Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 13
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article is a review of the book Golden Book of Lviv Historiography in the 19th and 20th centuries edited by Jerzy Maternicki with assistance of Leonid Zaszkilniak.
Go to article

Authors and Affiliations

Krystyna Śreniowska
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Article presents a broad review of recently published work: Nation and History. Polish Historians from the Enlightenment to the Second World War.
Go to article

Authors and Affiliations

Rafał Stobiecki
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Referring to a book by A. Eriksen (Oslo 2007) the author discusses the development of the Norwegian historiography of the 17th–18th centuries and attempts to determine the role played by the so called “topographers”, who represented the antiquarian and/or erudite approach to historical writing.
Go to article

Authors and Affiliations

Krystyna Szelągowska
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article presents the academic activities and methodological approaches of Russian historians Mikhail Pokrovsky (1868–1932) and David Riazanov (1870–1938) who worked in a difficult political climate. They both had their own criteria of objectivity in history and held their own political views. They shared the reality of Bolshevism, although their concepts of interpreting his- tory clashed with Bolshevist ways of thinking. Bolshevism practices and beliefs required drastic adjustments in academic studies, in particular in the social sciences. The article focuses on the interactions between the governing party and Pokrovsky Riazanov.
Go to article

Authors and Affiliations

Jan Krzysztof Witczak
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This text describes the contemporary teoretical refelection on the place of ethics in historical discourse. It is focused on considering the effect of arguments of ethical tum in humanities on the debate concern with historical representations of Shoah.
Go to article

Authors and Affiliations

Jakub Muchowski
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Reflecting on the question of the contemporary condition of historical thinking, focusing on the case study of Poland, I consider the causes of the crisis of authority of the professional historian in the modern information society, in particular the lack of interaction between academic historiography and society. Against this backdrop, I propose a reflection on a possible modifica-tion of the understanding of the historian's profession for the sake of dialogue with the "ordin-ary" recipient of history.
Go to article

