowania i pielęgnowania własnego ego, to jednocześnie proponują kuszące drogi rozwoju i wizje dobrego życia. Te, w rozumieniu wielu młodych osób, nie mogą zostać osiągnięte bez zaangażowania w proces terapeutyczny, który został zainfekowany neoliberalnym dyskursem i wtóruje mu w promowaniu samorealizacji, troski o siebie, odpowiedzialności czy byciu kreatywnym. Wydaje się, że podstawową trudnością dla współczesnego człowieka jest niemożność oddzielania tego, co rzeczywiście jest „dobrym życiem” od tego, co stanowi symulakry tegoż. Artykuł ten proponuje zastosowanie narzędzi i procedur wypracowanych w metodzie autobiograficznego wywiadu narracyjnego dla dokonania takiego rozróżnienia i pokazania paradoksów tkwiących w procesie terapii, która często „zawiesza” możliwość przepracowania dojmujących życiowych problemów.
Go to article

Bibliography

1. Baudrillard, Jean. 2005. Symulakry i symulacja. Przekład Sławomir Królak. Warszawa: Sic!
2. Baudrillard, Jean. 2006. Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Przekład Sławomir Królak. Warszawa: Sic!
3. Bauman, Zygmunt. 2000. Ponowoczesność jako źródło cierpień. Przekład Janusz Margański. Warszawa: Sic!
4. Bauman, Zygmunt. 2004. Kultura do spożycia na miejscu. Rozmowa z W. Bursztą, Kultura Popularna, 2: 7–18.
5. Bauman, Zygmunt. 2006. Płynna nowoczesność. Przekład Tomasz Kunz. Warszawa: Wydawnictwo Literackie.
6. Bauman, Zygmunt. 2012a. O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
7. Bauman, Zygmunt. 2012b. Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie. Przekład Janusz Margański. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
8. Beck, Ulrich, Elisabeth Beck-Gernsheim. 2013. Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej. Przekład Michał Sutowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
9. Blumer, Herbert. 1954. What is Wrong with Social Theory? American Sociological Review, 1: 3–10.
10. Bokszański, Zbigniew. 2008. Indywidualizm w późnej nowoczesności. Civitas Hominibus, 3: 53–68.
11. Bokszański, Zbigniew. 2016. Indywidualizm a zmiana społeczna. W: T. Nawrocki, W. Świątkiewicz, red. Ład społeczny i jego przedstawienia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 59–68.
12. Brubaker, Rogers. 2004. Ethnicity without Groups. Cambridge: Harvard University Press.
13. Brubaker, Rogers, Frederick Cooper. 2000. Beyond “identity”. Theory and Society, 29: 1–47.
14. Burszta, Wojciech J., Michał Rydlewski. 2020. Narcyzm – autentyczność – atopia. Cyfrowe twarze „nowego człowieka”. Przegląd Kulturoznawczy, 3: 174–194. DOI: 10.4467/20843860PK.20.022.12582.
15. Ciołkiewicz, Paweł. 2016. Brawo „ja”, czyli wszyscy jesteśmy narcyzami. Interdyscyplinarne Studia Społeczne, 1: 77–86.
16. Ciołkiewicz, Paweł. 2017. Współczesne oblicza rządomyślności. Mityczna podróż bohatera i troska o siebie we współczesnej „literaturze sukcesu”. Władza Sądzenia, 11, 1: 34–55.
17. Clarke, Adele. 1991. Social worlds/arenas theory. W: D. Maines, ed. Social organization and social structure. Essays in honour of Anselm Strauss. New York: Aldine de Gruyter, 119–158.
18. Cyrek, Barbara. 2018. Wrażliwość wobec psychologizacji życia i kultury ekshibicjonizmu. Kultura Współczesna, 4: 102-110. DOI: 10.26112/kw.2018.103.09.
19. Czyżewski, Marek. 2009. Między panoptyzmem a „rządomyślnością” – uwagi o kulturze naszych czasów. Kultura Współczesna, 2: 83–95.
20. Czyżewski, Marek. 2013a. Socjologia interpretatywna i metoda biograficzna: przemiana funkcji, antyesencjalistyczne wątpliwości oraz sprawa krytyki. Przegląd Socjologii Jakościowej, 9: 14–27.
21. Czyżewski, Marek. 2013b. W kręgu społecznej pedagogii. Societas/Communitas, 2: 43–73.
22. Dopierała, Renata. 2008. Internetowe manifestacje prywatności. Media, Kultura, Społeczeństwo, 1, 3: 105–127.
