Search results

Filters

  • Journals
  • Authors
  • Keywords
  • Date
  • Type

Search results

Number of results: 5
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article, drawing on the tradition of Frankfurt School, brings to the focus a great paradox of the Enlightenment – a hidden affinity of rationality and mythology. Noticing the phenomenon of great enthusiasm, underlying the message of the Enlightenment, it tries to pin down the starting point of a new scientistic eschatology – bringing to life a mirage of unending prosperity and unlimited profusion, following the advances of science. The idea of accumulation of knowledge is approached as a pivot of a new mythology. At the same time, putting light on the notion of “cognition industry”, the article offers critical insights tracing an inevitable erosion of high-minded dreams and expectations. Cognition industry is studied as a machinery turning up-side down the hopes of the Enlightenment – protecting the interests of instrumental rationality, and replacing the ideal of getting at the truth with the mechanism putting in motion the “production” of truth, operating in a domain of narrowly calibrated utility.
Go to article

Bibliography

Adorno T., Minima moralia. Refleksje z poharatanego życia, przeł. M. Łukaszewicz, Kraków 2009.
Bacon F., Novum Organum, przeł. J. Wikarjak, Warszawa 1955.
Arendt H., Kondycja ludzka, przeł. A. Łagodzka, Warszawa 2000.
Benjamin W., Twórca jako wytwórca, wyb. H. Orłowski, przeł. H. Orłowski i J. Sikorski, Poznań 1975.
Bernstein R., The Pragmatic Turn, Polity Press, Cambridge, 2010.
Blumenberg H., Praca nad mitem, przeł. K. Najdek i inni, Warszawa 2009.
Brunkhorst H., Critical Theory and the analysis of contemporary mass society, [w]: The Cambridge Companion to Critical Theory, red. F. Rush, Cambridge University Press, 2004.
Cassirer E., Logika nauk o kulturze, przeł., P. Parszutowicz, J.K. Kęty 2011.
Cassirer E., Jezyk i mit. Przyczynek do zagadnienia imion bogów, przeł. P. Parszutowicz, Kęty 2021.
Comte A., Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej, przeł. J.K., Kęty 2001.
Condorcet A., Szkic obrazu postępu ducha ludzkiego poprzez dzieje, przeł. E. Hartleb, Warszawa 1957.
Derrida J., Fichus. Wykład frankfurcki, przeł. P. Sadzik, Kraków 2021.
Foucault M., Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, przeł. T. Komendant, t. 1–2, Gdańsk 2000.
Foucault M., Porządek dyskursu, przeł. M. Kozłowski, Gdańsk 2002.
Freyenhagen F., Critical Theory Philosophy, [w:] The Cambridge Companion to Philosophical Methodology. Gadamer H-G., Prawda i metoda, przeł. B. Baran, Warszawa 2013.
Habermas J., Technika i nauka jako „ideologia”, przeł. M. Łukaszewicz, [w:] Czy kryzys socjologii?, opr. J. Szacki, Warszawa 1977.
Hadot P., Ćwiczenia duchowe i filozofia starożytna, przeł. P. Domański i W. Klenczon, Warszawa 2019.
Heidegger M., Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane, Warszawa 1977.
Horkheimer M., Adorno T., Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, przeł. M. Łukaszewicz, Warszawa 2010.
Horkheimer M., Krytyka instrumentalnego rozumu, przeł. H. Walentowicz, Warszawa 2007.
Husserl E., Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna. Wprowadzenie do filozofii fenomenologicznej, przeł. S. Walczewska, Kraków 2017.
Kierkegaard S., O pojęciu ironii z nieustającym odniesieniem do Sokratesa, przeł. A. Djakowska, Warszawa 1999.
Jaeger W., Paideia, przeł. M. Plezia i H. Bednarek, Warszawa 2001.
James W., Pragmatyzm. Nowe imię paru starych stylów myślenia, przeł. M. Szczubiałka, Warszawa 1998.
Kołakowski L., Horror metaphysicus, przeł. M. Panufnik, Kraków 2012.
Komendant T., Władze dyskursu, Warszawa 1994.
Kornbilth H., A naturalistic methodology, [w:] The Cambridge Companion to Philosophical Methodology.
Krois J., Cassirer: Symbolic Forms and History, Yale University Press, 1987.
Krokiewicz A., Sokrates. Dzieła, t. 3, Warszawa 2000.
Kuhn T., Struktura rewolucji naukowych, przeł. H. Ostromęcka, Warszawa 2009.
Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, przeł. P. Krzeszowski, Warszawa 2020.
Leśniak K., Franciszek Bacon, Warszawa 1961. Nagel T., The View from Nowhere, Oxford University Press, 1986.
Nietzsche F., Wiedza radosna, przeł. M. Łukaszewicz, Gdańsk 2008.
Putnam H., Pragmatism and Realism, [w:] The Revival of Pragmatism. New Essays on Social Thought, Law, and Culture, red. M. Dickstein, Duke University Press, 1998, s. 37–53.
Putnam H., Pragmatyzm. Pytania otwarte, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1999.
Putnam H., Wiele twarzy realizmu i inne eseje, przeł. A. Grobler, Warszawa 2013.
Quine W., Słowo i przedmiot, przeł. C. Cieśliński, Warszawa 1999.
Readings B., Uniwersytet w ruinie, przeł. S. Stecko, Warszawa 2017.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1, przeł. E. Zieliński, Lublin 2005.
Roberts J., The dialectic of enlightenment, [w:] The Cambridge Companion to Critical Theory, red. F. Rush, Cambridge University Press 2004.
Rorty R., Essays on Heidegger and Others. Philosophical Papers. t. 2, Cambridge University Press 1991.
Rorty R., Filozofia a zwierciadło natury, przeł. M. Szczubiałka, Warszawa 1994.
Rush F., Conceptual foundations of Early Critical Theory, [w:] The Cambridge Companion to Critical Theory.
Skarga B., Kwintet metafizyczny, Kraków, 2005.
Skidelsky E., Ernst Cassirer. The Last Philosopher of Culture, Princeton University Press 2008.
Schopenhauer A., Świat jako wola i przedstawienie, przeł. J. Garewicz, Warszawa, 2012, t. 1.
Siemek M.J., Wykłady z filozofii nowoczesności, Warszawa 2012.
Sloterdijk P., Co się zdarzyło w XX wieku?, przeł. B. Baran, Warszawa 2021.
The Cambridge Companion to Philosophical Methodology, red. G. D’Oro i S. Overgaard, Cambridge University Press 2017.
Taylor Ch., The Language Animal. The Full Shape of the Human Linguistic Capacity, Harvard University Press, 2016.
Whitehead A.N., Przygody idei, przeł. M. Piwowarczyk, Warszawa 2020.
Wittgenstein L., Dociekania filozoficzne, przeł. B. Wolniewicz, Warszawa 2008.
Go to article