Bibliography

Bachtin, Michaił. Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. Natalia Modzelewska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1970.
Bauman, Zygmunt. Prawodawcy i tłumacze. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN, 1988.
Bloch, Marc. Pochwała historii, czyli o zawodzie historyka, przeł. Wanda Jedlicka, oprac. Witold Kula. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1960.
Bocheński, Józef Maria. Logika i filozofia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1993.
Brzezińska, Anna M. Spór o średniowiecze. Z rozważań nad tożsamością kulturową Europy. Jacques Le Goff, Jerzy Kłoczowski, Aron Guriewicz. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019.
Brzostek, Błażej. „Nachodźców zatopić! [PRAWICA PISZE HISTORIĘ DLA LUDU]”. Wolna Sobota. Magazyn Wyborczej. 23.01.2021. https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,26711230,nachodzcow‑zatopic‑prawica‑pisze‑historie‑dla‑ludu.html (dostęp: 26.05.2021).
Cambridge Advanced Learner's Dictionary & Thesaurus https://dictionary.cambridge.org/pl/dictionary/english/meal‑ticket (dostęp: 1.04.2021).
Chudoba, Ewa, Anna Smywińska‑Pohl. Córki Nawojki: filozofki na Uniwersytecie Jagiellońskim 1897–1967. Kraków: Libron, 2017.
„Dawno, dawno czemu – odc. 2 – Estera Flieger, Maria Poprzęcka, Jerzy Giebułtowski, Adam Sitarek, Iza Terela”. Reset Obywatelski. 13.03.2021. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=6nGFVe8zvLQ, (dostęp: 6.04.2021).
Domańska, Ewa. Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2006.
„Evelyn Glennie – perkusistka nadsłysząca”. Jazzarium. https://www.jazzarium.pl/przeczytaj/ artyku%C5%82y/evelyn‑glennie‑perkusistka‑nads%C5%82ysz%C4%85ca (dostęp: 6.04.2021).
Foucault, Michel. „Podmiot i władza”, przeł. Jacek Zychowicz. Lewą Nogą 10 (1998). http://www.ekologiasztuka.pl/articles.php?article_id=67 (dostęp: 6.04.2021).
Gieysztor, Aleksander, „Rec. Polska Piastów”. Twórczość 12 (1960): [zakres stron]. Glennie, Evelyn. „How to truly listen”. TED 2003. https://www.ted.com/talks/evelyn_glennie_-how_to_truly_listen (dostęp: 22.02.2021).
Glennie, Evelyn, „The hearing essay”. 2011. http://www.evelyn.co.uk/Evelyn_old/live/hear-ing_essay.htm (dostęp: 22.02.2021).
Grabski, Andzej F. Zarys historii historiografii polskiej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2000.
„Wręczono Nagrodę Historyczną im. Kazimierza Moczarskiego”. Dzieje.pl. 11.12.2017. https://dzieje.pl/kultura‑i‑sztuka/wreczono‑nagrode‑historyczna‑im‑kazimierza‑moczarskiego (dostęp: 6.04.2021).
Interact or Die!, red. Joke Brouwer, Arjen Mulder. Rotterdam: V2_Lab for the Unstable Media 2007. https://v2.nl/archive/articles/intro‑interact‑or‑die (dostęp: 10.04.2021).
Jasienica, Paweł. Rzeczpospolita Obojga Narodów. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1967.
Kolbuszewska, Jolanta. Kobiety w drodze na naukowy Olimp. Akademicki awans polskich historyczek (od schyłku XIX wieku po rok 1989). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020.
Kolbuszewska, Jolanta. „Spór o profesjonalizm – czyli kto był historykiem w XIX stuleciu?”. W Między wolnością a zniewoleniem, red. Barbara Klassa, Leonid Zaszkilniak, 151–165. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2021.
Kowalska‑Pietrzak, Anna. „Polska Piastów Pawła Jasienicy z perspektywy dawnej i współczesnej mediewistyki”. W „Wolno każdemu mieć własny pogląd na historię, pod warunkiem, że się nie udaje i nie podrabia nauki”, red. Rafał Stobiecki, 155–176. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram, 2019.
Lelewel, Joachim, „Jakim być ma historyk?”, Tygodnik Wileński 116,117 (1818): 338, 369.
Mintz, Steven. „Reimagining the Humanities for the 21st Century”., https://www.inside-highered.com/blogs/higher‑ed‑gamma/reimagining‑humanities‑21st‑century (dostęp: 6.04.2021).
Nowak, Andrzej, „Ankieta «Kwartalnika». Konteksty historyczne, formuła i pytania”. Kwar-talnik Historyczny r. XXVIII, nr 1 (2021): 5–15.
Nowak, Andrzej. O historii nie dla idiotów. Rozmowy i przypadki. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2019.
Nowak, Andrzej, Jan Pomorski, Maciej Janowski. „Jakiej historii Polacy dziś potrzebują?”. Ale Historia. 16.09.2019. https://wyborcza.pl/alehistoria/7,121681,25183712,jakiej‑historii-‑polacy‑dzis‑potrzebuja.html (dostęp: 26.05.2021).
Kodeks etyki Polskiego Towarzystwa Historycznego przyjęty przez Zarząd Główny PTH 26 marca 2021 roku. http://pth.net.pl/o‑nas/kodeks‑etyki (dostęp: 26.05.2021).
Ratajczak, Mikołaj. „Kryzys doświadczenia i autorytetu. Esej filozoficzno‑polityczny”. Teksty Drugie 4 (2020): 296–316.
Serejski, Marian H. Historycy o historii 1918–1939, t. 2. Warszawa: Państwowe Wdawnictwo Naukowe, 1966.
Serejski, Marian H. Historycy o historii. Od Adama Naruszewicza do Stanisława Kętrzyńskiego 1775–1918, t.1. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1963.
Sosa, Arturo SJ. „Generał jezuitów: to klerykalizm stworzył kryzys nadużyć w kościele”. Deon. https://deon.pl/magazyn/general‑jezuitow‑to‑klerykalizm‑stworzyl‑kryzys‑naduzyc,521073 (dostęp: 6.04.2021).
Stobiecka, Monika, Rafał Stobiecki. „W obronie autonomii historii w muzeum”. Teksty Drugie 4 (2020): 87–88.
Stobiecki, Rafał. „Historiografia na przełomie XX i XXI wieku. Krajobraz po bitwie”. http://www.pthlodz.uni.lodz.pl/teksty/historiografia.pdf (dostęp: 6.04.2021).
Stobiecki, Rafał. Historiografia PRL. Zamiast podręcznika. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020.
Stobiecki, Rafał. Historycy polscy wobec wyzwań XX wieku. Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje, 2014.
Tetlock, Philip, Dan Gardner. Superprognozowanie. Sztuka i nauka prognozowania, przeł. Maciej Markiewicz. Warszawa: CeDeWu, 2017.
Wiślicz, Tomasz, „Historiografia polska 1989–2009. Bardzo subiektywne podsumowanie”. Przegląd Humanistyczny 5/6 (2010): 37–48.
Wójcik, Artur. Fantazmat Wielkiej Lechii. Jak pseudonauka zawładnęła umysłami Polaków. Kraków: Wydawnictwo Napoleon V, 2019.
„Young Historians for a New Europe. Part 1”. Piotr Budzyński.19.06.2020. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ASmZ‑xwJxUs (dostęp: 10.04.2021).
„Young Historians for a New Europe. Part 2”. Piotr Budzyński.19.06.2020. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=O6HLgy_Cvt8&ab_channel=PiotrBudzy%C5%84ski (dostęp: 10.04.2021).
Zawojski, Piotr. Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2012.
Zientara, Benedykt, „Rec. Polska Piastów”. Mówią wieki 10 (1960): 37–42.
Zysiak, Agata, Punkty za pochodzenie. Powojenna modernizacja i uniwersytet w robotniczym mieście. Kraków: Nomos, 2016.
Go to article

