Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 9
items per page: 25 50 75
Sort by:
Keywords muzyka
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

O tym, jak dawniej postrzegano muzykę dawną, co dziś uznaje się za odkrycie i jak na tożsamość człowieka wpływają dźwięki, mówi dr. hab. Paweł Gancarczyk, profesor Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk.

Go to article

Authors and Affiliations

Paweł Gancarczyk
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The Bulletin of the Polish Academy of Sciences: Technical Sciences (Bull.Pol. Ac.: Tech.) is published bimonthly by the Division IV Engineering Sciences of the Polish Academy of Sciences, since the beginning of the existence of the PAS in 1952. The journal is peer‐reviewed and is published both in printed and electronic form. It is established for the publication of original high quality papers from multidisciplinary Engineering sciences with the following topics preferred: Artificial and Computational Intelligence, Biomedical Engineering and Biotechnology, Civil Engineering, Control, Informatics and Robotics, Electronics, Telecommunication and Optoelectronics, Mechanical and Aeronautical Engineering, Thermodynamics, Material Science and Nanotechnology, Power Systems and Power Electronics.

Journal Metrics: JCR Impact Factor 2018: 1.361, 5 Year Impact Factor: 1.323, SCImago Journal Rank (SJR) 2017: 0.319, Source Normalized Impact per Paper (SNIP) 2017: 1.005, CiteScore 2017: 1.27, The Polish Ministry of Science and Higher Education 2017: 25 points.

Abbreviations/Acronym: Journal citation: Bull. Pol. Ac.: Tech., ISO: Bull. Pol. Acad. Sci.-Tech. Sci., JCR Abbrev: B POL ACAD SCI-TECH Acronym in the Editorial System: BPASTS.

Go to article

Authors and Affiliations

Michał Maurycy Mazurkiewicz
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Celem artykułu jest pokazanie zmian użycia metafor „czerwony autobus” i „autobus” w polskiej kulturze popularnej na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Znaczenie badania leży w powiązaniu ich ze sposobem przedstawiania społeczeństwa polskiego oraz zbiorowym doświadczaniem i wytwarzaniem emocji. Autorzy zastosowali koncepcje teoretyczne i narzędzia analizy dyskursu. Jako materiał badawczy wykorzystali zbiór 20 polskich utworów muzycznych z lat 1952–2014, w których metafora „autobus” pełniła ważną rolę, wykorzystując ją jako domenę źródłową dla obrazowania stanu zbiorowości. W rezultacie syntetycznego zestawienia treści metafory i zbadania jej umieszczenia w tekście oraz bardziej szczegółowej analizy kontekstowej wybranych utworów autorzy wykazali tendencję do ukazywania społeczeństwa jako wspólnoty ludzi obcych, ale jednocześnie bliskich ze względu na podzielanie pozycji relatywnego wykluczenia, braku zbiorowego celu i indywidualnego wpływu, a także doświadczanie różnych emocji negatywnych.

Go to article

Authors and Affiliations

Dorota Rancew-Sikora
ORCID: ORCID
Adam Konopka
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This article examines some aspects of a broader theme indicated in the title with respect to the diptych Tyrtaeus: A Tragedy and Behind the Scenes: A Fantastic Tale. While the present analysis is based on the fi ndings of earlier critics, it develops various parallels suggested by the use of musical motifs in Norwid’s twin dramas. Those associations act as an aid to a better understanding of the differences between the attitudes and ideas presented in the plays. Moreover, by indirectly marking the contrasts of truth and falsehood, they hold the key to the moral interpretation of the plays. The overall pattern of the musical references and associations in Tyrtaeus and Behind the Scenes appears to refl ect Norwid’s organic philosophy and his idea of creative originality. Finally, the purported pushing of Tyrtaeus off a cliff, an episode symbolizing the rejection of the right path, is analyzed along two similar poetic images of Norwid’s, Aesop’s fall into an abyss (On Freedom of Speech) and the hurling of Chopin’s piano out of the window (‘Chopin’s Piano’).
Go to article