Authors and Affiliations

Stanisław Filipowicz
1 2
ORCID: ORCID

  1. członek rzeczywisty PAN
  2. Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The author refers to Roland Barthes’s early concept of mythology in analyzing the films of Jerzy Kawalerowicz, one of the most outstanding Polish directors of the twentieth century. He interprets three of Kawalerowicz’s films, Pociąg [Night Train], Matka Joanna od Aniołów [Mother Joan of the Angels] and Faraon [Pharoah], which are read in the mythological register and in the political context. First the statements of the director in regard to each film are presented, then the judgments of film critics are provided, and finally the author gives his own interpretation. Night Train is shown as a film addressing the wrongs of the Stalinist era, and the problem of a totalitarian state. Mother Joanne of the Angels questions the sense of ideology in a totalitarian world, and is partially the director’s search for political identity, while Pharoah is a look at the post-October reformers and the reasons for their failure. Pharoah also provides a new vision of the state.

Go to article

Authors and Affiliations

Mateusz Nieć
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Vusamazulu Credo Mutwa (1921–2020) was one the most famous and controversial sangomas – sages, clairvoyants, healers and diviners – in South Africa. He was also the first sangoma who published books revealing sangomas’ esoteric calling, vocation and cooperation with spirits. He wrote extensively about Zulu mythology. A part of his version of mythology is the ‘history’ of the Bantu languages speaking peoples, their divine origins and the conquest of the lands in the South of Africa. Mutwa also wrote about relationships between Zulus and other ethnic groups, focusing on their mythological beginnings. The aim of this article is to analyse Mutwa’s myths and stories about the history of Bantu languages speaking peoples, relationships between Zulus and other peoples, and place it all within historical facts and religious beliefs known to academics. The article is part of the project ‘Esoteric landscape of Southern Africa’ financed by the Polish National Science Centre (Narodowe Centrum Nauki), Poland, project no. 2017/25/N/HS1/02500.
Go to article