Authors and Affiliations

Anna Brzezińska
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Łódzki
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The aim of this paper is to partially capture the state of theoretical debate amongst Polish historians on their own discipline in the second half of 20th century. To achieve this we analyse the content of the first twenty five volumes of journal Historyka published in the period when Celina Bobińska was its editor-in-chief (1967–1995). We assume that Historyka – the only journal dedicated to the theory of history and history of historiography – was situated in the centre of exchanges on academic historical practices. We do not treat its content as a reflection of contemporary studies in the theory of history, but as a dominant position in the self-understanding of the discipline competing with other utterances. The paper is a reconstruction of this offer, which is composed of the definitions of subjects of historical studies, descriptions of productive methods, hierarchy of masters of historical writings and their influential books.

Go to article

Authors and Affiliations

Jakub Muchowski
ORCID: ORCID
Rafał Swakoń
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article is a commentary to the Code of ethics by Polish Historical Society published in 2020.
Go to article

Bibliography

Bryndal, Rafał, Marcin Sendecki. „Trzymajmy się razem. Z Michałem Komarem, wiceprezesem ZAIKS‑u, o wartościach, złożonościach historii, perfidii oraz dawnych i nowych zarazach rozmawiają Rafał Bryndal i Marcin Sendecki”. ZAIKS. Wiadomości 28 (2020): 70–73.
Grabowski, Jan. „Słoń z IPN w jednym pokoju z historykami”. Wyborcza.pl. 8.10.2020. https://wyborcza.pl/alehistoria/7,162654,26379119,slon‑z‑ipn‑w‑jednym‑pokoju‑z‑historykami.html (dostęp: 01.03.2021).
Leder, Andrzej. Prześniona rewolucja. Ćwiczenie z logiki historycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2014. Leociak, Jacek. Wieczne strapienie. O kłamstwie, historii i Kościele. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2020.
Sądy przesądy – rozróby u Kuby, „Po co nam humanistyka?”. Grudzień 2020, TVP. Sowa, Jan. Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków: Universitas, 2011.
Zamorski, Krzysztof. „Kodeks etyczny dla historyków to nie list protestacyjny”. Wyborcza.pl. 23.10.2020. https://wyborcza.pl/alehistoria/7,162654,26427961,kodeks‑etyczny‑dla-historykow‑to‑nie‑list‑protestacyjny‑polemika.html (dostęp: 01.03.2021).
Go to article

Authors and Affiliations

Marcin Kula
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Warszawski (emeritus)
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article is a commentary on the Code of Ethics of the Polish Historical Association published in March 2021. In the first part of the article, we critically discuss the Code using the metaphor of a “besieged fortress” and the categories of hierarchy and truth. In our view, by taking a defensive position, reproducing hierarchical relations within the community of historians and in relation to the public, and by placing the category of truth at the centre of the principles of the discipline, the authors of the Code do not respond to the contemporary challenges facing history. In the second part, we postulate the rebuilding of the Code on the basis of the categories of dialogue, polyphony and democracy, and we propose a number of amendments to its content.
Go to article

