Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 6
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Artykuł rozpoczyna się od rekonstrukcji dyskursu o kryzysie demokracji i reakcji wywoływanych przez ten rodzaj narracji. Następnie omówiono ideę protestu miejskiego, wskazując na dwoiste oblicze obywateli miasta i ambiwalentne reakcje miast na zjawisko dekapilaryzacji władzy. Aby ukazać złożoność i różnorodność opisywanego zagadnienia, autor przywołuje przykłady miejskiego populizmu i reakcji na to zjawisko (między innymi w miastach Polski, Kanady, Włoch, Holandii, Niemiec). Autor w tekście wskazuje, że odpowiedź miast na populizm i kryzys demokracji wzmacnia lub osłabia tendencje autorytarne, zarówno w przypadku działań instytucjonalnych (związanych z tworzeniem i realizacją lokalnej polityki), jak i pozainstytucjonalnych (związanych ze sferą aktywizmu mieszkańców).

Go to article

Authors and Affiliations

Maciej Kowalewski
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The author supports the claim that attempts to formulate a universal definition of the term “populism” are not worthwhile, because the sense of the term is usually determined by a specific social context. Understanding the utopian nature of populism provides a better understanding of the utopian nature of democracy and allows for a humble departure from dreams of a perfect social order, because, as has been shown in numerous survey studies, the contemporary shift of social mood, attitudes, and opinions toward some version of populism is a relatively simple consequence of the deficiencies of democracy in its neoliberal version.

Go to article

Authors and Affiliations

Kazimierz W. Frieske
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Kilka uwag na temat chronologii dziejów w związku z etapami rozwoju nauki.
Go to article

Authors and Affiliations

Leszek Zasztowt
1

  1. Studium Europy Wschodniej, Wydział Orientalistyczny, Uniwersytet Warszawski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Czym są nieprawdziwe informacje w internecie i jak naukowcy z nimi walczą?
Go to article

Authors and Affiliations

Piotr Karwowski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Populism is understood here according to the widely accepted definition by C. Mudde as a para-ideology containing two components, anti-elitism and the sovereignty of the people. It expresses itself in the form of social movements, specific forms of policy pursued, which sustains or inspires social conflicts, and at the same time is intended to please the people. Politics is led by a charismatic leader who gains legitimacy through elections, but the conditions of electoral competition are modified in various ways to ensure the success of the populist party and its leader. The article discusses the results of psychological research that deal with the psychological determinants of populist attitudes. They concern the emotionalmotivational and cognitive functioning of those who accept the para-ideology of populism and populist power. The genesis of populism is also discussed, which is related to some important defects in liberal democracies.
Go to article

Authors and Affiliations

Janusz Reykowski
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Psychologii PAN, Warszawa
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

W czasie pandemii koronawirusa istotnym zagadnieniem stało się zarządzanie kryzysem, a w nim – zarządzanie społecznymi emocjami. Przedstawiona w artykule analiza sentymentu oparta na słowniku NAWL dotyczy postów polskich parlamentarzystów zamieszczanych na Twitterze podczas pierwszych 12 miesięcy pandemii. Pozwala ona określić w sposób ilościowy zakres uwagi poświęcony pandemii w tym medium społecznościowym w relacji do innych tematów. Umożliwia także zidentyfikowanie istotnych różnic pomiędzy sentymentem postów publikowanych przez parlamentarzystów obozu rządzącego i opozycji, postów na temat pandemii i na inne tematy.
Go to article

