Abstract
Z dniem 1 października 2016 roku zaczęły obowiązywać w Polsce przepisy ustawy z dnia
20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, która określa m.in. zasady przeprowadzania audytu
energetycznego przedsiębiorstwa – stanowiącego narzędzie ukierunkowane na poprawę efektywności
energetycznej.
Wprowadzenie przez krajowego ustawodawcę obowiązku przeprowadzenia audytu energetycznego
przedsiębiorstwa jest odpowiedzią na wymagania sformułowane w tym zakresie w postanowieniach
Dyrektywy 2012/27/UE, ustanawiającej wspólną strukturę ramową dla środków służących
wspieraniu efektywności energetycznej w Unii Europejskiej.
Ponieważ obowiązek poddania się audytom energetycznym przedsiębiorstwa został wprowadzony
do prawa krajowego stosunkowo niedawno – konieczności takiej nie przewidywały bowiem obowiązujące
do dnia 30 września 2016 roku przepisy ustawy dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności
energetycznej – w artykule dokonano wszechstronnej weryfikacji aktualnie obowiązujących przepisów
regulujących to zagadnienie.
W szczególności poddano analizie wymagania sformułowane w rozdziale 5 ustawy z dnia 20 maja
2016 r. o efektywności energetycznej, wskazując zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy zakres
obowiązku przeprowadzenia audytu energetycznego przedsiębiorstwa, a także akcentując elementy
zbieżne i podkreślając różnice względem rozwiązań określonych w tym obszarze przez prawodawcę
unijnego.
Eksponując sankcje za niedopełnienie wymagań określonych w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności
energetycznej, wskazano również na wprowadzone przez legislatora odstępstwa i rozwiązania
stanowiące alternatywę dla obowiązku przeprowadzenia audytu energetycznego przedsiębiorstwa.Analizując aspekty prawne, w artykule zawarto spostrzeżenia, które stanowią komentarz do wybranych
przepisów ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, a jednocześnie dają
odpowiedź na szereg pytań formułowanych w praktyce, przez przedsiębiorców.
Go to article