Authors and Affiliations

Agnieszka Podolecka
1
ORCID: ORCID

  1. University of South Africa, University of Warsaw, Poland
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Maciej Rak's book is a very reliable and well‑structured study, based on unknown manuscripts by Jan Karłowicz, found in 2017 in the Scientific Archive of the Polish Academy of Sciences (AN PAN) and the Archive of the Polish Academy of Learning (PAU) in Kraków. An in‑depth analysis of Karłowicz's archives, i.e. the files of Lexicon of Polish Dialects [ Słownik gwar polskich], Lexicon of Polish Mythology [ Słownik mitologii polskiej] and the Little Lexicon of Lithuanian Mythology [ Słowniczek mitologii litewskiej], carried out on the broad comparative background, allows us to take a broader look at the scholar's achievements in the field of Polish dialectology as well as at his pioneering role in developing the concept of an ethnolinguistic lexicon. The reviewed study shows Karłowicz as a researcher who perfectly understands the linguistic and cultural realities of the former Grand Duchy of Lithuania and Lithuanian aspirations to construct their own identity, separate from the Polish one.
The monograph Jan Karłowicz in the Light of Archival Materials restores this nineteenth‑century researcher with broad humanistic horizons to his proper place and rank in the history of science, not only in linguistics. It provides accurate arguments for re‑evaluating a very critical review of the Lexicon of Polish Dialects, published by Kazimierz Nitsch in 1911. For a long time, this criticism had had a very negative impact on the general assessment of Karłowicz's output by other linguists. All the more, we need to appreciate Maciej Rak's insightful attempt of breaking the aforementioned negative opinion and providing new interpretation of Karłowicz's unpublished works, that can be seen as a valuable heritage of the culture created during the period of Partitions of Poland.
Go to article