Bibliography

1. Afeltowicz, Łukasz, Michał Wróblewski. 2021. Socjologia epidemii. Wyłaniające się choroby zakaźne w perspektywie nauk społecznych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. DOI: 10.12775/978-83-231-4563-9
2. Alekseev, Alexander. 2021. “It Is in the Nation-State that Democracy Resides”. How the Populist Radical Right Discursively Manipulates the Concept of Democracy in the EU Parliamentary Elections. Journal of Language and Politics. DOI: 10.1075/jlp.20022.ale.
3. Alfarrarjeh, Abdullah, Sumeet Agrawal, Seon Ho Kim, Cyrus Shahabi. 2017. GeoSpatial Multimedia Sentiment Analysis in Disasters. 2017 International Conference on Data Science and Advanced Analytics (DSAA): 193–202. DOI: 10.1109/ DSAA.2017.77.
4. Banerjee, Romita et al. 2018. Tweet Emotion Mapping: Understanding US Emotions in Time and Space. 2018 IEEE Artificial Intelligence and Knowledge Engineering (AIKE): 93–100. DOI: 10.1109/AIKE.2018.00021.
5. Beckett, Charlie, Mark Deuze. 2016. On the Role of Emotion in the Future of Journalism. Social Media and Society, 2, 3: 1–6. DOI: 10.1177/2056305116662395.
6. Bidwell, Kelly, Katherine Casey, Rachel Glennerster. 2020. Debates: Voting and Expenditure Responses to Political Communication. Journal of Political Economy, 128, 8: 1–22. DOI: 10.1086/706862.
7. Bill, Stanley, Ben Stanley. 2020. Whose Poland Is It to Be? PiS and the Struggle between Monism and Pluralism. East European Politics, 36, 3: 378–394. DOI: 10.1080/21599165.2020.1787161.
8. Bracciale, Roberta, Antonio Martella, Chiara Visentin. 2018. From Super-Participants to Super-Echoed: Participation in the 2018 Italian Electoral Twittersphere. Partecipazione e Conflitto, 11, 2: 361–393. DOI: 10.1285/i20356609v11i2p361.
9. Breeze, Ruth. 2019. Emotion in Politics: Affective-Discursive Practices in UKIP and Labour. Discourse and Society, 30, 1: 24–43. DOI: 10.1177/0957926518801074.
10. Chen, Yepeng, Yang Zhu, Yuxian Jiang. 2021. Effects of Admiration of Others on Social Media Fatigue: Loneliness and Anxiety as Mediators. Social Behavior and Personality, 49, 6: 1–10. DOI: 10.2224/sbp.10058.
11. Crooks, Andrew, Arie Croitoru, Anthony Stefanidis, Jacek Radzikowski. 2013. #Earthquake: Twitter as a Distributed Sensor System. Transactions in GIS, 17, 1: 124–147. DOI: 10.1111/j.1467-9671.2012.01359.x.
12. Demertzis, Nicolas. 2020. The political sociology of emotions. New York: Routledge.
13. Duncan-Jones, Austin. 1945. Ethics and Language. by Charles L. Stevenson. Mind, 54, 216: 362–373. DOI: 10.1086/286884.
14. Ferrara, Emilio, Zeyao Yang. 2015. Measuring Emotional Contagion in Social Media. PLoS ONE, 10, 11: e0142390. DOI: 10.1371/journal.pone.0142390.
15. Glücker, Hartmut, Manuel Burghardt, Christian Wolff. 2014. Sentilyzer – A Mashup Application for the Sentiment Analysis of Facebook Pages. Workshop proceedings of the 12th edition of the KONVENS conference: 58–61. http://www.unihildesheim.de/konvens2014/data/konvens2014-workshop-proceedings.pdf.
16. Heaney, Jonathan G. 2019. Emotionas Power: Capitaland Strategyinthe Fieldof Politics. Journal of Political Power, 12, 2: 224–244. DOI: 10.1080/2158379X.2019.1618485.
17. Interactive Analysis of the NAWL Database. https://exp.lobi.nencki.gov.pl/nawl-analysis. Dostęp: 30.12.2020.
18. Johansson, Elena, Jacek Nożewski. 2018. Polish and Swedish Journalist-Politician Twitter Networks: Who Are the Gatekeepers? Central European Journal of Communication, 11, 2: 129–150. DOI: 10.19195/1899-5101.11.2(21).2.
19. Kasprowicz, Dominika. 2017. Populistyczna radykalna prawica jako obszar badawczy. Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ.
20. Kazlauskaite, Ruta, Mikko Salmela. 2022. Mediated Emotions: Shame and Pride in Polish Right-Wing Media Coverage of the 2019 European Parliament Elections. Innovation – The European Journal of Social Science Research, 35: 130–149. DOI: 10.1080/13511610.2021.1952551.