Bibliography

American Historical Association. „Statement on Standards of Professional Conduct”. https://www.historians.org/jobs‑and‑professional‑development/statements‑standards‑and-guidelines‑of‑the‑discipline/statement‑on‑standards‑of‑professional‑conduct (ostatnia aktualizacja: 2019; dostęp: 29.04.2021).
Assmann, Aleida. Między historią a pamięcią. Antologia. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2014.
Europejski kodeks postępowania w zakresie rzetelności badawczej. Berlin 2020. https://allea.org/wp‑content/uploads/2020/09/Polish_European_Code_of_Conduct_for_Research_Integrity_2010.pdf (dostęp: 14.06.2021).
Historia w przestrzeni publicznej, red. Joanna Wojdon. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018.
Kodeks Narodowego Centrum Nauki dotyczący rzetelności badań naukowych i starania o fundusze na badania. Kraków 2016. https://www.ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/uchwaly-rady/2016/uchwala39_2016‑zal1.pdf (dostęp: 14.06.2021).
Marsh, Herbert W., John Hattie. „The Relation between Research Productivity and Teaching Effectiveness: Complementary, Antagonistic, or Independent Constructs?”. The Journal of Higher Education 73, 5 (2002): 603–641.
Nie‑miejscapamięci 1. Nekrotopografie, red. Roma Sendyka, Maria Kobielska, Jakub Muchowski, Aleksandra Szczepan. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, 2020.
Pomian, Krzysztof. O autonomii uniwersytetu. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020.
Schweizerische Gesellschaft für Geschichte. Ethik‑Kodex und Grundsätze zur Freiheit der wissenschaftlichen historischen Forschung und Lehre. 2004. www.sgg‑ssh.ch/sites/default/ files/files/SGG‑EthikKodex_Grundsaetze.pdf; www.sgg‑ssh.ch/sites/default/files/files/ethikkodex_grundsaetze_layout_f_erg_0.pdf (dostęp: 29.04.2021).
Topolski, Jerzy. Wprowadzenie do historii, wyd. 2. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2001.
Werner, Wiktor, Adrian Trzoss, Dawid Gralik. „Historia i YouTube. Narracja historyczna w dobie Web 2.0”. Nauka 3 (2020): 119–140.
Go to article

Authors and Affiliations

Anna Brzezińska
1
ORCID: ORCID
Tomasz Falkowski
2
ORCID: ORCID
Piotr Kowalewski Jahromi
3
ORCID: ORCID
Artur Kula
4 5
ORCID: ORCID
Aleksandra Kuligowska
4
ORCID: ORCID
Jakub Muchowski
6
ORCID: ORCID
Katarzyna Nowak
7
ORCID: ORCID
Marcin Stasiak
8
ORCID: ORCID
Agata Tatarenko
9
ORCID: ORCID
Tomasz Wiśniewski
10
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Łódzki
  2. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań
  3. Uniwersytet Śląski, Katowice
  4. Uniwersytet Warszawski
  5. EHESS, Paryż
  6. Uniwersytet Jagielloński, Kraków
  7. University of Manchester
  8. Uniwersytet Jagielloński
  9. Instytut Europy Środkowej, Lublin
  10. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The main topic of this paper focuses on the interdependencies between the 16th century historian’s craft and the legendary origo gentis. Two specific examples would be analysed: Marcin Kromer’s Sarmatian origine of the Poles and Nicolaus Petreius’s Cimbrian origine of the Danes. The general presentation of non‑political and non‑ideological presumptions for accepting the mythical past known from the medieval texts delivers the background on which it can be grasped, how Early Modern historians treated that tradition. The analysis of the working methods would be also preceeded by showing the variety of approaches observed in terms of the topic: when dealing with the ethogenetic theories, the historians decided to use polemical oration/treatise as the main form. Another form: the legendary history was applied for presenting the past “before” and “after” the process of shaping the nation/state. The scholarly methods used by both historians included both tradition and novelty: ethymological deductions, endorsment of the classical authorities (and obviously, the Bible), forgery, but at the same time impressive erudition and attempts to addopt some historical criticism.
Go to article

Authors and Affiliations

Krystyna Szelągowska
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet w Białymstoku
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This paper focuses on the development of critical methods and the growth of the erudite school in 18th-century Denmark-Norway. It shows how Hans Gram, Andreas Hojer and Jacob Langebek contributed to modernizing the study of history, turning it into a branch of science
Go to article

Authors and Affiliations

Krystyna Szelągowska
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article presents the issue of researching emotions in international history. It has been noticed that the development of the research on emotions within other sub‑disciplines of history, humanities, social sciences and neuroscience, provides an international historian with many outcomes enabling further research opportunities. At the same time, it was indicated that the tools traditionally used by historians (i.e., internal and external critique of the sources, and the intuitive approach) may be useful in conducting such research. A historian who decides to deal with the problem of emotions, is, however, forced to pay special attention to the context in which the people whose lives he examines functioned. Therefore, the research on emotions, also in the international context, requires greater awareness of the achievements of other academic disciplines from the historian. This task is difficult and perhaps demands from the historian that they be more sensitive and intuitive than in case of other studies. Nevertheless, by approaching the issue of emotions, international historians have a chance to obtain a more credible image of the past.
Go to article

Authors and Affiliations

Przemysław Piotr Damski
1
ORCID: ORCID

  1. Akademia Finansów i Biznesu Vistula
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The paper considers Timothy Snyder’s applied methodology of history. Snyder’s original field of interest as a professional historian was historical biography, but it did not take him long to put transnational history at the centre of his attention. The author posits that Snyder’s practice in this historiographic paradigm has laid the foundation for his greatest academic achievements, leading to him being recognized as one of the best historians working today.
Go to article

Authors and Affiliations

Jan Pomorski

This page uses 'cookies'. Learn more