23. Dopierała, Renata. 2022. Dobrowolna prostota w optyce rezonasu Hartmuta Rosy. Przegląd Socjologiczny, 71, 1: 85–103. DOI: 10.26485/PS/2021/71.1/4.
24. Franczak, Karol, Magdalena Nowicka. 2013. Narracje emancypacyjne w mediach – od afirmacji do krytyki. Societas/Communitas, 2: 117–140.
25. Garfinkel, Harold. 2007. Studia z etnometodologii. Przekład Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
26. Gergen, Kenneth J. 2009. Nasycone „Ja”. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym. Przekład Mirosława Marody. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
27. Giddens, Anthony. 2001. Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Przekład Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
28. Giddens, Anthony. 2008. Konsekwencje nowoczesności. Przekład Ewa Klekot. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
29. Goffman, Erving. 2000. Człowiek w teatrze życia codziennego. Przekład Helena Datner-Śpiewak i Paweł Śpiewak. Warszawa: Wydawnictwo KR.
30. Golczyńska-Grondas, Agnieszka. 2014. Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Kraków: Nomos.
31. Granosik, Mariusz. 2020. Praca socjalna wobec pedagogizacji życia społecznego – ujęcie krytyczne. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia, 1: 11–26. DOI: 10.17951/j.2020.33.1.11-26.
32. Helling, Ingeborg. 1990. Metoda badań biograficznych. W: J. Włodarek, M. Ziółkowski, red. Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa–Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 13–37.
33. Jacyno, Małgorzata. 2007. Kultura indywidualizmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
34. Kaźmierska, Kaja, Katarzyna Waniek. 2020. Autobiograficzny wywiad narracyjny. Metoda – technika – analiza. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
35. Kaźmierska, Kaja, Katarzyna Waniek, eds. 2020. Telling the Great Change. The Process of the Systemic Transformation in Poland in Biographical Perspective. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
36. Kaźmierska, Kaja. 2008. Biografia i pamięć. Na przykładzie pokoleniowego doświadczenia ocalonych z zagłady. Kraków: Nomos.
37. Kaźmierska, Kaja. 2019. Winners and Losers of the Process of Transformation as an Etic Category versus Emic Biographical Perspective. Qualitative Sociology Review, 4: 238–266. DOI: 10.18778/1733-8077.15.4.11.
38. Krajewski, Marek. 2005. Kultury kultury popularnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
39. Lasch, Christopher. 2018. Kultura narcyzmu. Amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań. Przekład Grzegorz Ptaszek i Aleksander Skrzypek. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.
40. Levison, Paul. 2010. Nowe nowe media. Przekład Maria Zawadzka. Warszawa: Wydawnictwo WAM.
41. Mannheim, Karl. 1952. The Problem of Generations Essays on the Sociology of Knowledge. London: Routledge.
42. Marody, Mirosława. 2015. Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
43. McLuhan, Marshall. 1964. Understanding Media: The Extensions of Man. London: Routledge.
44. McNair, Brian. 2004. Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania. Przekład Ewa Klekot. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
45. Mead, Margaret. 2000. Kultura i tożsamość: studium dystansu międzypokoleniowego. Przekład Jacek Hołówka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
46. Miller Peter, Nikolas Rose. 2008. Governing the Present: Administering Economic, Social and Personal Life. Cambridge: Polity Press.
47. Mokrzan, Michał. 2019. Klasa, kapitał i coaching w dobie późnego kapitalizmu. Perswazja neoliberalnego urządzania. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
48. Olcoń-Kubicka, Marta. 2009. Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
49. Pariser, Eli. 2011. The Filter Bubble: What the Internet is Hiding from You. London: Penguin Books.