21. Klein, Naomi. 2008. Doktryna szoku. Jak współczesny kapitalizm wykorzystuje klęski żywiołowe i kryzysy społeczne. Przekład Hanna Jankowska i in. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
22. Konarski, Wawrzyniec. 2013. Polityka i politycy w Polsce – analiza krytyczna. Studia Politologiczne, 27: 259–275.
23. Krawczyk-Antońska, Żaneta. 2013. Pobudzić a zostać pobudzonym. Emocje w polityce. Katowice: Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek.
24. Lindquist, Kristen A., Jennifer K. MacCormack, Holly Shablack. 2015. The Role of Language in Emotion: Predictions from Psychological Constructionism. Frontiers in Psychology, 6, MAR: 1–17. DOI: 10.3389/fpsyg.2015.00444.
25. Liu, Zhe et al. 2018. Seemo: A Computational Approach to See Emotions. Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. New York: Association Computing Machinery, 1–12. DOI: 10.1145/3173574.3173938.
26. Luhmann, Niklas. 2007. Systemy społeczne: zarys ogólnej teorii. Przekład Michał Kaczmarczyk. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
27. Matuchniak-Krasuska, Anna. 2015. Koncepcja habitusu u Pierre’a Bourdieu. Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris, 31, 4: 77–111.
28. Meler, Andrzej, Radosław Sojak, Beata Królicka. 2020. Młode wilki, wojowniczki i samowykluczeni. Wzory komunikacji medialnej posłów VIII kadencji. W: J. Arcimowicz, K. Gadowska, red. Sfera publiczna w Polsce i jej współczesne konteksty. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 351–373. https://www.isp.org.pl/pl/publikacje/sfera-publiczna-w-polsce-i-jej-wspolczesne-konteksty.
29. Munezero, Myriam, Calkin Suero Montero, Erkki Sutinen, John Pajunen. 2014. Are They Different? Affect, Feeling, Emotion, Sentiment, and Opinion Detection in Text. IEEE Transactions on Affective Computing, 5, 2: 101–111.
30. Nguyen, Vu Dung, Blesson Varghese, Adam Barker. 2013. The Royal Birth of 2013: Analysing and Visualising Public Sentiment in the UK Using Twitter. 2013 IEEE International Conference on Big Data: 46–54. DOI: 10.1109/BigData.2013.6691669.
31. Parmelee, John H. 2013. Political Journalists and Twitter: Influences on Norms and Practices. Journal of Media Practice, 14, 4: 291–305. DOI: 10.1386/jmpr.14.4.291_1.
32. Parmelee, John H. 2014. The Agenda-Building Function of Political Tweets. New Media and Society, 16, 3: 434–450. DOI: 10.1177/1461444813487955.
33. Pawłowski, Marek. 2013. Demokracja medialna. Refleksje. Pismo naukowe studentów i doktorantów WNPiD UAM, 8: 133. DOI: 10.14746/r.2013.2.12.
34. Pingle, Mark, Jason Lim. 2021. Guilt, Love, and the Behavioral Enrichment of Public Choice Theory. Journal of Behavioral Economics for Policy, 5, 2: 87–93.
35. Rico, Guillem, Marc Guinjoan, Eva Anduiza. 2017. The Emotional Underpinnings of Populism: How Anger and Fear Affect Populist Attitudes. Swiss Political Science Review, 23, 4: 444–461. DOI: 10.1111/spsr.12261.
36. Riegel, Monika et al. 2015. Nencki Affective Word List (NAWL): The Cultural Adaptation of the Berlin Affective Word List–Reloaded (BAWL-R) for Polish. Behavior Research Methods, 47, 4: 1222–1236. DOI: 10.3758/s13428-014-0552-1.
37. Sailunaz, Kashfia, Reda Alhajj. 2019. Emotion and Sentiment Analysis from Twitter Text. Journal of Computational Science, 36: 101003. DOI: 10.1016/j. jocs.2019.05.009.
38. Sartre, Jean-Paul. 2006. Szkic o teorii emocji. Przekład Rafał Abramciów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
39. Shapiro, Michael A., Robert H. Rieger. 1992. Comparing Positive and Negative Political Advertising on Radio. Journalism Quarterly, 69, 1: 135–145. DOI: 10.1177/107769909206900111.
40. Sieradzka-Baziur, Bożena. 2020. Uwarunkowania kształcenia zdalnego w rodzinie w dobie COVID-19. Horyzonty Wychowania, 19, 51: 89–99. DOI: 10.35765/hw.1979.
41. Singer, Jane B. 2005. The political j-blogger: “Normalizing” a New Media Form to Fit Old Norms and Practices. Journalism, 6, 2: 173–198. DOI: 10.1177/1464884905051009.
