Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 2
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The level of sales of a given good depends largely on the distribution network. An analysis of the distribution network allows companies to optimize business activity, which improves the efficiency and profitability of a company’s sales with an immediate effect on profit growth. The so-called spatial analysis is highly useful in this regard. The paper presents an analysis of the network of authorized dealers of the Polish Mining Group for the Opolskie Province. The analysis was done using GIS (SIP) tools. The purpose of the analysis was to present tools that could be used to verify an existing distribution network, to optimize it, or to create a new sales outlet. The prresented tools belong to GIS operations used to process data stored in Spatial Information System resources. These are so-called geoprocessing tools. The article contains several spatial analyses, which results in choosing the optimum location of the distribution point in terms of the defined criteria. The used tools include a spatial intersection and sum. Geocoding and the so-called cartodiagram were also used. The presented analysis can be performed for both the network of authorized retailers within a region, a city or an entire country. The presented tools provide the opportunity to specify the target consumers, areas where they are located and areas of potential consumer concentration. This allows the points of sale in areas with a high probability of finding new customers to be located, which enables the optimal location to be chosen, for example, in terms of access to roads, rail transport, locations of the right area and neighborhood. Spatial analysis tools will also enable the coal company to verify its already existing distribution network.

Go to article

Authors and Affiliations

Aurelia Rybak
Ewelina Włodarczyk
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Energia elektryczna jest produktem przeznaczonym na sprzedaż. Ma jednak specyficzne znaczenie, które skutkuje nadaniem jej przymiotu dobra publicznego. Przyczyną takiego stanu jest konieczność zagwarantowania ciągłości jej dostaw. Niezbędna jest nie tylko dla prawidłowego funkcjonowania gospodarstw domowych, lecz w szczególności konieczna dla zapewnienia bezpieczeństwa kraju. W obowiązującym systemie gospodarczym, posługując się terminem konstytucyjnym: społeczną gospodarką rynkową, to konkurencja, uważana jest za najlepszą metodę kształtowania rynku i występujących w jego ramach stosunków. Niewątpliwie nie we wszystkich podsektorach energetyki niewidzialna ręka rynku pozwala na realizację swoich celów i funkcji w sposób wystarczający. Zatem niezbędne staje się wprowadzenie odpowiednich, aktywnych mechanizmów regulacji stanowiących skuteczny substytut dla konkurencji. Regulatorowi – czyli prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki przypisano szereg zadań i kompetencji. Ma on obowiązek dbania o interes państwa w zakresie rozwoju przedsiębiorstw energetycznych. Równocześnie wykonuje on zadanie ochrony odbiorcy końcowego przed nakładaniem nieuzasadnionych opłat za dostarczaną energię. Jednakże regulator nie może być rzecznikiem wyselekcjonowanej grupy uczestników rynku. Jego funkcją jest zastępowanie mechanizmów konkurencji rynkowej przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi prawnych i ekonomicznych. Rolę regulatora należy określić, jako zamiennika rynku konkurencyjnego. Połączenie wskazanych powyżej zadań jest trudne, ale możliwe, przy zachowaniu niezależności regulatora oraz nadaniu i zagwarantowaniu mu uprawnień umożliwiających, m.in. kontrolę nad gospodarką finansową spółek jednoosobowych Skarbu Państwa lub podmiotów państwowych działających w branży dystrybucji energetycznej. Niniejszy tekst ma na celu przedstawienie zależności między rozmaitymi formami aktywności organów regulacyjnych a podmiotami uczestniczącymi w rynku energii, w szczególności spółek zajmujących się dystrybucją energii elektrycznej. Autorzy wskazują, czym jest sama regulacja oraz kto wprowadza normy wiążące strony. Ponadto podejmują staranie przedstawienia czytelnikowi w przystępny sposób zagadnienia przychodu regulowanego oraz uwypuklenia w nim roli regulacji jakościowej. Istotą artykułu jest wykazanie formy i stopnia oddziaływania Regulatora na wyniki finansowe OSD.
Go to article

Authors and Affiliations

Michał Andrzej Przybył
Rafał Śpiewak

This page uses 'cookies'. Learn more