Authors and Affiliations

Bartłomiej Łuczak
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The Gdańsk publishers of printed music included both large, energetically operating companies, and small firms we know of only from single publications. The majority of them are booksellers who, just like in the 17th and 18th centuries, financed – and sometimes also copied in their own printing establishments – the items they were selling. Additionally, they not only extended the range of goods in their bookshops to include stationery, works of art and instruments, including grand pianos, but also offered a broad range of services, such as the lending of books and printed music, and even organising concerts. During the period in question, the range of publications covered school and church songbooks (mostly Protestant), but also compositions designed to entertain, with the dominating role of the grand piano as a solo and accompanying instrument. What marked out Gdańsk at the end of the 19th century/ beginning of the 20th century, was its published works for male choirs, addressed to the city’s numerous singing associations.
Go to article

Bibliography

Kartoteka drukarzy gdańskich XIX i XX wieku, Polska Akademia Nauk Biblioteka Gdańska.

Babnis M., C.A. Reichel’s „Musikalisches Wochenblatt” – a source to the repertoire played in Gdańsk salons in the second decade of the 19th century, [w:] Musica Baltica. Danzig und die Musikkultur Europas = Gdańsk and European Musical Culture, Gdańsk 2000, s. 388–419 (Prace specjalne nr 57 Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku).
Babnis M., Czasopisma kulturalne wydawane w Gdańsku do połowy XIX wieku, „Libri Gedanenses” t 19/20 (2001/2002) [2003], s. 60–85.
Babnis M., Drukarstwo gdańskie w czasach zaboru pruskiego (1793–1919), „Libri Gedanenses” t. 15/16 (1997–1998) [1998], s. 89–118.
Babnis M., Życie kulturalne w Gdańsku w czasach zaboru pruskiego (1793–1919). Teatr i muzyka, „Gdański Rocznik Kulturalny”, t. 15 (1994), s. 22–41.
Encyklopedia Muzyczna PWM, red. E. Dziębowska, Kraków 1987. Loew P.O., Lexikon Danziger Komponisten (Mitte 19. bis Mitte 20. Jahrhundert). Ein Beitrag zur Geschichte der lokalen Musikkultur, [w:] Musikalische Beziehungen zwischen Mitteldeutschland und Danzig im 18. Jahrhundert, hg. D. Popinigis, K.-P. Koch, Sinzig 2002 (=IME 1/9).
Michalak J.M., Od Förstera do Frühlinga. Przyczynki do dziejów życia muzycznego i teatralnego dawnego Gdańska, Gdańsk 2009 (Kultura Muzyczna Północnych Ziem Polski nr 12).
Zakrzewska-Nikiporczyk B., Życie muzyczne Pomorza w latach 1815–1920, Gdańsk 1982 (Kultura Muzyczna Północnych Ziem Polski nr 2).

„Hofmeister Monatsberichte”, https://hofmeister.rhul.ac.uk/2008/index.html
Allgemeiner Wohnungs-Anzeiger von Danzig und dessen Vorstädte (1849), https://digitale-bibliothekmv.de/viewer/image/PPN823208621_1849/1/
Eduard Sobolewski, https://en.wikipedia.org/wiki/Eduard_Sobolewski
Elektroniczna Baza Bibliografii Estreichera (EBBE), https://www.estreicher.uj.edu.pl
Gliński M., Księgarstwo, https://www.gedanopedia.pl/gdansk/?title=KSI%C4%98GARSTWO
Hermann Buchholz, https://opac.rism.info/metaopac/singleHit.do?methodToCall=showHit&cur- Pos=3&identifier=251_SOLR_SERVER_1652492539RISM
Karlsruher Virtueller Katalog, https://kvk.bibliothek.kit.edu/
Katalog der Deutschen Nationalbibliothek: A.G. Harpf, https://portal.dnb.de/opac/simpleSearch?query=A.+G.+Harpf
Michalak J.M., Carl Anton Reichel, https://www.gedanopedia.pl/gdansk/?title=REICHEL_CARL_ ANTON
Michalak J.M., Ludwig Traugott Granzin, https://www.gedanopedia.pl/gdansk/?title=GRANZIN_ LUDWIG_TRAUGOTT
Paluchowski P., Drukarstwo i drukarnie, https://www.gedanopedia.pl/gdansk/?title=DRUKARSTWO_ I_DRUKARNIE
Reinhold Bergell, https://de.wikipedia.org/wiki/Reinhold_Bergell
Vogel B., Instrumenty muzyczne – budownictwo, Tabela: Budowniczowie instrumentów muzycznych, https://www.gedanopedia.pl/gdansk/?title=INSTRUMENTY_MUZYCZNE_%E2%80%93_ BUDOWNICTWO
Go to article