42. Sinnenberg, Lauren et al. 2017. Twitter as a Tool for Health Research: A Systematic Review. American Journal of Public Health, 107, 1: 1–8. DOI: 10.2105/AJPH.2016.303512.
43. Siza, Remo. 2020. In the Midst of the COVID-19 Pandemic: Economic Insecurity and Coping Strategies of Italian Households. International Journal of Sociology and Social Policy, 42, 3/4: 298–312. DOI: 10.1108/IJSSP-07-2020-0326.
44. Solomon, Robert. 1995. A Passion for Justice: Emotions and the Origins of the Social Contract. Lanham: Rowman and Littlefield Publishers.
45. Spelman, Elisabeth V. 1989. Anger and Insubordination. In: A. Garry, M. Pearsall, eds. Women, knowledge, and reality: explorations in feminist philosophy. Boston: Unwin, 263–273.
46. Spinczyk, Dominik et al. 2020. Computer-Aided Therapeutic Diagnosis for Anorexia. BioMedical Engineering Online, 19, 1: 1–23. DOI: 10.1186/s12938-020-00798-9.
47. Stevenson, Charles Leslie. 1938. Persuasive Definitions. Mind, 47, 187: 331–350. DOI: 10.1093/mind/XLVII.187.331.
48. Stevenson, Charles Leslie. 1944. Ethics and Language. New Haven: Yale University Press.
49. Szymaniak, Kinga, Marcin Zajenkowski. 2021. How Do High Trait Anger People Feel about Rewards High and Low in Arousal? Disentangling the Association between Trait Anger and Subjective Pleasantness of Rewards. Personality and Individual Differences, 168, March 2020. DOI: 10.1016/j.paid.2020.110278.
50. Tarullo, Raquel. 2020. Emotive and Positive Political Communication on Facebook: The Case of Argentinean Leaders. Romanian Journal of Communication and Public Relations, 22, 1: 31–53. DOI: 10.21018/rjcpr.2020.1.286.
51. Tw. 2021. TikTok ma w Polsce więcej użytkowników niż Twitter, Pinterest przed Snapchatem i Wykopem (TOP10). https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tiktok-ma-w-polsce-wiecej-uzytkownikow-niz-twitter-pinterest-przed-snapchatem-i-wykopem-top10. Dostęp: 14.11.2021.
52. Wahl-Jorgensen, Karin. 2018. Media Coverage of Shifting Emotional Regimes: Donald Trump’s Angry Populism. Media, Culture and Society, 40, 5: 766–778. DOI: 10.1177/0163443718772190.
53. Wahl-Jorgensen, Karin. 2019. Questioning the Ideal of the Public Sphere: The Emotional Turn. Social Media and Society, 5, 3: 1–3. DOI: 10.1177/2056305119852175.
54. Weeden, Kim, Benjamin Cornwell, Barum Park. 2021. Still a Small World? University Course Enrollment Networks before and during the COVID-19 Pandemic. Sociological Science, 8: 73–82. DOI: 10.15195/v8.a4.
55. Widacki, Jan, red. 2017. Populizm penalny. Kraków: Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
56. Widmann, Tobias. 2021. How Emotional Are Populists Really? Factors Explaining Emotional Appeals in the Communication of Political Parties. Political Psychology, 42, 1: 163–181. DOI: 10.1111/pops.12693.
57. Wierzba, Małgorzata et al. 2015. Basic Emotions in the Nencki Affective Word List (NAWL BE): New Method of Classifying Emotional Stimuli. PLoS ONE, 10, 7: 1–16. DOI: 10.1371/journal.pone.0132305.
58. Wilkin, Jerzy, red. 2005. Teoria wyboru publicznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
59. Wodak, Ruth, Salomi Boukala. 2015. European Identities and the Revival of Nationalism in the European Union. A Discourse Historical Approach. Journal of Language and Politics, 14, 1: 87–109. DOI: 10.1075/jlp.14.1.05wod.
60. Wojcik, Stefan, Adam Hughes. 2019. Sizing Up Twitter Users. https://www.pewresearch.org/internet/2019/04/24/sizing-up-twitter-users/. Dostęp: 28.02.2021.
61. Wróblewski, Michał, Andrzej Meler, Łukasz Afeltowicz. 2020. Raport: Ryzyko, zaufanie, choroby zakaźne. Polki i Polacy o pandemii. Toruń. https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/6434/UMK_pandemia.pdf?sequence=3.

Go to article

Authors and Affiliations

Andrzej Meler
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

This page uses 'cookies'. Learn more