The word ‘narrative’ is used unusually often in the social sciences. The basic aim of this article is to draw the attention of social researchers, particularly sociologists, to problems with narrative theory. Narratology constitutes an important source of inspiration for sociologists. There are many perspectives and analytical approaches to the theory of the narrative. In this article, it is viewed from the perspective of sociological thought inspired by phenomenology and hermeneutics. Narration should certainly not be perceived as synonymous with other notions, as it has its own history and meaning. The author points, however, to the possibility of a link, on sociological grounds, between narrative and life history (biography) as two different but mutually interacting ideas.
Edmund Husserl stwierdził: „F i l o z o f i a j a k o n a u k a, jako poważna, ścisła, a nawet apodyktycznie ścisła nauka – t e n s e n j u ż s i ę s k o ń c z y ł”. Potrzebę przeformułowania problemu uprawomocnienia nauk dostrzeżono wyraźnie w drugiej połowie XX wieku. Filozofia hermeneutyczna Hansa Georga Gadamera i archeologia wiedzy Michela Foucaulta to być może najambitniejsze rezultaty tych przeformułowań. Na czym polega podobieństwo miedzy Gadamerem a Foucaultem w sposobie widzenia tych kwestii? Jaki wspólny problem skrywa? Artykuł podejmuje obydwa zagadnienia.
Die Methodenvielfalt in der Liturgiewissenschaft
Zusammenfassung
Die Liturgiewissenschaft als eigene theologische Disziplin verwendet in ihrer wissenschaftlichen Forschung verschiedene Methoden. Außer bisher am öftesten gebrauchten historisch-genetischen und synthetisch-theologischen Methoden muss sie heutzutage auch die Methoden, die aus der pastoralen Dimension der Liturgie hervorgehen, verwenden. Daher müssen die Methoden benutzt werden, welche man in den Humanwissenschaften verwendet um die interdisziplinäre Forschung zu ermöglichen. Die besondere Bedeutung haben die hermeneutischen Methoden der Textkritik. Mann soll nach der Semantik, Syntaktik und Pragmatik der verschiedenen Elemente des Textes fragen. Die Liturgie als die Welt der Außenzeichen und Symbole muss auch mit der empirischen Methoden erforscht werden (Fragebogen, Interview und Beobachtung), wie man es in den Sozialwissenschaften tut. Die obengenanten Methoden werden abhängig vom Forschungsziel und Aufgabenkreis verwendet.
W artykule konfrontuję koncepcję osoby Petera Strawsona z koncepcją osoby Paula Ricoeura, traktując je jako reprezentatywne ilustracje podejścia semantyczno-ontologicznego i pragmatyczno-egzystencjalnego (lub hermeneutycznego) zarazem do problemu języka i do problemu bytu zwanego osobą. Zaznaczam różnice między tymi podejściami, ale wskazuję także na ich punkty wspólne. Zgodnie z przedstawioną interpretacją, Ricoeur w swojej próbie przezwyciężenia ograniczeń semantycznej teorii osoby rozwija i uwypukla wątki, które w sposób marginalny były obecne już w teorii Strawsona, a skądinąd docenia znaczenie tych, które w tej teorii były pierwszoplanowe, chociaż je relatywizuje. Stosunek Ricoeura do Strawsona pokazuje złożoną relację między tzw. filozofią kontynentalną i tzw. filozofią analityczną.