50. Piotrowski, Andrzej. 1998. Ład interakcji: studia z socjologii interpretatywnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
51. Piotrowski, Andrzej. 2006. Proces kształtowania tożsamości narodowej w dyskursie potocznym i publicznym. W: A. Miszalska, A. Piotrowski, red. Obrazy ładu i anomii. Konsekwencje i kierunki polskich przemian. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 243–256.
52. Postman, Neil. 2002. Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu. Przekład Lech Niedzielski. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
53. Przybylski, Błażej. 2019. Z myślą o przyszłości. Baumanowskie inspiracje dla pedagogiki i edukacji. Pedagogika Społeczna, 4: 75–93. DOI: 10.35464/1642-672X.PS.2019.4.05.
54. Rancew-Sikora, Dorota. 2012. W poszukiwaniu społecznej koncepcji depresji. Studia Socjologiczne, 3: 81–104.
55. Riemann, Gerhard, Fritz Schütze. 2012. Trajektoria jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych. W: K. Kaźmierska, red. Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Przekład Zbigniew Bokszański i Andrzej Piotrowski. Kraków: Nomos, 389–414.
56. Riemann, Gerhard. 1987. Das Fremdwerden der eigenen Biographie: narrative Interviews mit psychiatrischen Patienten. Münschen: Fink.
57. Riesman, David. 1971. Samotny tłum. Przekład Jan Strzelecki. Warszawa: PWN.
58. Ritzer, Georg. 2009. Magiczny świat konsumpcji. Przekład Ludwik Stawowy. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
59. Rokuszewska-Pawełek, Alicja. 1996. Miejsce biografii w socjologii interpretatywnej. Program socjologii biografistycznej Fritza Schützego. ASK: Społeczeństwo, Badania, Metody, 1: 37–54.
60. Rokuszewska-Pawełek, Alicja. 2002. Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
61. Rosa, Hartmut. 2020. Przyspieszenie, wyobcowanie, rezonans. Projekt krytycznej teorii późnonowoczesnej czasowości. Przekład Jakub Duraj i Jacek Kołtan. Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności.
62. Rose, Nikolas. 1988. Calculable minds and manageable individuals. History of the Human Sciences, 2: 179–200.
63. Rose, Nikolas. 1998. Inventing Our Selves. Psychology, Power, and Personhood. Cambridge: Cambridge University Press.
64. Schütz, Alfred. 1984. Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. W: E. Mokrzycki, red. Kryzys i schizma, tom 1. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 137–192.
65. Schütz, Alfred. 1985. Don Kichot i problem rzeczywistości. Literatura na świecie, 2: 246–268.
66. Schütz, Alfred. 2008a. Powracający do domu. W: tegoż. O wielości światów. Przekład Barbara Jabłońska. Kraków: Nomos, 203–212.
67. Schütz, Alfred. 2008b. Obcy. Esej z zakresu psychologii społecznej. W: tegoż. O wielości światów. Przekład Barbara Jabłońska. Kraków: Nomos, 213–224.
68. Schütze, Fritz. 1981. Prozeßstrukturen des Lebensablaufs. In: J. Matthes, A. Pfeifenberger, M. Stosberg, Hrsg. Biographie in handlungswissenschaftlicher Perspektive. Nürnberg Verlag der Nürnberger Forschungsvereinigung, 67–156.
69. Schütze, Fritz. 1983. Biographieforschung und narratives Interview. Neue Praxis. Kritische Zeitschrift für Sozialarbeit und Sozialpädagogik, 3: 283–293.
70. Schütze, Fritz. 1984. Kognitiven Figuren des autobiographischen Stegreiferzälens. In: M. Kohli, R. Günther, Hrsg. Biographie und Sozial Wirklichkeit. Neue Beiträge und Forschungsperspektiven. Stuttgart: Metzel, 78–117.
71. Schütze, Fritz. 2012a. Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne. W: K. Kaźmierska, red. Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Przekład Katarzyna Waniek. Kraków: Nomos, 141–278.
72. Schütze, Fritz. 2012b. Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej. W: K. Kaźmierska, red. Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Przekład Marek Czyżewski. Kraków: Nomos, 415–458.