Bibliography

Dźwigoł R., 2004, Polskie ludowe słownictwo mitologiczne. Kraków.
Karaś H., 2011, Polska leksykografia gwarowa, Warszawa.
Karaś H., 2014, Z dziejów „Słownika wyrazów obcego a mniej jasnego pochodzenia…” Jana Karłowicza. Rękopis a druk, „Prace Filologiczne”, t. 65, s. 187–204.
Kempiński A. M., 1993, Słownik mitologii ludów europejskich, Poznań.
Koniusz E., 2001, Polszczyzna z historycznej Litwy w „Słowniku gwar polskich” Jana Karłowicza, Kielce.
Mastianica‑Stankevič O., 2020, Mečislovas Davainis‑Silvestraitis i jo Dienoraštis, [w:] Davainis‑Silvestraitis M., Dienoraštis 1904–1912, parengė O. Mastianica-‑Stankevič, J. Venckienė, Vilnius, s. 11–82.
Mikulėnienė D., 2018, Lietuvių tarmėtyra: genezė, raida ir paradigminiai lūžiai. I dalis: Ikitarmėtyrinis laikotarpis. Lietuvių tarmėtyros pradžia: tarmių skyrimas, tyrimų perspektyvų užuomazgos ir jų tipai, Vilnius.
Nitsch K., 1911/1958, [rec.] Recenzja „Słownika gwar polskich” J. Karłowicza, „Rocznik Slawistyczny”, rocz. 4 (1911), s. 199–243. [Przedruk w: K. Nitsch, Wybór pism polonistycznych, t. 4: Pisma dialektologiczne, Wrocław; Kraków 1958, s. 195–225].
Okoniowa J., 2003, Jan Karłowicz. W setną rocznicę śmierci, „Język Polski”, rocz. 83, z. 4–5, s. 246–250.
Okoniowa J., 2012, Jan Karłowicz – uczony okresu przełomu, „LingVaria”, rocz. 7, nr 1 (13), s. 141–150.
Okoniowa J., 2013, „Słownik gwar polskich” Jana Karłowicza. Dziedzictwo. Inspiracje. Wyzwania, „Prace Filologiczne”, t. 64, część 1, s. 245–258.
OSN = Ottův slovník naučný. Illustrovaná encyklopaedie obecných vědomostí, red. F.J. Studnička, t. 1–28, Praha 1888–1909.
Rak M., 2020, Krakowskie listy Jana Baudouina de Courtenay do Jana Karłowicza z 1894 r., „LingVaria”, rocz. 15, nr 2 (30), s. 221–244. [Wersja online: https://doi.org/10.12797/LV.15.2020.30.17; dostęp: 4.08.2021].
Rak M., 2021, Jan Karłowicz w świetle materiałów archiwalnych. Dialektologia, etno-lingwistyka i lituanistyka, Kraków. – (Biblioteka „LingVariów”; 30). [Wersja online: https://books.akademicka.pl/publishing/catalog/book/201; dostęp: 4.08.2021].
Rutkovska K, 2013, Lietuvių tautosakos rinkėjų Jano Karlovičiaus ir Mečislovo Davainio‑Silvestraičio bendradarbiavimas: metodologijos raida, etnolingvistikos apraiškos, „Archivum Lithuanicum”, 15, s. 349–376.
Sakalauskienė V., Sawaniewska‑Mochowa Z., 2017, Dvikalbiai žodynai kaip kultūros tekstai (XIX a. kun. Antano Juškos žodynų pagrindu), „Acta Linguistica Lithuanica”, t. 76, s. 89–104, [online: http://journals.lki.lt/actalinguisticalithuanica/article/view/860/951; dostęp: 2.08.2021].
Sawaniewska‑Mochowa Z., 1990, Poradnik Jana Karłowicza jako źródło poznania potocznej polszczyzny północnokresowej. Słownictwo, Warszawa. – (Polono‑Slavica Varsoviensia ; 5).
Sawaniewska‑Mochowa Z., 2007, „Teksty szlachty żmujdzkiej” jako źródło do badań nad polszczyzną kresową, [w:] Z przeszłości i teraźniejszości języka polskiego. Księga pamiątkowa dedykowana Teresie Friedelównie, red. J. Kamper‑Warejko, J. Kulwicka-Kamińska, K. Nowakowska, Toruń, s. 181–199.
Sawaniewska‑Mochowa Z., 2013, Dziewiętnastowieczne słowniki przekładowe z Litwy jako źródła do badania polszczyzny regionalnej, „Prace Filologiczne”, t. 64, część 1, s. 331–342.
SD = Slavyanskiye drevnosti. Etnolingvisticheskiy slovar’, red. N.I. Tolstoy, t. 1: A (Avgust) – G (Gus’), 1995; t. 2: D (Davat’) – K (Kroški), 1999; t. 3: K (Krug) – P (Perepelka), 2004; t. 4: P (Pereprava cherez vodu) – S (Sito), 2009; t. 5: S (Skazka) – Ya (Yashcherica), 2012, Moskva.
SGP = Karłowicz J., Słownik gwar polskich, t. 1–6 (t. 4–6 do druku przygotował J. Łoś), Kraków 1900–1911.
SM = Slavyanskaya mifologiya. Enciklopedicheskiy slovar’, red. S.M. Tolstaya, 2 izd., Moskva 2002.
SML = Karłowicz J., Słowniczek mitologii litewskiej (Archiwum Nauki PAN i PAU w Krakowie, sygn. PAU W I–191a).
SMP = Karłowicz J., Słownik mitologii polskiej (Archiwum Nauki PAN i PAU w Krakowie, sygn. PAU W I–191a).
SSiSL = Słownik stereotypów i symboli ludowych, red. i koncepcja całości J. Bartmiński, zast. red. S. Niebrzegowska‑Bartmińska, t. 1: Kosmos, z. 1: Niebo, światła niebieskie, ogień, kamienie, 1996; z. 2: Ziemia, woda, podziemie, 1999; z. 3: Meteorologia, 2012; z. 4: Świat, światło, metale, 2012; t. 2: Rośliny, z. 1: Zboża, 2017; z. 2: Warzywa, przyprawy, rośliny przemysłowe, 2018; z. 3: Kwiaty, 2019; z. 4: Zioła, 2019; z. 5: Drzewa owocowe i iglaste, 2020, Lublin.
WEPI = Wielka encyklopedia powszechna ilustrowana, red. J. Aleksandrowicz, t. 1–55, Warszawa 1890–1914.
Go to article

Authors and Affiliations

Zofia Sawaniewska‑Mochowa
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

In 2006 Maria Janion wrote in The Uncanny Slavdom that “the new narrative of the humanities can tell the story of our culture differentlyˮ. Since that time such 'new narratives' have multiplied literally right in front of our eyes. While in the late 2000s the existence of a distinct Slavic fantasy subgenre was a matter of controversy, hotly debated by both authors and academics, today its presence and popularity is too conspicuous to leave any room for doubt. Each year the market is flooded with dozens of new Slavic fantasy books, which are then discussed in countless blogs, vlogs, discussion groups, and podcasts. The growth of interest in Slavic fantasy is phenomenal and seems to be part of a larger trend gaining ground not just in Poland but also in other Slavic nations. This gives rise to a number of questions which this article tries to address: What is Slavic fantasy? What place does it occupy in modern popular culture? What effects, beneficial or less so, will it have?
Go to article

Authors and Affiliations

Aleksandra Ewelina Mikinka
1
ORCID: ORCID

  1. dr, Instytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego

This page uses 'cookies'. Learn more