Authors and Affiliations

Agnieszka Kubiak
1
ORCID: ORCID

  1. Dział Zbiorów Specjalnych, PAN Biblioteka Gdańska, ul. Wałowa 15, 80-858 Gdańsk
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The author reflects on the issues raised in R. Ingarden’s article The Work of Music and the Problem of Its Identity. He considers them and presents them in a new light. This author believes that the musical works exist as special relations between special objects. At the same time, he refuses to consider musical creativity a product of human consciousness. In his opinion, consciousness only accepts or rejects musical phrases that present themselves as a product of unconscious brain activity.
Go to article

Authors and Affiliations

Jędrzej Stanisławek
1
ORCID: ORCID

  1. (em.) Politechnika Warszawska, Wydział Administracji i Nauk Społecznych, Pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

W tekście wskazuję na etyczny kontekst twórczości Ryszarda Wagnera. W skrócie sygnalizuję kwestię relacji wartości estetycznych i etycznych. Zaznaczam społeczne zaangażowanie pism teoretycznych Wagnera, skupiając się na emancypacyjnym charakterze egalitarnych i rewolucyjnych tez. W kolejnym wątku opisuję wpływ myśli Schopenhauera na autora Sztuki i rewolucji. Szczególnie skupiam się na wątku miłości, wyrzeczenia, poświęcenia i zanegowania woli. W ostatniej części odnoszę się do wagnerowskiego antysemityzmu i tzw. pism regeneracyjnych.

Go to article

Authors and Affiliations

Adrian Stelmaszyk
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Looking at something is considered a fundamental act of awareness. What constitutes its embodied manifestation – the gaze – can be realized as a specific axiological variant of the value of evil. The article is devoted to this particular, closed-in-the‑gaze manifestation of the value of evil in the literary work. The point of reference is identified in two famous epic works: Doctor Faustus by Thomas Mann (1947) and The Kindly Ones by Jonathan Littell (2006). The evil gaze identifies the main characters of either novel, Adrian Leverkühn and Maximilian Aue. Whether the artistic structuring of the evil gaze is presented in the novels with the same means, or perhaps with the use of different tools of literary transmission of axiological content, is the issue lying at the center of considerations. In fact, it is not the only issue, as it is part of a broader reflection on the so-called restraining of values in a literary work in general. (Translated from Polish by Katarzyna Rogalska‑Chodecka)
Go to article

Authors and Affiliations

Beata Garlej
1

  1. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Instytut Literaturoznawstwa, ul. Dewajtis 5, 01-815 Warszawa
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Jesuits arrived in the land of the New Kingdom of Grande (Colombia) at the beginning of the 17th century. They founded colleges in all most important towns and began the mis-sionary service among Indians, according to the scheme of so-called ‘doctrinas’, i.e. villages inhabited by autochthons. During the years 1605-1660 they worked in a few doctrines on Altiplano in the surroundings of Bogota and Tunja and on eastern slopes of the Andes. Their service was usually very effective and carried out according to the established methodology of the missionary work. They were appealing to the following rules: systematic and regular religious education, knowledge of the local languages by missionaries, development of the educational system including study of the singing and the music, practising solemn liturgy based on solid and well equipped churches. The past experience of the work in ‘doctrinas’ was used in the second half of the 17th century during the establishment of Jesuits’ reductions in Casanare, Meta and Orinoko.

Go to article

Authors and Affiliations

O. Tomasz Szyszka SVD

This page uses 'cookies'. Learn more