73. Schütze, Fritz. 2012c. Koncepcja świata społecznego w symbolicznym interakcjonizmie oraz organizacja wiedzy we współczesnych złożonych społeczeństwach, W: K. Kaźmierska, red. Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Przekład Agnieszka Pawlak i Katarzyna Waniek. Kraków: Nomos, 489–514.
74. Schütze, Fritz. 2014. Autobiographical Accounts of War Experiences. An Outline for the Analysis of Topically Focused Autobiographical Texts – Using the Example of the “Robert Rasmus” Account in Studs Terkel’s Book, “The Good War”. Qualitative Sociology Review, 1: 224–283.
75. Sennett, Richard. 2006. Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie. Przekład Jan Dzierzgowski i Łukasz Mikołajewski. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
76. Sennett, Richard. 2009. Upadek człowieka publicznego. Przekład Hanna Jankowska. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
77. Shibutani, Tamotsu. 1955. Reference Groups as Perspectives. American Journal of Sociology, 6: 562–569.
78. Słowik, Dominika. 2022. Czy tańczyłam na Tiktoku? Znak, 10: 32–37.
79. Stachowiak, Jerzy. 2013. Pedagogizacja medialna i wzór „przedsiębiorcy samego siebie”, Societas/Communitas, 2: 141–161.
80. Stachowiak, Jerzy. 2020. Czynnik ludzki. O cywilizowaniu uprzedmiotowienia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.
81. Strauss, Anselm L. 1978. A Social World Perspective. Studies in Symbolic Interaction, 2: 119–128.
82. Strauss, Anselm L. 1982. Social Worlds and Legitimation Process. Studies in Symbolic Interaction, 4: 171–190.
83. Strauss, Anselm L., Shizuco Fagerhaugh, Barbara Suczek, Carolyn Wiener. 1985. Social Organization of Medical Work. Chicago: University of Chicago Press.
84. Strauss, William, Neil Howe. 1991. Generations: The history of American’s future, 1584-2069. New York: William Morrow and Company.
85. Sułkowski, Bogusław. 2011. „Społeczne ramy kultury” czterdzieści lat później. Pięć modeli komunikacji kulturowej. Kultura i Społeczeństwo, 2-3: 5–35.
86. Szlendak, Tomasz. 2013. Kultura nadmiaru w czasach niedomiaru. Kultura Współczesna, 1: 7–26.
87. Szlendak, Tomasz. 2021. Archipelag Mikrokultur. Więź, 1: 155–163.
88. Szpunar, Magdalena. 2016. Kultura cyfrowego narcyzmu. Kraków: Wydawnictwo AGH.
89. Szpunar, Magdalena. 2018. Koncepcja bańki filtrującej a hipernarcyzm nowych mediów. Zeszyty Prasoznawcze, 2: 193–194. DOI: 10.4467/22996362PZ.18.013.9108.
90. Tatarkiewicz, Władysław. 1965. O szczęściu. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
91. Taylor, Charles. 2002. Oblicza religii dzisiaj. Przekład Adam Lipszyc. Kraków: Znak.
92. Tokarska-Bakir, Joanna. 2002. Chiaromonte, czyli o samoograniczeniu. Res Publica Nowa, 160: 30–35.
93. Turner, Ralph H. 2006. Koncepcja siebie w interakcji społecznej, W: A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, red. Współczesne teorie socjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 272–284.
94. Twenge, Jean M. 2019. iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. I co to oznacza dla nas wszystkich. Przekład Olga Dziedzic. Warszawa: Smak Słowa.
95. Waniek, Katarzyna. 2016. Potencjały bezładu i cierpienia w biografiach młodych kobiet wchodzących w świat sztuki i medycyny. Przegląd Socjologii Jakościowej, 2: 114‒144.
96. Waniek, Katarzyna. 2019. Lekceważone potencjały i narosłe nieporozumienia: kilka uwag o metodzie autobiograficznego wywiadu narracyjnego Fritza Schützego. Przegląd Socjologii Jakościowej, 2: 132–163.
97. Waniek, Katarzyna. 2020. Ucieczka jako przyczyna mobilności Europejczyków. Socjolingwistycznie ugruntowana analiza procesów społecznych w relacjach autobiograficznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Netografia:
Oh!me https://ohme.pl/lifestyle/recepta-dobre-zycie-wcale-skomplikowana-10-sposobowaby-poczuc-sie-lepiej/
Prensky Marc. 2001. Digital Natives, Digital Immigrants. https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf


Go to article

Authors and Affiliations

Katarzyna Waniek
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Socjologii, Uniwersytet Łódzki
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

In his A Theory of Justice John Rawls presents a critique of utilitarianism. He focuses on utilitarianism in the version offered by John Stuart Mill, but Rawls’s analysis of Mill’s views is schematic and limited to Mill’s ethical theory. Rawls does not recognize the importance of perfectionistic themes in Mill’s theory, nor does he note the consequences of that issue for the problem of gender equality. Rawls discuses those themes in his Lectures on the History of Political Philosophy. If one is primarily guided by Rawls’s A Theory of Justice, however, the person will be unable to appreciate similarities between Rawls’s and Mill’s positions. When focusing on the Lectures it is possible to recognize these affinities that are only dimly insinuated in A Theory of Justice. In the later volume they are strong enough to support the claim that a more pronounced affinity may bind these two authors that are not obvious at the first glance. I proceed therefore (1) to expose some shortcomings in the presentation of Mill’s utilitarianism by Rawls; (2) go on to analyse Lectures on the History of Political Philosophy in order to present a more penetrating reading of Mill’s utilitarianism by including its perfectionistic content; and (3) finally on the basis of those claims I point to some practical consequences of Mill’s and Rawls’s views on gender equality.
Go to article

Bibliography

Barker Ch. (2015), JS Mill on Nineteenth Century Marriage and the Common Law, „Law, Culture, and Humanities” 15 (1), s. 1–21.
Bentham J. (1838), The Works of Jeremy Bentham, red. J. Bowring, London: Longman.
Donner W. (2005), John Stuart Mill’s Liberal Feminism, w: M.H. Morales (red.), Mill’s „The Subjection of Women”: Critical Essays, Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, s. 1–12.
Hurka T. (1993), Perfectionism, Oxford: Oxford University Press. Mill J.S. (1963–1991), Collected Works of John Stuart Mill, red. J. Robson, 33 tomy, Toronto: University of Toronto Press.
Mill J.S. (1995), O rządzie reprezentatywnym. Poddaństwo kobiet, przeł. G. Czernicki, M. Chyżyńska, Kraków: Znak.
Mill J.S. (2005), Utylitaryzm. O wolności, przeł. A. Kurlandzka, M. Ossowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rawls J. (2009), Teoria sprawiedliwości. Wydanie nowe, przeł. M. Panufik, J. Pasek, A. Romaniuk, S. Szymański, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rawls J. (2010), Wykłady z historii filozofii polityki, przeł. S. Szymański, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Tong R.P. (2002), Myśl feministyczna. Wprowadzenie, przeł. J. Mikos, B. Umińska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Go to article

Authors and Affiliations

Elżbieta Filipow
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Warszawski, Wydział Filozofii, ul. Krakowskie Przedmieście 3, 00‑927 Warszawa

This page uses 'cookies'. Learn more