Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 2
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Artykuł poświęcony jest problemowi legitymizacji obecnych w dyskursie Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce wypowiedzi na temat gender i praw reprodukcyjnych z lat 2012–2017. Jego celem jest rekonstrukcja sposobów, w jakie przedstawiciele Kościoła uprawomocniają swoje stanowisko we wspomnianych polach dyskursywnych oraz odpowiedź na pytanie o rolę, jaką pełni wykorzystanie zróżnicowanych legitymizacji o charakterze religijnym i świeckim w kontekście obecności Kościoła w sferze publicznej. Prezentowane dane są wynikiem jakościowej analizy treści dokumentów Konferencji Episkopatu Polski oraz publicznych wypowiedzi polskich biskupów, takich jak: wywiady w mediach, kazania, wystąpienia konferencyjne. W warstwie teoretycznej i metodologicznej artykuł odwołuje się do założeń perspektywy społecznego tworzenia rzeczywistości (Berger i Luckmann), koncepcji dyskursywnego konstruowania legitymizacji (van Leeuwen) oraz założeń SKAD (the Sociology of Knowledge Approach to Discourse).

Go to article

Authors and Affiliations

Anna Szwed
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This article concerns the conditions for the institutionalization of open academic debate. The author focuses on the changes that have occurred over time in the seminar’s place in academic practice. She describes three types of seminars, from various eras in university history. In each case, the bases for the institutionalization of academic discussion were generally-held convictions as to what knowledge is and how it should be sought. Seminars legitimized academic debate. The examples provided—of the medieval university, Humboldt’s university, and the so-called entrepreneurial university—have various sources of legitimation: religion, the authority of scholarship, or the economic ‘usefulness’ of science (devoid of other authority). The author attempts to show that the sources of legitimation are reflected in the forms of the seminar’s institutionalization: the composition of the participants, the conversational rules (its public or closed character), and the transparency of academic knowledge.

Go to article

Authors and Affiliations

Dominika Michalak

This page uses 'cookies'. Learn more